gezocht: welsh dekhengstje donker-b -c maat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

gezocht: welsh dekhengstje donker-b -c maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 15:08

Hoi, of dit goed staat weet ik ook niet..

Ik heb een 15 jarig welsh a merrietje gekocht, Diana, ong. 115 m, ze heeft al veulens gehad en ik zou zelf ook nog graag n veulentje van haar willen;
Diana is zelf donkerbruin met zwarte manen en staart en witte kol en voetjes, precies zoals we ze graag zien, we fokken ook arabieren, ook liefst zwart of donkerbruin.

Diana heeft een supermooie uitdrukking en goede gangen, ze heeft een nederlands paspoort, maar geen stamboekinschrijving.
Ik zou wel n ingeschreven hengstje willen, dat gaat de combinatie alleen maar ten goede komen.

Ik zoek dus: een donkerbruin of liefst zwart (maar dat is wrsch een beetje te veel gedroomd?)welsh stamboekhengstje, tot 1,35-1,40 m schoft, met goed karakter, goede gangen, ...
Dekking kan natuurlijk gebeuren, ik woon wel in belgie maar ben bereid met met diana tot in nederland te verplaatsen, zolang het niet in friesland is,haha.. ofwel met inseminatie,haal ik dan (of een koerier ) het sperma op en laten we haar hier in een dierenkliniek bevruchten... graag reacties met foto's of websites, en prijs aub.

petraaken

Re: gezocht: welsh dekhengstje donker-b -c maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:54

F-AM --> WPC. Hier zitten de kenners van het ras.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:11

Een vriendin van ons heeft een zwarte welsh b hengst met een stokmaat van 1,40m. Ze krijgt dit jaar zelf ook een veulen van hem uit een a merrie. Wil je haar tel nr?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:25

dat is dan een B hengst die buiten de maat valt Regtur en topic startster vraagt om een ingeschreven hengst. Ik neem aan dat ze een stamboekhengst bedoelt.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:38

patrick76 schreef:
dat is dan een B hengst die buiten de maat valt Regtur en topic startster vraagt om een ingeschreven hengst. Ik neem aan dat ze een stamboekhengst bedoelt.

Het is haar vrij om er op te reageren of niet. In Belgie bestaan geen stamboekhengsten, daar kennen ze alleen een veterinaire keuring. En de maat is wat ze zoekt.We zijn er om elkaar te helpen, of tips te geven, nogmaals ik wordt er niet beter of slechter van, en reageren mag, maar hoeft niet.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:16

Hoi regtur, bedankt, je hebt gelijk wat betreft het geven van tips of aanwijzingen...maar een b van 1,40m lijkt me idd niet erg correct en het is wel degelijk een stamboekhengst, een goedgekeurde volgens alle principes, veterinair etc , die ik zoek.
En in belgie bestaan WEL stamboekhengsten hoor, weet niet hoe je daar bij komt. Wij hebben bv zelf een arabische volbloed dekhengst, die heeft destijds shows gelopen en zoveel prjizen gewonnen dat hij op de keuringen voor een qualificatie om te mogen dekken, een levenslange dektoestemming heeft gekregen. dat noemt dan gekeurd voor het leven. Heeft niks te maken met veterinaire keuring, is louter afgaand op gewonnen prijzen en op hoe hij beantwoordt aan de standaardnormen van het ras. Natuurlijk hoort er op dat moment ook een veterinaire keuring bij, maar je zou dus naderhand wel een gekeurde dekhengst kunnen hebben, zoals de onze, die in de jaren nadien toch medisch niet meer voldoet (iets aan zijn hart gekregen of ....)
Ik zoek voor onze Diana nou net een hengst met stamboekpapieren, omdat Diana zelf geen stamboekinschrijving heeft en als ik kweek met een correcte welsh hengst, kan het veulentje in het part bred stamboek opgenomen worden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:21

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:36

In Belgie en Engeland kan elke hengst die geen veterinaire tekortkomingen heeft goedgekeurd worden. Deze zijn dan 'goedgekeurd voor het leven' door het betreffende stamboek. Maar in Nederland betekent stamboekhengst echt dat de hengst om het kort te zeggen aan veel strengere voorwaarden moet voldoen. Eyarth Tom Tom is een donkere koffievos die in Belgie ter dekking staat met ik vermoed een Engelse deklicentie. Dat wi zeggen dat het veulen ook bij 'welsh Belgium' als partbred kan ingeschreven worden. Hij is een sectie B van rond 1.35 m.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 17:17

Stino1992, bedankt, dat lijkt me wel wat, ga kijken of ik info kan googlen. Koffievos is goede kleur voor onze Diana en 1,35 zou ideaal zijn.
Ga sofort googlen

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:53

Stino1992 schreef:
In Belgie en Engeland kan elke hengst die geen veterinaire tekortkomingen heeft goedgekeurd worden. Deze zijn dan 'goedgekeurd voor het leven' door het betreffende stamboek. Maar in Nederland betekent stamboekhengst echt dat de hengst om het kort te zeggen aan veel strengere voorwaarden moet voldoen. Eyarth Tom Tom is een donkere koffievos die in Belgie ter dekking staat met ik vermoed een Engelse deklicentie. Dat wi zeggen dat het veulen ook bij 'welsh Belgium' als partbred kan ingeschreven worden. Hij is een sectie B van rond 1.35 m.

Dit bedoelde ik dus ook. Anders dan in Nederland waar de stamboekkeuring plaatsvindt. Maar je hebt dan nog de WPCV gekeurde hengsten en die met een engelse licence, dit zijn allemaal dieren die veulens verwekken, die voor volledige registratie in aanmerking komen.
En de vraag was een stokmaat van 1,35/1,40, kleur zwart en die kom je niet vaak tegen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:47

Als je merrie geen inschrijving heeft, zou ik haar op een premiekeuring in Nederland voorstelllen zodat ze in het stamboek opgenomen kan worden. Zo krijgt het veulen volle papieren.
Ik ben geen voorstander van fokken buiten de sectie. In elk geval niet A x B.
Je zou kunnen kijken naar een WPB of NWR hengst.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:04

Rivendell schreef:
Als je merrie geen inschrijving heeft, zou ik haar op een premiekeuring in Nederland voorstelllen zodat ze in het stamboek opgenomen kan worden. Zo krijgt het veulen volle papieren.

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Is dat echt mogelijk? Bij welk stamboek is dat dan?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:06

Dat bedoelt ze toch? Wel papier maar niet opgenomen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:11

Ik dacht al... ;)

Maar ik lees het ook iets anders. Wel een Nederlands paspoort maar geen stamboekinschrijving.
Stamboekinschrijving lees ik als zijnde veulenboek-bewijs. Dat verwarren veel mensen.

Trouwens komen bij veulens uit merries met veulenboekbewijs gewoon normale (volle) papieren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:56

ghashira schreef:
Hoi regtur, bedankt, je hebt gelijk wat betreft het geven van tips of aanwijzingen...maar een b van 1,40m lijkt me idd niet erg correct en het is wel degelijk een stamboekhengst, een goedgekeurde volgens alle principes, veterinair etc , die ik zoek.
En in belgie bestaan WEL stamboekhengsten hoor, weet niet hoe je daar bij komt. Wij hebben bv zelf een arabische volbloed dekhengst, die heeft destijds shows gelopen en zoveel prjizen gewonnen dat hij op de keuringen voor een qualificatie om te mogen dekken, een levenslange dektoestemming heeft gekregen. dat noemt dan gekeurd voor het leven. Heeft niks te maken met veterinaire keuring, is louter afgaand op gewonnen prijzen en op hoe hij beantwoordt aan de standaardnormen van het ras. Natuurlijk hoort er op dat moment ook een veterinaire keuring bij, maar je zou dus naderhand wel een gekeurde dekhengst kunnen hebben, zoals de onze, die in de jaren nadien toch medisch niet meer voldoet (iets aan zijn hart gekregen of ....)
Ik zoek voor onze Diana nou net een hengst met stamboekpapieren, omdat Diana zelf geen stamboekinschrijving heeft en als ik kweek met een correcte welsh hengst, kan het veulentje in het part bred stamboek opgenomen worden.

Wat regtur bedoeld is dat bij welsh belgium geen hengstenkeuring is zoals bij het nwpcs in nederland. In belgie moeten de hengsten veterinair worden gekeurd voor ze mogen dekken en dan krijgen ze gewoon een deklicentie. In nederland kun je met 3 jaar je hengst voor de hengstenkeuring opgeven, een klein aantal wordt slechts goedgekeurd en wordt stamboekhengst ipv basisboekhengst. Maar dat betekent niet dat een basisboekhengst niet goed kan fokken of niet in orde is.
Dit gaat ook helemaal niet om andere stamboeken of rassen.
dus eigelijk maakt het voor het papier weinig uit of het veulen nu van een basisboek of stamboekhengst komt gok ik zo.
edit: al min of meer uitgelegd zie ik

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:07

ik vond het ook nogal een rare uitspraak,mijn beide merrie,s zijn geen stamboek merrie,s maar er zitten toch echt geen gaten in papier.
het is net zo compleet als dat van een stamboekmerrie.

je hebt dus een welsh A die je wilt laten dekken door een welsh B.
in belgie zul je toch denk ik ook genoeg welsh B hengsten vinden.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:41

Hoi, heb intussen heel veeeeeel reacties gekregen, zowel online als offline, via pb. En heb intussen ook min of meer keuze gemaakt. Ik wilde zowel in belgie als nederland kijken, om een zo groot mogelijk aanbod te hebben, blijkt dat onze keuze uiteindeljik valt op een welshje die niet zo ver van hier staat.(puur op uiterlijk gekozen, niet op standplaats of wat dan ook) Blijkbaar is er veel meer aanbod in de welsh dan in de donkere arabische volbloeden, die we ook fokken... In elk geval iedereen heel erg bedankt!Het is ook niet de bedoeling onze diana te laten keuren om opgenomen te worden in het stamboek. Diana heeft een nederlands paspoort, met vermelding: welsh a, 116 cm, ouders weliswaar onbekend. Het veulen gaat sowieso bij ons blijven maar omdat ik altijd voorstander ben van toch zo raszuiver te fokken als mogelijk zoek ik dus een hengstje waarvan het vuelen wél stamboekpapieren kan hebben. Mijndochter is nu 5 en bedoeling is dat zij mettertijd mss nog op het veulen, dan +3 jarige kan rijden..rijdt momenteel met n shetlander en doet dat al zeer goed, ik ben absoluut voorstander om zo lang mogleijk met ponies te rijden, dat is gewoon leuk en je leert heel veel en ze zijn gewoon goed op je maat als kind. Ik heb zelf tot mijn 14 met n shetter gereden... komt in orde, we hebbe ons hengstje wel gevonden denk ik

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:08

In Puurs bij Dany Daelemans (Liezelhof stud) staat een Royal Welsh winner : Liezelshof Macho.

Waarom voor minder gaan als er een mooie Royal Welsh winner is ;)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 15:04

YWC schreef:
In Puurs bij Dany Daelemans (Liezelhof stud) staat een Royal Welsh winner : Liezelshof Macho.

grappig: die hadden we idd gekozen!!! danny heeft me intussen prachtige foto's gestuurd , ik contacteer hem eerstdaags om verder af te spreken, maar onze keuze was idd al op Macho gevallen....

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:32

Gefeliciteerd met je verjaardag ;)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 16:58

darwin schreef:

dank je, lief dat je dat ziet !!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:10

ghashira schreef:
darwin schreef:

dank je, lief dat je dat ziet !!

Hahaha ik zag in ene een kadootje bij je naam :D

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:13

ghashira schreef:
YWC schreef:

grappig: die hadden we idd gekozen!!! danny heeft me intussen prachtige foto's gestuurd , ik contacteer hem eerstdaags om verder af te spreken, maar onze keuze was idd al op Macho gevallen....

Prima keuze !!!
En gefeliciteerd met je verjaardag.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:33

Ook al heb je waarschijnlijk de hengst al gevonden, ik wil je der ook graag nog 1 laten zien.

Afbeelding

Deze hengst is van mijn vriend en heeft een goed karakter, deze Welsh komt uit Engeland.
Hier ook nog even een link van zijn stamboom
https://sites.google.com/site/broheulog ... e/stamboom

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:54