[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 01:08

Ze staan lekker op de wei dus stok erbij houden gaat nu lastig. Mocht ze in de winter er nog zijn dan gaat ze in een opfokstal en zouden we kunnen meten. Heb wel een foto van d'r naast m'n vrij grote A jaarling.

Afbeelding

Dit was onze goede hoop op een mooie D pony, maargoed de 3 jarige doet het gewoon zo leuk onder het zadel en aangezien ik tussen de paarden rij maakt voor mij een E niet uit (graag zelfs). Dus dan heb ik liever dat de 3 jarige blijft. :o
Van moeders kant Engels bloed wat t erg interessant maakt om verder mee te fokken. Eindelijk een beetje bloedverversing. *\o/* wel gewoon normaal papier bij de jaarling hoor.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 06:27

Ze heeft wel een heel wijs koppie zeg!!! Die ben je zo kwijt. Zeker met alle Pippin successen de laatste tijd

Ruby_KR

Berichten: 232
Geregistreerd: 11-09-08

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 09:29

Ze is zeker mooi! Vind je vast een goed huisje voor binnenkort :)

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:14

Mijn veulen is vanmiddag ook definitief verkocht en opgehaald. Ze gaat in de toekomst de mensport in. Vanochtend nog gauw even foto's gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een apart ding, maar ze is super uitgegroeid en opvallen doet ze zeker met die aftekeningen. Maar haar karakter doet het, geweldig veulentje!!

dadabo

Berichten: 577
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Nieuw Weerdinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:57

+:)+

Ssuuz92
Berichten: 462
Geregistreerd: 23-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:46

Een tijdje terug kreeg ik het WP&C bulletin onder mijn neus geschoven waar een heel leuk stuk in stond over het stal bezoek in 2011. Heb het ingescand en op de site gezet.
Ik deel het linkje voor wie het leuk vind het te lezen :)

http://www.stalwaterland.nl/over-ons/

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:05

Ssuuz92@ dat was een hele mooie dag!

Ssuuz92
Berichten: 462
Geregistreerd: 23-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:05

regtur schreef:
Ssuuz92@ dat was een hele mooie dag!


De verhalen en het verslag over die dag zeggen dat het inderdaad een hele leuke dag is geweest.

Ikzelf was er niet bij die dag. Kwam pas in 2013 op Stal Waterland aanwaaien.

Ik hoop dat ik Willem nog een keer kan overhalen om zo een soort dag te organiseren. Er is een kans dat we volgend jaar meedoen aan een keuring. Dus wie weet ook wel zo een dag. ☺️

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:59

Zijn er nog fokkers die naar de Fayre Oaks of Hay-on-Wye sale gaan?

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:16

Ik niet. Maar zag wel een prachtige 4 jarige schimmel voorbij komen. Maar mijn stallen zitten vol en heb genoeg moois :D

Cemlys

Berichten: 14960
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:27

Ik een prachtige zwarte maar helaas.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:30

Volgens mij heb ik die 4 jarige ook voorbij zien komen, Lisan.
Die viel mij ook gelijk op

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 06:26

Wij hebben beide catalogi ontvangen en dat alleen geeft je al zo'n gevoel wat volop hoort bij de herfst.Vanaf 2000 vrijwel elk jaar van de partij geweest, alles gezien. FO oude stijl, FO nieuwe stijl, Hay sale oude stijl, en helaas is dat voorgoed voorbij. We hadden al een 10 daagse rondreis op de rol staan met een gepland bezoek aan Hay-sale nieuwe stijl, maar jammer genoeg zal het niet lukken dit jaar.Misschien maar goed ook, want er staat heel veel interessants in.Bovendien was er een gegronde reden om flink in te krimpen, en dan moet je jezelf niet in de verleiding brengen.

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:19

Even een vraagje onder de ruiters onder ons. Ik zit met een probleem en weet niet wat te doen.
Het volgende is aan de hand: ik rijd mijn welsh nwr op een dubbelgebroken africhtingstrens. Hiermee is ze ingereden en het gaat super.
Nu rijd ik ook graag buiten en gaat ook goed behalve wanneer ik in galop ga. Zodra ik in galop ga kan mevrouw niet meer stoppen. Er vandoor gaan kan ik het niet noemen, ze stopt gewoon niet. Dit heeft nu een paar keer gevaarlijke situaties opgeleverd. Ik krijg tips om er een ander bit in te stoppen, maar in de bak of als ik een buitenrit maak en niet in galop ga is er niets aan de hand. Dus meteen een ander bit vind ik niet nodig, ze moet gewoon luisteren!
Meteen werden er van allerlei hulpteugels geroepen, ben ik ook geen fan van.

Nu dus de vraag, hoe leer ik dit af? Heb ik misschien wel een ander bit nodig? Wil graag jullie mening.
Want helemaal geen galop meer doen als ik naar buiten ga is ook niets.

rienne
Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:20

Pien, is ze wel bestuurbaar op dat moment?

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:22

Waar dit gedrag vandaan komt weet ik overigens niet. Dit is sinds een tijdje aan de gang en heeft ze vroeger nooit gedaan. Kan me niet bedenken wat er nu anders gaat dan eerst.

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:23

Kan wel sturen ja rienne

rienne
Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:28

Ik heb dan wel een arabier maar met dezelfde trekjes, buiten in galop niet willen stoppen. Die stuur ik op een volte (indien mogelijk) lukt het dan nog niet om te stoppen, sluit ik de volte steeds tot ze wel stopt. Duurt soms wel ff

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:46

Ik zou dan evt kijken naar een bit met dubbele teugels voor t buitenrijden. Zodat als ze normaal doet je op de enkele kan rijden en als ze niet te stoppen is je de tweede teugel erbij kan pakken. Zou dit wel echt snel goed aanpakken anders wordt t alleen maar erger.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:49

Wat vervelend Pien. Ik kan me voorstellen dat dit gedrag al behoorlijk uitgegroeid is tot een probleem. Ze wint dus steeds. Als ze in de bak wel luistert en het niet vandoor gaan is, zou ik zeggen: aanpakken die handel! Ik heb er vroeger eentje gehad en die deed het ook. Die heb ik ineens omgetrokken waardoor ze met haar hoofd tegen een boom knalde. Was meteen afgelopen en nooit meer gedaan.

Daarnaast vind ik ten alle tijden; je moet veilig de weg op kunnen. Of dat nou met een halster is of met een hoop ijzer; het moet wel een keer klaar zijn. Een ander bitje hoeft niet meteen het eind van de wereld te zijn, als je het maar goed gebruikt. 9 van de 10 keer hoef je op buitenrit niet aan de mond te zitten. Laat het dan aub zijn werk doen als je het wel nodig hebt...

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:55

Waar ik nu zo mee zit is waarom ze in een keer zo omslaat.
Ze luistert perfect waar ik ook ben. Drukke weg, of midden in het bos. Maar zodra ik in galop ga gaat er een knop om. Ze wordt heet en draait door. ALs ik haar eenmaal terug heb dan koelt ze ook zo af en is het weer voorbij. Ze is eigenlijk altijd super braaf geweest dus waar dit vandaan komt weet ik niet, moet toch een reden voor zijn?

Maar ik begin echt te twijfelen, het is nu een keer voorgekomen dat ik haar niet op de volte kon sturen en zij dus zo de weg over vloog. En bedenk je dan dat ik gewoon vol in die mond hang en flinke trekken/rukken geef. Dat interesseert me dan geen moer, als er een auto was geweest was het het einde voor een van ons of beide geweest.
Het moet afgelopen zijn, maar hoe hard ik ook ben, nog niets gevonden wat helpt.

Aan wat voor bit zitten jullie te denken? Ik heb wat onderzoek gedaan maar er zijn er 100'en. raak de kluts kwijt

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:59

Als het ineens ontstaat dan zou ik toch gewoon denken aan een spelletje als ze het normaal en erna niet doet. En net wat je zegt; je kan het beter even goed oplossen dan dat je beide onder een auto ligt.

Hoelang duurt het doorgaans voordat je haar weer terug hebt? Ik zou ook eens kijken of je de mogelijkheid om het spelletje andersom te spelen. Als ze weer als een idioot in galop gaat, pas terugnemen wanneer jij dat wil en niet wanneer het je lukt. Al duurt het 3 uur...Dat het voor haar niet meer leuk is om te winnen.

En anders moet je eens navragen bij je instructeur of hij je kan informeren? Rijd je alleen?

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:07

Waar vind ik een plek om haar drie uur lang als een idioot te laten gaan, haha. Zie haar er wel voor aan aangezien zij niet zo snel moe zal zijn.
Ik rijd altijd alleen ja, heb een schijthekel aan paarden die alleen maar naar buiten kunnen met een maatje.
Ik heb nu geen instructeur meer....
En hoe lang het duurt voordat ik haar terug heb weet ik niet, naar mijn mening dus te lang. Misschien moet ik haar ook tegen een boom laten knallen.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:10

Passion doet ook t liefst galopperen buiten als ik niet consequent blijf, die vind het gewoon zo leuk. Dus ze mag van mij best even gaan maar alleen als ik t zeg en verder hou ik d'r aan t werk buiten en blijf heel consequent en dan gaat t prima. Misschien vind die van jou het ook gewoon zo leuk en heb je haar een keer iets te veel ruimte gegeven of probeert ze uit wie de baas is buiten enja nu heeft ze ontdekt dat ze in de galop dus lekker haar gang kan gaan. Staan zat topics op bokt hierover met welke bitten. Ben geen expert dus geen idee hoe ze heten. :o zou zelf dus iets met een hefboomwerking en dan twee teugels doen dus.

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:23

Ja Anouk, ze houdt er idd van om te racen en dat mag ze ook. Maar als ik zeg stop dan is het stop. En van de een op andere keer was het geen stop meer.... van dit eenmalige is het opgelopen naar heel vaak.
Ik weet dat paarden slim zijn maar hoe kan ze nu na 2,5 jaar dit bedenken?!

Ik heb al wat gelezen over bitten, maar bij 80% denk ik dat het symptoom bestrijding is en geen oorzaak oplossen. En dat is juist wat ik wil.