Welke Welsh(cob) hengst voor Z2 Welsh Cob merrie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FenDT

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-05-05

Welke Welsh(cob) hengst voor Z2 Welsh Cob merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 10:16

Nu mijn pony al een tijdje kampt met een peesblessure en er voorlopig nog geen vooruitzicht is op snel herstel willen we misschien toch heel erg graag een veulentje fokken. We zijn nog heel erg aan het oriënteren of we het uberhaupt wel doen maar ik heb al een beetje rondgekeken van welke hengst we eventueel een veulen zouden willen. Ik vind het erg lastig! De Welsh Cobs die ik zie vind ik allemaal heel erg grof en (sorry := ) lomp terwijl mijn pony juist een hele sierlijke en chique cob is.

We vinden het het leukste om een cobje te fokken maar ik weet eigenlijk niet of dat dan wel de juiste keuze is. Als ik een chiquere hengst wil, kan ik die dan wel in Nederland vinden? Ik wil haar sowieso niet natuurlijk laten dekken dus ik weet niet hoe dat dan gaat? Dus dan misschien maar dekken met een Welsh i.p.v. een cob?

Dit is Pride's Victory:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto kun je haar bouw wat beter zien:
Afbeelding

Welsh Cob
14 jaar
1.52 m
Zweetvos
Vader: Trefeas Brenin Du
Vader van vader: Cyttir Telynor
Moeder: Trefnant Pride
Vader van Moeder: Mabnesschliffe Surivor
Twee keer Z2 dressuur gelopen, zowel met mij als met mijn zusje. Aantal keren reservekampioen en regiokampioen van Utrecht geweest.

Wat wij willen (dit klinkt wel heel erg verwend :oo ):
Het mag qua uiterlijk en karakter en kopie van mijn pony zijn! Een apart kleurtje zou natuurlijk ook erg leuk zijn. Het is echt een hobby veulentje en we doen het maar één keer. Ik zou iets meer activiteit en kracht vanuit de achterhand willen hebben want het zou leuk zijn om ook deze pony op te leiden tot Z dressuur. Dit betekent niet dat we een sportpony willen fokken. Vicky is er ook niet "voor gemaakt" maar bleek er bij toeval veel talent voor te hebben en het was juist hartstikke leuk om met een cob zo goed mee te kunnen draaien.
Als we dit allemaal zouden doorzetten, is het dan nog reëel om dat dit jaar te doen? Gaat dat nog lukken of wordt het veulen dan te laat geboren?

Wij zijn echt leken op dit gebied dus ik hoop dat jullie ons een beetje op weg kunnen helpen!

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:28

Ik denk dat Sparkling Boy (Navestock Dafedd x Trefaes Spark) van dhr. Elskamp uit Putten wel mooi zou passen.
Hij is mooi aan de maat, heeft een mooie rug en heeft al vele goede nakomelingen gegeven.
Afbeelding
Niet de meest flatteuze foto maar de enige die ik zo online kon vinden.

Syrianda
Berichten: 1833
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:53

Nou Albert je bent me net voor! :)

Boy geeft mooie rijtypische veulens. Hetgeen ik tot nu toe heb gezien.
Mijn zwarte merrie is er ook 1 van. Mocht je eens foto's willen zien dan pb me maar.
Ik kan ze vanaf dag 1 tot nu (8 jaar oud) laten zien.

Boy is ook een hele vriendelijke hengst. Ik blijf echt verliefd op die hengst. Geweldig. :o

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Welke Welsh(cob) hengst voor Z2 Welsh Cob merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:59

Het is idd een hele fijne hengst.
Ik heb hem in het verleden betuigd en regelmatig aangespannen gereden en het is fijn meewerkend dier die mooie rijtypische veulens geeft.

FenDT

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-05-05

Re: Welke Welsh(cob) hengst voor Z2 Welsh Cob merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 14:59

Dat is inderdaad wel het soort type wat ik mooi vind! Bedankt voor de tip!

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Welke Welsh(cob) hengst voor Z2 Welsh Cob merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:18

EHK --> WPC. Hier zitten de kenners van het ras.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Welke Welsh(cob) hengst voor Z2 Welsh Cob merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:21

De reden is minder leuk, maar wat leuk dat er fokplannen zijn. Nu nog dekken kan wel, maar dan moet je wel vaart maken. Zelf vind ik zo half mei veulens het meest ideaal.
Mijn merrie is van half juni en dat is ook geen probleem, kunnen ze nog wel mooi poosje de weide op.

Meeste Cobhengsten zijn alleen natuurlijk beschikbaar, niet per KI. Alleen President van Berry Bakker is volgens mij wel per KI beschikbaar. Verder zou je aan een Engelse hengst kunnen denken. Maar dan lopen de kosten snel op.
Als het echt voor jullie zelf is, zou je wel kunnen kijken naar een niet Cob hengst. Al zou het ook niet direct mijn voorkeur hebben.

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:05

Dyonne schreef:
Als het echt voor jullie zelf is, zou je wel kunnen kijken naar een niet Cob hengst. Al zou het ook niet direct mijn voorkeur hebben.

Een grote maat Hackney sluit vanuit het verleden altijd goed aan bij een Cob.

FenDT

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-05-05

Re: Welke Welsh(cob) hengst voor Z2 Welsh Cob merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 22:15

Ik weet er verder ook niet zoveel van hoor, maar natuurlijk dekken lijkt me zo eng. Ben bang dat ze dan iets oploopt ofzo! Allemaal bedankt voor de tips, ik ben al een heel stuk wijzer geworden!

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:16

Ik heb zelf ook een kruising met een welsh cob staan, zij is gekruist met een volle arabier (basgier)

Hier is vind ik zelf een hele mooi sportpony uitgekomen, ze is hoog in het bloed met wel koel van karakter heeft looplust en massa.
Misschien is idd zo'n kruising ook iets voor jou krijg je net wat meer een sportpony die en de hogere klasses aankan maar waar je ook heerlijk mee een buitenrit etc kunt maken.

hierbij wat foto's

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 8861_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 2513_n.jpg
http://www.foalcam.net/album/Veulens%20 ... 09%205.jpg

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:02

Ik heb er ook 1 van Sparkling boy en ben er heel tevreden over :D

A_nita

Berichten: 509
Geregistreerd: 10-11-07

Re: Welke Welsh(cob) hengst voor Z2 Welsh Cob merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:45

Onze Welsh Cob merrie is ook van Sparkling Boy, zij wordt nu dressuurmatig doorgereden en pakt het allemaal heel goed op.
Ik denk dat deze hengst zijn goede karakter ook doorgeeft aan zijn nakomelingen.

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Re: Welke Welsh(cob) hengst voor Z2 Welsh Cob merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:14

Misschien kan je ook een berichtje plaatsen in het welsh cob topic in de huiskamer.
Daar zitten heel wat liefhebbers en fokkers.

FenDT

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 11:58

Heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik heb ook eeen berichtje geplaatst in het huiskamertopic voor Welsh fokkers.

Ik denk dat het dit jaar niet meer gaat lukken als ik het zo lees. Wanneer kan je op zijn vroegst weer beginnen met dekken? In mei 2014?

Hoe werkt dat als ik haar natuurlijk laat dekken? Moeten we haar dan bij een hengstenhouder brengen en moet ze daar dan blijven? En wat nou als ze het niet pikt en zich niet laat dekken? (Ik heb er echt helemaal geen verstand van hoor :') )

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:02

ik moest ook gelijk aan Boy denken, erg fijn paard. Heb hem in t verleden een paar keer mogen rijden.

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Re: Welke Welsh(cob) hengst voor Z2 Welsh Cob merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:34

Volgens mij zijn er een hoop fokkers die steeds vroeger een veulen fokken. Er zijn veulens uit februari, maar ook uit juni. Het is denk ik aan jezelf wat je graag hebt.