[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:29

Inspectiedagen zijn ook minder omslachtig, alhoewel de opzet in basis natuurlijk nog wel hetzelfde is met rondstappen, opstellen en draven aan de hand. Het voordeel is dat je niet later nog een keer een eind moet rijden met alle poespas die erbij komt kijken, mocht je predicaten en de plaatsingsvolgorde waarderen.

Misschien is het afgelopen jaar iets veranderd maar de laatste keer was het zoals gebruikelijk eerst de meten, schetsen en veterinair. Als alles dan goed is dan later de baan in voor het stappen en individueel draven aan de hand. Er is geen plaatsing, dus opstellen in catalogus volgorde ( nummering ). Predicaten worden dan uitgedeeld.

Er is dus gewoon stamboekopname, wat op zich een mooie baseline is omdat er geen erfelijke gebreken zichtbaar mogen zijn en afwijkingen/omissies in de aftekeningen in het paspoort kunnen worden aangepast. Verder is het ook gewoon gezellig :-) maar dat zal in Sevenum ook zijn.

Voor zowel een regionale keuring als een inspectiedag is het dus belangrijk een pony gezond en voldoende getraind voor te stellen. Zelf zie ik in de voorbereiding daar niet heel veel verschil in. Als je alleen voor de stamboekopname gaat, dan maakt het dus niet heel veel uit waar je heen gaat.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:47


RanjaRietje

Berichten: 548
Geregistreerd: 04-10-10

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:39

Dit jaar was ik met mijn vader voor het eerst beide dagen geweest om aan te moedigen en alles daaromheen. Vorig jaar waren we alleen de vrijdag. We vonden het geweldig! Leerzaam ook

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:37

VivianHesen schreef:
Hoe vonden jullie de hengstenkeuring?

Eens met de juryleden?

Ik vond het erg gaaf dat ze weer een tuigrubriek hadden. (Ook al werd ik bijna overreden :')

Ook dit jaar weer een fototopic gemaakt
[VN] [FOTO] Hengstenkeuring Nederlands Welsh Pony en Cob Stamboek


Het was weer gezellig en we waren het opvallend vaak eens met de jury, in tegenstelling tot vorig jaar toen we vaak verschillende inzichten hadden. Inderdaad heel goed dat er gebruiksrubrieken zijn, uiteindelijk is dat toch waar veel mensen hun pony voor hebben dus super. Helaas kon ik zaterdag niet life aanwezig zijn maar via de livestream heb ik het gevolgd.
Superleuk dat je een fototopic hebt gemaakt !

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:42

Hoi,

Ik probeer een beetje wegwijs te worden in de Welsh a wereld. We hebben een weidemaatje bij mijn tinker staan en wil volgend jaar met haar naar de hengst toe. Maar waar en welke keuringen/shows ect heb je allemaal en wat is wenselijk bij de welsh eerst keuren en dan dekken of gewoon dekken en dan de keuring.

De dame in kwestie is onze kleine cookie een dochter van paaskamps zlatan en moeder kastanjehof cibelle, geen idee of ze als veulen naar de keuring is geweest.

Wie zou mij een beetje wegwijs kunnen maken wat ik allemaal komt kijken bij het fokken van een welsh a tje.

een foto'tje van de 2 jarige smeerlap.

Afbeelding

Eilinora

Berichten: 11918
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:01

Vader staat inmiddels in Amerika, was een palomino geboren schimmel.
Jou cookie kan dus mogelijk verborgen schimmel zijn.
Zowiezo heeft ze van beide ouders de verdunning doorgekregen.

In principe komt er niet veel bij kijken.
Je kiest een hengst uit die je wilt gebruiken.
Brengt je merrie erheen en afhankelijk van of je haar laat staan tot de mogelijke volgende hengstigheid of je haalt haar na een week op laat je haar scannen.
Tegenwoordig krijg je bij het nwpcs in elk geval geen dekbon meer.
De hengstenhouder voert dat online in en jij betaald de hengstenhouder en de dekafdracht.
Als het veulen geboren is kun je dat ook online doorgeven in het systeem.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:19

Ze is cremello met schimmel witter kan niet . Dat is wel heel makkelijk alleen ben nog geen lid. Daar maar eens naar kijken volgend jaar ergens.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:28

Lid zijn hoeft niet! :)

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 21:28

Hallo,
Ik kom even binnen vallen. Ik heb een erg leuke welsh a hengst die ik wellicht volgend jaar wel wil opgeven voor de hengsten keuring. Ik ga binnenkort nog langs bij een bekende welsh fokker om eens te kijken wat hij er in het echt van vind.

Nu vroeg ik me af hoe kijken ze op de keuring naar blauwe ogen? En hij heeft een brede bles en een vlek op zijn buik(sabino). Word hier snel op afgerekend? Heb namelijk nog geen goedgekeurde hengst met blauwe ogen voorbij zien komen.

Ook is hij vanuit de UK gehaald. Is dit nadelig voor de keuring of is dit geen probleem. Heb ik dan nog dna nodig van ouders of hoe gaat dit. Hij heeft uiteraard een stamboom papier.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:26

KirstenChes schreef:
Hallo,
Ik kom even binnen vallen. Ik heb een erg leuke welsh a hengst die ik wellicht volgend jaar wel wil opgeven voor de hengsten keuring. Ik ga binnenkort nog langs bij een bekende welsh fokker om eens te kijken wat hij er in het echt van vind.

Nu vroeg ik me af hoe kijken ze op de keuring naar blauwe ogen? En hij heeft een brede bles en een vlek op zijn buik(sabino). Word hier snel op afgerekend? Heb namelijk nog geen goedgekeurde hengst met blauwe ogen voorbij zien komen.

Ook is hij vanuit de UK gehaald. Is dit nadelig voor de keuring of is dit geen probleem. Heb ik dan nog dna nodig van ouders of hoe gaat dit. Hij heeft uiteraard een stamboom papier.



Tja daar zijn de meningen denk ik erg verschillend over haha. Ik zie vooral schimmels die goedgekeurd worden en weinig kleur. Maar goed ja soms maken ze bijzondere keuzes :D

Laat je vooral niet tegenhouden omdat je met wat aparts naar de keuring komt! Voor mijn gevoel zien ze blauwe ogen en veel wit minder graag.

Ik gok door je beschrijving dat je Kelt hebt. Moet geen probleem zijn dat tie uit de UK komt maaar wel even opletten dat je hem wel kan registreren hier in Nederland. Zijn export is niet hetzelfde gegaan als de meeste pony’s die uit de UK komen dus weet niet of dat netjes volgens de regels van t uk stamboek is gegaan.