in hoeverre is een welsh cob geschikt als rijpony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cillusion

in hoeverre is een welsh cob geschikt als rijpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 14:31

Vraagje; in hoeverre vinden jullie een cob nu een rijpony; of juist niet?
Wat wordt er in het algemeen van gevonden in de dressuursport, kan er een hoeg klassering uitkomen; en wat zijn de evt. mogelijkheden als springpony? Alles is natuurlijk afhankelijk van afstamming.... Maar dan?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:35

In mijn ogen hoort een Cob veelzijdig te zijn: zowel geschikt om aan te spannen als onder het zadel te lopen. Er zijn natuurlijk individuele exemplaren die meer naar de tuigkant (of naar de rijkant) neigen, maar door de bank genomen is een Cob heel geschikt om onder het zadel te lopen.

Edit: toevoeging: In GB worden Cobs vaak gekruisd met bloedpaarden om jachtpaardjes te fokken; door hun krachtige achterhand kunnen ze goed een sprongetje maken.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:39

Een Cob in de (klassieke) dressuur:

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:42

Rijpony is iets anders als wedstrijdpony.

Als rijpony zijn ze zeker geschikt, maar hoog in de wedstrijden kan je best de beperkingen in exterieur tegenkomen, zeker in vergelijking met de maatstaf ruimlopende warmbloed. Vraag is dus wat wil je? Super allround basispony waar je veel plezier mee kan hebben of wil je Anky achterna?

rienne

Re: in hoeverre is een welsh cob geschikt als rijpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:15

ik heb L2 dressuur met een welsh cob gereden van bokker dion1anouk, ook heb ik daarmee de belgische rijrubrieken mee gewonnen en het NL bestgaand 2010 in Kootwijk. En heb er vaak genoeg de KWPNers mee uitgereden :D ze zijn er natuurlijk niet allemaal geschikt voor...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:17

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:27

Ik vind vooral het karakter van mijn welsh cob een pluspunt. Ik kan lekker aan het werk met haar in de bak maar kan ook (meestal) rustig naar buiten.
Het enige wat ik als minpunt heb in (toekomstige western) wedstrijden is dat onze galop verre van goed is. En springen vind ze niet leuk en ze is er ook niet echt goed in.

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:30

Mijn Welsh Cob is niet echt geschikt als dressuurpaard, meer als recreatiepaard.
De galop is ook slecht, en springen vindt ie inderdaad ook niet leuk.
Dus een beetje hetzelfde als dide's cob.
Het karakter is verder wel leuk, alhoewel hij wel heel erg eigenwijs is, en hij wil echt zijn zin doordrijven als het kan.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:28

Tja, wat wil je..... tis altijd lastig om in de toekomst te kijken; maar om te beginnen een leuke; forse pony waar ik met mijn bijna 40 jaar op kan. En dan een die jong is; of te wel die ik hopelijk wat kan leren, en ondertussen af en toe samen met mijn dochter naar het bos. In de toekomst misschien een pony waar mijn dochter als ze aan een grotere toe is ook iets aan heeft; en waar ze dan met plezier ook nog een leuk wedstrijdje mee kan rijden! Of ze een Anky wordt is de vraag natuurlijk!
Maar eigenlijk is het misschien verstandiger om het bij een pony te houden; maar het lijkt mij zo leuk... En om te voorkomen dat we straks een derde moeten, zou ik b.v. voor een paard gaan; is het misschien verstandiger om het bij een grote pony te houden!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:32

Een leuke allround rijpony is het zeker.
Met mijn vorige Welsh Cob heb ik ruim 1.10m gesprongen, die heeft in de samengestelde mensport gelopen, en is ondertussen een rijpony en heeft zelfs een vierdaagse gelopen.

Dus ik denk met de doelstelling die je hebt een Cob heel geschikt is. :j
In Frankrijk heb je Machno Carwyn een topspringpony. In Engeland heb je er eentje die Grand Prix ofzo loopt, ben niet zo thuis in die termen.
Waar een wil is, is een weg. :j
En ik ben van mening dat je niet direct topsport moet verwachten. Maar de gewone basissport B, L, M moeten sowieso lukken. Ook bij het mennen is tot en met Z prima mogelijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:41

mijn inmiddels overleden cob kon juist geweldig goed galoperen, deed hij ook liever als draven
ik heb hem altijd gestart in de westernsport en vele prijzen met hem gewonnen op amateur niveau
zowel allround als in de reiningsport

hij kon trouwens ook heel goed dressuren
ze hadden zelfs gevraagd of ik niet mee wilde doen bij de barokke dressuur wedstrijden
hij had ook de juiste springtechniek maar was zo scheiterd dat het niet werkte, maar als hij sprong had hij een hele mooie techniek

mennen was dan weer helemaal niet zijn ding
geen enge karren achter zijn kont

bij mijn jonge meisje moet ik nog afwachten maar zij heeft wel een andere bouw, forser en minder opgericht

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:49

Wij hebben een welsh cob gehad die met 5 maanden al op zijn dooie gemak over een (tussen)hek heen sprong van 1.20. Hek was net iets kleiner dan hij zelf was.

Nu springt hij met een jong meisje op springwedstrijden, weet verder niet hoe hoog of welk niveau, maar dat springen zat echt in hem.
Daarintegen zou karrewerk niet veel geweest zijn voor hem.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:18

Zoals bij ieder ras kan je naar mijn mening niet zeggen of ze wel geschikt zijn of niet, ieder paard is een individu.
Ik heb zelf een welsh cob en wil binnekort de overgang maken naar M1 dressuur en ze is pas 1,5 jaar beleerd onder het zadel. Welsh Cobs zijn over het algemeen heel werkwillig en met een beetje doorzettingsvermogen kom je een heel eind. Natuurlijk blijft het een jurysport en je komt, vooral in de hogere klasse, altijd mensen tegen die op je neerkijken. ;) maar daar moet je je niks van aantrekken :P

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:09

Een welsh cob bij ons op stal was met het mennen
wel vrij hoog. Hoe hoog weet ik niet maar ik weet wel dat
die heel veel prijzen heeft gewonnen!:D

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:32

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:46

Mijn verzorgpony.. word 1x in de maand aangespannen en is verder dressuur onder het zadel. Met haar 5 jaar doet ze het prima komt bovenop dat ze drachtig is. gewoon toppie :j

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:56

Ik heb af en toe op een hele leuke Welsh Cob merrie gereden. Geweldige merrie, heel eerlijk van karakter en ook enorm slim. Dressuur kan ze prachtig, en ook heeft ze een prima springtechniek. Een echte allrounder, maar wel één die je wat te doen moet geven ;)

Mocht ik de mogelijkheid krijgen om een pony te nemen, dan ga ik zeker kijken voor een Cob :)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:07

een ding is zeker:

we <3 Cobs

want ze zijn veelzijdig :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:08

heb de cobs van Theo Pauw gereden......... en die liepen toch echt heel leuk mee in de dressuursport hoor :D :D alle knuppen erop :)

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:10

De mijne heeft internationale dressuur + springen gelopen. (bij vorige eigenaar). Bij mij Z2 dressuur. Ik denk dus dat het prima pony`s zijn!