Meer info Welsh Mountain

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lemmens

Meer info Welsh Mountain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:11

Ik heb sinds een dik jaar een Welsh A. Nu ben ik al een tijdje op zoek naar meer concrete info. En dan bedoel ik echt boeken of teksten met uitleg over conformatie (en liefst ook foto's erbij), uitleg over wedstrijden (hoe en wat) en afstammingen.
Volgend jaar zou ik mijn merrie willen laten dekken, maar ook hierover zoek ik meer info, nl: waar moet ik op letten, welke hengsten kunnen mijn merrie 'verbeteren',...
Ik vind helaas niet zoveel terug. Zoek ik op de foute plaatsen of is er gewoon niet zoveel documentatie?

Alvast bedankt!

uryanne

Re: Meer info Welsh Mountain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:16

Ben je al lid van het stamboek?
In Nederland is dat WPCV of NWPCS. Er zitten hier ook wel mensen uit Belgie op bokt met Welsh ponies.

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:25

Ik ben inderdaad al lid in België, maar ik vind dat er niet echt heel veel info op staat. Reglementen enzo wel, maar te weinig specifiek naar mijn mening.
Misschien de Nederlandse site eens uitpluizen...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:26

Mijn ervaring is dat je beter naar een vergadering/ ledenbijeenkomst toe kunt gaan. Mensen persoonlijk spreken werkt (ondanks het digitale tijdperk ;) ) nog altijd het beste.
Verder is het altijd leuk en leerzaam om een show of keuring te bezoeken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:27

lemmens schreef:
Ik heb sinds een dik jaar een Welsh A. Nu ben ik al een tijdje op zoek naar meer concrete info. En dan bedoel ik echt boeken of teksten met uitleg over conformatie (en liefst ook foto's erbij), uitleg over wedstrijden (hoe en wat) en afstammingen.
Volgend jaar zou ik mijn merrie willen laten dekken, maar ook hierover zoek ik meer info, nl: waar moet ik op letten, welke hengsten kunnen mijn merrie 'verbeteren',...
Ik vind helaas niet zoveel terug. Zoek ik op de foute plaatsen of is er gewoon niet zoveel documentatie?

Alvast bedankt!

Er is ontzettend veel te lezen in de engelse journals, maar ook de nederlandse jaarboeken verschaffen wel informatie, en natuurlijk internet. Websites, mits bijgehouden.
Hoe oud is je pony en wat is haar afstamming? Ben je al eens op een keuring geweest? A.s zaterdag is de keuring van de vriendenkring van de welsh a te Wezep. Daar zie je allemaal liefhebbers van dit mooie ras.
De week erop is er een show in Houten, maar daar heb je dan weer alle secties. Dan de week daarna is er de sport- en familiedag, daar zul je voornamelijk gebruiksponies aantreffen, maar beslist ook lerzaam.

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 11:58

Ik was nog aan het twijfelen om in september naar Heist o/d Berg te gaan met onze pony.
Maar helaas heb ik zelf geen BE-rijbewijs en zijn alle mensen in mijn omgeving die dit rijbewijs hebben, werken of op reis.
Zonde dus, maar ik ga misschien wel zonder haar.
Ik wil haar zeker nog mee op een keuring nemen, maar ik vind het lastig om er zo onvoorbereid aan te beginnen.
Waar moet ik op letten, hoe gaat het in z'n werk, wat zijn de voorwaarden,...
Mox is van 2010. We kochten vorig jaar (eigenlijk als gezelschapspony), na een jaar in natuurgebied te staan, zonder ooit in de hand geweest te zijn.
Ze had bovendien een dik oog, blijkbaar een insectensteek gehad, waardoor ze nu een kleine blinde vlek (strook) heeft aan één oog.
Haar afstamming is:
- Bevezier
- Viktoria Bonjour
- Arabella

- Churchwood President
- Rotgers Mellany
- Eslandia's Grietje
Dit zegt mij persoonlijk helemaal niks... geen idee dus of het wat is.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:28

@lemmens als eerste keuring zou ik je persoonlijk Sint-Lievens-Houtem aanraden dat is elk jaar op 11 november. Het is een kleine, gemoedelijke keuring. Er zijn wel niet zoveel deelnemers, maar als generale repetitie voor dan vanaf volgend jaar de grotere keuringen mee te doen, is het ideaal.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:29

ik heb een kleindochter van Rötgers Mellany. Een paar jaar geleden heb ik eens een dochter gehad van Eslandia's Grietje.

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:12

@Stino: Ik ga die keuring wel eens opzoeken. Dat zou inderdaad ideaal zijn. Dan heb ik wat meer tijd om te oefenen en kan ik zorgen dat er iemand mee kan rijden.
Zoals je zegt, als voorbereiding op het volgende jaar is het zeker niet slecht.

Weten jullie nog iets van de afstamming te vertellen? Ik heb er echt geen flauw idee van wat of hoe...
Ik wilde trouwens trapsgewijs de ouders/grootouders laten zien, maar die spaties zijn weggevallen bij het plaatsen van mijn antwoord.
Ouders zijn dus Viktoria Bonjour en Rotgers Mellany, grootouders de rest. Maar ik vermoed dat dit wel duidelijk was...