Als veulen 2e premie, ook als volwassen minder kwaliteit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siesje80

Als veulen 2e premie, ook als volwassen minder kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:37

Hi allen,

Ik wist niet echt een juiste titel te kiezen, maar wat ik jullie zou willen vragen: ik heb mogelijk interesse in een ruim twee jarige welsh a hengst. Ik kan niet zo veel over hem terugvinden, aangezien hij alleen als veulen gekeurd is en verder niet, maar daar had ie een 2C-premie. Zegt dat per definitie ook iets over zijn kwaliteit nu? Zelf heb ik het idee dat het naast een oordeel over hoe hij aan de standaard voldoet, ook een momentopname moet zijn. Wat vinden jullie?

Groetjes, Sigrid

Janski

Re: Als veulen 2e premie, ook als volwassen minder kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:42

Ja dat vind ik wel.
Het zegt niet zo heel veel .. Die premie hangt ondermeer af van op welke leeftijd hij op de keuring was en zijn ontwikkeling. Of hij zich goed heeft laten zien..

Het is een indicatie die voortkomt uit een momentopname. Ik weet het bij Welsh niet maar bij KWPN hoef je je niet te schamen voor een 2e premie, da's gewoon oke maar niet spectaculair ofzo.

Daarbij zegt het iets over exterieur en beweging, en helemaal niets over karakter of ie braaf is en lekker gaat meewerken in de toekomst. En dat is zeker zo belangrijk. Dus kijk vooral of er een goede klik is en og je er zin tijd en ervaring voor hebt om met zo'n jonkie te gaan werken. Dat ie braaf en gezond is en bij je past is vooral belangrijk.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:47

veulen premie zegt niets over hoe de kwaliteit van de pony nu is. Er zijn wel voorbeelden te noemen van hengstveulens die als veulen een 2e premie kregen en nu een goedgekeurde stamboekhengst zijn. En ook genoeg merries die op latere leeftijd alsnog mooier worden, een 1e premie krijgen of zelfs een predicaat hebben behaald.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:49

Er was laatst nog een topic hier op bokt van iemand die een hengst had gekocht (geloof ik?), werkelijk een plaatje. Echt ongelooflijk mooi qua bouw, uitstraling, etc. :)

En in een linkje eronder stond een foto van het betreffende paard als veulen op de keuring: wat een lelijke eend was dat haha.
Maar wel prachtig uitgegroeid dus. ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:35

De Elite hengst Vechtzicht's Harmony had geloof ik als veulen een tweede premie. Weet ik niet 100% zeker (is wel erg onwaarschijnlijk als je denkt aan al die Harmony veulens die het zo best hebben gedaan). Maar veulenkeuringen zijn momentopnames.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 07:58

Dank jullie, weer wat geleerd!
Wel toevallig dat de pony waar ik het over heb, een harmony kleinzoon is.

Groetjes, Sigrid

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:04

Wij kregen op Farmroad Victoria als 2 jarige een tweede premie, en een jaar later werd ze met een heel best veulen aan de voet ster! Dus zelfs binnen het jaar kan er nog veel veranderen.En op 6 jr leeftijd werd ze sectiekampioene. Het kan verkeren......

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:07

sommige veulens zijn kwa exterieur wel 1e premie waardig maar laten hun in beweging soms niet zien....die blijven wel goed...

een veulen wat een 2e premie haalt mede door exterieur, zal vaak wel wat gewoner blijven in type...

maar je kan er niet altijd wat van zeggen, omdat je dus vaak niet weet waar de premie opgebaseerd is...

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:10

Wij hadden vorig jaar met stamboek opname van een merrie kwa punten een 3de premie, dit jaar is ze overigens ster merrie geworden. Het is dan wel niet een welsh a..... Overigens had mijn mini de eerste x na de keuring geen premie, 2de x een 3de en laatste x een 2A. Dus na mijn mening kan een beestje echt wel beter worden dan dat ze is.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:59

Farmroad's Wanda, als jaarling 2e premie. Als 2 jarige liep ze in Kootwijk. Als 3 jarige meerdere jeugdkampioenschappen behaald en vlot ster geworden.
Cupper's Wilco. Als veulen te slecht voor de keuringen. Werd ingeschat op een derde premie. Als 3 jarige ging hij er in de 2e bezichtiging als allerlaatste uit. Ik bedoel maar.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:17

patrick76 schreef:
Farmroad's Wanda, als jaarling 2e premie. Als 2 jarige liep ze in Kootwijk. Als 3 jarige meerdere jeugdkampioenschappen behaald en vlot ster geworden.
Cupper's Wilco. Als veulen te slecht voor de keuringen. Werd ingeschat op een derde premie. Als 3 jarige ging hij er in de 2e bezichtiging als allerlaatste uit. Ik bedoel maar.

Da's een zusje van Victoria.. zal dan genetisch bepaald zijn *D