Hengst voor mijn welsh a merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

Hengst voor mijn welsh a merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 12:43

Omdat ik nog nooit eerder zelf een veulen heb gefokt ben ik erg benieuwd naar jullie meningen!

Ik wil dit jaar graag mijn merrie Waterland's Azia laten dekken en ben dus opzoek naar een geschikte hengst. Haar afstamming is Ysselvliedt's Nashville x Vikariens Red River.
(complete afstamming: http://www.allbreedpedigree.com/waterlands+azia)

Hierbij een foto van Azia, zal vanmiddag even proberen een goede standfoto te maken:
Afbeelding

Het veulen is in principe voor mezelf, en zal als het oud genoeg is ook voor de wagen gaan net als mijn andere ponies. Een merrie blijft sowieso, een hengst ligt eraan.

Ben erg benieuwd wat jullie aan verbeterpunten zien aan mijn merrie. Ik zou graag iets meer 'pit' erin krijgen, Azia mist net wat doorzettingsvermogen voor de wagen. Een iets actiever achterbeen en wat meer 'bot' zouden haar ook goed doen.
Ik wil absoluut NIET inleveren op maat (Azia is 1.18, kleiner wil ik echt niet) en karakter, wil er geen rotbok op ;).
Als er 2 hengsten zijn die aan alle eisen voldoen ga ik eerder voor de hengst met een kleurtje. :j

Vanmiddag ga ik kijken bij de hengst Lowlands Damon, wat vinden jullie daarvan als match voor mijn merrie?

Ik ben erg benieuwd!

petraaken

Re: Hengst voor mijn welsh a merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:51

EHK --> WPC. Hier zitten de kenners van het Welsch ras.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:38

In ieder geval proberen om een minder lang hoofd te krijgen (kan ook komen door het weggehaalde haar), maar dat is iets wat me direct opviel. Verder de hals niet korter.
Bot zie ik direct niet als een verbeterpunt, maar dat is wat lastig te zien van deze foto.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 20:21

uryanne: komt gedeeltelijk door het scheren, maar haar hoofd is idd aan de lange kant. Tips voor een goed passende hengst? :)

Ben vanmiddag wezen kijken bij Damon, wat een mooie hengst, en wat een uitstraling! Denk stiekem dat dat wel een hele leuke match is..!

Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:36

gewoon doen!!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:29

Uiteraard ben ik bevooroordeeld, maar ik denk dat ze erg goed bij elkaar passen. Qua karakter is Damon echt een toppertje, dat heb je gezien. Wel heel belangrijk gezien je het veulen waarschijnlijk wil houden.
Beweging heeft hij zeer zeker.
Ik wil nog wel de foto waar jij op Damon zit :)

@uryanne, zelf ik als kikkerkoppie liefhebber, vind niet dat de merrie een te lang hoofd heeft.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:18

Kikkerkoppie???
Afbeelding

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 22:18

Bijna vergeten! :D

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:28

@regtur: hahah :) wij zijn kikkerkoppie fans :P
@bellarose: wat een brave hengst he?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:22

Rivendell@ -wat klinkt dat nog gek- 8-) Zo kikkerig is dat ook weer niet hoor, valt best mee. :(:)
enne ik heb ook nog wel ergens zo'n foto met een meis erop. *D

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:07

Eigenlijk heel leuk dit topic, maar het wordt nu een beetje een onderonsje ;)
Geeft niets, maar ik zou het best leerzaam vinden (en ik denk velen met mij) waarom je deze keus hebt gemaakt, en wat anderen sterke en minder sterke punten vinden aan de merrie, enz. enz. (Melanie/ Regtur??)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 21:30

Dat ben ik wel met je eens uryanne, wat zien jullie verder voor verbeterpunten aan mijn merrie? :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:42

He wat leuk!
Lowland Damon is de papa van mijn jongste pony.
Moeders heb ik zelf ook.
Wat Damon duidelijk bij haar doorgegeven heeft is zijn rustige bomproof karakter en zijn beweging.
Ook heeft ze zijn kleur *D en zijn behang.
De moeder (zomerdijks echo) is soms wat sensibel en kan snel van slag zijn. Verder heeft Echo ook niet veel behang. Caitlynn (veulen) is dus duidelijk bomproof en niet snel onder de indruk. Erg fijn voor een menpony :)
Ja ik ben misschien bevooroordeeld en ken Damon ook te goed. Want Melanie is lange tijd mijn stal genoot geweest. Maar ik vind hem nog steeds geweldig en blij dat hij de paps is geweest :)

Foto's vind je in mijn profiel als je nieuwsgierig bent ;)

Andere hengsten kan ik je niet verder mee helpen. Daar heb ik heen verstand van verder, maar wilde je toch even mijn verhaal vertellen met een fokproduct van Damon.
Als je het leuk vind mag je bij mij ook wel langs komen om te kijken. ;)
Laatst bijgewerkt door Sanniej_ op 19-02-13 21:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:44

Zelf vind ik dat de merrie iets langer in de croupe mag zijn. Wat meer bot en iets meer rek in de hals en wat meer lengte in de bovenlijn. Ze lijkt goed te bewegen. Mooie oortjes en een mooie hoofdvorm. Op andere fotos lijkt het hoofd iets lang, maar op deze foto niet.
Verder is het lastig om van een paar fotos een pony te beoordelen.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:13

Sanniej, jouw ponies heb ik volgens mij een aantal keer in het echt gezien. Jij stond/staat toch bij Alexander? :)

Klopt wel een beetje hoor, dat t hoofd aan de lange, smalle kant is. ;) Op deze foto zie je t beter:

Afbeelding

Ik zelf ben bij Damon wezen kijken omdat ie met van de foto al erg aansprak, en in t echt was ie nog beter. Hij heeft een mooi sjiek koppie, de goede maat, is wat breder dan mijn merrie (die ik graag vooral bij de borst wat breder zou hebben) en heeft gewoon een ontzettend goed karakter, wat ik toch 1 van de belangrijkste dingen vind. +dat hij super kan bewegen, mooie lange grote passen, iets wat Azia ook kan, en waar ik niet op in wil leveren.
Daarbij heeft hij ook nog een leuk kleurtje en staat hij niet belachelijk ver weg, toch ook een pluspuntje. :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:52

Sanniej stond bij alexander idd. Daarvoor stonden we opdezelfde stal in mijdrecht.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:53

Ja daar heb ik inderdaad gestaan dus dan heb je ze vast gezien ja ;)
Denk dat ik al weet wie je bent haha. Moest even diep graven.
Vriendin van dochter van Alexander.
Nou veel succes met je hengsten keuze.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:18

Rivendell schreef:
Zelf vind ik dat de merrie iets langer in de croupe mag zijn. Wat meer bot en iets meer rek in de hals en wat meer lengte in de bovenlijn. Ze lijkt goed te bewegen. Mooie oortjes en een mooie hoofdvorm. Op andere fotos lijkt het hoofd iets lang, maar op deze foto niet.
Verder is het lastig om van een paar fotos een pony te beoordelen.

Ik kan hier niet veel aan toevoegen, behalve dat de merrie ook een mooi oog heeft en dat haar croupe weliswaar hellend is, maar tov afgelopen jaar toch bijgekomen. Damon kan op dat punt dus verbeteren en in totaliteit iets meer massa geven, alsook lengte in de hals.
die rug is prima zo.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:34

Twee dochters van Damon: (volle zussen, beide uit Raloons Belle)

Rivendell's Lucidity:
Afbeelding

Rivendell's Eternity:
Afbeelding

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:27

Ik zou voor een palomino gaan :+ Met inderdaad een klein hoofd, iets groter, en met een leuk karakter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:41

Kleine hoofdjes zijn erg schattig (al vindt ik de soms erbij komende bolle voorhoofdjes niet mooi), maar let even goed op dat de tanden 100% correct op elkaar staan. Hier is dat niet geheel het geval (boventanden vallen gedeeltelijk over de ondertanden heen), maar dat is een melkgebit en dus nog geen reden tot zorg. Ik hoop dat dit geheel verdwijnt, maar daar zal de tandarts meer over kunnen zeggen.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 00:36

Tamary; bedoel je Azia? Daan Staller is 2 maanden terug nog geweest, en die heeft t nergens over gehad.. Denk/hoop dus dat t wel mee valt :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 01:16

Nee, eigen uk.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 01:24

Ben zelf fan van Bink van Nyckle :D Ben altijd mee te mennen, wat loopt die pony heerlijk en vol pit. Is lekker breed en heeft zeker de uitstraling. Het nadeel is dat je dan niet een heel apart kleurtje krijgt (denk ik), dan heeft Nyckle Perry ook nog. Persoonlijk vind ik Bink de perfecte welsh A hengst.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:54

Ketly schreef:
Ben zelf fan van Bink van Nyckle :D Ben altijd mee te mennen, wat loopt die pony heerlijk en vol pit. Is lekker breed en heeft zeker de uitstraling. Het nadeel is dat je dan niet een heel apart kleurtje krijgt (denk ik), dan heeft Nyckle Perry ook nog. Persoonlijk vind ik Bink de perfecte welsh A hengst.

vind ik ook!