Wie heeft er een welshpony op leeftijd ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

Wie heeft er een welshpony op leeftijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 22:04

Ik heb een welshpony op leeftijd, ze word aankomende mei alweer 25 jaar.
Desondanks denkt ze nog altijd dat ze in de pubertijd zit ;)
Ik ben wel benieuwd of er meerdere mensen zijn die een oudere welsh hebben.
Rijden jullie er nog op?
Voeren jullie speciaal ?
Mijn merrie word zo nu en dan bereden, ik kan haar de tijd niet bieden momenteel en heb sinds kort een bijrijder, want ik merkte dat ze haar energie niet kwijt kan soms en ze geniet zo van het rijden, de buitenritjes dat ik dit haar graag gun.
Ik voer niets speciaals eigenlijk, gewoon brok en hooi en daar doet ze het goed op.
Ze staat 24/7 buiten zonder deken, en mijn tinker is haar beste vriend, ze is bijzonder dominant naar andere paarden die te dichtbij haar vriend in de buurt komen. Maar verder een schat van een pony, waar ik al bijna 20 jaar nog elke dag plezier aan beleef.
Alle verhalen zijn welkom.

rienne

Re: Wie heeft er een welshpony op leeftijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:46

ik heb een bijna 20 jarige merrie (zie profiel) ze heeft altijd in Engeland gestaan en heeft daar als fokmerrie gedient, 4 jaar geleden naar NL gekomen. Wij hebben hier dit jaar een schitterend veulen uitgefokt en is sinds een paar maanden zadelmak (gewoon stapritjes) ze heeft hier erg veel plezier in en dat merk ik ook aan haar doen en laten nu heb ik dat een paar weken niet kunnen doen met het weer en is redelijk chagi. Ook kan zij enkele vrijheidsdressuur oefeningen. Zij is hier de leider van de 3 staat overdag buiten en 's nachts op stal we doen er verder niks mee...

Maar ze heeft een super karakter en is zeer vriendelijk

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:50

Onze Ophemert's Rose wordt 31. Wordt nu wel oud maar denkt nog vaak dat ze een jonge meid is en wordt ook nog steeds hengstig. Helaas is ze niet meer drachtig te krijgen. Ze loopt lekker buiten met een waterdichte deken op en kan als ze dat wil de stal inlopen. Tanden heeft ze niet veel meer dus daarom krijgt ze speciaal voer voor oude paarden van Subli. Verder proberen we er nog zoveel mogelijk ruw voer in te krijgen maar dat valt niet mee.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:53

hier 1 van 21 :D loopt nog steeds in de sport en lijkt geen dag ouder als 8 :P krijgt wel glucosomine bij ivm wat stijvigheid en is een koukleum dus met dekens op gedeeltelijk stal en buiten.prima gebitje en (*klopt af) mankeert nooit wat!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 00:29

patrick76 schreef:
Onze Ophemert's Rose wordt 31. Wordt nu wel oud maar denkt nog vaak dat ze een jonge meid is en wordt ook nog steeds hengstig. Helaas is ze niet meer drachtig te krijgen. Ze loopt lekker buiten met een waterdichte deken op en kan als ze dat wil de stal inlopen. Tanden heeft ze niet veel meer dus daarom krijgt ze speciaal voer voor oude paarden van Subli. Verder proberen we er nog zoveel mogelijk ruw voer in te krijgen maar dat valt niet mee.

Leuk om jullie verhalen te lezen.
Grappig dat je het noemt want ik heb het idee dat mijn merrie niet meer hengstig word, had het er van de week nog met iemand over.
Vroeger kon je er niet omheen als ze hengstig was maar de laatste 2 jaar merk ik er niks meer van.

Hoe zorg je er momenteel toch voor dat ze genoeg ruwvoer krijgt?

Rienne, wat een prachtige merrie !

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:33

mijn vriendin heeft er 1 voor haar dochter.
26 jaar inmiddels en nog steeds hieper actief. :D

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:00

het voer dat we voeren zou volgens de fabriakant het volledige ruwvoer vervangen.Ik probeer echter zo mooi mogelijk groen en niet te grof hooi te kopen. Ze verknoeit wel een boel maar krijgt toch ook nog wel wat binnen. Haar in keuringsconditie krijgt lukt echter niet meer. De hengst waar we altijd marathon mee reden is vorig jaar op 21 jarige leeftijd met pensioen gegaan. Is nog superfit zowel lichamelijk als geestelijk. Loopt elke dag buiten zonder deken en 's nachts in een half open stal. Daarnaast hebben we nog een 22 jarige KWPN'er en hebben we afgelopen herfst nog twee sectie C merries van 16 en 21 (uit mijn hoofd) geimporteerd.Deze zijn beide nog drachtig. Wordt bijna een bejaardentehuis :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:31

Ik heb een A merrie die in mei komend jaar 22 wordt. Ze heeft tot haar 20ste in Wales gelopen en is in 2009 bij mij gekomen. Ze heeft in de winter wel wat bijvoeding nodig, maar verder doet ze het goed. Als het goed is, is ze nu ook weer drachtig. Dit wordt haar laatste veulen, daarna mag ze met pensioen.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 20:04

Wat komen er veel welsh-jes uit het Engeland.
Er zijn hier toch genoeg leuke fokkers :-)
Veel oudere merries zo te lezen die naar Nederland komen. Wij hebben bij mijn merrie ook gefokt vroeger, de laatste 14 jaar niet meer, dus ik zit er helemaal niet meer in. Maar waarom een merrie uit Engeland halen?
Heeft dat met afstammelingen en raskenmerken te maken ?
(ik word er zo nieuwsgierig van dat ik me toch eens weer meer in ga verdiepen).

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:09

ik ben de 4e eigenaar ondertussen van mijn merrie sinds ze in NL staat.

Ik hoor vaak genoeg dat zij super bloedlijnen heeft en een goede bouw en rasuitstraling heeft. Zelf ben ik er nog niet zo in thuis kijk meer naar het karakter

dide

Re: Howrse Bokkers II.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:14

Ik heb een merrie van bijna 20. En ze is super fit en hyper.! En ja ze komt ook uit engeland.Zelf zou ik liever ook een welshcob uit engeland halen. Op enkele cobs na vind ik hier de kwaliteit slechter dan in engeland.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:36

Engeland cq Wales is en blijft natuurlijk het moederland van de Welsh. Aantallen zijn daar heel groot. Hebt veel meer keuze uit bloedlijnen en types en misschien is de kwaliteit daar ook nog wel beter dan in Nederland. Zeker wat betreft de sectie C en D.

sasja10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:13

ook wij bezitten een oude pony
een bijna 2 jarige kruising welshx shet
Het is een super lieve pony die bij ons haar oude dag slijten mag
helaas is echt rijden niet meer mogelijk omdat ze dan toch moeilijk gaat lopen.
We voeren eigenlijk niet echt iets speciaals Ze krijgt net als de andere dieren
vier keer per dag een beetje voer en Hinnekt bij ieder bezoekje wat wij bij de stal zijn het alle hartste
Ze loopt nog daagelijks als het weer het toe laat met haar regen dekentje op enkele uurtjes per dag buiten
We hopen nog lang van haar te mogen genieten.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:53

ik rijd op een schatje van +-25 jaar (hij heeft geen papieren dus niet zeker)
hij wordt nog bereden (manegepony)
en binnenkort wedstrijd met hem krm dressuurproefje

elisabeth_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:31

Ik heb ook een welsh cob uit wales. Ze heet madeni groten goch, maar we noemen haar bonnie. Ze wordt volgend jaar april 20, en ik heb haar nu 11 jaar. Gisteren na twee weken weer een ritje gemaakt, vanwege de sneeuw en het ijs hadden we niet veel kunnen doen. we waren net de vliegende hollanders. Het is nog een pittige tante, en ze wordt echt sjacharijnig als we niet veel kunnen doen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:28

Mijn Sunwillow Saas-fee wordt nu 26 jaar oud. Haar vader is Foxhunter Tern en haar moeder is Sunwillow Bernina v. Marsh Crusader

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 16:29

Wat een mooie leeftijden en toch leuk om te lezen dat het allemaal pittige diertjes blijven ondanks de leeftijd.
De vader van mijn welsh is Tethwort Crimson Lake (durf niet te zeggen of ik het goed heb geschreven.)
Haar moeder weet ik zo niet uit mijn hoofd dan zal ik haar boekjes erbij moeten pakken.
Ik vind haar overgens ontzettend veel qua uiterlijk (van de foto's die ik heb gevonden op het internet)
van haar vader hebben, dat is wel heel leuk om te zien.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:32

sasja10 schreef:
vier keer per dag een beetje voer en Hinnekt bij ieder bezoekje wat wij bij de stal zijn het alle hartste
Ze loopt nog daagelijks als het weer het toe laat met haar regen dekentje op enkele uurtjes per dag buiten

2 jarig? :') typfout? _O-

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:43

Elin_ schreef:
sasja10 schreef:

2 jarig? :') typfout? _O-

Deze pony is 21 of 22 en ziet er nog top uit!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:28

Onze Sumrin Taru is 22 jaar, wordt in Juni 23 jaar. Ze is bij ons geboren, heeft ons 17 veulens geschonken, haar 18e is op komst. Al mijn neefjes en nichtjes hebben op haar gereden en ook mijn zoon. Haar moeder is 34 jaar geworden en won met 26 jaar nog springwedstrijden.

Verder is onderhoud normaal. We doen wel een jaarlijkse APK met haar, waarbij we ook de tandarts even mee laten kijken.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:35

d Welsh merrie, 19 jaar, vader is Downland Folklore, gefokt in Heerhugowaard. Ik heb van de week voor het eerst de fokker gesproken, wel heel gaaf.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:09

Ik zag dat er ook kruisingen voorbij komen of is dat dan weer niet de bedoeling? Mijn welsh/arabier pony is inmiddels 33. Altijd een heel pittige, maar eerlijke pony geweest en nog steeds. Ze staat nog 24/7 buiten met schuilstal.
Er wordt niet meer op har gereden omdat ze opnieuw last heeft gekrgen van een agressieve uitbreiding van sarcoiden in haar hals vlak bij haar oog en oor waar we volgens de dierenarts beter niks meer aan kunnen doen omdat de behandeling zwaarder is dan de kwaal. Nu mag ze gewoon lekker genieten met haar vrienden de bak of in de wei. Soms wandelen we een stukje, maar dan snijdt ze me altijd af om vervolgens weer terug naar huis te gaan. Ze is het liefst gewoon thuis, lekker rustig en heeft er een hekel aan om gescheiden te worden van haar vrienden. Qua eten krijgt ze (en de anderen ook) vooral veel hooi, zeker in deze koude periode. Verder krijgt ze senior slobber en omdat ze wat langzamer eet dan de rest en regelmatig haar laatste restje eten wordt afgepakt als ik er niet bij ben, krijgt ze een extra voerbeurtje apart.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-V8CVFMSZ-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QLZG84R4-D.jpg

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:50

Mijn Welshes zijn nog niet oud, maar mijn opa en oma verzamelden ze vroeger ;). Niet echt, maar ze hadden wel een heleboel pony's waar ze mee fokten en een heel stel van die merries (hengsten trouwens ook) zijn echt flink oud geworden. 20 vind ik trouwens niet echt oud voor een pony, wel op leeftijd. Mijn oma heeft een hele hoop pony's gehad die de 30 haalden, sommigen ook flink daarover heen. Soms wel wat moeizaam, vooral als ze een wat moeilijker verleden hadden (bijv. hoefbevangen geweest), maar sommigen bleven echt tot het bittere eind heel wakker. De oudste merrie is 39 of 40 jaar geworden en kort voor haar dood ging ze er nog vandoor op weg vanuit de wei en rende ze bokkend als een gek over het erf. Ten het tijd was om te gaan hebben ze een hele dosis nodig gehad om haar er onder te krijgen. Ook de laatste twee hengsten zijn tussen de 25 en 30 jaar oud geworden.
Het geheim? Ze goed verwennen, want daar was mijn oma goed in! Zo heeft ze toch verschillende pony's die ze zelf gefokt had de 30 zien halen. Mijn oudste merrie is 'pas' 14 en ik hoop dat die nog heel wat jaartjes meegaat..

De meeste van de oudjes van mijn opa en oma waren trouwens A'tjes en B'tjes, maar cobs kunnen het ook. Onze vorige cob is nu 21 jaar en echt aan zijn tweede jeugd begonnen. Die is af en toe niet te houden als ik de verhalen mag geloven en helemaal in zijn element als hij echt aan het dressuurwerk mag ('vroeger' Z2 gelopen en dat laat hij graag zien!)

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 22:03

Fijn om te lezen Margje, wij gaan ook voor minimaal 35 jaar :-).
Hopelijk zijn dat soort leeftijden onze oudjes allemaal gegund.
Barron dat is ook een knappe leeftijd zeg. En ze ziet er op de foto's nog goed uit zeg.
Herken veel dingetjes die jullie vertellen.
Ik hou mijn welsh ook goed in de gaten met voeren want merk dat ze er soms niet bij mag staan van mijn Tinker dus geef meestal een apart bultje er nog naast. Dat gaat goed.
Ik heb even getwijfeld of ik haar met deze kou niet een deken op moest doen, maar heb niet het idee dat ze het koud heeft. Mijn tinker staat overdag nog wel op het land maar mijn welsh blijft lekker rond de schuilstal scharrelen, ze hebben de keuze maar ze vind het wel goed volgens mij.
Even twee foto's van mijn welsh
Afbeelding
Afbeelding

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:20

Wat een mooie dame! Ziet er echt nog heel goed uit ook, ik zou niet zeggen dat ze net zo oud is als ik, haha.