Welsh hengst uitbrengen op keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welshina

Welsh hengst uitbrengen op keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 10:06

Hoi,

Ik heb enkele weken geleden een Welsh A hengst gekocht, helaas is hij papierloos (geen afstamming)..
Toch heeft iemand mij weten vertellen dat ook hengsten zonder afstamming gekeurd kunnen worden, helaas heb ik hier geen ervaring mee. Hoe gaat dit dan precies in zijn werk? En wordt mijn hengst dan ook gekeurd als een hengst met papieren?

Ik ben nog aan het twijfelen of ik hem al dan niet hengst zou laten, langs de andere kant lijkt het mij een pony met veel potentieel. En kan hij heel leuk lopen, maar voor de keuringen heeft hij dan weer de looks mee..

heidy_wilco

Re: Welsh hengst uitbrengen op keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:09

Volgens mij moet een pony wel een stamboom hebben. Ik zou informeren bij het stamboek. Als het niet kan, dan zou ik hem laten ruinen. Is wel leuker voor je pony, kan die ook met de merrie's staan als je die hebt, en zitten zijn hormonen ook niet in de weg, die hij dan toch niet kan gebruiken.

Welshina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 10:12

Tot nu toe, vallen die hengstenmanieren best wel goed mee..

Hij kan hier inderdaad helaas niet samen met andere paarden, we hebben het al geprobeerd maar dat lukte niet. Bij de vorige eigenaar ging dat dan weer wel, maar daar was hij ook mee opgegroeid. Hij is groot gebracht met de fles.. Maar tot nu toe, jaagt hij zich zelf niet echt zo zeer op. In de hormonen of dergelijke, en hij heeft een tijdje naast een merrie gestaan in de stal. Gaf geen problemen.. Dus op zich valt dat wel heel goed mee, maar moest hij gekeurd kunnen worden dan zou ik eventueel graag eens op keuring gaan. Gewoon om te zien, of hij naar andere hun oog ook wel netjes lijkt.

Voor mij is hij netjes genoeg hoor, maar ik leer er dan ook weer wat uit.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:19

Ik zou een DNA test latrn doen. Kans dat je zijn ouders kan achterhalen.

Welshina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 10:22

Oh, is dat zo? Wist ik helemaal niet!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:35

Een DNA test heeft alleen zin als je een vermoeden hebt wie de ouders zijn. Dan kun je dat controleren m.b.v. zo'n test. Anders is het zoeken naar een speld in de hooiberg - moet je het DNA van jouw pony tegen iedere hengst en iedere merrie controleren - da's gekkenwerk (om over de kosten nog maar te zwijgen).
Verder zou ik inderdaad contact opnemen met het stamboek om te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:49

Ik denk eerlijk gezegd niet dat DNA-onderzoek zin heeft voor een hengstje zonder papieren. De kans dat je de ouders via deze weg vindt is klein, terwijl zo'n onderzoek redelijk veel geld kost.

Jammer genoeg is het niet mogelijk om een hengst zonder papieren in te schrijven in het stamboek, dus kunnen zijn veulens ook nooit papieren krijgen. Er lopen genoeg hengsten met papieren rond die ook voldoende potentieel hebben, dus tenzij je de ouders kent en dit kan laten vaststellen met DNA-test denk ik niet dat jouw hengstje iets kan bijdragen aan het stamboek. Ik begrijp dat dit spijtig is voor een pony met potentieel, maar er zijn al genoeg papierloze pony's die voor niet veel meer dan de slachtprijs verkocht worden.

Met andere woorden, als ik jou was zou ik hem laten castereren en onder het zadel of in de koets laten beleren. Op die manier kan je zijn potentieel het beste tot uiting brengen. Eventueel kan je nog deelnemen aan ruinenkeuringen of algemene sportieve keuringen als je dat graag wil.

Welshina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:27

Ik weet wel dat je een hengst (zonder papieren) zelf's met een keuring er altijd veulens zullen zijn zonder papieren. Maar wat is dan de bedoeling van zo een keuring? Want een goed gekeurde hengst, krijgt dan toch een dek bon of zo iets..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:53

Een hengst zonder papieren kan op een Welsh keuring niet meedoen.
Er zijn weleens een soort van keuringen op landbouwdagen waar alle rassen mee mogen doen, misschien dat zoiets wel mag.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:32

Slotje wegens SA - account.