[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilinora

Berichten: 11971
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:18

Ik vind die van jouw eerder palomino roan dieke maar dat had ik eerder al gezegd.

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:46

Ik laat altijd testen bij Animalgenetics UK, per test 20 pond. Ik heb de uitslag altijd nog met een dag of 5 gekregen, per mail.
http://www.animalgenetics.eu/Equine/Coa ... index.html
Natuurlijk verandert het verder niks aan je pony wanneer je weet hoe de kleur genetisch in elkaar zit, maar als je interesse er ligt is het leuk om te weten, en soms ook nuttig.

Jouw veulen is toch van Bungie? Dan kan het sowieso niet kloppen wat de schetser op papier heeft gezet, hij kan dan onmogelijk vos zijn want hij heeft altijd 1x crème meegekregen van zijn vader, dus palomino.
Je hoeft eigenlijk alleen nog te testen op gray, gezien je 50% kans hebt dat hij dat ook van zijn vader heeft meegekregen. Maar palomino is hij sowieso. Als hij schimmel draagt, dan wordt hij het ook, ongeacht feit dat hij zeker palomino (cream) is en misschien roan. Als hij roan is dan kan dat idd hetzelfde beginnen zo met zo'n brilletje, en op dit moment toont hij inderdaad zo. Wil je weten of ie zo blijft, dan dus op schimmel testen.

Een goed paard heeft geen kleur natuurlijk, maar het verbaast me toch wel dat de schetsers die degenen zijn die bepalen welke kleur er op papier komt, niet meer leren over kleurengenetica.
Ik heb nog op mijn strepen moeten staan om mijn veulen smokey black geregistreerd te krijgen, want schetser vond hem gewoon zwart. Maar aangezien zijn vader perlino was, was dit net als bij jouw veulen dus onmogelijk omdat hij 1x cream moest zijn.

Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:55

Karina schreef:
Ik laat altijd testen bij Animalgenetics UK, per test 20 pond. Ik heb de uitslag altijd nog met een dag of 5 gekregen, per mail.
http://www.animalgenetics.eu/Equine/Coa ... index.html
Natuurlijk verandert het verder niks aan je pony wanneer je weet hoe de kleur genetisch in elkaar zit, maar als je interesse er ligt is het leuk om te weten, en soms ook nuttig.

Jouw veulen is toch van Bungie? Dan kan het sowieso niet kloppen wat de schetser op papier heeft gezet, hij kan dan onmogelijk vos zijn want hij heeft altijd 1x crème meegekregen van zijn vader, dus palomino.
Je hoeft eigenlijk alleen nog te testen op gray, gezien je 50% kans hebt dat hij dat ook van zijn vader heeft meegekregen. Maar palomino is hij sowieso. Als hij schimmel draagt, dan wordt hij het ook, ongeacht feit dat hij zeker palomino (cream) is en misschien roan. Als hij roan is dan kan dat idd hetzelfde beginnen zo met zo'n brilletje, en op dit moment toont hij inderdaad zo. Wil je weten of ie zo blijft, dan dus op schimmel testen.

Een goed paard heeft geen kleur natuurlijk, maar het verbaast me toch wel dat de schetsers die degenen zijn die bepalen welke kleur er op papier komt, niet meer leren over kleurengenetica.
Ik heb nog op mijn strepen moeten staan om mijn veulen smokey black geregistreerd te krijgen, want schetser vond hem gewoon zwart. Maar aangezien zijn vader perlino was, was dit net als bij jouw veulen dus onmogelijk omdat hij 1x cream moest zijn.



ja klopt mijn veulen is van bungie
Afbeelding
zo ziet die eruit het stamboek heeft ook dna laten testen want met deze afstamming kon die geen vos roan zijn nou de afstamming klopt en hun geloven blijkbaar dat die dan wel vos roan kan zijn.
ik denk zelf overigens ook dat die palomino roan is maar soms denk ik weer dat die schimmel is haha lastig.
ik ga even uitzoeken wat jullie gestuurd hebben en dan even wat opsturen :)

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:57

Ik denk schimmel. :) Heb je meer foto's?

Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:07

hier een maand oud

Afbeelding

hier een week oud

Afbeelding

verder geen recente hij is nogal een ranzig varken haha dus nu is zijn kleur niet echt zichtbaar :brr:

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:16

SOWIESO geen Vos. Palomino. Schimmel, eventueel ook nog met Roan.
Die hoef je niet te testen, zie je zo :D
Als je goed kijkt op de hoofdfoto zie je brilletje.

Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:26

KellyDV schreef:
SOWIESO geen Vos. Palomino. Schimmel, eventueel ook nog met Roan.
Die hoef je niet te testen, zie je zo :D
Als je goed kijkt op de hoofdfoto zie je brilletje.


ja dat brilletje had die als net geboren al maar nu is het brilletje weg ik zie er ook geen vos in hoor haha maar ja de schetser wel :+

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:31

Fotografie91 schreef:
KellyDV schreef:
SOWIESO geen Vos. Palomino. Schimmel, eventueel ook nog met Roan.
Die hoef je niet te testen, zie je zo :D
Als je goed kijkt op de hoofdfoto zie je brilletje.


ja dat brilletje had die als net geboren al maar nu is het brilletje weg ik zie er ook geen vos in hoor haha maar ja de schetser wel :+

Ja dat brilletje is weg omdat zijn hoofd nu ook lichter (schimmel) aan het worden is.
Vos is het echt niet :=

Caesar
Berichten: 9315
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:56

melanie20 schreef:
Hoi hoi,

Sorry dat ik zo binnen kom vallen..

Helaas moet ik eerdaags mijn 12 jarige merrie inlaten slapen..

Nu ben ik beetje aan het rond kijken wat er tekoop staat.
Misschien weten jullie nog iets?

Ik zoek het liefst een ruin ( merrie mag ook)
Sectie A ,B of kleine C
Leeftijd tussen de 3 en 7 jaar.

Beleerd voor de wagen, en goed verkeersmak ivm alleen maar wegen hier om te rijden. ( geen bos etc)

Geen schimmel, maar een kleurtje met bles.. Mag bruin, zwart, vos etc zijn
Misschien weten jullie iets ..

Hoor het graag.


Jeffrey landman heeft een mooie valk hengst te koop. Mooi front. Zou zeker niet misstaan voor de wagen. En een hengst is zo ruin...

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:40

Valkje van Jeffry Landman zag ik net ook op Facebook, zeker een gaaf dier!

Cemlys

Berichten: 14971
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:24

Fotografie91 schreef:
zijn er trouwens mensen hier die hun pony wel is op kleur hebben laten testen?

ben namelijk wel benieuwd wat mijn veulentje echt voor kleur heeft stamboek zegt vos roan (staat ook op papier) maar ik zie toch eerder palomino of schimmel erin....
en wat zijn de kosten van zo'n test?

Ik bij van haeringen. Gewoon zo n combi kleurtest.

Cemlys

Berichten: 14971
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:28

Kan idd geen vos zijn. Bungie is ook schimmel toch?

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:13

ukkiepuk schreef:
Caesar schreef:
En Ukkepuk wilde niet een topper op keuringsniveau (wat ook maar met de dag verschilt), maar wel een correcte pony. En die zijn er echt wel voor dat budget.
Ik zou op zoek gaan naar een pony die wellicht onbeleerd is en meer kwaliteit heeft. Beleren kun je wellicht toch zelf.
Succes!


Erg blij met jullie tips! Heb al wat leuke beestjes langs zien komen via PB :)

Ik zoek idd geen keuringstopper, heb te weinig verstand van fokken. Een correct gebouwde pony met leuke beweging is genoeg. Met rijden kun je ook nog aardig wat sleutelen aan beweging. Het is de bedoeling dat ik er zelf mee dressuur tussen de paarden ga starten en mijn nichtje van 10 tussen de pony's. Over 2 jaar zie ik graag onze dochter (dan 6,5) er mee wegrijden. Het liefst zoek ik een 3,5/4 jarige die al zadelmak/aangereden is zodat mijn nichtje er ook gelijk op kan stappen.

Familie valk(stal wildzang) heeft momenteel volgens mij een 3 jarige sterruin te koop die ook onder het zadel is. En mocht deze verkocht zijn kun je ze ook gerust bellen of ze nog andere hebben staan. of de ruin in je prijsklasse valt weet ik niet maar wellicht dan wel wat anders?
Al hun pony's zijn geweldig voor kinderen!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:31

Chantalll schreef:
Ik vind het een goede zaak dat je voor het Definitieve Keurschap een rij of menproef af moet leggen ... dat is hun laatste test ... Welsh pony's zijn kinderpony's en dat moeten ze wel laten zien. Bovendien ben ik het ook zeker ermee eens dat het jammer is dat het voorlopig keurschap een vast predikaat is .. het woord zegt het al Voorlopig. .. dat hoort 1 of 2 jaar geldig te wezen en die je dan geen proef of iig niet voldoende ... degradeer je terug naar Ster ... het gaat gewoon nu te makkelijk ... meesten stoppen bij VK en dat is gewoon jammer ... ik heb wel de moeite genomen om mijn pony voor te stellen op de ibop en zodanig keur geworden ... vind dat een echte bekroning ...


ik zou dan liever een andere benaming hebben.
Want als voorlopig keur minder lang houdbaar is, zal het aantal deelnemers daarin drastisch verminderen.
Ik vind nu de naam onduidelijk. Hij staat op zichzelf(je hebt 3 predicaten, wat mij prima lijkt), maar lijkt afof hij niet definitief is.
Daarbij kun je ook het sportpredicaat halen...dan kun je toch ook bewijzen dat de pony het goed doet in het werk.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:44

melanie20 schreef:
Hoi hoi,

Sorry dat ik zo binnen kom vallen..

Helaas moet ik eerdaags mijn 12 jarige merrie inlaten slapen..

Nu ben ik beetje aan het rond kijken wat er tekoop staat.
Misschien weten jullie nog iets?

Ik zoek het liefst een ruin ( merrie mag ook)
Sectie A ,B of kleine C
Leeftijd tussen de 3 en 7 jaar.

Beleerd voor de wagen, en goed verkeersmak ivm alleen maar wegen hier om te rijden. ( geen bos etc)

Geen schimmel, maar een kleurtje met bles.. Mag bruin, zwart, vos etc zijn
Misschien weten jullie iets ..

Hoor het graag.

Jan Flier (stal rondo) al gebeld?
Die beleerd ze zelf ook voor de kar, dus is ook handig.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:16

Bij mijn weten Sneeuwpop, als jij je sportpredicaat haalt is de pony ook meteen definitief keur na Ster ... en hoef je geen IBOP af te leggen ...

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:57

Ja idd. Dáárom vind ik het ook zo dubbel.

Ssuuz92
Berichten: 462
Geregistreerd: 23-08-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:56

Afbeelding

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 07:32

Ik vind het niet dubbel hoor ... Fokkers mijzelf inbegrepen hebben FOKmerries en geen sportpony's ... bij Mijn weten moet je tot de M1 of M2 ? Dat je geen IBOP meer hoeft te lopen .. Dat duurt veel langer dan klaar maken voor een IBOP ... wil mijn merrie wel drachtig en niet 1 of 2 jaar leeg laten staan omdat ze zo nodig dat sportpredicaat moet hebben ... nu is het gewoon 10 weken geweest terwijl ze drachtig is ... IBOP lopen *simpel B-proefje* bij het mennen dan en laten zien dat ze braaf is en haar gangen goed zijn. Klaar ... En als een merrie eerst de sport in gaat en haar sportpredicaat behaalt zonder haar drachtig te laten worden heeft de merrie zich ook bewezen ...
Dus snap het dubbele niet zo goed eerlijk gezegd ...

Eilinora

Berichten: 11971
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:45

Tot M1 of M2?

Stel nou dat je een welsh A merrie hebt die 1.16 / 1.17m is die mag niet eens in de M starten omdat die nog als A pony gezien word voor de sport.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:50

Sport is een puntje in het L2. Is dus niet hoog.
Daarbij kun je er niet aan zien of het een kinderpony is. Zegt namelijk meer over de ruiter. Een simpel b proefje zegt toch ook niks over de pony???

Je hebt dus predicaten voor nakomelingen.
Je hebt het predikaat sport over het rijden
en je hebt de keuring predicaten ster(aan de hand), voorlopig keur ((aan de hand) die op zichzelf staat) en dat keur - welke dus niet aan de hand is.
Wij doen dit nog niet zo heel lang bij de pony's (wel ervaring bij de paarden) en vond het niet zo duidelijk in het begin. Vooral het voorlopig keur vond en vind ik een rare naam.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:02

Ik zeg niet dat ze kijken of het een kinderpony is ... ik zeg dat ik het ermee eens ben dat ze een proef moeten afleggen voor geschiktheid WANT het zijn tenslotte kinderpony's ... VK moeten ze gewoon weer een tijdelijk predicaat van maken voor 2 jaar idd ... het is niet voor niks voorlopig ... daarmee wordt gewoon de stimulans naar Keur groter en anders blijf je maar STER of degradeer je naar STER. Het is nu gewoon te makkelijk .. die predixaten behalen vergeleken met b.v. andere stamboeken... die paarden en pony's moeten zich blijven bewijzen dus waarom bij het nwpcs niet ? Anders gaat het een compleet eigen leven leiden. Ieder zijn meug en mening maar dit is gewoon hoe ik het zie ... en blijf zien ...

Sneeuwpop : Ster is idd aan de hand, mag met of zonder veulen.
Voorlopig Keur en Keur is ook aan de hand en is verplicht op de regionale MET veulen aan de voet ... met de centrale mag het veulen afgespeend zijn ... met KEUR moeten ze als extra wel de Ibop afleggen of een sportpredicaat behaalt hebben. Laat b.v. Vanety mijn volgend jaar 3 jarige de ibop al lopen .. dat betekent dat mocht het zover komen zij nooit voor het VK hoeft mits ze met de IBOP een B haalt maar het jaar nadat ze ster is geworden en weer netjes haar predicaat behaalt direct definitief keur is.

Preferent en het Eliteschap is idd voor de nakomelingen

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:09

Wie heeft dat bedacht, voorlopig keur of keur met een veulen aan de voet? Ik vind het in de meeste gevallen onmogelijk om een merrie er dan net zo uit te laten zien als dat ze voor ster ging zonder veulen. Alleen de betere stermerries worden voorlopig keur/keur maar dat lijkt me vrij lastig om te beoordelen met een veulen aan de voet.

Eilinora

Berichten: 11971
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:58

Ik geloof dat ze wel wat toleranter zijn kwa conditie van zogende merries.

Ze moeten niet heel schraal zijn maar wat minder in conditie wel

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:03

Ik niet Elfje, maar zo zijn de regels voor het vk en Keurschap