Span welsh cobs, wel/niet doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FrieseMenner

Span welsh cobs, wel/niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:16

Sinds een tijdje ben ik opzoek naar een dubbelspan welshen. Mijn voorkeur ging altijd uit naar een span sectie A/B pony's. Nu heb ik 2 weken geleden een aanbod gehad van een span welsh cob grote c maat. In eerste instantie was ik niet geinteresseerd omdat het niet is wat ik zocht. Maar ik begin nu toch te twijfelen. Ik vind het een mooi span en ze hebben wedstrijdervaring, wat bij ook hoog op de lijst staat. En ik kan, als ik ze overneem, aankomend seizoen gelijk starten. Vrij groot nadeel vind ik wel dat het hele brede, zware dieren zijn terwijl ik een wat luxer type zoek. Hebben jullie misschien wat tips?

opisop_shop

Re: Span welsh cobs, wel/niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:19

met welke reden zoek je een luxer type?

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:23

Men al jaren met shetlanders, die ook wat breder gebouwd zijn, en ik ben opzoek naar een nieuwe uitdaging. Ik wil iets heel anders. Shetlanders zijn super dieren en ik heb er ook heel veel van geleerd maar ben nu toe aan iets pittigers, snellers en wendbaarders. Ik heb een aantal keer met een span welshen gemend en was verkocht.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:27

Het is natuurlijk heel moeilijk om iemand een tip te geven die zijn of haar smaak moeten gaan beinvloeden. Ikzelf ben een liefhebber van de welsh a en ik denk dat die niet onderdoen in wedstrijd kwaliteit, noch in uithoudingsvermogen t.o.v. een cob. Pluspunten zouden wel eens de grotere wendbaarheid kunnen zijn. En als je een vervangende pony nodig zou hebben, of uit wil breiden naar vierspan slaag je in de sectie a makkelijker, omdat het aanbod vele malen groter is. In onderhoud zijn ze soberder, maar goed, een flink getrainde welsh a heeft wel wat meer nodig dan een op rust staande fokmerrie, bijv.
Op zich zou ik ook weer niets tegen de aanschaf van Cobs in kunnen brengen. Met een span waar je zo mee aan de slag kunt, kun je wel gelijk voor jezelf testen of dat het ook echt is. Succes met de keuze.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:40

Dankjewel voor de reactie. Ik heb het idee dat welsh cobs iets lomper zijn en minder wendbaar, niet negatief bedoeld. Ik ben al sinds afgelopen mei opzoek en ben nog niks tegengekomen. Ik heb wel een redelijke wensenlijst maar het lijkt me niet onmogelijk. Deze dieren voldoen helemaal aan mijn wensen op stokmaat na. Maar het zijn van die kleine dingen als weide, deze zal hoger moeten worden. Wagen, wedstrijdwagen komt sowieso nieuw maar de wagen die ik nu voor de shetlanders heb kan ik mooi als enkelspan wagen voor de sectie a/b gebruiken, met de cobs gaat het niet, waardoor ik twijfel of ik wel de juiste keuze ga maken.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:45

Ik vind Welshras zeer geschikt hoor om ook mee te mennen. Ze zijn fanatiek en hebben goed uithoudingsvermogen. Mijn Welsh cob is super wendbaar ;-) Gewoon eens gaan proefmennen met ze, dan weet je of je de klik met ze hebt. Een goed span tref je niet zomaar! En welshen zijn prachtig om te zien voor de wagen! Maargoed dit is een persoonlijke smaak he :-)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:46

Ik zag na mijn post , dat je overstapt vanuit de shetlander. Toevallig hebben wij vorig jaar en ook afgelopen zomer nog 2 keer een 4span jonge a welshponies verkocht aan menners met dezelfde doelstelling. Deze zijn meer dan enthousiast. Maar er zullen ook menners zijn die zweren bij Cobs. 't Is ook maar net wat je tegenkomt en hoe goed ze zijn.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 18:11

Ik denk dat ik binnenkort een advertentie plaats; gezocht span welshen. Eens kijken wat voor reacties ik krijg. Ik had een schitterend span op het oog maar deze waren helaas net verkocht. Ik ben nu eerder geneigd om nog even af te wachten of er nog wat op mijn pad komt(sect. a/b) dan voor deze dieren te gaan. Ook zit ik eraan te denken om over een jaar of 2 uit te gaan breiden tot 4 span. Dan heb je inderdaad met welsh a/b meer kans. Een proefrit kan geen kwaad dus ik neem binnenkort wel contact op met de eigenaar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:09

Misschien met sectie A wel iets om in de gaten te houden wat de KNHS gaat doen met stokmaateisen.
Al zal dat bij vierspan geen problemen opleveren denk ik.

Tussen sectie A en sectie B vind ik wel een heel verschil zitten.

Een twee- of vierspan sectie A vind ik wel leuk.
Maar ja, zoals mijn onderschrift, eens een Cob altijd een Cob.
Mijn hart ligt bij een Welsh Cob. Ik vind ze meer power en uitstraling hebben vaak.
Maar er zijn onderling veel verschillen, dus helemaal over één kam is dat niet te scheren.

Sectie C's zijn over het algemeen naar mijn idee niet breder/lomper dan een normale sectie A. Een sectie C is ook niet voor niets een Welsh pony van het Cobtype. Dat betekent dat ponytype duidelijk aanwezig hoort te zijn.

Met een span C's zul je wel meer opvallen dan een span A's.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:10

Bij twijfel moet je het niet doen denk ik, er komt vanzelf iets op je pad waarvan je zegt; dit is het helemaal!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:19

Het voordeel van een span A's is dat de lengte van het span kleiner is, dus meer wendbaarheid. Kleinere bochten zijn makkelijker te nemen. Een span C's zijn natuurlijk wat groter, langere benen en zouden een recht stuk dus misschien sneller afleggen. Het hangt er dus van af wat jij gewoon prettiger vindt. Ik heb regelmatig cobs zien lopen tijdens de marathons en dat ging geweldig, veel power en snelheid. Ik denk niet dat ze daarin veel verschillen van sectie A Welsh. Als je overstapt vanaf shetjes dan is een sectie A span misschien wel leuker omdat het hoogte verschil niet te groot is. Maar dat hangt er gewoon echt vanaf wat je zoekt. Persoonlijk lijkt het mij ook belangrijk om een klik te hebben, dus als je dan nu al zoiets hebt van ik wil liever kleinere ponies.. tja dan is het zonde om voor een cob-span te gaan.

Maar ik denk dat er op de wedstrijden weinig verschil tussen zit. Dat ligt toch ook grotendeels aan een goede training en hoe goed jij kunt mennen. :)

Wat ik mis, ben je al eens bij dit span gaan kijken? Gewoon eens zien of je een klik hebt met de ponies en zien hoe ze lopen voor de wagen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:22

Voordeel van wat grotere ponies is dat je ze ook onder het zadel kunt trainen, wat ik toch wel altijd heel prettig vind.
Ik zou gewoon een keer gaan uitproberen. Een stalgenoot van me had een cob en die was absoluut niet lomp en heel wendbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:28

Kun je die aangeboden Span Cobs niet gaan uitproberen? Gewoon om te kijken hoe ze aanvoelen?

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:10

@sentido: Ik heb ze meerdere malen op wedstrijd gezien maar nog niet met ze gereden. Ik denk dat ik binnenkort wel een keer ga vragen of ik ze mag uitproberen.
@ Billy: Ikzelf rijdt sowieso niet onder het zadel. Dan zou mn zusje er misschien af en toe op rijden maar die is denk ik ook alweer bijna te groot. Is wel een mooie afwisseling voor de pony's.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:17

Er worden een heleboel zinnige dingen gezegd, die misschien de keuze niet makkelijker maken.Zoek je hengsten, ruinen , merries?
Ik ken wel een aantal mensen die uit liefhebberij spannetjes bij elkaar zoeken, ze africhten en dan doorverkopen.Mocht je wat tel. nrs willen die kan ik je wel pBen. Al weet ik niet of zij nu wat hebben staan.
Het zijn liefhebbers, die nauwelijks adverteren, maar wel doorgaans goede ponies hebben.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:23

Had niet verwacht dat er zulke zinnige berichten kwamen; Bedankt! Ik zal zo even hier op bokt een adv. plaatsen dan is ook meteen duidelijk wat ik zoek en misschien weet een van jullie toevallig zo'n span.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:57

ik heb zelf altijd met een sectie b marathon gereden. Super pony met geweldig veel vechtlust maar kwam toch vaak kracht en massa te kort. Rij nu met een sectie C van 1,35. Geweldige pony met heel veel power. Rij ook indoors en dat gaat op het moment super. Is snel, wendbaar en gaat maar door.
Inderdaad een span sectie C of D zie je minder vaak dan sectie A pony's. Dressuurmatig zal het niet heel veel uitmaken al is het bekend dat veel juryleden liever grotere ponys zien omdat ze die meer kunnen vergelijken met paarden. In de marathon heb je meer kracht en massa voor de wagen en ja misschien iets minder wendbaar maar of dat de reden is om een span A'tjes te kopen weet ik niet. Weet niet of het een bekend span is wat je op het oog hebt en hoe oud ze zijn. Weet wel dat als je met iets jongs en onervaren begint je zo twee of langer kwijt bent voor je mee kunt doen voor de prijzen.

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:42

FrieseMenner schreef:
Had niet verwacht dat er zulke zinnige berichten kwamen; Bedankt! Ik zal zo even hier op bokt een adv. plaatsen dan is ook meteen duidelijk wat ik zoek en misschien weet een van jullie toevallig zo'n span.

Er staat bij Harold Zoet nog een tweespan palomino Welsh A's te koop:

http://ysselvliedt.com/nl_NL/verkoop/se ... ion-a.html

Is ook leuk !

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 15:19

lv_sws schreef:
FrieseMenner schreef:

Er staat bij Harold Zoet nog een tweespan palomino Welsh A's te koop:

http://ysselvliedt.com/nl_NL/verkoop/se ... ion-a.html

Is ook leuk !

Heb ze zien staan. Ze zijn pas net beleerd en ik vind ze dus onervaren.

Bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan. Ik denk dat mijn keuze vast staat en dat ik nog even afwacht of er nog een span a/b'tjes te koop komt. Er moet zoveel worden veranderd als ik voor de grotere pony's ga en ik twijfel of het is wat graag wil, ik denk het helaas niet.

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:06

Een vriendin van mij heeft een opa die ook met Welshen ment. Zij rijd er ook op, omdat als je een 2 of 4 span hebt loopt een pony meestal aan 1 kant en kunnen ze dus op de andere hand moeilijk/stijf zijn. Dat is wat zij mij heeft verteld ;).

Maar ik denk dat je beter een lijstje voor jezelf kan maken en daardan de eigenschappen in zet die je wil dat je pony's hebben en dan kijken of je voor a/b of cob kiest. Ik vind zelf cob meer opvallen.

Je moet natuurlijk ook kijken of het klikt met de pony's en je zou eens kunnen vragen aan mensen of je met hun pony's een keer mag wennen en dan kijken of je voor het kleine of toch grote type kiest ;).

Succes !

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 00:29

xxBentexx schreef:
Een vriendin van mij heeft een opa die ook met Welshen ment. Zij rijd er ook op, omdat als je een 2 of 4 span hebt loopt een pony meestal aan 1 kant en kunnen ze dus op de andere hand moeilijk/stijf zijn. Dat is wat zij mij heeft verteld ;).

Maar ik denk dat je beter een lijstje voor jezelf kan maken en daardan de eigenschappen in zet die je wil dat je pony's hebben en dan kijken of je voor a/b of cob kiest. Ik vind zelf cob meer opvallen.

Je moet natuurlijk ook kijken of het klikt met de pony's en je zou eens kunnen vragen aan mensen of je met hun pony's een keer mag wennen en dan kijken of je voor het kleine of toch grote type kiest ;).

Succes !

Bedankt voor je reactie! Ja klopt, hebben mijn pony's ook wel last van. Afwisseling in het span helpt bij mijn pony's goed. Ik rijd zoiezo niet, mijn zusje wel maar ik denk dat ook zij al gauw te groot is aangezien de pony's maar 1.38 zijn.

Ik ben er vrijwel zeker van dat ik voor een span a/b'tjes ga. Als ik voor de grotere pony's ga zal de hele wei weer moeten worden heringericht, zal de stal opnieuw ingericht worden en zo zijn er nog redelijk wat dingen die zullen moeten worden veranderd. Ik snap wel dat ik niet alleen hier na moet kijken maar het zijn wel dingen die meewegen. Ik had voor mezelf al een lijstje gemaakt maar ben 'het' span nog niet tegengekomen. Ik heb geen haast maar het zou mooi zijn als ik aankomend wedstrijdseizoen nog een paar wedstrijden kan meerijden.:

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:27