vraagje over Welsh D of E kopen...wel of niet..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

vraagje over Welsh D of E kopen...wel of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 13:13

Ik heb een hele mooie welsh gefokte D pony merrie gezien. Echter, het is een E pony. Super bewegen. Hoog geëindigd op keuring als veulen.
De moeder is een D, de vader ook. Maar de vader van de moeder is 154. Dat verklaart de E maat.
Voor de sport kan zo'n pony niet in het kader opgenomen worden. Maar voor de fokkerij valt het niet onder een D pony.

Ik ben nog wel geïnteresseerd in de merrie maar ik wil niet zozeer E-pony's fokken.

Zijn er fokkers op bokt die hiermee te maken hebben gehad en hoe ga je daarmee om?

Muzefee

Re: vraagje over Welsh D of E kopen...wel of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:39

Je hebt een Welsh gefokte D pony gezien maar het is een E? Hoe verklaar je dat? Uit je verdere verhaal begrijp ik dat het toch een E is. Je zou deze willen kopen om er mee te fokken?

Heb zelf ook een pony die net buiten de D-maat is, waar ik nu twee veulens mee heb gefokt die binnen de D-maat zouden moeten kunnen blijven. Echter is dat toch altijd moeilijk te zeggen. Niet alleen de vader en de moeder spelen hier in een rol, zoals je bij de merrie die jij aangeeft, hebben de voorouders ook nog veel invloed op de maat. Wil dus niet zeggen dat als je gaat kijken voor een kleine D-hengst je ook klein gaat fokken, maar natuurlijk zal de kans dat je dan een D fokt wel groter zijn.

Verder hangt het van je verdere doel af, wil je echt Welsh fokken? Of wil je ook buiten het stamboek kijken? Dat zou ik eerlijk gezegd zonde vinden als het een goede fokmerrie is.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:14

Muzefee Ja ze blijft niet binnen de maat. Het is natuurlijk moeilijk te zeggen als ze nog groeien maar de fokker was ervan overtuigd dat het een E pony wordt. Inderdaad wat jij zegt... het is niet gezegd dat er D pony's uit komen ook al kies ik een kleinere hengst.

Ja en dan is ook maar de vraag of je de E pony kwijt raakt. Want tegenwoordig wil iedereen toch echt een D pony hebben. Buiten het stamboek kijken weet ik niet. Liever hou ik het in het stamboek.

Mooie sieraden maak je trouwens!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:18

Waar baseer je je uitspraak op dat iedereen een D pony wil? Lang niet iedereen wil in het kader rijden, en ik ben ontzettend blij met mijn E pony. Ze kan ook een uitschieter zijn trouwens. Mijn pony is een overduidelijke E (1.56) en AL zijn broertjes en zusjes (ook volle) die ik heb gezien, waren D pony's!

Als jij het een mooie en fijne pony vindt, wat let je? Het gaat om het plezier dat je met je dier hebt toch, niet om hoe groot hij is. (Tenzij ie te klein is en je er niet meer op past, maar dat is in deze situatie niet het geval).

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:26

Jolienn dank voor je reactie. Nee hij zal niet te klein zijn want ik ben zelf niet zo groot. Dat is het probleem niet. Ik wil juist wel de merrie als fokmerrie gebruiken maar mijn klanten willen voornamelijk een D pony hebben. Dat heb ik ook gemerkt bij het verkopen van andere pony's. Niet iedereen wil dat misschien maar veel van de pony meisjes (voornamelijk dressuur) wil graag een D pony. En als de pony een E wordt (groter dan 156) dan dan kan ze sowieso geen ster worden.
Al die aspecten spelen mee met het ook op de fokkerij.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:31

Wij zijn in eerste instantie ook gaan kijken voor een D pony, maar hebben dus deze niet laten staan om zijn maat. Als je echt een goede pony heeft, dan verkoopt die zichzelf wel, en heeft ie zn maat daar niet bij nodig. Ik ben zelf ook maar 1.60 dus een D pony was ook prima geweest, en ik kwam van een kleintje af. Tja, niet alles loopt zoals je gepland had. Snap dat je met het oog op fokken liever een D hebt, maar zoals je ziet met "jouw" merrie geeft 2 D pony's ook geen garantie op een D... Als het echt een goede en fijne merrie is, zou ik m niet laten staan omdat ie iets te groot is. Maar dat ben ik persoonlijk. En fokken voor de verkoop in deze markt tja, weet ook niet of dat heel verstandig is. Maar daar had je zelf vast ook al wel over nagedacht :)

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 17:04

Jolienn Klopt ik heb er over nagedacht om in deze markt te fokken. Ik weet dat de markt niet goed is maar alle keren dat ik eigenwijs ben geweest heeft het goed uitgepakt. Ik wil ook niet lukraak fokken, dat vind ik zonde van de tijd. Een slechte en een goede pony eten net zoveel biks. Liever heb ik dan een goede /3 op stal.. :-) Maar zoals gezegd.. fokken blijft soms gokken.

Ik ben wel benieuws of er nog bokkers zijn die met dit dilemma te maken hebben gehad en hoe ze daarmee omgaan. PB zenden mag ook.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:18

Wij hebben ook een E pony (net 2 mnd geleden verkocht)gehad die welsh gefokt was.
Moeder D maat en vader ook,toch was ze 1.55 hoog.
Zusjes en broertjes waren allemaal D maat.
Deze merrie heeft een veulen gehad van Power en Paint.Kwam erachter dat PP ook een E pony is.
Veulen is nu rond de 1.40 en in juni dit jaar 2 geworden,deze blijft dus wel in de D maat.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:03

Als je in de maat wil blijven fokken, er zijn meerdere klein gefokte New Forest hengsten. (C maat). Volgens mij worden nakomelingen daarvan ook opgenomen als NWR. Is de merrie Welsh Partbred of NWR?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:54

SantaCruz schreef:
MuzefeeMooie sieraden maak je trouwens!

Dankje!

On topic;
New Forest nakomelingen worden Part Bred geregistreerd lijkt mij, maar zit een Welsh fokkerij daar op te wachten? Vind het toch twee heel verschillende rassen.

Er is trouwens ook veel verschil in fokkers en gebruikers. Fokkers proberen zoveel mogelijk naar het fokplan te fokken, gebruikers kijken compleet anders naar de pony's! Zeker in een sportponyfokkerij is het denk ik belangrijk ook rekening te houden met wat de gebruikers willen. Er moet we voor ieder wat wils zijn. Denk ook dat het daarom zeker niet erg is een E-pony te fokken. Immers, er lopen genoeg E-pony's op de keuring met meer dan voldoende pony uitstraling, die dan liever dan een D-pony die bijna paardachtig lijkt.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 12:44

Rivendell De merrie waar ik het over heb staat bij het Nederlandse Welsh Pony & Cob Stamboek ingeschreven trouwens

Muzefee klopt wat jij zegt. Gebruikers kijken naar andere aspecten dan fokkers.
Maar er moet wel voldoende markt zijn als de nakomeling van de merrie een E wordt. Dat is altijd maar de vraag

In Duitsland moeten ze daar toch ook wel antwoord op hebben lijkt mij? Want uit hele grote merries fokken ze toch weer de perfecte 1.48 maat.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:20

Ik heb tot nu toe nog geen problemen gezien bij het verkopen van een E-pony. Juist al die lange meiden van een jaar of 14/15 die nog niet op een paard willen kiezen hiervoor.
Daarnaast kost een goede D-pony al gauw het dubbele van een gelijkwaardige E-pony, en in die prijsklasse is de markt gewoon een stuk dunner...

Of de merrie D of E is geeft geen garantie voor de nafok.
In het huidige welsh NWR bestand mag je blij zijn als je een passende hengst hebt bij je merrie, de bloedspreiding wordt steeds dunner. En ook de hengsten worden groter.
Wij hebben hier een merrie staan die na een D-pony een E-pony gaf en daarna 2 C-pony's... Tsja zeg het maar, fokken is gokken ;)

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 19:42

Royaltjuh dat vind ik ook. Het blijft lastig.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:57

Hallo, even voor de volledigheid, aangezien je het over E pony's hebt, gaat het hier dus niet om een sectie D (dat is een Welsh Cob, géén pony).

Dan zie ik nog nergens of je merrie NWR is of WPBR. Dat maakt nogal veel uit voor welke markt je aan het fokken bent en aan welke (afstammings)eisen de hengst moet voldoen.

Als je een NWR merrie hebt, kan je kiezen tussen het fokken van een NWR veulen of een WPBR veulen. Voor het fokken van een NWR veulen moet je een goedgekeurde NWR hengst gebruiken. Voor het fokken van een WPBR veulen heb je alle vrijheid om welk ras dan ook te gebruiken (theoretisch zelfs een Shetlander of een Shire). Als je merrie namelijk NWR is, heeft ze minimaal 25% Welsh bloed en zal het veulen altijd minimaal de 12,5% Welsh bloed behalen om in aanmerking te komen voor het WPBR. Mijn aanname is dat een NWR papier iets waardevoller is dan een WPBR papier met een gelijkwaardige kwaliteit.

Als je een WPBR merrie hebt, kan je waarschijnlijk geen NWR uit de merrie fokken (uitzondering: als de merrie meer dan 25% Welsh bloed heeft en er geen ander bloed dan Engels of Arabisch volbloed bij zit en er geen nieuw Cob bloed in de merrie zit, want dan kan de merrie eventueel aangeboden worden voor een "opwaardering" tot NWR. Voor de precieze omschrijving kijk naar het stamboekreglement, want ik ga met deze omschrijving wel erg kort door de bocht.)

Overigens, uit je verhaal maak ik op dat je vooral voor de rijpony markt fokt. Het staat je vrij om bij een New Forest hengst te dekken, maar dan ga je wel erg hybride fokken (hoewel alle New Forest pony's van een Welsh A hengst, Dyoll Starlight, afstammen).

In de NWR hengstenlijst op de website van het NWPCS zijn de kleinste hengsten op dit moment Flora's Hofs Peter Pan en Valentino. Die staan beiden als 1,44m vermeld. Ik vermoed dat die echter niet meer in dekdienst zijn, want Peter Pan zou nu 32 moeten zijn en Valentino 31.

De hengstenlijst staat hier: http://www.nwpcs.nl/2013-04-16-09-56-19/sectie-nwr

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:18

Ik ken wel Cobs van ruim 1.60 m. dus e pony kan natuurlijk prima.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:07

Uryanne: zeker wel, maar het verhaal wordt wel héél anders als het een Cob is. En een Cob is nou eenmaal geen pony. Net zo min als dat een mini paardje een pony is ;)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:48

@joost; je hebt gelijk. Ik was er teveel vanuit gegaan dat het een dier was uit de sectie d ;)

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 20:36

toch nog even een reactie geven op de topic die ik gestart was. We zijn er opnieuw naar toe geweest.

Nou hoewel de merrie wel mooi en aansprekend was ... was ze toch te groot. Ik verwacht dat er ook wel een paar centimeters bijkomen. En dan wordt het echt een E maat. We kijken rustig verder.