info gevraagd over keuringen van hengsten enz

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

info gevraagd over keuringen van hengsten enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 08:15

ik heb een hele leuke jaarling zien staan van willy wortel.het is een hengstje van 1jr nog niet op de keuring geweest,zou rond de 118cm worden.
hoe gaat dit dan als ik hem zou kopen,want wil hem dan wel proberen goed te keuren voor de dekdienst.
kan dus iemand mij vertellen hoe dat in zijn werking gaat,en wat ik moet doen.

waar ik op moet letten als ik ga kijken voor een hengstje dat ik dus ook ggk wil krijgen.

alle tips/info zijn welkom

uryanne

Re: info gevraagd over keuringen van hengsten enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:52

Goedkeuring is een wat ruim begrip...

Je hebt het wpcv, die gaan er meer vanuit dat de fokkers zelf hun selectie maken. Slechte ouders= slechte veulens = geen afzetmogelijkheid. Heel simpel ;) Werken dus ook niet met keuringen, maar met shows.

Je hebt het NWPCS, die hebben een beleid gemaakt waar een fokhengst in hun ogen aan moet voldoen. De jury tijdens een hengstenkeuring kijkt of de hengst in het beleid past en verlenen dan wel of niet goedkeuring.

Wat wel voor beide stamboeken geldt is dat de pony 'goed in elkaar moet zitten'. Een leuk en schattig koppie als veulentje is dus niet voldoende ;)
Daarbij is het natuurlijk 'superstoer' om een ggk hengst te hebben, maar er zitten vele nadelen aan. En niet alleen voor de eigenaar ;)

Kortom, wanneer je besluit een jaarling te kopen met als doel de dekdienst, moet je met andere ogen kijken en zeer kritisch zijn.
Als je het een leuke jaarling vind zou ik hem gewoon kopen en over 2 jaar kijken of hij potentie heeft als dekhengst.