Hoe papieren vinden van welsh ruin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Hoe papieren vinden van welsh ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 20:30

Hallo,

ik heb hier helemaal geen ervaring mee en zou graag willen weten hoe ik dit kan achterhalen;

Ik heb een hele mooie sjieke welsh A ruin , echt zo'n zuiver model. Maar het is een ruintje en zo heb ik hem ook gekocht, hij was al vrij vroeg geruind.

De vorige eigenaar vertelde mij dat hij van een fokker in Tiel komt, maar als ik dat op google in tik krijg ik niks bruikbaars. Ik heb alleen een paspoort gekregen bij aankoop, zonder vermelding van de ouders

Maar vanwege zijn voorkomen dat zo zuiver is vermoed ik dat hij toch echt wel ergens stamboek papieren moet hebben, kan ik daarin gelijk hebben? Op de website van het welsh stamboek kan ik weinig bruikbaars vinden.

Iemand misschien een idee hoe ik aan deze papieren kan komen? of kan achterhalen of ze er wel zijn?

Alvast heel erg bedankt

patrick76

Re: Hoe papieren vinden van welsh ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:54

je kunt proberen om via het chipnummer wat informatie te achterhalen bij het NWPCS of bij het WPCV. Staat er geen afstamming in het paspoort? Zo ja dan kun je een DNA onderzoek laten doen en dan tegen betaling natuurlijk een duplicaat papier aanvragen.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 21:14

patrick76 schreef:
je kunt proberen om via het chipnummer wat informatie te achterhalen bij het NWPCS of bij het WPCV. Staat er geen afstamming in het paspoort? Zo ja dan kun je een DNA onderzoek laten doen en dan tegen betaling natuurlijk een duplicaat papier aanvragen.

Dankjewel,
dat eerste ga ik zowiezo proberen.
Daarbij moet ik wel vermelden dat het paspoort pas is aangevraagd toen hij al 3 jaar was, maakt dat wat uit?

Wat kost een DNA onderzoek , mocht het eerste niks uithalen?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:23

er staat dus geen afstamming in het paspoort? Weet zo de kosten niet uit mijn hoofd. Zou je even moeten informeren bij het NWPCS of de WPCV. Volgens mij is de laatste goedkoper maar weet niet of je dan lid van hun moet zijn en of DNA onderzoek wel kan aangezien er totaal niets bekend is qua afstamming.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:13

maar als je de ouders al achterhaald,waarom zou je dan het ook op papier willen hebben?
wat voegt het toe voor een ruin?

geloof dat dna onderzoek bij het NWPCS 56 euro per pony is...
bij het WPCV kan ik het zo snel niet vinden..

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:59

misschien voor de verkoop? Mensen vragen bijna altijd :is er papier bij? Als je er papier bij hebt kun je er ook mee naar een keuring of show gaan !

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:36

DNA onderzoek naar een onbekende pony kan erg duur worden. Je hebt namelijk geen aanknopingspunt. Dat betekent dat je tientallen hengsten moet vergelijken en zelfs dan kan het zijn dat de vader er niet bij zit. Van veel merries is geen DNA bekend, dus dat wordt helemaal lastig.
Plaats eens een foto van de pony, wellicht komt hij iemand bekend voor.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:13

Hoe oud is de pony?

Toen chippen nog niet verplicht was, werden hengstveulens ook regelmatig niet geregistreerd bij het stamboek. Als hij als 3-jarige pas een paspoort heeft gekregen, vermoed ik dat hij ook toen pas gechipt is?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:34

wordt denk ik inderdaad een lastig verhaal om te achterhalen wat zijn ouders zijn. DNA onderzoek doen ze meestal om vast te stellen dat de opgegeven ouders daadwerkelijk de echte ouders zijn. Bij de WPCV kost het €70 voor niet leden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:02

@patrick, 70 euro per onderzoek toch? Dus als je 10 ponies wil vergelijken, zal het 10 x 70 euro worden denk ik.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:26

denk het wel ja

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:18

Er zijn nog steeds genoeg mensen die welshjes fokken en als er hengstjes uitkomen gewoon geen papier aanvragen al is het van een GGK hengst.
Waarom niet....omdat die hengsten vaak niks opbrengen en ze de aanvraag duurder vinden dan de verkoopprijs.