welke merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yasmintje

welke merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 18:52

Ik heb een welsh Cob Hengst van bijna 5j geler llewelyn X Duc d'Huttegem welsh flyer. Hij staat eigenlijk te koop maar omdat het aanbod aan pony's super groot is en ik hem niet voor niets wil weg doen heb ik toch besloten hem ondertussen te houden. Ik ben eens wat aan het rondkijken naar leuke welsh Cob Merrie om hobby matig wat met te gaan fokken. Deze Merrie moet papieren hebben, gezond zijn, mag pittig zijn maar moet een vriendelijk karakter hebben en niet agressief zijn. Tussen de 3 en 8jaar en ik moet er op kunnen rijden. Absoluut geen exeem of andere gebreken. Ik zoek een Merrie van formaat omdat de Hengst maar 1m43 is, niet té breed, redelijk lang voorbeen, met(veel) Aftekeningen en geen bruin de hengst is bruin en heeft bijna geen wit, ook moet ze een mooi fijn hoofdje hebben . welke Merrie denken jullie dat kan passen of heb je iets staan? groetjes

SjaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:39

Sorry...ik las toevallig je topic, maar snap de strekking er niet van :o?
Je schrijft dat je je pony niet kunt verkopen, omdat er al een heel groot aanbod is...en tegelijk heb je de intentie om te gaan fokken? Waar wil je dan de veulens laten die je fokt? Allemaal zelf houden? Ik begrijp je doelstelling niet helemaal. :?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 00:12

dat idee had ik ook al maar wou er eigenlijk niet op reageren.

yasmintje

Re: welke merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 10:07

Als ik een Veulen wil gaan fokken dan zal dat pas volgend jaar geboren worden. Ik hoop tegen dan dat alles in de paardenwereld terug een beetje op zn plaats zit. Ook denk ik dat een Veulen veel makkelijker verkoopt dan een 5jarige pony Hengst van 1m43?! het is niet dat er veel kinder geschikt zijn zon pony te rijden, en de Intresse om hier in belgië een welsh Cob hengst aan te kopen om te gaan fokken is heel erg klein of geen! het zal ook elk jaar maar 1Veulentje zijn m als ik na het eerste Veulen merk dat ik het niet verkocht krijg dan kan ik er nog altijd met stoppen he. het is niet dat ik een hele boel Veulens wil gaan fokken om er iets aan willen te verdienen en er dan met ga blijven zitten . . . maar blijkbaar krijg ik hier niet de verwachte hulp op, spijtig.

Danny_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:08

Hallo,

je wil geen bruine merrie omdat je hengst bruin is?
Ik heb je hengst al op een site gezien en die is donkerbruin.
Er staat nochtans een mooie bruine met witte sokken en een topafstamming(Nebo gefokt) bij jou in de buurt.

Mvg,
Danny

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 19:43

Danny_D schreef:
Hallo,

je wil geen bruine merrie omdat je hengst bruin is?
Ik heb je hengst al op een site gezien en die is donkerbruin.
Er staat nochtans een mooie bruine met witte sokken en een topafstamming(Nebo gefokt) bij jou in de buurt.

Mvg,
Danny

Hallo, ik wil geen bruine merrie omdat ik bruin wat gewoontjes vind en graag meer kans wil op een veulen met andere kleur, zwart of vos bv. mijn hengst heeft ook een nebo bloedlijn. welke merrie bedoel je dan? wil ze wel eens bekijken. alvast bedankt. groetjes yasmin

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:30

Veulens zijn zeker niet makkelijker om te verkopen dan oudere dieren. Juist de veules raak je slecht kwijt. Mensen moeten er eerst 3 jaar tegeaan kijken voor ze er wat mee kunnen doen. Dat kost ook geld.
Ik zou niet gaan fokken, alleen omdat je een hengst hebt. Je zegt wel dat je niet heel veel veulens wil fokken, maar elk veulen is er 1. Houd er rekening mee dat je die misschien ook niet kwijt kan.
Wil je de hengst goed verkopen, zorg dan op zijn minst dat hij geruind wordt. Dat helpt al een stuk. Mensen willen vaak geen hengsten. Laat hem goed doorrijden en wie weet lukt de verkoop dan beter.

SjaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:43

Goed verwoord Melanie; met name het gedeelte om de hengst te castreren!

Nee Yasmintje, je krijgt juist wel hulp, dit is enkel bedoelt om je op weg te helpen met de keuze die je gaat maken en uiteindelijk is en blijft het jouw verantwoordelijkheid en jouw keuze wat je ermee doet.

Ik zou het bijvoorbeeld anders aanpakken: de hengst castreren, doorrijden en verkopen. Een goede merrie terugkopen (de allerbeste die je budget toelaat) en dan een weldoordachte hengstenkeuze maken om een veulen te fokken. Dan kan je daarna altijd kiezen om nog eens te fokken of om je merrie een jaar leeg te laten en bv te (laten) showen. Overigens heeft een goed paard geen kleur. Je kan wel uiteraard zelf niet van een bepaalde kleur of aftekening houden (beauty is in the eye of the beholder), maar dat doet verder niets af aan de kwaliteit van het paard.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:11

_/-\o_

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:48

SjaanBanaan schreef:
Goed verwoord Melanie; met name het gedeelte om de hengst te castreren!

Nee Yasmintje, je krijgt juist wel hulp, dit is enkel bedoelt om je op weg te helpen met de keuze die je gaat maken en uiteindelijk is en blijft het jouw verantwoordelijkheid en jouw keuze wat je ermee doet.

Ik zou het bijvoorbeeld anders aanpakken: de hengst castreren, doorrijden en verkopen. Een goede merrie terugkopen (de allerbeste die je budget toelaat) en dan een weldoordachte hengstenkeuze maken om een veulen te fokken. Dan kan je daarna altijd kiezen om nog eens te fokken of om je merrie een jaar leeg te laten en bv te (laten) showen. Overigens heeft een goed paard geen kleur. Je kan wel uiteraard zelf niet van een bepaalde kleur of aftekening houden (beauty is in the eye of the beholder), maar dat doet verder niets af aan de kwaliteit van het paard.

ja natuurlijk, gaat het vooral om bouw en kwaliteiten en weet ik ook dat ik best kan vallen op een hele mooie bruine merrie, de kleur is uiteindelijk niet erg belangrijk, maar alsik graag een andere kleur van veulen wil kan ik beter kijken naar de kleur van de merrie en voorouders, als die ook allemaal bruin,zoals in geval bij mn hengst, is de kans al klein dat er iets anders uitkomt...vandaar.
voor de rest kijk ik nog uit naar wat ik nu juist ga doen
groetjes