Zilverappel Welsh Ponies

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:02

IcePrincess schreef:
Het blijft een boeiend onderwerp, vooral doordat er nog regelmatig nieuwe bevindingen worden gedaan. Ik kijk ook zelden meer gewoon naar een paard, ontleed in mijn hoofd meteen de kleur :') .


Ja nu ik me er steeds meer in ben gaan verdiepen doe ik dat ook en val mijn stalgenoten ermee lastig haha. We hebben bijv. een sabino-vosroan van ca. 1,75 staan en heb al birdcatcher spots voorbij zien komen en meer van dat soort leuke kleurtjes/kenmerken.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:43

@regtur: das wel grappig, mijn merrie komt bij stal steenzwaanshof vandaan ja, idd rowfant saul in de voorafstamming en uit mijn hoofd stond die als smokey te boek? moeder van mijn merrie is valk dus wel aparte kleurtjes ja.
Zelf heb ik ook 2 zilverappels thuis staan (geen welsh overigens) en heb een champagne veulen gefokt uit mijn zwarte welsh merrie.
Dit zijn overigens NMPRS geregistreerde paardjes.

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:15

He Tosadog, zie dat jouw zwarte merrie van Viper is, daar is mijn merrie nu drachtig van.

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:22

Ik ben een beetje gaan spitten En toen ben ik er achtergekomen dat dit in de moederlijn zit. Afbeelding
Llanath Braint
Dit is een wat verdere voorvader

Afbeelding
Wendy Medoc
Dit is de moeder van de mogelijke zilverappelvos. Zoals je ziet is ze op dr schouders donker en loppt dit over naar ligt, zelfs blond in de liezen.

Ook de kleurverschillen zijn niet seizoensgebonden. De foto's waren namelijk allebij van de zomer. Alle kinderen van Wendy zijn toverballen die elk jaar als de wintervacht er af komt weer anders kleuren.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:54

@Diane-Basje: dat MOET toch een mooi veulen opleveren! :D
@AnnetB": De bovenste foto kan een zilver zijn, het is zo moeilijk om er van een foto zeker van te zijn, een test is het enige bewijs maar ik ben wel met je eens dat hij""zilver" toont. Kan ook een een mooie leverkleurige palomino zijn, maar de staart is idd erg zilver.
Ik denk dat de onderste merrie, zo van de foto af, geen zilver draagt. Haar manen zijn te donker en ook verder zie ik niks dat op een silverbay lijkt.

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Zilverappel Welsh Ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:05

Als je even leest zie je dat het de moeder is van de mogelijke zilverappelvos. Ik denk dat zij wel het zilver draagt maar dat het bij haar niet tot uiting komt.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:23

Dat had ik gelezen ja. Zit er van vaderskant geen mogelijkheid in?
Je kunt haar natuurlijk laten testen, dan heb je binnen 3 weken de uitslag.
Ik laat het in Engeland doen, dat is een stuk goedkoper en sneller dan in Nederland.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 15:24

Bovensteends ponies zijn beide sooty. De bovenste idd palomino of vos. De kogels aan de achterbenen en de 'vieze' appels geven dat weg.

De tweede is gewoon een donkerbruin.
Als je het in lagen optelt:
zwart paard + agouti, dat maakt de lichaamsharen lichter en dat is dus een bruin paard.
Bruin + sooty, het bruine lichaam krijgt die 'deken' van donkere haartjes, dus van boven maakt het de lichtere lichaamsharen weer donker en lichter naar onderen :) .
Mocht er uit die merrie een zilverveulen zijn gekomen is dat van vaders kant, niet van deze merrie want dat te zien moeten zijn.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:25

Nouja dat probeerde ik dus ook te zeggen.. :? ik begon al aan mezelf te twijfelen want ik zie een donkerbruine.

AnnetB: als ik je site wil bekijken, onder de knop Merries krijg ik alleen maar advertenties te zien? Klopt dat?

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:37

Deze A Welsh is getest en draagt ook het zilver (uit de Fronbach stud)
Fronbach Hello Casanova, het toont alleen absoluut niet op hem, en hij is zelfs negatief bevonden voor sabino, wat mij erg bevreemdt.

Afbeelding

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:39

Tosadog schreef:
AnnetB: als ik je site wil bekijken, onder de knop Merries krijg ik alleen maar advertenties te zien? Klopt dat?

Als je op merries klikt dan komen er namen onder. als je op de namen klikt zie je ze. Word nog aan gewerkt.


Ik dacht dat een pony ook het zilvergen kon dragen zonder dat het zichtbaar was.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 15:43

Die staat ook in mijn openingspost :) . Zijn aftekeningen worden veroorzaakt door Splashed White, is pas ook nog een leuke discussie over geweest in dit topic :D [WPC] blauwe oogjes welsh?

Alleen zilver op vosbasis zie je niet.

[edit] Enkel sabino01 kan getest worden, maar er zijn meer vormen/mutaties met dezelfde kenmerken, gezien zijn lipvlek, witte punten aan de achterbenen en volgens mij heeft hij ook stekenhaar, zal hij waarschijnlijk wel een andere vorm van sabino kunnen dragen :) .

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:21

Weer eens compleet ergens overheen gelezen.. :o

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:25

Ja hoor, zoals iceprincess al zei toont het op een vos niet, maar hier een foto van mijn zelfgefokte bijna 2 jarige merrietje.
Zij komt uit een palomino moeder en zilverappel (zwart, dus op zwart gebaseerd) vader.
Ze is getest en draagt zilver. Zie jij het?
Al voordat ze getest was dacht ik dat ze zilver droeg; haar moeder heeft in de zon een echt gouden/geelachtige gloed en zij is gewoon in de zon echt zilver. Maarja das wishful thinking misschien want je zou het niet kunnen zien.
De meeste zilvers hebben wel lichte wimpers.

Afbeelding

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:41

was Power of Nature niet een gewone zwarte? Waswel een opvallend beestje maar niet goed genoeg als stamboekhengst.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:24

Tosadog schreef:
Ja hoor, zoals iceprincess al zei toont het op een vos niet, maar hier een foto van mijn zelfgefokte bijna 2 jarige merrietje.
Zij komt uit een palomino moeder en zilverappel (zwart, dus op zwart gebaseerd) vader.
Ze is getest en draagt zilver. Zie jij het?
Al voordat ze getest was dacht ik dat ze zilver droeg; haar moeder heeft in de zon een echt gouden/geelachtige gloed en zij is gewoon in de zon echt zilver. Maarja das wishful thinking misschien want je zou het niet kunnen zien.
De meeste zilvers hebben wel lichte wimpers.

http://i6.photobucket.com/albums/y201/m ... tarMK3.jpg


Mooie merrie. Is zij ook getest op creme? Ik ken verschillende Creme + Zilver + vos die zou uitzien! Dus in feite palomino + zilver ... de 'dubbel-verdunning' (creme + zilver wel te verstaan ;) ) uit zich in een ZEER lichte vacht kleur die niet isabel-palomino is en ook niet de cremello kleur heeft.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 31-01-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten, foto in link geplaatst.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:28

Ja daar is ze ook op getest en ze heeft een creme gen.
Haar "officiele" kleur is dan ook palomino maar idd zo verdund dat het dat ook eigenlijk niet meer is, maar in een paspoort kent men geen palomino-zilver.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:56

Het paspoort benoeming probleem hebben ze in U.S.A. opgelost door de hoofd kleur (meeste bekend en zichtbaar) te noemen met de aantekening 'drager van ... gen'.
In deze situ zou het dan 'palomino, drager van zilver gen'.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:20

regtur schreef:
Buster: Weet jij misschien wie de fokker van het veulen van jouw foto is? Ik zou denken dat het een smoky is, gezien de merrie palomino is.

Stal Miracle uit Dieren.
Ik heb de eigenaresse al even een pb'tje gestuurd.
Ik weet niet wat toen 'de uitslag' was wat betreft de kleur...

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:42

regtur schreef:
Er zouden meer mensen foto's moeten plaatsen.

Even de vos merrie met grijze manen en staart.
Vader: Cuppers Rockefeller (bruin), moeder Bekshoeve's Pinky (vos) v. Twyford Pepper.
Helaas had de merrie erg veel last van zomerexceem, waardoor de manen niet veel langer meer werden als stekels...
Maar zo toch een indruk; de eerste foto is toen ze nog geen uur oud was, daarna als 3 mnd oud, rechtsboven 1 jaar, en onder in de winter dat ze 2 was.

Afbeelding

Hiervan werd me gezegd dat het een 'gewone vos' was, maar als ik meer lees hier zou 'sooty' ook een optie zijn.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:12

'Sooty' niet want dat is een gen dat een zg schaduw over de vachtkleur legt; hierdoor krijgt je bijv. een zeer donker vos, cq koffievos. Is echter niet van toepassing hier wat vachtkleur betreft. De lichtere manen zouden veroorzaakt kunnen worden door het sabino of flaxen gen. Kijk maar naar haar grootvader 'Twyford Pepper' ... ook een flaxen vos.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 18:08

Het gaat haar niet om de licht manen, maar om de grijze manen.
Sooty op flaxen kan grijze manen geven. Dat bedoeld ze ermee.

Bij welshponies komt het veel vaker voor dan bij andere paarden dat enkel de manen grijs gekleurd worden door sooty en de vacht niet of nauwelijks, zoals ik heb begrepen wordt hier momenteel ook onderzoek naar gedaan, er wordt vermoed dat het om een ander allel gaat dan de al bekende sooty allelen :) .

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:38

IcePrincess schreef:
Het gaat haar niet om de licht manen, maar om de grijze manen.
Sooty op flaxen kan grijze manen geven. Dat bedoeld ze ermee.

Bij welshponies komt het veel vaker voor dan bij andere paarden dat enkel de manen grijs gekleurd worden door sooty en de vacht niet of nauwelijks, zoals ik heb begrepen wordt hier momenteel ook onderzoek naar gedaan, er wordt vermoed dat het om een ander allel gaat dan de al bekende sooty allelen :) .


Wat momenteel onderzocht is, is het verschijnsel 'grijs-achtig' manen bij dieren die normaal witte of lichtere manen horen te hebben. Aangezien dat sooty hier veelal niet geplaatst kan worden, wordt er gedacht dat het idd over een totaal andere, tot nu toe, onbekende 'veranderaar' gaat die niet verbonden is aan sooty.
Terugkomend op het geval van de merrie hierboven ... de moeder draagt sooty, en op de foto van 2 jaar is duidelijk te zien dat er ook andere 'veranderaars' aanwezig zijn.
Ik kijk erna uit wanneer ze ALLE allelen hebben vastgelegt :D ... wilt natuurlijk niet zeggen dat het dan makkelijker wordt!

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:06

Tosadog schreef:
@regtur: das wel grappig, mijn merrie komt bij stal steenzwaanshof vandaan ja, idd rowfant saul in de voorafstamming en uit mijn hoofd stond die als smokey te boek? moeder van mijn merrie is valk dus wel aparte kleurtjes ja.
Zelf heb ik ook 2 zilverappels thuis staan (geen welsh overigens) en heb een champagne veulen gefokt uit mijn zwarte welsh merrie.
Dit zijn overigens NMPRS geregistreerde paardjes.

Waarschijnlijk is jouw merrie dan degene waar ik het over had, maar zo uit mijn geheugen dacht ik dat het destijds om een hengstje ging. Ik heb toentertijd ooit foto's toegestuurd gekregen, maar die kon ik niet terug vinden.
Rowfant Saul is inderdaad een smoky, was, moet ik zeggen. Hij is ook de vader van onze hengst, die dus perlino is.
Als ik vragen mag: "Wat voor een hengst heb je gebruikt op je zwarte merrie, om er een champagnekleurig veulen uit te fokken?" En zou je een foto kunnen plaatsen?

Pitt25

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:13

Afbeelding

Deze pony staat ook te boek als zilverappel vos. Eigenlijk nooit echt begrepen waarom. Het leek mij gewoon een koffievos maar hij had daarnaast aardig wat zilvere haren in zijn staart en manen (op de foto helaas slecht te zien). Zijn moeder is schimmel en zijn vader is zwart...