keuringen lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SweetCalypso

keuringen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 01:37

ik heb een vraag.Beetje ingewikkeld mischien maar hier komt tie..

Ik heb mijn welsh gekocht zijn vader en moeder waren een sectie a pony die van mij is een btje en hij is nu nog maar anderhalf dus groeien doet hij zeker nog wel. "vraag" Als ik keuringen wil gaan lopen met hem moet ik dit aanpassen in zijn pasport? En hij is ook geen hengst meer.

En wat moet ik voor de rest doen? Moet ik lid worden van de welsh pony en cob vereneging? Want dat staat op zijn pasport.
En wanneer kan ik met hem gaan lopen? Of het beste?
Ook wil ik zijn papieren aanvragen want dat is ook nog niet gedaan wat moet ik allemaal daarvoor doen.

Ben steeds op internet aan het kijken maar kom er echt niet uit:S

Wie helpt me?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:22

Hoi, als je een pony hebt met A ouders, dan is je pony in eerste instantie een sektie A. Dat betekent dat je tot de drie jaar mee moet doen in de sektie A.

Als hij in de B maat valt (boven de 1.22m), dan zal je hem dus eerst moeten laten overschrijven naar de sektie B, wanneer je hem dan in de sektie B kan aanbieden voor de keuring. Maar je pony wordt pas gemeten als die drie jaar is.

Ik weet niet precies hoe het werkt bij de WPCV, maar bij het NWPCS moet je eerst de pony aanbieden op de keuring in de eigen sektie. De pony wordt dan eerst gemeten. Als de meter bevestigt dat je pony boven de maat is, dan kan de pony die keer niet meedoen, maar heb je de mogelijkheid om de pony over te schrijven naar de sektie B. Het jaar daarop mag je dan de pony aanbieden voor de sektie B keuring.

Maar eerst zou ik nog maar eens kijken naar de maat van je pony. Het lijkt me sterk dat een 1,5 jarige al over de maat gegroeid is uit A ouders. Staat er op zijn papier dat hij sektie B is? In dat geval moet een van de ouders een sektie B zijn, anders klopt het verhaal niet helemaal.

loriene

Re: keuringen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:28

Er zit dus geen stamboekpapier bij de pony,alleen een paspoort?

ijsselblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:58

Een paspoort staat gelijk aan een stamboekpapier... wat men bij het NWPCS een papier noemt is in principe een onnodig extras.. er hoeft bij deze pony dus geen extra papier aangevraagd te worden..

De WPCV volgt in dit geval de regels van het Britse Stamboek, waarbij een sectie A pony altijd een sectie A pony blijft, ongeacht hoe groot hij wordt. Gaat hij echter over de maximale maat, mag hij op shows alleen meedoen in de rijrubrieken en niet meer aan de hand geshowd worden... Er mag nog wel mee gefokt worden wanneer het om een hengst of merrie gaat en de nakomelingen worden (indien gedekt wordt met een A hengst) ook gewoon ingeschreven in de sectie A. Het overschrijven van de ene sectie naar de andere is een uitvinding van het NWPCS en is als je het heel nauw neemt een onrechtmatige actie die niet voldoet aan de regels van het moederstamboek.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:18

IJsselblik: de regels van het nederlands stamboek zijn juist onlangs aangepast aan de regels van het moederstamboek. het moederstamboek heeft nog steeds een regel dat te grote A's mogen/kunnen overgeschreven worden naar de sektie B. Bij het NWPCS was daar geen sprake van, dus moest deze fout ongedaan gemaakt worden. Ik ben bang dat de WPCV de regels van het moederstamboek ook nog eventjes moet nalezen. Als je dat wilt, kan ik die gerust eens aanleveren ;)

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 22:08

Ik ga morgen me pony nog maar eens opmeten de laatste keer heeft de dierenart het gedaan die kwam uit op 1.23 maar geloof er eigenlijk niks van ze heeft hem niet meet meetstok gemeten maar met een lint. Ga morgen me meetstok maar eens opzoeken en het zelf doen. Ben toch aan het twijfelen. Calypso "mijn paardje" Is bij de Welsh pony& cob vereneging ingeschreven. Tenminste het staat op zijn pasport.
Vader bij de WPCS En moeder bij NWPCS ingeschreven. Heb me pasport er maar even bijgepakt. Vermeld morgen wel even hoe groot ik hem gemeten heb. Toch blijf het me altijd een raadsel.