[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:46

Na een stuk of 8 merrieveulens eindelijk een hengst!! Zo apart. We zijn heel wat gewend en houden ook van wat bijzonders, maar deze spant absoluut de kroon.
Fairytale gaf altijd bruin, valk of zwart, deze keer een palomino, he-le-maal gespikkeld. Vergelijkbaar met het B veulen wat onlangs gepost is. En een supermooi hoofdje, heel veel bot, ook nog een prachtige hals, alles klopt.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:15

Gefeliciteerd Jenny! We zijn, als je terug bent, natuurlijk benieuwd naar een foto!

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:20

Wat een mazzel dat jullie het zagen. Gefeliciteerd!

dadabo

Berichten: 577
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Nieuw Weerdinge

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:30

Gefeliciteerd Jenny, ik ben benieuwd naar foto's.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:57

Ben ook zeer benieuwd naar de foto's !

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:13

Ik heb een vraagje, kan iemand mij meer vertellen over Wilgenhaar uit Ophemert?
Zou graag met ze in contact komen, maar met google kom ik er niet helemaal uit..

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:18

regtur schreef:
cemlys@ wel goed dat je hem nu alles een beetje aanleert. Hier in de hengstenwei zijn er eigenlijk maar 2 die bij me komen lopen, al zou ik ze zo dadelijk nog niet kunnen pakken. het zijn toevallig wel 2 die in Groningen geboren zijn, die zijn dan toch "koeler"in hun hoofd. :D
melanie@ wat is de naam van die merrie ook alweer? Ik maak zowiezo van allemaal wel een foto. Jammer dat het weer slecht is en we weinig tijd hebben, omdat Fairytale nog geen veulen heeft en het wel gaat dringen.

Ja dat wil ik wel een beetje voorkomen, hij komt zowiezo deze winter thuis te staan dus dat scheelt. aparte is (hij staat nu tot eind de maand op de manege in een stal) dat hij stiekem wel genieten van alles oeh en aah roepende vrouwtjes en kroelende kinderen. Hij staat netjes stil en laat alle aandacht mooi over zich heen komen haha.

gelukkig op tijd gezien dat er een veulen uitkwam jenny! benieuwd narr foto's

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:21

De reis is voorspoedig verlopen alleen geen merries en veulens gezien, laat staan gefotografeerd... :( Wat een regen!En we waren er ook niet helemaal rustig onder omdat de nageboorte niet af kwam. Was dat anders geweest dan hadden we het weer wel getrotseerd, maar om nu achter een kudde ponies aan te gaan kuieren, die je alle hoeken van dat natuurgebied laten zien, maar lekker buiten bereik blijven, nee, andere keer maar weer.Wel nog een loge meegenomen, kleindochter van Sikira, hoogdrachtig van Top Notch.
Afbeelding

Afbeelding

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:26

Naam moet met een "F",onze zoon opperde om hem maar Flekje te noemen. Dat is dan weer net zo voorspelbaar als "bles"of "Vos". ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fleurrr_
Berichten: 1311
Geregistreerd: 22-10-09

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:35

Ik vind het wel een Fieko ofzo.. Welk kleurtje krijgt die?

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:44

Hij is echt gaaf!
Mooie merrie die vos. Is zij van sunrise? Wie is de vader?

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:57

Fireball!

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:47

Fleurrr_ schreef:
Ik vind het wel een Fieko ofzo.. Welk kleurtje krijgt die?

Hij krijgt geen kleurtje, dat heeft-ie al <3 Hij is palomino met sabino, maar misschien is er nog een andere naam voor zoveel wit? In feite is hij door de dubbele sabino inbreng bijna "ont"kleurd. We hebben weleens een wit-geboren veulen proberen te fokken, maar daar bij deze combi niet eens aan gedacht. Eigenlijk is dat ook niet heel belangrijk, maar wel mooi. Fairytale heeft met Willie Wortel al 3 x een redelijke bonte gegeven, maar deze houdt dus haast geen kleur over.Mijn man wil haar graag weer met Willie Wortel, maar ik vind Drummer beter passen qua type.
Vorige veulens:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:49

Rivendell schreef:
Hij is echt gaaf!
Mooie merrie die vos. Is zij van sunrise? Wie is de vader?

Ja, van Sunrise, Bolster Sikyra X Weston Luke, en de V is Frisia's Snowwind.

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:48

Ik vind m erg mooi, vind zelf Fiasco wel n leuke naam, of Frapant (de kleuren). ;)

Ben jaloers op jullie! Jullie kunnen iedere dag van jullie knappe veulens genieten, ik moet nog tot september wachten tot mijne hier staat ;) Maar ga haar wel af en toe opzoeken in de tussentijd hoor!

Afbeelding

thea1978
Berichten: 108
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Oosthuizen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:40

Wat leuk al die veulens die nu geboren worden. Echt super lief om te zien. Ik ga morgen met mijn kwpn merrie naar ki station om haar te laten opvoelen en hoop dat ze de volgende hengstigheid geinsemineerd kan worden. Mijn welsh merrie wil ik dit jaar ook laten dekken ze is alleen nu niet hengstig en ik ben er nog niet helemaal uit welke hengst ik ga doen. Ik wil graag een welsh d hengst die niet te duur is in zijn dekgeld. Dus als iemand advies heeft of een leuke hengst weet dan hou ik me zeker aanbevolen.

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:14

@Thea1978: Bedoel je een D pony maat op je welsh A?

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:16

Genieten van alle veulens, zeker! Dit is de mooiste tijd van het jaar.Wel druk, alles moet tegelijk.En de dingen lopen altijd anders dan gepland. Dat lukt gewoonweg niet als je dier- en weerafhankelijk bent. Omdat we zoveel gras hebben, hebben we besloten om het perceel voor de hengstenweide te rantsoeneren, dus krijgen ze eerst de ene helft en dan de andere. dat betekent wel weer afrasteringsmateriaal halen en aan de slag.
Ons land ziet er nu net zo uit als de meeste paardenweides, allemaal wit lint, wat ik afschuwelijk vind. Maar het is wel het meest praktisch en voor de winter haal je het gewoon weg en even in de wasmachine en klaar voor volgend jaar.Even een paar plaatjes van dit jaars jonge mannelijke aanwas. Geen van onszelf helaas.
Afbeelding




basic_21
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:54

Altijd een stille mee lezer.[sorry dat ik hier inbreek]

Maar oh , Regtur wat een prachtig veulen.

Met de naam kan ik je niet helpen maar Fantastic is hij wel! :)

abba

Berichten: 611
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Ossenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:13

@thea1978

De beste manier om goede en goed verkoopbare veulens te verkopen is om BINNEN je sectie te blijven, dus een A x A een B x B enz. De combinatie van een sectie C x A wordt weleens gebruikt om een mooie C te fokken maar D x A gebeurt zelden en dit heeft volgens mij maar één reden....

Er mag (wegens gezondheidsrisico's) nóóit meer dan 20 cm. verschil zitten in stokmaat tussen een hengst en een merrie.

Dit kan nl. alleen als de merrie groot is en de hengst kleiner (ingraven :D )...

Ik hoop dus dat je je A merrie hier niet voor gaat gebruiken, het kan altijd mis gaan dat weten we allemaal, maar als je een D hengst op een A merrie zet, vergroot je die kans wel enorm en ik geloof nooit dat je je merrie in gevaar zou willen brengen.

Er zijn genoeg prachtige A hengsten, je blijft in je sectie én je zet een schattig én verkoopbaar veulen op de wereld. Wat je zou kunnen doen is kijken wát voor type vind ik mooi, wat is de afstamming van mijn merrie en dan ga je op zoek naar een mooie bijpassende A hengst b.v. in het hengstenboek van de NWPCS of via google, of bokt natuurlijk ;-) Ik weet zeker dat als je een topic aanmaakt met de vraag welke (in een Welsh stamboek geregistreerde) A-hengst past bij mijn merrie, met de afstamming erbij, dat er heel veel mensen goeie tips kunnen geven.

Succes!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:29

Regtur, ookal zo'n veulen met veel witte vlekken.. Is het in dit jaar?
Heb je al een naam met een F?
Ik vind het ook altijd zo moeilijk.. Ben,blij dat ik nu de namen heb.
(terrano en cerice)

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:03

D maal.A zelden? Gemiddelde a merrie kan datmakkelijk hebben.

thea1978
Berichten: 108
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Oosthuizen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:20

Ja mij is ook verteld dat dit prima kan en dat het veulen zich voegt naar de baarmoeder. Ik wil het veulen houden voor mijn kinderen. Het is dus niet voor de verkoop. En ik had het idee om iets in hoogte omhoog te fokken zodat mijn kinderen straks een leuke vervolg pony hebben. Maar ik zal straks als ik mijn merrie heb gebracht voor inseminatie even navragen of het wel of niet kan.

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:38

A x c is trouwens niet heel handig omfat je dan te klein fokt. A x d of d x a geeft sectie c.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:39

Kunnen wel,maar of het verstandig is....... Risico's zijn natuurlijk groter. Het is over het algemeen goedkoper en makkelijker om later een fijne kinderpony aan te schaffen met of zonder papier.
Je bedoeling dat het voor de kinderen is, kan niet elke pony aan voldoen. Ook niet als je hem zelf opvoed.
Verwacht niet dat ze het bij de inseminatie zullen afraden,zij hebben een belang om door te zetten en medisch is het wel mogelijk.