Stamboeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Stamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:59

Ik weet niet of de vraag al gesteld is, maar hoe zit dat eigenlijk met de verschillende stamboeken?
Er zijn dochterstamboeken heb ik begrepen en geen dochterstamboeken. In Belgie vindt ik zowel Welsh Belgium als de Vlaamse vereniging voor Welshfokkers, die blijkbaar geen dochterstamboeken zijn?
Waar schrijf je in Engeland gefokte pony's best in?

Girlgamer

Re: Stamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:38

Voor zover ik weet heeft België maar 1 Welsh stamboek nl. Welsh Belgium. Dat andere is een vereniging. Nederland heeft 2 erkende Welsh stamboeken het NWPCS en het WPCV. Het WPCS (Welsh Pony and Cob Society) is het moederstamboek, deze is namelijk gevestigd in het moederland: Engeland.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 09:20

Dus ze zijn eigenlijk allemaal erkend? Ik had een lijst gezien op internet en daar stond het Belgische niet bij, vandaar de verwarring.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:27

Ik dacht eigelijk dat alleen de WPCV erkent is door het WPCS...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:54

volgens mij is de wpcv ook het enige officieel erkende dochterstamboek van de WPCS. Alle anderen noemen zich dochterstamboeken

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:10

Je kan ook lid worden van het WPCS. Dan hoef je hier geen lid te zijn. Behalve voor keuringen, maar daar voor hoeft de pony niet in Belgie ingeschreven te zijn.
Edit: wpcs papier is voor mij wel een meereaarde. Zou geen pony willen die nu een neferlands of belgisch paspoort heeft.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 18:12

Dankje.
Dus als ik het goed begrijp kan ik lid blijven van het WPCS en toch eventueel eens een show meemaken in Nederland of België. Maar weet iemand hoe het dan gaat met hengstenkeuringen? Moet je daar dan voor naar Engeland?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:11

Engeland heeft geen hengsten keuring. Niet specifiek voor dekhengst goed keuring.
Ben je al lid van het Engelse stamboek dan? (WPCS)

MarcAerts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:48

Beste allemaal,
Blijkbaar is er aangaande de erkenning van de stamboeken heel wat verwarring. Vandaar deze verduidelijking :
INTERNATIONALE VERGADERING MET DE WP&CS EN DE EUROPESE WELSH STAMBOEKEN.
Op zondag 22 juli ll. ging er weer een Internationale vergadering door te Builth Wells, Wales. Anita Aerts vertegenwoordigde ons stamboek Welsh Belgium. Op deze vergadering werd er gesproken over de nieuwe Europese regelgeving die op komst is aangaande de relatie moeder- en dochterstamboeken over gans Europa. De secretaresse van het moederstamboek deelde ons mede dat er op de vergadering van hun bestuur werd beslist dat de hele procedure voor de erkenning als dochterstamboek van de WP&CS zal bestaan uit twee delen. Eerst zullen de reglementen van de stamboeken worden nagekeken door de WP&CS in Wales en nadien zullen de boeken worden opgevraagd voor controles. Echter, over het tweede gedeelte is de volledige procedure nog niet uitgewerkt door hen. De WP&CS weet nog niet hoeveel tijd dit alles zal in beslag nemen om alles na te kijken per stamboek en wat de eventuele kosten hiervan zullen zijn voor de stamboeken. Dit wil zeggen dat er tot heden nog geen enkel stamboek officieel erkend is al dochterstamboek van de WP&CS en dat er alleen nog maar voorbereidingen tot erkenning lopende zijn bij de WP&CS. VOOR ALLE DUIDELIJKHEID : TOT OP HEDEN IS ER NOG GEEN ENKEL STAMBOEK OVER DE GANSE WERELD OFFICIEEL ERKEND AL DOCHTERSTAMBOEK VAN DE WP&CS. Welsh Belgium heeft hier aangaande al de nodige stappen gezet en volgt de evolutie voor wat betreft deze nieuwe wetgeving op de voet. We hopen jullie hier in de toekomst nog meer over te kunnen informeren.
VOOR VERDERE INLICHTINGEN KAN U STEEDS TERECHT OP HET SECRETARIAAT VAN WELSH BELGIUM, op het e-mail adres welsh.belgium@skynet. be of telefonisch op het nummer 0032/15760108 na 19.00 u of bij de WP&CS op het e-mail adres secretary@wpcs.uk.com
Ik hoop hiermee een aantal misverstanden uit de wereld verdwijnen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 22:09

Danku voor de toelichting!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:11

Ik heb het over erkende stamboeken in NL, niet over erkende dochterstamboeken.
Het WPCV is wel het eerste stamboek waarvan de registratieregels zijn erkend door het WPCS, vandaar misschien de verwarring.

Citaat:
WPCV is 1e Welsh Stamboek ter wereld waarvan de registratieregels zijn erkend door het moederstamboek in Wales (WP&CS)
Afgelopen vrijdag 29 juni 2012 heeft de ledenvergadering van de WPCV besloten het nieuwe registratiereglement goed te keuren. Het bijzondere is dat dit registratiereglement op 16 april jl. is goedgekeurd door de Council van de WP&CS; het moederstamboek. Hiermee is de WPCV het 1e en tot nu toe enige Welsh stamboek ter wereld waarvan de registratieregels zijn erkend door het moederstamboek. Daarmee hebben we de 1e stap gezet om "Approved Daughter Society" te worden. Teneinde "Approved" te worden, moet het moederstamboek de registraties nog controleren van alle dieren die zijn geregistreerd vanaf de oprichting van de WPCV. Te begrijpen is dat dit enige tijd zal duren om te realiseren. Het moederstamboek heeft de erkenning van onze registratieregels d.m.v. de brief van 29 mei jl. van Principal Officer AnnaL. Prytherch schriftelijk bevestigd.

Als je mee wil doen aan een show/keuring in NL, kun je bij de shows van het WPCV zo meedoen. Betreft het een show van het NWPCS, dan moet je eerst lid worden van dat stamboek. Het WPCV heeft 2 een zomershow noord en een zomershow zuid.
Het NWPCS geeft een aantal regionale shows verspreid in NL en de beste daarvoor worden uitgenodigd voor de centrale keuring in Kootwijk aan het einde van het showseizoen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:46

Oud topic, maar dit was het enige wat met de zoekfunctie duidelijk naar bovenkwam over stamboeken bij Welsh. Ik ben totaal nieuw met stamboeken etc, zowel honden als paarden tot nu toe geen 'officiele rasbeesten', maar nu ik er wel 1 heb, vind ik het wel leuk er ook wat mee te doen.

Er zijn in NL dus twee stamboeken in NL, NWPCS en WPCV, correct?

Mijn pony heeft een paspoort van WPCV. Is hij dan alleen voor dat stamboek een Welsh of mag hij ook ingeschreven worden bij de NWPCS? Mag hij dan ook meedoen aan die keuringen of zijn we gebonden aan WPCV? Mag hij in beide ingeschreven staan? Of hoeft hij niet eens ergens anders ingeschreven te staan om mee te kunnen doen aan beide keuringen? Of moet je echt kiezen?

Ik heb geen stamboek papier los, klopt dat of moet ik dit navragen bij de fokker?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:42

Wil je aan keuringen meedoen van het NWPCS dan moet de pony daar ingeschreven staan.
Met een NWPCS pony mag je wel meedoen aan de WPCV shows, en automatisch dus ook aan de keuringen van het NWPCS. Met een WPCV papier mag je echter niet meedoen op de keuringen van het NWPCS maar wel aan de shows van het WPCV.
Ik weet niet of hij dubbel ingeschreven kan staan, maar wil je aan shows en keuringen meedoen dan kun je de pony het beste bij het NWPCS registreren dus. Dat kan zowiezo wel, ook wel als hij al opgenomen is bij het WPCV.

Dus je hoeft niet echt te kiezen. Volgens mij wordt er inderdaad geen stamboekpapier afgegeven bij de WPCV, wil je de pony laten opnemen bij het NWPCS dan zul je het paspoort op moeten sturen.
Zo moest dat in ieder geval bij mijn merrie die ik overgeschreven heb.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 15:12

Dat maakt het eea een stuk duidelijker, bedankt! Ik ga eens bij het NWPCS informeren!