wie kan mij wegwijs maken in welsh wereld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

wie kan mij wegwijs maken in welsh wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 14:34

Op de site van welsh stamboek kom ik niet verder dus ik hoop dat de bokkers mij verder kunnen helpen.
Sinds kort ben ik in het bezit van een Welsh A merrie met vol papier, 3 jaar oud.
Als veulen heeft ze een premie 2d gekregen, is dit 2e premie? maar wat houd d dan in?
Is dit keuringsrapport ergens nog op te vragen?
Heeft het na het krijgen uberthaupt nog zin om volgend jaar nog naar de keuring te gaan?

Moeder, Meladelle's Agoesta heeft geen predikaten, moederlijn daarna wel (keur, pref; keur; keur pref).
Is dit op te vragen bij stamboek.

Ik las dat de maat voor welsh A tot 1.22 is, nu is die van mij ong. 1.20, wat gebeurd er als ze boven de 1.22 uitkomt?

LadyF

Re: wie kan mij wegwijs maken in welsh wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:27

2d is een 2e premie waarvan er nog 3 voor haar geplaatst zijn met een tweede premie. Bijvoorbeeld:
Een jury kan kiezen hoevel pony's hij eerste premie wil geven en hoeveel tweede.
De eerstgeplaatste pony is dus altijd 1a, daarna 1b, 1c en zo verder. Tot dat hij bij de eerste pony komt met een tweede premie. Die wordt 2a, 2b, 2c en zo verder. Ik hoop dat je het snapt.
Ze is dus 4e geworden van de tweede premies.
Dat was als veulen, ik zou het er gewoon eens op gooien, goede leer voor jou en je pony en leuk om eens te kijken hoe ze het doet. Lelijke eendjes kunnen prachtige zwanen worden!
Of dat raport nog op te vragen is zou ik niet durven zeggen. Er staat wel bij welke keuring het is geweest dan zou je die instantie eens moeten benaderen.

Verder vertel je dat oma en verder predikaten hebben, het stamboek heeft dat geregistreerd dus meer info zullen zij niet hebben.

Wat betreft de schofthoogte zou ik niets durven zeggen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:52

van regionale stamboek keuringen worden geen keuringsrapporten bewaard. Je zou kunnen kijken of je een Welsh magazine kunt vinden waarin de keuring wordt beschreven waar zij is geweest. Dit zal ook wel niet veel uithalen omdat 2e premie pony's zelden worden beschreven in een keurings verslag. Als je pony als eerste wordt geplaatst wil dat niet zeggen dat je een 1a premie krijgt zoals LadyF zegt. Jury kan ook beginnen met een tweede premie.
Als ze tijdens de stamboekopname groter is dan 1,20 wordt ze opgenomen in de sectie B. In deze sectie zal ze tijdens de keuring geen hoge ogen gooien omdat ze dan weer te klein is voor de gewenste maat en niet zal voldoen aan het gewenste type in de sectie B. Dus als je bang bent dat ze te groot wordt moet je gewoon niet te lang wachten met haar mee te nemen naar de keuring om haar op te laten nemen in het stamboek.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:46

sorry ik bedoel natuurlijk groter dan 1,22 bij de stamboekopname.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:01

Denk dat ze niet veel groter zal worden.
Als ik denk over welke merrie het gaat.

Deze merrie heeft toch als vader Gleiniant Tsar?
Zowel moeder als vader zijn niet heel groot..

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:53

Goedzo Patrick ik had evren niet verder nagedacht :)
Jury kan natuurlijk ook kiezen voor géén eerste premie

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:35

Hoi, even iets precieser: als ze over de maat zou zijn, dan kan ze pas het volgende jaar in de sektie B aangeboden worden om daar weer te meten bij het stamboek. Ik neem aan dat dat gedaan is om impulsieve sektiewijzigingen door te voeren. Er zijn wel wat voorbeelden van uitgemeten sektie A's die heel bijzonder gefokt hebben in de sektie A. Overigens ook wel in de sektie B, maar dan moet je wel een paar decennia terug gaan.

Een merrie van 1,20m bij de drie jaar zal niet over de maat groeien. En zoals gezegd, een 2d premie als veulen betekent niet automatisch dat de pony niet goed zou zijn. Dat rapport zal inderdaad niet meer te vinden zijn. Plaats anders eens een fot, dan is het wat gemakkelijker te beoordelen.

De stamboekkeuring heeft een groot voordeel: je merrie wordt dan ook meteen veterinair beoordeeld, dus eventuele kopers of kopers van veulens weten dan dat de merrie veterinair is goedgekeurd. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar ook merries worden wel eens afgewezen door de veterinair.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 09:58

ik zal vanmiddag eens wat foto's maken.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:06

Wij hebben bij het Welsh magazine ook een artikel aangevraagd van een keuring van een aantal jaren geleden. Die van mij stond kort in het artikel beschreven. Helaas hadden ze de foto niet meer. Wel had hij een 1e premie, dus ik weet niet in hoeverre pony's met een 2e premie beschreven worden.

Maar je kunt het altijd proberen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 17:19

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 21-12-09 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overigen in link geplaatst.