[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:45

Ik weet het niet. Mijn verwachting is ook wel duurder. Daarom Juist.
Wil je ècht goed...
Er staat genoeg voor relatief weinig te koop, maar dat is meestal onbereden en meestal niet (zo) interessant om mee te fokken.
Weet er ook nog 1 met een speciale kleur, maar deed het op de keuring ook niet goed genoeg en is geen 100% welsh. Wel in je prijsklasse. Pony's beleren is trouwens niet zo'n groot probleem hoor, ze zijn van nature erg braaf.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 11:59

Nouuuuu die was wel een tikkie duurder hoor !!!

Overigens wil ze die merrie niet meer kwijt ... wordt nu onder het zadel beleerd en uitgebracht in de sport

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:32

Dat bedoel ik dus.... Wil je het hele pakket, dan kost dat veel geld, want er zijn er minder van.
Overgens is ze niet verkocht, dus wellicht toch iets te duur. ;)

Caesar
Berichten: 9308
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:07

Ik vond die merrie ver boven budget. Die hadden ze verkocht voor 3 of 2 minder denk ik. Prachtige merrie overigens, maar vond het veel geld, zonder prestaties onder het zadel. En Ukkepuk wilde niet een topper op keuringsniveau (wat ook maar met de dag verschilt), maar wel een correcte pony. En die zijn er echt wel voor dat budget.

Ik zou op zoek gaan naar een pony die wellicht onbeleerd is en meer kwaliteit heeft. Beleren kun je wellicht toch zelf.

Succes!

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:24

Bedoelde ook de merrie hoor dat die een stukkie duurder was dan het budjet :-P
Maar Caesar, waarom als de pony verder niet in de weg staat zou je niet zo'n prijs vragen ? geef ze groot gelijk,
Erger me helemaal stuk aan die fokkers die hun welshje bakant gratis weg geven ... Ik verkoop mijn veulens ook voor een behoorlijke prijs ...
Schimp is meerdemalen reserve en kampioen geweest ... is onder het zadel en kan voor de kar *geen wedstrijdervaring* en heeft zich kwa nakomelingen bewezen en bovendien Definitief Keur ... maar die gaat echt niet voor een bedrag wat nu omschreven wordt weg hoor ... Zou me dood schamen ... *niet dat schimp weg gaat overigens*

Caesar
Berichten: 9308
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:32

Natuurlijk Chantal, als eigenaar mag je vragen wat je wilt. Het is maar net wat de gek ervoor geeft zeggen ze altijd.

Het is een verschil of je over een correcte pony of over een kampioensmerrie praat overigens. En ik vind dat je een correcte pony voor dat bedrag, onbeleerd moet kunnen kopen.

Caesar
Berichten: 9308
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:55

ukkiepuk schreef:
Ik zoek een Welsh B merrie of ruin met sportpotentie (ohz). Liefst een grote B of kleine C maat. Tussen 3 en 8 jr oud en niveau naar leeftijd. In heb in principe geen fokambitie, maar keuring met een kwaliteitsvolle merrie zou ik wel leuk vinden.
Een leuk kleurtje is altijd welkom (palomino of valk) maar sta uiteraard ook open voor 'een goede pony heeft geen kleur' . Ons budget is 1500-2000 euro.


Via fb kwam er via een verkoopgroep een 7 jr ruin, betuigd M dressuur / vaardigheid voorbij, zwart geloof ik. Prijsklasse 2000-2500 dus met wat onderhandelen komt het misschien wel in je richting. Het is alleen geen merrie maar zag dat je merrie of ruin zocht.

Cemlys

Berichten: 14968
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:00

Die merrie vond ik wat overdreven duur om eerlijk te zijn, paar 1000 minder was ook al mooi geweest (en nog goed geld). Dat wat chantal zegt ga ik in mee, in wordt ook een beetje moedeloos van de lage prijzen waarvoor sommige fokkers verkopen. Maar goed een goede kwaliteitspony kost gewoon wat, dat topje is vrij klein tov de hele markt, dan heb je een heel groot deel gemiddelde pony's, wel correct maar niet waauw, en dan een grote bodem met de minder tot slechte kwaliteit.

Ik ben trouwens nog op zoek naar een zomeropfokplekje voor een jaarlinghengstje, iemand suggesties?

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:17

Caesar schreef:
En Ukkepuk wilde niet een topper op keuringsniveau (wat ook maar met de dag verschilt), maar wel een correcte pony. En die zijn er echt wel voor dat budget.
Ik zou op zoek gaan naar een pony die wellicht onbeleerd is en meer kwaliteit heeft. Beleren kun je wellicht toch zelf.
Succes!


Erg blij met jullie tips! Heb al wat leuke beestjes langs zien komen via PB :)

Ik zoek idd geen keuringstopper, heb te weinig verstand van fokken. Een correct gebouwde pony met leuke beweging is genoeg. Met rijden kun je ook nog aardig wat sleutelen aan beweging. Het is de bedoeling dat ik er zelf mee dressuur tussen de paarden ga starten en mijn nichtje van 10 tussen de pony's. Over 2 jaar zie ik graag onze dochter (dan 6,5) er mee wegrijden. Het liefst zoek ik een 3,5/4 jarige die al zadelmak/aangereden is zodat mijn nichtje er ook gelijk op kan stappen.

Rivendell

Berichten: 6846
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:52

Wat prijs betreft, ik verkoop ook wel voor lage prijzen. Soms moet je er gewoon vanaf. Mazzel voor de koper denk ik dan

Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:05

Ik verkoop zelf tot nu toe nog geen welshjes maar ik koop ook nooit kant en klare pony's dus koop ze vaak wel wat goedkoper en ik hoef ook geen keuringstoppers te kopen maar ik wil gewoon fijne werkbare pony's waar ik wel iets in zie :)
moet ik zeggen dat ik langzaam wel mijn hengst wil gaan verkopen maar die wil ik eigenlijk nog Z mennen met winst hebben maar ik heb echt te weinig tijd en vind het reëler als ik hem een leuk plekje ga zoeken waar die iemand gelukkig kan maken en lekker knuffelen :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:31

Voor de eerste hebben we bewust wel een stermerrie gekocht en deze is nu voorlopig keur.
Vind het wel jammer dat je voor keur moet mennen of onder het zadel een proef moet doen.
Mennen lijkt me wel leuk, maar hier in de omgeving vind ik dat gewoon niet veilig en een goede ruiter is gewoon lastig te vinden in die maat. Ben zelf helaas te groot.

Ik kom bij de paarden vandaan (dressuur wedstrijden) en had verwacht dat er meer overeenkomsten waren met welsh keuringen. Heb veel bijgeleerd over waar een Welsh aan moet voldoen.

Het is wel leuk om het beide te kunnen doen lijkt mij, dus rijden en naar de keuring en later eventueel fokken.

Het is leuk om naar keuringen (vooral die in de zomer voor predicaten) te gaan, daar kun je al veel leren door te kijken.

Caesar
Berichten: 9308
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:32

sneeuwpop schreef:
Voor de eerste hebben we bewust wel een stermerrie gekocht en deze is nu voorlopig keur.
Vind het wel jammer dat je voor keur moet mennen of onder het zadel een proef moet doen.
Mennen lijkt me wel leuk, maar hier in de omgeving vind ik dat gewoon niet veilig en een goede ruiter is gewoon lastig te vinden in die maat. Ben zelf helaas te groot.

Ik kom bij de paarden vandaan (dressuur wedstrijden) en had verwacht dat er meer overeenkomsten waren met welsh keuringen. Heb veel bijgeleerd over waar een Welsh aan moet voldoen.

Het is wel leuk om het beide te kunnen doen lijkt mij, dus rijden en naar de keuring en later eventueel fokken.

Het is leuk om naar keuringen (vooral die in de zomer voor predicaten) te gaan, daar kun je al veel leren door te kijken.


En ik vind het jammer dat het voorlopig keur predicaat al zo'n eigen predicaat is gaan worden en dat aan het keur predicaat zelf weinig waarde gehecht wordt. Maar goed, dan krijg je weer eenzelfde "discussie" als met hengsten onder de man/ voor de kar te presenteren.

Welsh en paarden is een wezenlijk verschil. Al praten we alleen al over de conditie waarin ze gepresenteerd moeten worden :+

Verder ben ik het met je eens, de regionale keuringen in de buurt gaan bekijken is leerzaam én gezellig! Ik ben jaren vrijwilliger geweest en zo ben ik erin gerold :D

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:46

sneeuwpop schreef:
Het is wel leuk om het beide te kunnen doen lijkt mij, dus rijden en naar de keuring en later eventueel fokken.
Het is leuk om naar keuringen (vooral die in de zomer voor predicaten) te gaan, daar kun je al veel leren door te kijken.


Als ik in het bezit zou komen van een merrie met keuring- en fokpotentie zou ik zeker wel naar keuringen willen gaan, mits de fokker open zou staan voor begeleiding en evt (dek)advies.
Daar heb ik zelf echt geen kaas van gegeten :')

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:06

Ik vind het een goede zaak dat je voor het Definitieve Keurschap een rij of menproef af moet leggen ... dat is hun laatste test ... Welsh pony's zijn kinderpony's en dat moeten ze wel laten zien. Bovendien ben ik het ook zeker ermee eens dat het jammer is dat het voorlopig keurschap een vast predikaat is .. het woord zegt het al Voorlopig. .. dat hoort 1 of 2 jaar geldig te wezen en die je dan geen proef of iig niet voldoende ... degradeer je terug naar Ster ... het gaat gewoon nu te makkelijk ... meesten stoppen bij VK en dat is gewoon jammer ... ik heb wel de moeite genomen om mijn pony voor te stellen op de ibop en zodanig keur geworden ... vind dat een echte bekroning ...

melanie20
Berichten: 1735
Geregistreerd: 22-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:24

Hoi hoi,

Sorry dat ik zo binnen kom vallen..

Helaas moet ik eerdaags mijn 12 jarige merrie inlaten slapen..

Nu ben ik beetje aan het rond kijken wat er tekoop staat.
Misschien weten jullie nog iets?

Ik zoek het liefst een ruin ( merrie mag ook)
Sectie A ,B of kleine C
Leeftijd tussen de 3 en 7 jaar.

Beleerd voor de wagen, en goed verkeersmak ivm alleen maar wegen hier om te rijden. ( geen bos etc)

Geen schimmel, maar een kleurtje met bles.. Mag bruin, zwart, vos etc zijn
Misschien weten jullie iets ..

Hoor het graag.

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:31

Chantalll schreef:
Ik vind het een goede zaak dat je voor het Definitieve Keurschap een rij of menproef af moet leggen ... dat is hun laatste test ... Welsh pony's zijn kinderpony's en dat moeten ze wel laten zien. Bovendien ben ik het ook zeker ermee eens dat het jammer is dat het voorlopig keurschap een vast predikaat is .. het woord zegt het al Voorlopig. .. dat hoort 1 of 2 jaar geldig te wezen en die je dan geen proef of iig niet voldoende ... degradeer je terug naar Ster ... het gaat gewoon nu te makkelijk ... meesten stoppen bij VK en dat is gewoon jammer ... ik heb wel de moeite genomen om mijn pony voor te stellen op de ibop en zodanig keur geworden ... vind dat een echte bekroning ...

Dat ben ik helemaal met je eens. Al ben ik zelf helemaal niet van het gebruik, maar "keur"is echt een predikaat wat verdiend moet worden. En als je het zelf niet kunt, er zijn genoeg mensen die het (semi) professioneel voor je willen doen. Qua geldigheidsduur ga ik er niet helemaal in mee. Dat zou wel ruimer mogen, dan jij stelt. Je moet wel een eerlijke kans krijgen. Stel je wilt je drachtige merrie niet op dat moment gaan beleren... Of je hebt er even de middelen niet voor. Kan toch?

Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:32

melanie20 schreef:
Hoi hoi,

Sorry dat ik zo binnen kom vallen..

Helaas moet ik eerdaags mijn 12 jarige merrie inlaten slapen..

Nu ben ik beetje aan het rond kijken wat er tekoop staat.
Misschien weten jullie nog iets?

Ik zoek het liefst een ruin ( merrie mag ook)
Sectie A ,B of kleine C
Leeftijd tussen de 3 en 7 jaar.

Beleerd voor de wagen, en goed verkeersmak ivm alleen maar wegen hier om te rijden. ( geen bos etc)

Geen schimmel, maar een kleurtje met bles.. Mag bruin, zwart, vos etc zijn
Misschien weten jullie iets ..

Hoor het graag.


Erna Moorlag heeft een zwarte B pony ruin te koop staan in de buurt van Emmen staat op Facebook!!

Caesar
Berichten: 9308
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:04

Chantalll schreef:
Ik vind het een goede zaak dat je voor het Definitieve Keurschap een rij of menproef af moet leggen ... dat is hun laatste test ... Welsh pony's zijn kinderpony's en dat moeten ze wel laten zien. Bovendien ben ik het ook zeker ermee eens dat het jammer is dat het voorlopig keurschap een vast predikaat is .. het woord zegt het al Voorlopig. .. dat hoort 1 of 2 jaar geldig te wezen en die je dan geen proef of iig niet voldoende ... degradeer je terug naar Ster ... het gaat gewoon nu te makkelijk ... meesten stoppen bij VK en dat is gewoon jammer ... ik heb wel de moeite genomen om mijn pony voor te stellen op de ibop en zodanig keur geworden ... vind dat een echte bekroning ...


Ik zou idd 2 jaar aanhouden. De keus hebben de mensen al voordat er naar de keuring gegaan wordt om vrl keur te halen dus dat is al hun eigen planning. Het stamboek doet dit zelf ook door vrl keur op papier te zetten natuurlijk, dus ik snap de fokkers ook wel. Voor hen is vrl keur prima en voldoende. Ik ben zelf meer van het maximale eruit halen en ondanks de Ibop voor velen geen toegevoegde waarde is, ben ik blij dat ik dat dit jaar icm ster heb gedaan!

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:44

Inderdaad Caesar en dat wordt nu absoluut NIET gestimuleerd d.m.v het Definitieve Voorlopig Keur Predicaat. Het predicaat Keur is gewoon echt het laatste wat de merrie zelf kan behalen... Het hoogste haalbaal ... de rest moeten de nakomelingen doen ... Vind dat dit veel meer gestimuleerd moet worden ... maak er wat mij betreft drie of vier jaar van maar maak het VOORLOPIG ... en geen vast predicaat

Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:37

zijn er trouwens mensen hier die hun pony wel is op kleur hebben laten testen?

ben namelijk wel benieuwd wat mijn veulentje echt voor kleur heeft stamboek zegt vos roan (staat ook op papier) maar ik zie toch eerder palomino of schimmel erin....
en wat zijn de kosten van zo'n test?

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:52

Ja ik heb mijn pony op kleur laten testen.
Ze is heel erg donker, dus ik dacht die is misschien zelfs wel Bruin ipv Vos!
Maar ze is echt 100% Vos, maar dan met Sooty. Voor Sooty is helaas nog geen test.
Was €80 volgensmij.. Bij VHL Genetics.

Eilinora

Berichten: 11942
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:53

Ik heb het nooit gedaan,pony word er niet beter of slechter op als je zekerheid hebt kwa kleur of niet.
Zou het ook nooit doen.

Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:10

inowa schreef:
Ik heb het nooit gedaan,pony word er niet beter of slechter op als je zekerheid hebt kwa kleur of niet.
Zou het ook nooit doen.

'
dat is zeker waar maar ja ik wil het gewoon weten haha vind het gewoon heel raar dat die volgens de schetser vosroan is en bij menig mens niet gezien word als vosroan

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:10

Is idd meer eigenwaarde. Ik was ook te benieuwd :+