Welk letter dit jaar voor het veulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Welk letter dit jaar voor het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:16

Hoi welsh liefhebbers even een vraagje.
Met welke letter moet het dit jaar beginnen voor het veulen?
Mijn merrie verwacht over 2 weken, mits ze op tijd is een veulen.
Zelf is zij een kruizing shet x welsh, maar is gedekt door een goedgekeurde dekhengst.
Dit houd in dat het veulen half papier krijgt.
Maar hoe gaat dat in het welsh stamboek? zijn die nu ook bij een bepaalde letter?
Het shetstamboek zit nu bij de F dat maakt niet uit of het een merrie of hengst is.
Bij het haflingerstamboek als het een merrie is moet het de voorletter van de merrie en een hengst de voorletter
van de hengst.
Wie kan mij helpen hoe het bij het welsh stamboek werkt?
En dan nog 1 wat is de voorletter van de hengst heatside flashman? Is dat dan de H of de F?
Soms is het een stalnaam namelijk haha.
Wie o wie kan me helpen, het zal wat makkelijker worden met namen zoeken haha.

Donkerblauw

Re: Welk letter dit jaar voor het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:18

Volgens mij werkt het Welsh-stamboek niet met letters, en ben je dus vrij in je keuze. Maar dit weet ik niet helemaal zeker. :)

Veel succes nog met het kiezen van een mooie naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:19

Bij welsh staat het vrij, de jaargangen hebben geen vaste letters.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:26

Ooh dat is aan de ene kant mooi aan de andere kant jammer haha, dan heb ik een heel alfabet om te kiezen haha, al ben ik denk ik dan al uit over de merrie naam.
Ik was al het stamboek van de paps aan het uitpluizen en daar viel het me ook op dat het niet met bepaalde letters ging. Alleen vaders moeder was llwyan en oma ook en dan er iets achter.
Ook heatside was maar 2 x. Heatside flashman en heatside forgot me not. Geen idee wat dat heatside inhoud. een stalnaam?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:33

Heatside is de stalnaam. Deze is officieel geregistreerd en mag je niet zomaar gebruiken.
Bij Heatside Flashman kun je zeggen dat hij uit de F-lijn van de Heatside stud komt. Daarom heet zijn moeder Forgot me not.
Bij Welsh ponies is het vaak dat veulens (zowel merrie als hengst) een naam krijgen die met dezelfde letter begint als de moeder. Met daarvoor dan weer de stalnaam.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:42

Hoi, dank je. Stalnaam heb ik niet haha, aangezien mams dan polly heet dan met een p beginnen? Of de moeder van de vader?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:43

quintolover schreef:
Hoi, dank je. Stalnaam heb ik niet haha, aangezien mams dan polly heet dan met een p beginnen? Of de moeder van de vader?

Het gaat om de moederlijn dus met een P. Maar het is niet verplicht hoor. Wanneer je een naam met bijvoorbeeld een S mooier vind, kan dat natuurlijk ook ;)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:45

Ik had een leuke naam in me hoofd, dat was Joena, om het nog leuker te maken had ik er een d voor gezet. Dus werd het Djoena. Dan nog iets ervoor verzinnen met de p haha. Zat al met princess Djoena, mocht ik het ooit verkopen en wil ik haar weer zoeken, dit is
dan voor een merrie is het misschien makkelijker omdat de naam niet vaak voorkomt haha.