Boekje welsh pony deel 1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Senna012

Boekje welsh pony deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 21:02

Beste bokker,
Vanaf vandaag ga ik elke dag wat informatie opschrijven die jullie kunnen lezen en wat je kan helpen!! Het is erg interessant als je meer wil te weten komen over de welsh pony. Het eerste wat ik jullie wil vertellen gaat over de geschiedenis van de welsh pony:
Native pony's:
In Groot-Brittannie en omstreken komen al duizenden jaren kleine, geharde pony's in het wild voor. Deze dieren worden Engels Mountain- of Moordland- pony's genoemd. Voor hen gold dat de strenge natuurlijke selectie bepaalde welke pony's de barre omstandigheden overleefde en konden zorgen voor nageslacht. Dit leidde tot het ontstaan van verschillende plaatselijke rassen, de kleine Engelse 'native pony's. Het zijn rassen die uitblinken in intelligentie en gehardheid, eigenschappen die hen in staat stelden te overleven.AfbeeldingNew Forest-pony
Geschiedenis Welsh Mountain-pony:
Wales behoort sinds 1536 tot het Verenigd Koninkrijk en heeft onlangs een beperkte mate van zelfbestuur gekregen. De bewoners, de Welsh, staan bekend als een trotse volk dat zich van de Engels onderscheidt, onder meer door hun eigen taal. In dit heuvelachtige land, aan de westkust van het Verenigd Koninkrijk, leefden al ver voor onze jaartelling kleine pony's in het wild; de Welsh Mountain-pony's. Ze werden door de bewoners getemd en gebruikt als vervoer middel en als hulpje bij het boerenwerk. Het is bekend dat Julius Caesar in omstreeks 55 voor Christus, ten tijde van de Romeinse overheersing in het toenmalige Brittanie, Welsh Mountain-pony's gebruikte voor zijn tweewielige oorlogsvoertuigjes. Tijdens de regeringsperiode van Henry VIII in de 16e eeuw werd het ras met uitsterven bedreigd: de koning gaf opdracht alles pony's kleiner dan 14 hand ( ca. 1.42 meter) te vernietigen, zodat de boeren zich zouden toeleggen op het fokken van grote, zware paarden die beter geschikt waren om de zwaarbewapende soldaten te vervoeren. Om te voorkomen dat hun pony's werden afgemaakt lieten de boeren hun dieren vrij in de heuvels. In deze halfwilde staat plantten de Welsh Mountain-pony's zich voort. De hedendaagse Welsh Mountain- pony's ( sectie A ) zijn nakomelingen van deze dieren, maar Welsh pony's uit anderen secties stammen ook af van de Welsh Mountain. De Welsh Mountain wordt nog steeds in de Welshe heuvels gefokt. Regelmatig grijpen fokkers terug naar deze in het semi- wild levende dieren, om het ras puur te houden.AfbeeldingDe Welsh Mountain

De volgende keer kom je mee te weten. Onthoud dit allemaal goed want aan het eind stel ik je een paar vragen :D !!

Eilinora

Re: Boekje welsh pony deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:08

ik denk dat bijna iedereen deze info wel weet...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:57

Heel leuk bedacht hoor :j
Alleen, ik denk inderdaad niet dat deze info verder nog iets zal toevoegen ;)

Verder toch even een kleine tip:
Ik denk maar zo dat je deze tekst ergens uit een boek en/of van een website af hebt? Denk je er dan wel even aan dat je niet maar zomaar teksten mag kopieeren en ergens mag neerzetten zonder vermelding, en 'doen' alsof het je eigen tekst is?
Auteursrechten zijn nl. beschermd.

En dat zelfde geldt, nog een heel stuk sterker, juist ook voor foto's, afbeeldingen, plaatjes etc. en die mag je ook niet zomaar gebruiken zonder toestemming van de rechthebbende.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:55

Bij deze op verzoek een slotje :)