welsh geschikte kinderpony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sfh

welsh geschikte kinderpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 21:09

Hallo Allemaal,

Ben nieuw hier dus weet nog niet zo goed hoe alles werkt.
Ik ben opzoek naar een leuke "toekomstige" kinderpony voor mijn dochter.
Het heeft geen haast hoor want ze is pas 10maanden haha maar zoek gewoon een leuke kleine pony erbij. Waar ze straks mee kan knuffelen, leren poetsen en zodra de leeftijd is een rondje stappen en uiteindelijk op rijden.
(En er zijn genoeg kleine kindjes op stal die de pony kunnen berijden en verzorgen, er is alleen nog geen kleine pony op stal)
Nu dacht ik aan een shetlander, welsh A of een welsh B maar zijn de welshen wel echte kinderpony's?
Een shetlander vind ik meestal net een kleine fjord, lekker eigenwijs maar dat wil ik liever niet.
Is een welsh net zo eigenwijs en koppig of is dat gewoon verschillend?
En wat is een gemiddelde prijsklasse van een Welsh A of B?
Ik heb zelf een arabische volbloed dus heb helemaal geen verstand van welsh-en.

Bedankt alvast.

regtur

Re: welsh geschikte kinderpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:42

Hoi, de Welsh is een kinder- en sportpony bij uitstek. Vanuit onze fokkerij lopen er meerdere ponies in de (top)sport. Prijs? Eigenlijk geen richtlijn. Soms koop je voor een prikje een hele lieve en deugdzame kinderpony, maar ga er maar wel vanuit dat een echte fijne pony niet voor weinig weggaat. Op maneges en concoursen staan er altijd wel mensen klaar om ze weg te kopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:05

Globaal genomen vind ik zowel de gemiddelde Shet als de gemiddelde Welsh A niet echt een kinderpony bij uitstek eigenlijk. Shetjes vanwege hun eigenwijze koppige karakter en Welshjes omdat ze vrij vinnig kunnen zijn voor kleine kindjes (wel ideaal voor de sport :P ). Onze eigen Welsh is superbraaf met poetsen, longeren en wat rondstappen, zolang er niet echt gewerkt hoeft te worden met een kind want dan is het eigenlijk best een draak van een beest. Maar dat wil niet zeggen dat er niet genoeg ideale kinderpony's lopen die toevallig wel Shet of Welsh zijn. Ik zou me eerder richten op het zoeken van 'een brave pony', dan het zoeken van een bepaald ras. Misschien kun je eens informeren bij de lokale ponyclub of ze niks weten. Soms kun je zo viavia een pony op de kop tikken die al diverse kinderen heeft leren rijden en alles al heeft gezien, zoiets is ideaal.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:08

Shetlandertjes zijn ook wel lieve kinderpony´s, ligt er maar net aan welke...
Toen ik een jaar of 7 was hadden wij er een poosje een, superbraaf en deed echt alles wat je zei,
dus het ras hoeft helemaal niks te zeggen...

sfh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 22:24

Bedankt voor het antwoorden.
Het is dat ik zelf welshjes zo ontzettend lief uit vind zien maar inderdaad elk ras heeft er koppige ezels tussen zitten.
(zo heb ik een Arabische volbloed wat ook super mak is en totaal geen heet hoofd, ook zo'n vooroordeel)
Maar ik wil me goed oriënteren wat ik precies wil.
Heb zo vaak kinderen huilend op pony's gezien (voornamelijk shetlanders) omdat de pony's gewoon lekker eigenwijs en koppig waren en ik ben opzoek naar een mak peerd :D
Misschien moet ik niet specifiek naar welshen gaan kijken maar meer alleen in Cat. A/B.
Bedankt voor het antwoorden nogmaals.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:48

er zijn genoeg welsh pony's die geschikt zijn voor de echte beginners, maar ook genoeg die daarvoor net te heethoofdig zijn en een ruitertje nodig hebben met wat meer ervaring en lef. over het algemeen gesproken zijn welsh pony's wel gemakkelijker te hanteren voor kinderen, ze zijn wat sneller ergens van onder de indruk als een shetlander. positief hieraan is dat een kind zo'n pony dus gemakkelijker op zijn plaats kan zetten wanneer deze even niet luisterd, negatief is dat ze vaak ook ietsje sneller schrikken van de omgeving als een shetlander. (maar er zijn ook genoeg welsh pony's die gewoon lekker braaf zijn hoor!)
in de welsh mountains zijn verschillende fok'richtingen', de ene fokt echt een kinder (sport) pony, de ander gaat voor een menpony en weer een ander voor een showpony.
wel is er iig binnen het stamboek genoeg te doen voor kinderen, w.o. de leading rein rubrieken e.d. voor kleine kinderen geweldig!

maar iid ik ga wel met de rest mee, zoek wanneer dit niet nodig is wanneer je bv ook wilt fokken, gewoon een léuke pony. ongeacht het ras, kleur e.d. gewoon eentje waar zowel jij als je kind zich prettig bij voelt en veilig. en dat die pony dan een welshje blijkt te zijn is alleen maar leuk meegenomen!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:03

Wij hebben zelf 2 Welsh Mountains staan, niet stamboek gefokt oid. Maar die zijn supersupermak. Maar bij ons zijn ze ook veel in handen, en komt veel groot verkeer ed langs, dus ze zijn heel wat gewend. De jongste is hier beleerd, was meer een kwestie van zadel erop en stap maar op, vond alles prima. Voordeel vind ik dat ze idd wat gevoeliger zijn, dat een kind ze ook wat makkelijker op hun plaats kunnen zetten, ik vind ze wel wat voorwaartser dan de gemiddelde shet. Maar liever een beetje extra voorwaarst dan bokkig oid.
Verder ga ik mee in wat er hierboven gezegd word, kijk idd gewoon om je heen voor een A of B maatje, en dan kom je vanzelf wat leuks en aansprekends tegen!

AnneloesFJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:57

Heus niet alle welshpony's zijn kinderpony's, maar over het algemeen genomen vind ik ze superleuk voor de kinderen!
Wij hebben er nu 9 oh zadel, waarvan er 7 voor alle soorten kinderen geschikt zijn. We geven er les mee aan kinderen vanaf 7 jaar, gaat hardstikke leuk. Ook voor nog jongere kinderen zouden deze pony's wel geschikt zijn, echter vinden wij dit te vroeg voor les dus vandaar deze leeftijdsgrens.
Maar natuurlijk heb je in elk ras ook ondeugende pony's waar ik geen kind op zou laten...

Meisjelinks is 5, meisje rechts 9.
Afbeelding Afbeelding

Tijdens de grand national in Ermelo, HK 2009.
http://www.stalbaggelveld.nl/Fotosetc/g ... ntatie.JPG

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:59

hee,

ik heb zelf ook een welsh pony (wel een D) maar ik heb mijn hele leven al op welsh-jes gereden en ik vindt ze egt super fijne pony's!
het ligt er wel aan of je een oude en jonge pony koopt want jonge welsh pony's kunnen nog wel eens schrik achtig zijn maar als je kindje wil knuffelen ,misschien ook een beetje stappen en borstelen is het misschien wel handig om een welsh-A te kopen en dan eentje die al veel ervaring heeft en ong. boven de 10 jaar is. (welshjes kunnen heel oud worden).

veel sucses ermee en ik weet trouwen niet egt hoe duur ze zijn maar het zijn wel supper leuke en fijne pony's!!! ;) :D

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:30

Welshpony's vind ik wel kinder pony's.. tenminste het ligt het meest aan de pony maar over het algemeen zijn ze leuk.. ik verzorg er een van 18 jaar Super braaf en super lief en een van 6 jaar waar je beginners op rijden en kindern op rijden die nog bang zijn.. en natuurlijk ook gevorderde maar dat is een ander verhaal.
Als ik jou was zou ik niet speciefiek naar een zoeken alhoewe het wel handig is om even rond te vragen over de rassen zelf zou (alsnog) ik een shetlander niet doen niet omdat ik schets haat :K maar omdat die (meestal niet alle) eigenwijs zijn.
Ik zou het bij een A houden want een B is misshien ietjes te groot het licht er ook aan voor wanneer ze mag gaan rijden.

Welsh is een top ras :)

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:30

niet alle welshjes zijn koppig of eigenwijs hoor!! :o ze zijn heel betrouwbaar vind ik!!

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:21

Wij hebben 2 jaar geleden ook een a welshje gekocht voor onze toen 8 jarige dochter.
Door een toen vervelende ervaring op een oude manege durfde ze geen pony meer te rijden
We gingen bij deze 5 jarige kijken en ze stapt erop en rijdt er zo mee weg.
Bingo deze is van ons
Mooie is nu bij onze dochter is ze voorwaarts en zet ik er een echte beginner op stapt ze heel voorzichtig.

Buiten is ze bomproof maakt niet uit wat er langs komt, onze dochter komt regelmatig met haar bij ons thuis aanwandelen

Ik verkies toch een a welsh boven een shet voor kleine kindjes
Maargoed dat is mijn mening.
Er kan op onze welsh een koppie opzitten maar voordeel daarvan is dat ze nu wel zo weg rijdt op mijn 5 jarige arabier

Succes met het maken van een keuze

silkejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:35

ik weet niet echt.. De welsh die ik heb gereden was niet echt geschikt voor kinderen :=

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:12

ik rij zelf op een welsh b, het is echt een schatje, je kan er alles mee doen, alleen erg schrikkerig onder het rijden.. Het ligt aan de pony hoe die is.

edit: iedere pony is anders

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:56

een welsh is heerlijk voor een kind maar neem geen welsh cob. Die zijn vaak wat drukker en meer voor gevorderen. (ik heb zelf een welsh cob)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:01

Net zoals bij alle rassen is het afhankelijk van het karakter van de pony hoe braaf of juist druk ze zijn. Ik ken kleine welshjes die erg vlug zijn en een grote trucendoos hebben, ik ken ook welshjes die ideale kinderpony's zijn. Je zult het dus echt per geval moeten bekijken.
Als ik je één tip nog mee mag geven, kies alsjeblieft niet de mooiste maar de braafste pony :) Het is voor kinderen het fijnst als ze ook zelf veilig met een pony kunnen tutten, dus dan is meestal een wat oudere ervaren pony een slimmere keus dan een mooie jonge stuiterbal :)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:07

Welshjes zijn doorgaans prima kinderpony's maar zijn doorgaans ook wel echte werkers die flink aan de bak moeten.

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:31

Hoi,

Ik heb zelf een A-welsh.
Het is een schat, maar wel eigenwijs.
Wel leuk om mee te knuffelen, vind het snel wel goed, als er maar eten is :p.
Het zal wel erg verschillen per pony.
Veel succes met zoeken:)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:59

Sinds maandag heb ik m'n 3-jarige Welsh A verhuisd naar vrienden om ze daar met de 11-jarige dochter zadelmak te maken. Tussenstand tot nogtoe, we zitten er al op en pony lijkt zadelmak geboren. :D
Cool, rustig, mak en slim. Ze loopt zo op en af de camion en ze kan springen :D

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:12

ik ga helemaal mee met lolapelooza
welshjes zijn zeker kinderpony's MITS goed aangereden,welshjes zijn heeel slim.zie heel vaak dat ze aangereden of zadelmak gemaakt worden door (jonge) volwassenen en als er dan een klein kind op moet zie je de pony denken.....ha jij doet niet zo veel,je benen zijn korter,je rijd met minder druk,jouw zal ik wel even....met alle gevolgen van dien.
Hier worden welshjes zadelmak gemaakt door een 12 jarige kleine dame met veel ervaring,ze is Z dressuur en M springen ,die alles probeert met de pony's,langs de weg,springen,zonder zadel enz. Zodat de pony's ook daadwerkelijk kindvriendelijk zijn.

Knackebrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:48

Ze leren veel en erg snel, als je ze niet voorbent met denken nemen ze een loopje met je, voorzover ik ze ken:P
Maar niet gemeen,, :P

maayke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:14

welshjes zijn super leuke pony's. ik heb een a welshje (schimmel) en het is een schatje. Ze is heel laat ingereden maar leerde alles echt ontzettend snel! welshjes zijn wel erg temperamentvol en zijn vaak lekker vlot!

DVVHGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:26

ik heb ook een welsh van nu jaar 6
echt supper nooit meer iets anders meisje van 5 rijd er op
en dat gaat echt super kids kunne er alles mee

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:38

Wat is dat toch leuk om te lezen.
Wij zaten met hetzelfde "probleem". Heel veel jonge paardenkinderen en geen kinderpony.
Een welshje heeft echt mijn voorkeur. Bij een shetlander vind ik het al een kunst om er eentje uit de wei te halen en om ze in proporties te houden.
Nu hebben we een kinderpony geerfd van ruim 25 jaar. Er zit een beetje welsh in, maar ik moet hem eerst longeren voordat mijn zoontje erop stapt anders ligt hij ernaast.
Dus leeftijd zegt ook helemaal niets.
Het belangrijkste vind ik dat je een pony koopt via via, waarvan je weet dat hij superbraaf is want je grootste rijkdom moet erop. <3
Maar goed, jij hebt nog even.... :=

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:14

Hallo,

onze Welsh A is voor onze dochter een super pony! Twee handen op èèn buik! Neem een kijkje op onze website en bewonder de foto's van hun! www.staldaioni.nl