[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:30

Ook ik ben wel een beetje afgeknapt op het Welsh stamboek eerlijk gezegd tijdens de merriekeuring.
Persoonlijk vind ik het systeem om predicaten te kunnen krijgen niet prettig. Het dwingt je min of meer om jaarlijks naar de keuring te gaan voor predicaat verhoging. Dat daar veel moeite en forse kosten bij komen vind ik een belemmering :j . En dat dan voor toch ook een stuk willekeur in de jurering :o .
Het heeft mij wel aan het twijfelen gebracht of ik mijn hengst wel ga aanbieden op de HK in februari.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:11

Maar LDRD; los van wat je van de toegevoegd waarde van een predicaat vindt. Wat zou voor jou dan wel een meetbare werkwijze zijn?

Ik ben juist van mening dat wij in het algemeen binnen de welsh veel te weinig meten. En ja, ook het verdienmodel moet je in de gaten houden maar ik zou een proef ergens op best interessant vinden.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:23

Gewoon lineair scoren bijvoorbeeld?

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:32

LDRD schreef:
Gewoon lineair scoren bijvoorbeeld?


Ja, je doelt dan een beetje op een systeem zoals Kwpn hanteert.
Maar daarvoor moet er eerst een veel bredere basis zijn (denk ik) om überhaupt een gemiddelde te kunnen hanteren.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:36

Ja, is een stuk van objectiever. En daar heb je geen gemiddelde bij nodig. Een formulier met alle onderdelen van een paard en dan scoren hoe de beenstanden zijn, ligging schouder, croupe enz.
Ik ga in ieder geval voor deze willekeur geen geld meer uitgeven.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:13

Caesar schreef:
Maar LDRD; los van wat je van de toegevoegd waarde van een predicaat vindt.


Voor de verkoopbaarheid van je veulens heeft een predicaat wel degelijk waarde.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:16

Ben ik met je eens. Toevallig ook al eens met Fotografie91 over gehad op de CHK.
Je kunt daar zoveel meer mee en ook aantonen wat dit doet in de jaren erna. Al zijn de rassecties niet groot en wordt lang niet alles gezien natuurlijk.

Maar wie weet, we hebben een nieuwe voorzitter dus dat maakt ook altijd weer nieuwe inzichten mogelijk. En hopelijk is dit er een van ;)

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:17

Stille meelezer meld zich.. ik heb sinds kort een welsh A waar ik uiteindelijk mee wil gaan fokken. Nu lees ik hier wat negativiteit omtrent de keuringen. Waar letten jullie dan op om te beslissen of het een goede pony is of een potentiële toppony?

Ik als leek zou afgaan op predikaten maar als (steeds meer) fokkers thuisblijven is dat wellicht niet zo belangrijk als ik denk?

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:31

Correctheid natuurlijk, met een goede bovenlijn.
Daarnaast wil ik in de beweging met name een goed achterbeengebruik, goede zelfhouding, souplesse en ik zie ze ook het liefst goed van de grond bewegen.
Stap moet lang, goed door het hele lijf gaan en met voldoende ijver zijn.
Galop vooral goed (onder)gesprongen.

Aan de draf is meer te trainen dan aan de stap en galop. Daarom zie ik vooral graag dat stap en galop er van nature goed in zitten.

Daarnaast vind ik uitstraling, ras en adel ook belangrijk. Het oog wil echt wat.

Ook een zeer goede moederlijn met goed presterende sportpony's vind ik belangrijk. Dat zegt iets over de potentiële instelling en bewerkbaarheid.

Daar let ik in een notendop op :) .

Edit: zie dat het om een A welsh gaat, wellicht dat je daar andere criteria op los zou kunnen en moeten laten, omdat de sport wat minder belangrijk is.

Nynkster

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:43

Ladygiroc schreef:
Stille meelezer meld zich.. ik heb sinds kort een welsh A waar ik uiteindelijk mee wil gaan fokken. Nu lees ik hier wat negativiteit omtrent de keuringen. Waar letten jullie dan op om te beslissen of het een goede pony is of een potentiële toppony?

Ik als leek zou afgaan op predikaten maar als (steeds meer) fokkers thuisblijven is dat wellicht niet zo belangrijk als ik denk?



Ik denk dat de “top pony”niet bestaat. Maar als het voor jou een top pony is kan dat wel,
Iedereen ziet namelijk graag een ander type.

Misschien kun je een foto delen van de pony? Fokken gaat over verbeteren, dus wat zijn de mindere kanten van jouw pony en wat juist de goede? Denk ook aan het karakter, is zeker niet ondergeschikt aan bouw. En wat vind je zelf belangrijk en wil je graag zien?

Persoonlijk zie ik graag een chique hoofd bijvoorbeeld. Maar voor een ander kan dit totaal niet belangrijk zijn

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:41

Ik snap dat een goede pony smaakgebonden kan zijn. Ik doel meer op dat als een merrie een ster predicaat heeft, ze aan een aantal raskenmerken voldoet. Dus voor mij als leek zou een stermerrie 'beter' zijn dan een merrie die geen predicaat of premie behaald heeft.

Mijn pony is veulen, ben gevallen voor dr koppie, maar eerlijk gezegd geen idee of ze degelijk in elkaar zit :o

Afbeelding

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:37

Ik kreeg een beetje een welsh dip van alle opmerkingen hier merkte ik. -O-

Maar toen dacht ik ach ik fok nog steeds voor mezelf en niet perse voor keuringen
Ik kwam afgelopen weekend op de sale in Wales prachtige pony’s tegen en op stal bezoek bij Dargale werd ik weer helemaal gemotiveerd!
Haar levensmotto is, je moet iedere dag lachen :')
En eerst dacht ik wat een simpel motto!
Er is altijd wel een reden om een glimlach op je gezicht te toveren!

Maar afgelopen dagen dar ik dan thuis in de kou of regen bij die pony’s loop dacht ik daar aan en ik kreeg een glimlach op mijn gezicht!
Iedere dag genieten van je eigen pony’s en gewoon doorgaan met wat je doet.

Ik probeer gewoon mijn eigen koppie te volgen!
En toevallig had ik het er met een mede fokker over, zolang je maar een doel hebt met iedere pony kan je fokkerij nog steeds vol verschillende pony’s zitten :)

Er gaat hier nog echt wat verkocht worden niet omdat die pony’s niet goed genoeg zijn maar wellicht omdat mijn gedachten me nu vertellen wat anders te doen ;)

En om even over de goedkeuring op de hengstenkeuring terug te komen ik was dat meisje die met mijn lievelings pony als totaal Penny meisje aan kwam met de gedachten een dagje uit met mijn kind en zaterdag lekker andere plannen maken! En kwam zaterdag terug met een goedkeuring en beste Nederlands gefokte hengst!
En met een type pony die naar mijn idee niet vaak voorbij komt ;)
Maar gelukkig voor mij heeft jaimy mij op de kaart gezet en heb ik zo heel veel gave kansen gekregen!
Maar ik ben ook altijd wel met een heel realistisch beeld naar hem blijven kijken en soms wel is ziek makend want oef wat vond ik veel niet goed :') :')

En ik denk dat het mijn zwakte is dat ik zo kritisch ben dat ik alles slecht kan kijken haha maar wellicht is het ook wel iets wat mij realistisch maakt en makkelijker kan incasseren! Hoewel ik ook sta te janken hoor als mijn kindjes afgekraakt worden haha :')

Dit is misschien een heel onsamenhangend verhaal haha :o
Sorry daarvoor haha maar er waren meerdere dingen die ik even van het hart moest haha!!

Hoop dat we dit topic weer gewoon over de welsh pony kunnen hebben en niet teveel over keuringen en shows resultaten delen en aankondigen er naar toe leven en dat soort dingen is natuurlijk altijd leuk! Maar het negatieve van shows of keuringen en stamboeken vind ik heel erg jammer :)

RanjaRietje

Berichten: 550
Geregistreerd: 04-10-10

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:47

Mooi verhaal! Mee eens! En vooral genieten van je pony's!

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:21

Maar natuurlijk is genieten van je pony's het uitgangspunt :j !
Dat neemt niet weg dat je af en toe wel eens ergens iets van kunt vinden ;) .

Jaimy is natuurlijk ook heel gaaf <3 .

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:13

en zo moet het, gewoon genieten van je pony's en zolang ze je elke dag weer een glimlach geven, daar doe je het toch voor. Ik kan ontzettend genieten van de lol die m'n kind met de pony heeft en ik word elke dag weer blij als ik die kleine zie, hij is gewoon zo leuk, perfect allebei, zeker niet, maar voor ons wel.
Heerlijk zo n rondje wales, ik ben benieuwd hoe het op de veiling was? de prijzen gingen volgens mij alle kanten op of niet? Nog wat aangekocht?

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:47

Sorry voor het inbreken hier, maar hebben er ook andere mensen problemen met naar de site van het NWPCS gaan? Ik kom er niet door

Jaydee_WP

Berichten: 205
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:27

denisesilver schreef:
Sorry voor het inbreken hier, maar hebben er ook andere mensen problemen met naar de site van het NWPCS gaan? Ik kom er niet door


Doet het bij mij inderdaad ook niet..

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:38

Je moet hem denk ik even verversen. Ik krijg vanuit een link ook steeds de foutmelding. Maar als ik dan terug ga dan gaat het de 2e keer wel goed.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:48

Ja het ligt aan de website. Er wordt schijnbaar aan gewerkt.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:51

LaDonna75 schreef:
Ja het ligt aan de website. Er wordt schijnbaar aan gewerkt.

Yep, toevallig net via Facebook bericht terug gekregen dat de website host eraan werkt.

StalMelyn

Berichten: 2050
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:10

Hier gaat Brenin komend jaar de sport in en zal niet dekken. Zo blij een ruitertje gevonden te hebben en dat alles erom heen ook klikt.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 08:38

Ik vind het wel een apart stamboek.
Word je kampioen op de regiokeuring, is dat nergens terug te vinden of te lezen. Doe je daar zoveel moeite voor. Erg jammer.

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:14

Anke schreef:
Ik vind het wel een apart stamboek.
Word je kampioen op de regiokeuring, is dat nergens terug te vinden of te lezen. Doe je daar zoveel moeite voor. Erg jammer.


Kan je het niet terug vinden?
Ik kan nog uitslagen terug vinden van 15 jaar geleden met kampioenschappen

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:03

Anke schreef:
Ik vind het wel een apart stamboek.
Word je kampioen op de regiokeuring, is dat nergens terug te vinden of te lezen. Doe je daar zoveel moeite voor. Erg jammer.


Dit staat toch ook gewoon in het systeem, op je papier etc?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 00:51

Fotografie91 schreef:
Anke schreef:
Ik vind het wel een apart stamboek.
Word je kampioen op de regiokeuring, is dat nergens terug te vinden of te lezen. Doe je daar zoveel moeite voor. Erg jammer.


Kan je het niet terug vinden?
Ik kan nog uitslagen terug vinden van 15 jaar geleden met kampioenschappen


Nergens kunnen vinden
Welsh keuring Zuid sevenum 2022
Welsh partbread.
Kampioen geworden