grijze welsh pony sectie C of D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

estell__

grijze welsh pony sectie C of D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 14:42

Wie heeft er voor mij een foto van een grijze welsh pony sectie C of D aangezien ik helemaal nìks kan vinden.. :=

YWC

Re: grijze welsh pony sectie C of D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:17

Grijze sectie C of D's zijn er echt niet zo veel. Ze zijn ook niet echt gewild (nog minder dan mijn perlino - denk ik).
Ik denk dat dit vooral te wijten is aan het feit dat de (meeste) grijze C's of D's ontstaan zijn door kruisingen met sectie A's.
Op volgende link naar een engels forum kan je enkele grijze C en D's vinden : http://www.saddlesoap.co.uk/forum/index ... ic=55259.0

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 18:48

dankjewel. Ja zo ver was ik al.. Vaak ookomdat je risico loopt dat ze te veel wit krijgen toch? En dan worden ze bestempeld als "platenbont"? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:34

Bont heeft niets met grijs, oftewel schimmel te maken.
Ik weet dat er ook een Bokker is die een donkere schimmelmerrie Cob had, maar weet even niet hoe ze heette.
Die merrie heb ik weleens op de keuring gezien.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:56

ken ook wel een paar schimmel sectie C pony's. Maar die komen inderdaad allemaal uit een sectie A (merrie). De kleur schimmel heeft niets te maken met het vererven van veel wit.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:31

De reden dat er weinig grijze sectie D's rondlopen, is dat geen enkele van de belangrijke dekhengsten van de D's de kleur grijs had.
De veelvoorkomende grijskleur bij de A pony's komt van slechts een enorm klein aantal hengsten die van een grote invloed zijn geweest op het ras. Daarom vind je ook meer grijze sectie C's dan D's, dat zijn vaak gewoon grijze mountain ponies gekruist met sectie D cobs.

In principe stammen alle grijze sectie D cobs, die echt enorm zeldzaam zijn, dus uiteindelijk af van grijze sectie A's.
De reden dat grijze sectie D cobs soms ongewenst zijn komt dus niet door de kleur, maar door de stamboom. Mensen hebben liever geen sectie D's met mountain bloed, fokkers zijn enorm gesteld op de pedigrees.

Ik ken wel meerdere welsh fokkers in Wales die op zoek waren naar een grijze D, maar dan wel met enige kwaliteit en ook een goede pedigree, alleen die zijn echt onmogelijk te vinden.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:01

Er was OOIT in het verre verleden een grijze sectie D merrie, namelijk Pant Grey Star een merrie die succes had op de Royal welsh 1928 enz ... Zij was ook de ENIGE "grijze" welsh cob die ooit de Royal Welsh heeft gewonnen. Later werd zij tweede in 1929, vierde in1930 en tweede in 1933 tijdens de Royal shows. De grijze lijn is echter nooit verder gezet.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:51

Wij heben een antal jaren eens een schimmel Welsh Cob geimporteerd en haar later verkocht richting Lynden/Haarlem.
Daarna is zij doorverkocht aan een Mariska die hier ook wel eens op bokt zit.

Deze pony heeft eens een veulen gehad van onze hengst Abergavenny JR. Weet niet of er nu nog mee gefokt wordt.

Deze merrie had inderdaad een voorouder die schimmel was, een sectie A in de afstamming.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:21

Barrye, was het een welsh cob sectie C of sectie D ? Want sectie C's in grijze kleur vind je wel eens, terwijl de grijze kleur in de sectie D's practisch onvindbaar is. Nochtans zou het mogelijk zijn indien men gedurende 2 generaties (om de kleur enigszins vast te leggen) telkens met ouders zou fokken waarvan een dominante sectie A (met een lange bloedlijn van schimmels) is en een sectie D (geen palomino) en dan zou het nog een gelukstreffer moeten zijn dat het een veulen met een grijze kleur zou geven.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:22

Volgens mij stond ze ingeschreven als sectie D

Ze was ca. 140 cm.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:30

Super bedankt voor de informatie allemaal! :) Snap het nu allemaal een beetje meer haha

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:07

Barye schreef ; "Volgens mij stond ze ingeschreven als sectie D Ze was ca. 140 cm."

Barrye, zou ze toch eens graag zien die grijze sectie D welsh cob én haar afstamming

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:43

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:12

Deze Dreamcathers Devi van de foto hierboven is een dochter van de schimmel merrie die wij geimporteerd hebben en onze zwarte hengst Abergavenny JR.

Misschien dat je via de site van Dreamcatcher ( nu fokkerij minipaardjes, Anja Heppener) wel aan de naam en afstamming kan komen. Ik weet het niet meer, is al zoveel jaren terug.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:19

barrye schreef:
Deze Dreamcathers Devi van de foto hierboven is een dochter van de schimmel merrie die wij geimporteerd hebben en onze zwarte hengst Abergavenny JR.

Misschien dat je via de site van Dreamcatcher ( nu fokkerij minipaardjes, Anja Heppener) wel aan de naam en afstamming kan komen. Ik weet het niet meer, is al zoveel jaren terug.

Hé ik had ondertussen zijn afstamming gevonden : http://www.allbreedpedigree.com/dreamcatchers+devi

Devi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:03

Hier de trotse bezitter van die welsh cob merrie sectie D, Devi is de dochter van Flyer en Abergavenny JR, ze is idd mee naar de keuring geweest maar kreeg, mede doordat ze zo sjiek is, een tweede premie. Ze is nu wel al een stuk witter als op de foto van Dyonne.
Devi heeft idd een a welsh in de voorouders zitten, alhoewel dit wel een tijd geleden is geweest. Devi haar moeder was ook al schimmel en is verkocht.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:26

Devi, inderdaad zitten er in de afstamming van uw welsh cob wel meerdere sectie A's (langs moederszijde) en die zullen dan ook nog dominant zijn geweest. Het is dus heel goed mogelijk dat Devi die kleur nog zal voortzetten. In één bepaalde richting fokken (zoals hier qua kleur) is altijd zoeken en moeilijk om het beoogde resultaat te bekomen. Als Devi dan later ook nog het "cobby"-model zou ontwikkelen dan zou dat toch een mooi resultaat moeten zijn.
Zelf heb ik verleden jaar en dit jaar de sectie C hengst Hafodyrynys Taz op mijn sectie D merries gezet om het "cobby"-type nog meer naar voren te brengen en ik denk dat dit aardig gelukt is(mooi hoofd, goeie body, gewillig karakter). Daarna gaan wij met deze merrieveulens verder door ze later bij de sectie D hengst te brengen. Zo deden (en doen) zij het in Wales. Kijk maar naar de bloedlijnen van vele sectie D's én sectie C's, je zult deze mix regelmatig tegen komen. Deze "terugslag" kan soms nodig zijn om te vermijden dat men teveel "paard"-type krijgt.