hoe rij je een welsh in??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heartsonit

hoe rij je een welsh in??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 21:26

ik heb een superlieve verzorgpony ik wil hem graag gaan inrijden. hij heeft als veulen alleen op de wei gestaan maar sinds een jaar verzorg ik hem. hij is nu vier jaar en ik heb een hele hechte band met hem. zijn karakter is nogal schrikachtig. ik vraag me ook af of het mischien mogelijk is om hem zonder bit inte rijden. hij is al wel gewend aan een bit hij wordt ook voorbereid om voor de kar te staan maar hij is gevoelig bij zijn achterbenen. je kunt er nu 1 uitkrabben en 1 niet. hij is wel gewend aan tuig aan hem maar niet aan een zadel of iets op zijn rug. ik hoop dat iemand wat tips heeft!

groetjes, heartsonit :D *D
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 20-11-09 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

evanescence

Re: hoe rij de een welsh in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:34

Ik zou zeggen, zoek hulp om je tehelpen bij het inrijden van je verzorgpaard. (de eigennaar bijv.)
Laat hem eerst goed wennen aan het zadel, hoofdstel.
En hoe bedoel je, met gevoelige achterbenen. Het lijkt mij belangrijk dat hij goed is. En goed verzorgt kan worden. Dus ook alle hoeven uit tekrabben.

Succes.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:03

Zoek iemand die dit al vaker goed heeft gedaan.
Verder maakt een Welsh geen verschil met het inrijden van andere paarden.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:04

Iemand zoeken om je hiermee te helpen en absoluut niet zelf zo maar waat aankl oo ien (want uit je bericht maak ik op dat je niet helemaal weet hoe je het aan moet pakken) ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:09

je rijd een welsh niks anders in dan elk ander paard.......... onder goede begeleiding of door een deskundig iemand :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:55

Zoek iemand die je kunt helpen en begin met het longeren met een zadeltje op. Geen beugels eraan, enkel een singel. Als je pony dit gewend is, doe dan de beugels er pas aan.
Je kunt je pony ook inrijden met een rubberen bitje :)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:02

inrijden leer je niet vanaf een paardenforum ;)

ik heb even in je profiel gespiekt, en heb je zelf gezet dat je nog veel moet leren. ik maak hieruit op dat je nog niet enorm veel ervaring hebt met rijden en paarden in het algemeen.
daarom kun je beter niet zelf beginnen met inrijden!

haal er iemand bij die ervaring heeft en weet waar hij/zij mee bezig is. je kunt natuurlijk wel zorgen dat je erbij bent, veel kijken en eventueel een beetje helpen, daar leer jijzelf ook een hoop van!
maar ik zou er zelf niet aan beginnen als ik jouw was ;)

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:18

Zou idd hulp vragen van een ervaren iemand. Zorg voor een goede band tussen jou en je pony. Bij welshjes is vertrouwen het belangrijkste. Als dat goed zit kun je rustig steeds wat verder gaan (met hulp van de ervaren persoon).

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:36

Ik zou ook idd wat hulp vragen en niet zelf beginnen. Jij moet de leiding geven en hem alles leren. Als je zelf nog niet zo goed weet wat je moet doen is dat ook lastig voor je vpony. Idd vertrouwen is heel belangrijk! Wat betreft dat gevoelige achterbeen. Probeer is met en zweepje zijn beentje aan te tikken als hij hem even optilt zonder te slaan gelijk belonen. en natuurlijk niet achter je pony gaan staan maar een beetje voor hem. Ik heb het ook gehad met mijn welshe en het heeft erg goed geholpen je moet het wel eerst bij zijn goede benen proberen. net zo lang blijven kietelen toy hij hem even optilt.

Wens je veel succses met je powny;)

heartsonit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 12:17

bedankt allemaal maar ik was het zowie zo niet van plan om alleen te doen:d ik wil wel even zeggen dat ik alles met hem kan want ik heb een hele goede band met hem. wat betreft dat gevoelige achter been daar gaan we al met een stokje langs en we kunnen er al 1 optillen!

heartsonit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 12:18

ik weet wel zo ongeveer hoe ik het moet aanpakken maar ik wilde wat meer tips want hoe meer mensen meedenken hoe betere ideen je krijgt!!

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:21

Van die gevoelige achterbenen is hier wel bekent. Zowel de sectie A als de cobs trekken het been eerst heel heeg op en geven het dan pas langzaam weg.

Denk dat het best wel goed gaat komen hoor;) Begin met longeren en van daar uit ga je met langen lijnen aan de slag. Ik ben momenteel ook bezig met een welsh cob beleren. Wij hebben zelf in het begin behoorlijk wat gefreestyled. Vandaag gaan we voor het eerst beginnen met lange lijnen.

heartsonit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 19:13

bedankt... het karakter van mijn verzorgpony is nogal schrikachtig maar ik heb wel gelezen dat de welsh cob een heel makkelijk paard is zodra hij de vertrouwt klopt dat ook? :D
AnnetB schreef:
Van die gevoelige achterbenen is hier wel bekent. Zowel de sectie A als de cobs trekken het been eerst heel heeg op en geven het dan pas langzaam weg.

Denk dat het best wel goed gaat komen hoor;) Begin met longeren en van daar uit ga je met langen lijnen aan de slag. Ik ben momenteel ook bezig met een welsh cob beleren. Wij hebben zelf in het begin behoorlijk wat gefreestyled. Vandaag gaan we voor het eerst beginnen met lange lijnen.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:20

Ja vertrouwen is echt alles bij een welsh cob, dan ben je al heel ver. Mijn ervaring is ook wel dat je niet altijd maar mee moet gaan in het schrikken,, is ze echt bang en in paniek dan moet je het wel sirieus nemen maar schrikt ze en komt ze vervolgens onder dingen uit dan moet je het maar gewoon gaan negeren en verder gaan waar je bezig was.

Waar woon je eigenlijk?

heartsonit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 22:29

hoi ik weet dat het een beetje dom is maar dat geef ik liever niet door via internet :? maar hoezo wil je dat weten? :D
AnnetB schreef:
Ja vertrouwen is echt alles bij een welsh cob, dan ben je al heel ver. Mijn ervaring is ook wel dat je niet altijd maar mee moet gaan in het schrikken,, is ze echt bang en in paniek dan moet je het wel sirieus nemen maar schrikt ze en komt ze vervolgens onder dingen uit dan moet je het maar gewoon gaan negeren en verder gaan waar je bezig was.

Waar woon je eigenlijk?

AnnetB

Re: hoe rij je een welsh in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:30

Nou ik dacht als je in de buurt woont kan ik je misschien een keer helpen. Of je kan een keer komen kijken hoe wij werken om ervaring op te doen.

heartsonit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 20:46

oke... maar wij wonen helaas niet echt in de buurt bij elkaar maar bedankt voor je aanbod! :D
AnnetB schreef:
Nou ik dacht als je in de buurt woont kan ik je misschien een keer helpen. Of je kan een keer komen kijken hoe wij werken om ervaring op te doen.

heartsonit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 20:48

ik rij inderdaad nog niet superlang maar omdat ik op een oudere leeftijd ben begonnen heb ik het wel snel geleerd. ik vraag zowiezo hulp maar de eigenaar weet er veel van!
duChambre schreef:
inrijden leer je niet vanaf een paardenforum ;)

ik heb even in je profiel gespiekt, en heb je zelf gezet dat je nog veel moet leren. ik maak hieruit op dat je nog niet enorm veel ervaring hebt met rijden en paarden in het algemeen.
daarom kun je beter niet zelf beginnen met inrijden!

haal er iemand bij die ervaring heeft en weet waar hij/zij mee bezig is. je kunt natuurlijk wel zorgen dat je erbij bent, veel kijken en eventueel een beetje helpen, daar leer jijzelf ook een hoop van!
maar ik zou er zelf niet aan beginnen als ik jouw was ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:53

Inrijden is een vak apart, en groen + groen gaat zelden goed. Hoe wil je iemand (dier of mens) iets leren wat je zelf niet kunt? Laat het inrijden aan andere over. Een goede ruiter weet wanneer iets boven z'n pet gaat.

heartsonit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 21:17

ik ben niet meer'"groen" ik zit op mijn manege al bij de gevorderde
chocobroodje schreef:
Inrijden is een vak apart, en groen + groen gaat zelden goed. Hoe wil je iemand (dier of mens) iets leren wat je zelf niet kunt? Laat het inrijden aan andere over. Een goede ruiter weet wanneer iets boven z'n pet gaat.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:24

Dat zegt helemaal niks, met alle respect. Je bent groen wat betreft het inrijden van paarden. Nogmaals niet iedereen is ervoor geschikt. Je moet een hele goede basis hebben, en weten waarom je ergens op een bepaalde manier reageert en wanneer. In een ander topic durf je niet op je verzorgfjord te rijden, maar je wilt wel een groene pony inrijden?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:10

[quote="heartsonit"]hoi ik weet dat het een beetje dom is maar dat geef ik liever niet door via internet :? maar hoezo wil je dat weten? :D [quote]
Als je je woonplaats niet door wil geven is het niet handig dat je dit gewoon wel in je profiel hebt staan, iedereen kan dit zo zien.

Over het inrijden ga ik met Chocobroodje mee.

Laat dit alsjeblieft aan iemand anders over!

Groen is voor mij iemand die nog nooit een paard heeft ingereden, ook niet met hulp. Ik weet dat er voor alles een eerste keer moet zijn.
Het feit dat je in de gevorderde les zit bij de manege betekend voor mij dat je tenminste kan stappen/draven/galopperen met een beleerd paard.
Maar dat betekend nog niet dat je zo goed kan rijden dat inrijden verstandig is.

Om eerlijk te zijn denk ik ook niet dat je een paard in moet gaan rijden met hulp. Aangezien je angst hebt voor de bokkende fjord van je vriendin.
Je moet zelf vertrouwen kunnen geven aan een groen paard wat je inrijdt. Dus als deze is aan de haal gaat moet je dit rustig uit kunnen zitten en niet bang worden.