Wij hebben 2 Welsh A ponies die we graag op shows en keuringen willen voorbrengen. Met andere rassen hebben we dat wel een aantal keren gedaan, maar het verschilt toch weer per stamboek wat ze precies wel of niet willen zien.
Daarom de vraag, wat zijn do's en don'ts in de voorbereiding en op de show/keuring zelf? En dan allesomvattend dus op gebied van voorbereidend trainen: hoe lang van te voren begin je? hoe vaak, hoe lang, wat wel, wat niet? Conditie; sportconditie of juist niet? Voeding; wat wel wat niet? Toilleteren; wat en hoe? Voorbrengen, wat wil de jury zien? Etc.
een heel leuke vraag. Er zijn geloof ik zelfs wel boekjes over wat wel/niet kan en wat beter is en wat minder. een goed begin is het keuringsreglement te lezen:
Hoe lang van te voren beginnen is een hele goeie vraag. Als je denkt landskampioen te kunnen worden in Augustus, moet je al op zijn minst een beetje bezig zijn met op de juiste manier voeren. De pony moet gewoon al in een redelijke conditie zijn op dit moment (geen kapstok, geen olifant). Voor de keuring zelf wordt een sportconditie meestal niet als goed ervaren. Overconditie is zeker niet goed, die wordt ook gestraft. Voor sporters is dat wat moeilijk te beoordelen, omdat de meeste ponies meer conditie hebben dan sportconditie. Het een en ander staat natuurlijk ook in het fokplan beschreven.
interessant, hier ook een A-pony waar we evt mee naar de keuring willen!
X_Dees
Geplaatst: 16-03-13 22:20
Klasgenoten van mij hebben hier toevallig een presentatie over gegeven..
Hun gingen longeren met hulpmiddel (touwtjes bijzet, waar het dier dan ook goed op liep) Ook gingen zij eerst stappen aan de hand (recht uit) vervolgens ook draven en daarna (als die braaf was) Fietsen,,, omdat dat gewoon veel makkelijker is dan meerennen
Vorig jaar mocht een van de pony's uit mijn dorp naar de centrale keuring in kootwijck. Met deze pony gingen ze ook aan de longe cavaletti's lopen zodat de pony meer balans zou krijgen.
Misschien ook niet te vergeten om te oefenen --->> Het open opstellen Altijd handig als je dat van te voren even oefent
Dreamflower
Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-13 08:51
Ik zie je reactie nu pas, fijn dat je reageert, daar heb ik wel wat aan!
Hoe oefen je precies het opstellen, ik snap dat je op de houding en beenstand moet letten, maar hoe krijg je de pony zover dat ie zijn hals zo mooi houd?