Inschrijven veulen, vader Welsh, moeder geen papier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Egotje

Inschrijven veulen, vader Welsh, moeder geen papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:43

Weet iemand waar ik een veulen in kan schrijven waarvan alleen de vader een papier heeft?
Moeder heeft geen papier maar is waarschijnlijk een kruising Welsh x Dartmore, de vader dus een volle welsh.
Biedt het Welsh stamboek hier mogelijkheden voor of kan ik beter alleen een paspoort aanvragen?

hanny_jelke

Re: Inschrijven veulen, vader Senny Sion, moeder geen papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:44

ik ben bang dat je daar alleen een paspoort voor krijgt

Egotje

Re: Inschrijven veulen, vader Welsh, moeder geen papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:55

Maar daarvoor moet ik toch ook bij een stamboek zijn (dus leek Welsh mij het meest logisch) of kan dat ook ergens anders?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:16

Als de vader een erkende dekhengst is en je hebt een dekbon, kun je het veulen laten registreren als een partbred!

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:20

Maar heeft dat nog enig nut of kan ik dan net zo goed alleen een paspoort aanvragen?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:03

Nee hoor want dan kun je meedoen aan de diverse keuringen en shows partbred is een wereldwijde volledig erkende sectie van het welshras!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:39

En bij het aanvragen van enkel een paspoort, maakt het niet uit waar je die aanvraagt; ieder stamboek is bevoegd om paspoorten uit te geven; voor enkel het aanvragen van een paspoort hoeft de betreffende pony niet 'in het stamboek te horen'.

Een voorbeeld; mijn papierloos shetruintje heeft een paspoort uitgegeven door het Nederlands Fjordenpaardenstamboek. Ik kreeg hem ongechipt en zonder paspoort; heb hem bij de DA laten chippen en via de DA een paspoort aangevraagd; dit is dus bij het fjordenpaardenstamboek gebeurd, aangezien zij op dat moment het snelste en het goedkoopste een paspoort konden leveren.
Terwijl mijn shet toch echt geen Fjord is ;) Dus zo heel raar is dat niet, dat gebeurd wel vaker eigenlijk.

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:01

PeeWij schreef:
Nee hoor want dan kun je meedoen aan de diverse keuringen en shows partbred is een wereldwijde volledig erkende sectie van het welshras!

Ben ik inmiddels achter alleen is dat een rijpony categorie en moeten ze eigenlijk 1.42 worden dus zal deze onder de maat bliven, nar verwachting een B pony.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:42

dat zijn de richtlijnen die je noemt van het Nederlandse Welsh Pony en Cob Stamboek.Het moederland noemt geen minimale maat. Daar zie je ze van een meter tot dik 1,50.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:48

is er ook niet nog een "hulpstamboek"? Ik kan mij herinneren dat (heel) lang geleden vrienden van ons een welshveulen daarin bijgeschreven kregen. Dat veulen had een goedgekeurde welshhengst als vader, en de vader van de moeder was onbekend. Als ze met dit merrieveulen weer verder waren gaan fokken, dan had het veulen dat daaruit vooruit gekomen was, als ik het toen goed begrepen heb, gewoon in het officiële stamboek bijgeschreven kunnen worden.