IBOP,hoe word er gekeurd....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

IBOP,hoe word er gekeurd....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 18:00

ik wil winoa graag de IBOP laten doen maar ben dus benieuwd wat het verschil is van keuren tussen een welsh mountain en een welsh NWR.
ik had al meegekregen dat iedereen dezelfde proef krijgt ongeacht de maat van de pony maar dat de springproef dus (logisch) afhankelijk is van de maat van de pony.

winoa loopt er nu zo bij onder zadel.(wel iets dikker ivm dracht maar valt mee)
Afbeelding

word er bijvoorbeeld ook naar de grootte en leeftijd van de ruiter gekeken?

uryanne

Re: IBOP,hoe word er gekeurd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:04

Mij is altijd geleerd dat ibop en redelijk ver in de dracht niet heel positief werkt.
Kan bij een welsh pony wel meevallen.

Waarom kies je er niet voor om via de sport een predicaat erbij te krijgen? Een jaartje gust in deze tijden kan nooit geen kwaad ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 18:11

zowiezo is dit haar laatste veulen,hierna gaat ze lekker de rijerij in.

winoa loopt nog als een trein en heel dik is ze eigenlijk niet dus wil de gok wagen.
en via de sport zou een eeuwigheid gaan duren aangezien de ruitertjes echt nog klein en jong zijn.
ze krijgen winoa de komende 2 jaar nog echt niet zo aan het lopen als op de foto

deze meid op de foto kon eventueel de IBOP rijden,maar twijfelde over haar lengte.
we gaan zaterdag even kijken hoe dat samen gaat.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:32

Bij het kwpn weet ik wel aardig goed hoe het gaat, maar volgens mij is het bij het nwpcs net zo; is ze vrl. keur?
Begrijp je reden waarom je het niet via de sport wilt doen. Je bent met ibop alleen zo afhankelijk van de vorm van de dag. Kan de ruiter die haar nu rijd niet een wintertje concours rijden?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:38

Ik ben weleens bij een IBOP geweest, maar voornamelijk voor de menproef.
Wat betreft dracht hoeft het denk geen probleem te zijn.
Al vond ik het springen nog best pittig. Is wel een heel parcourtje.
Je wordt verder erg op gang en gehoorzaamheid beoordeeld.
Wat betreft ruiter, ik vind dit nog gaan. Maar ligt er ook weleens aan hoe de foto is genomen.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:43

Vorig jaar is er door de jury wel commentaar geweest op het feit dat de NWR's meerendeel gereden werden door 30+ers.
Hoe dat qua rijderij bij de kleinere pony's zit weet ik niet, het is haast onmogelijk om een passende ruiter te vinden voor een A'tje.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:19

Met het afleggen en behalen van de IBOP proef geef je wat aan. Het is een kinderpony en zal dus geschikt moeten zijn om door kinderen gereden te worden. De jury zal niet moeilijk doen over een groter kind, maar het wel meewegen in het oordeel.Een geslaagde IBOP staat gelijk aan het sportpredikaat en dat houdt in dat je pony L2 +10 wp gelopen zou moeten hebben. Je kunt zelf wel een beetje zien of je pony daar klaar voor is of niet. En een seizoen uitbrengen in de sport kost heel wat meer, maar gaat het een keertje niet, geen nood.Je bent niet afhankelijk van die ene dag. Persoonlijk vind ik het sportpredikaat een meerwaarde hebben, want dat betekent dat je pony structureel gereden is en bij een IBOP gebeurt het ook vaak dat een pony klaargestoomd is, alleen om het papiertje.Ook niets mis mee en hierdoor hebben ook veel (oudere) ponies hun keurpredikaat behaald. Nogmaals, als je vind dat je pony sportkwaliteiten heeft, laat haar lekker uitbrengen. En drachtigheid is geen enkel probleem.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 16:47

zowiezo word ze vanaf volgend jaar echt fanatiek uitgebracht,zomer en winterseizoen.
meisje wat er nu mee rijd is er pas sinds 3 weken dus nu al wedstrijden doen heeft geen zin.
ze moet winoa nog wat leren kennen en tegen de tijd dat ze haar startkaart heeft kan ze misschien 2 wedstrijden rijden en dan moet ze al stoppen vanwege dracht.

winoa is zeker een kinderpony,ze past zich aan aan de ruiter en wanneer er een kind afglijd of valt staat ze meteen stil.

waar het mij om gaat is dat ze niet ineens verwachten dat een jong kind de pony nagevelijk rijd,dat kan nu eenmaal niet.

overigens komt er zaterdag ook een meisje van 9 die het eventueel wil doen maar moet eerst maar eens zien hoe goed ze rijd.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:05

Het lijkt mij toch allemaal wat kort dag. Wanneer is de ibop? Als je pony in april een veulen krijgt moet dat toch niet heel lang meer duren lijkt mij? Je hebt ook nog geen geschikte amazone (in ieder geval twijfel je nog daaraan) toch?

Waarom zo'n haast?

Puur belangstelling hoor, begrijp me goed. ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 17:15

ik ben het al 2 jaar aan het uitstellen,wil het nu echt gaan doen.

IBOP is 10 december,veel hoeft de pony niet te leren.
heb 2 amazones waarvan 1 wel geschikt is en een ander weet ik niet.
daarom wacht ik tot zaterdag,dan kan ik een keus maken.

overigens heb ik me nog niet ingeschreven,zijn wel aan het oefenen maar ligt eraan hoe ze tegen 10 december loopt.
als ze dan bagger loopt dan gaan we niet.

maar over het algemeen als we ergens heen gaan dan gaat het rijden supergoed,thuis lijkt het nergens op en is ze ineens dwars en op de dag zelf loopt ze heel goed en luistert ze super.

ik schrijf me altijd pas op het laatste moment in,kan nu niet al zeggen hoe ze over 3 weken loopt.
maar kan we wel alvast orienteren op het hoe en wat.
het ligt in de planning maar het staat nog niet vast.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:53

inowa schreef:
zowiezo word ze vanaf volgend jaar echt fanatiek uitgebracht,zomer en winterseizoen.
meisje wat er nu mee rijd is er pas sinds 3 weken dus nu al wedstrijden doen heeft geen zin.
ze moet winoa nog wat leren kennen en tegen de tijd dat ze haar startkaart heeft kan ze misschien 2 wedstrijden rijden en dan moet ze al stoppen vanwege dracht.

winoa is zeker een kinderpony,ze past zich aan aan de ruiter en wanneer er een kind afglijd of valt staat ze meteen stil.

[url]waar het mij om gaat is dat ze niet ineens verwachten dat een jong kind de pony nagevelijk rijd,dat kan nu eenmaal niet.[/url]overigens komt er zaterdag ook een meisje van 9 die het eventueel wil doen maar moet eerst maar eens zien hoe goed ze rijd.

maar het meisje is toch al 13 ? ik denk dat de rijervaring belangrijker is als de leeftijd van het kind.
Maar wil je je merrie voor de ibob laten gaan met een wat onervarener meisje vind ik eerlijk gezegt zonde.
het resultaat blijft altijd bij je pony

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:15

regtur schreef:
Met het afleggen en behalen van de IBOP proef geef je wat aan. Het is een kinderpony en zal dus geschikt moeten zijn om door kinderen gereden te worden. De jury zal niet moeilijk doen over een groter kind, maar het wel meewegen in het oordeel.Een geslaagde IBOP staat gelijk aan het sportpredikaat en dat houdt in dat je pony L2 +10 wp gelopen zou moeten hebben.

Een pony kan ipv voor de IBOP ook gewoon klaar gestoomd worden voor het L2 (of M1 dan om direct over het +10 probleem heen te zijn). Amazonetje er op die een beetje handig is en direct M mag starten en als het mee zit heb je in één keer die punt binnen. Zelfde verhaal een beetje, behalve dat je dan inderdaad wel eventueel een herkansing hebt als het de eerste keer niet lukt.

Maar als de pony toch de sport in gaat en ze loopt een beetje lekker, zou je in principe toch ook aardig flot het L2 moeten kunnen bereiken met de amazone inderdaad. Met 7 maanden dracht lijkt het me nog wel aardig intensief, ondanks dat de sectie A's niet zo hoog hoeven te springen...

Verder weet ik niet zo heel veel wat echt het verschil is tussen A en NWR beoordelingen daarbij, weet dat één jaar een A aanwezig was en de B hengst Alex alle NWR's er ook uit liep. Andere jaren dat ik er was, alleen A's in de menproef gezien.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:57

Puur uit nieuwsgierigheid: Wat is precies de meerwaarde van het meedoen aan IBOP :) ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:00

Een voorlopig keurmerrie kan dan het keurpredikaat krijgen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:02

Dyonne schreef:
Een voorlopig keurmerrie kan dan het keurpredikaat krijgen.

Oke, en dat geeft dat een meerwaarde aan de merrie ? Of ook aan haar nakomelingen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:10

Gaat echt om de merrie, lijkt mij.
Al hecht ik als gebruiker wel veel meerwaarde aan Cobs waarmee wel fijn gereden of gemend kunnen worden.
En ik merk als je voor gebruik/sport verkoopt dat mensen het fijn vinden als de ouders bijvoorbeeld goed gereden zijn.
Maar de vraag is of je daar een IBOP voor nodig hebt.
Maar een IBOP geeft nog wel een stukje reclame voor je pony.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 18:16

en als de veulens op de keuring komen dan word er ook vermeld wat de moeder op de IBOP gehaald heeft,wel fijn als je het veulen te koop hebt staan.

overigens heb ik besloten om niet te gaan,winoa loopt momenteel niet helemaal lekker.