Uit nieuwsgierigheid: hoe is de bouw van mijn welsh cob?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Uit nieuwsgierigheid: hoe is de bouw van mijn welsh cob?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:40

Ik kan dus echt niets zinnigs zeggen over de bouw van een paard. Droge achterbenen, goede nekaanzet, hoog kruis, schuin aflopende schouderpartij..HELP ?! :?

Maar ik heb wel een merrie met stamboekpapier en een erg leuke papa (Fronarth Telynor), dus ben wel heel benieuwd of ze nou een beetje goed gebouwd is of niet. Heb geen plannen richting keuring, maar wil wel erg graag weten of ze kans zou maken of dat het hopeloos is, haha. Mocht ik ooit in de toekomst wel een veulentje willen fokken.
Dus ik hoop dat er hier mensen zijn die daar wél iets zinnigs over kunnen en willen zeggen. :D

In mijn profiel staan ook nog een paar foto's, zal hier een aantal van de meest recente foto's plaatsen.

Zijaanzicht links
Afbeelding
http://images.myphotoalbum.com/d/da/daf ... .sized.jpg
(schuinvoor) http://images.myphotoalbum.com/d/da/daf ... .sized.jpg

Zijaanzicht rechts
Afbeelding

Hoofd

Ze meet overigens 1.49. Heeft erg ruime en snelle gangen, staat bij ons bekend als het paard in ponymaatje :D

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:44

Ik vind het een mooi stevig gebouwt paardje hoor
Ze heeft goeie stevige achterbenen.
Ik vind haar goed zo hoor ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:09

Ik vind haar lichaam mooi stevig, alleen de nek mist imo wat massa. Hij lijkt wat lang voor de rest van haar lichaam. Maar zoals ik al zei, ze heeft een 'lekker kontje' en een mooie boeg. :)

Verder begrijp ik de eerste zin van je bericht niet echt: weet je niet wat de termen betekenen? Vind ze namelijk wel bijna allemaal kloppen voor je merrie. (droge achterbenen = lange benen, goede nekaanzet = de nek is goed op de schouderpartij geplaatst, hoog kruis = spreekt voor zichzelf, schuin aflopende schouderpartij = de voorste rand van het schouderblad loopt schuin af naar de grond )

Dani

Re: Uit nieuwsgierigheid: hoe is de bouw van mijn welsh cob?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 23:53

Haha, dan heb ik echt met toeval de goede termen eruit gepikt :D

Nee, van veel dingen weet ik niet wat ermee bedoeld wordt, of hoe ik me dat voor moet stellen. Zeg maar; wanneer is een schouderpartij mooi schuin aflopend, wanneer is 't teveel, wanneer niet genoeg? Dat kan ik totaal niet inschatten.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:06

Lara_Silver schreef:
(droge achterbenen = lange benen, )

Droge benen wil bij mijn weten zeggen: hardbeenwerk, met goed zichtbare pezen, geen gallen en geen vocht!

Vraagje aan de TS uit pure nieuwsgierigheid: wat is de afstamming van moederszijde?

Antwoord op je vraag: Je merrie heeft een wat lange rug met een gezonken middenstuk. Dit zie je vrij vaak bij Cobs, maar is m.i. wel iets om rekening mee te houden bij een eventuele hengstenkeus. Halslengte is heel goed, je merrie heeft ook geen te zware hals. Wel had ze naar mijn smaak wat meer kap en een wat meer gebogen hals mogen hebben. Achterbenen lijken mij OK, voorbenen onderstandig (komt misschien door de fotos?).
Nog iets waar ik op zou letten bij hengstenkeuze: het hoofd. Je merrie heeft een vrij grof hoofd, met een lang neusbeen, ramsneusje en wat kleine ogen. Wel heeft ze een erg mooie, ronde kaak!

Heb je ook foto's van haar in draf? Daar ben ik erg benieuwd naar!

Devi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:20

Denk dat als je met je paardje naar de keuring zou gaan ze haar te sjiek zouden vinden, met niet genoeg massa, maar goed, ik heb zelf ook zo'n te sjieke cob en ben er ook mee naar de keuring gegaan, gewoon omdat ik het leuk vond. Resulteerde wel in een tweede premie, dus gewoon doen als je het leuk vindt. Maar ik vind het wel een mooie cob.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:42

mooie pony, maar of het een mooie cob is, is een ander verhaal

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:59

Vader van moeder is Bucklesham Brenin Bach, moeder van moeder gaat uiteindelijk terug naar Trevallion Violet, Tyhen Comet, en Cippyn Real Magic. Maar dat is dan wel paar generaties terug.

Foto's in beweging:

Voorlopig heb ik echt geen keuringsplannen, te veel gedoe, haha. Maar sowieso met 't oog op eventueel later een veulen vind ik het wel leuk om te weten hoe ze zich verhoudt tot andere cob merries en wat haar sterke en zwakke punten zijn qua bouw. :)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:07

Op de laatste foto laat ze in draf een mooi actief achterbeen zien, maar haar voorbeen-gebruik lijkt mij wat beperkt. Haar schouder is ook niet zo heel schuin. Ook niet stijl, maar bij Cobs zie je vaak echt mooie brede, schuine schouders en bijbehorend front, en dat mist deze merrie ook wat, als ik het goed zie.

@Devi: denk je niet dat het (vermeende?) gebrek aan massa ook komt omdat deze merrie gewoon gereden wordt (toch, TS?) en niet moddervet is, zoals veel keuringstoppers. Tenminste, ik heb vaak het idee dat heel veel Cobs ineens een stuk luxer zouden lijken als ze in trainingsconditie zouden zijn (ken hengsten die er tijdens het dekseizoen uitzagen als haringen, maar in de winter ineens wel 'echte' Cobs werden).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:19

Ze wordt inderdaad gewoon gereden. :)

De bewegingsfoto's zijn niet de mooisten, heb haar zelf beter zien lopen dan dit, al klopt het wel dat haar voorbenen wat actiever mogen. Nu mist ze ook nog behoorlijk wat spierkracht, dat zal misschien ook nog schelen.

Via moeders kant zijn een aantal (vooral merries) geweest die niet in het stamboek zijn opgenomen, de moeder zelf ook niet..wel alles Welsh Cobjes, maar ze heeft geen toppersbloed, misschien vandaar dat de 'echte' welsh bouw iets mist.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:41

DaniBanani schreef:
Via moeders kant zijn een aantal (vooral merries) geweest die niet in het stamboek zijn opgenomen, de moeder zelf ook niet..wel alles Welsh Cobjes, maar ze heeft geen toppersbloed, misschien vandaar dat de 'echte' welsh bouw iets mist.

En staan die merries niet bij het WPCV ingeschreven, i.p.v. het NWPCS? Wat heeft je merrie voor papier?

Ikzelf vind trouwens (maar ik ben absoluut géén expert en slechts een eenvoudige leek!) dat het juist haar hoofd is, dat zorgt dat je merrie niet direct voor een rastypische Cob doorgaat. Natuurlijk, op haar bouw is het een en ander aan te merken (zoals bij zoveel ponies), maar aan haar lijf is wel te zien dat het een Cob is (of, als ik niet beter zou weten: dat er Cob-bloed in zit).

Edit: denk je dat het verstandig is - als je het tenminste zou willen verkopen, voor eigen gebruik is natuurlijk anders - om een veulen te fokken bij een merrie die afstamt van ponies die niet in het stamboek zijn opgenomen (als het klopt wat je boven zegt)?
En over keuringen: super-ervaring voor je pony, maar vergeet niet: het is niet leuk als de jury jouw geweldige eigen pony niet weet te waarderen! Is mij paar keer overkomen (al kan dat ook deels liggen aan mijn zéér gebrekkige kwaliteiten als voorbrenger), hoewel ik er heilig van overtuigd was -en eigenlijk nog steeds ben- dat ik een hele beste merrie heb ;)

Devi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:51

@ VeerenAshley Heb zelf ook een cob die gereden wordt, maar toen ze nog niet gereden werd was ze ook niet echt zwaar, en paps en mams ook niet. Er zat gewoon niet genoeg bot aan/op. Heb ook voordat ik naar de keuring ging een bevriende keurmeester naar haa laten kijken dus ik wist van tevoren wat ik kon verwachten, heb haar ook niet voor de fok gekocht.

Ach, het gaat erom dat je er zelf blij mee bent en als je een veulen wilt fokken kan je ook altijd voor een niet cob hengst gaan. Lekker genieten van je paardje is het belangrijkste!
Vind het juist wel fijn dat ze niet zo heel erg zwaar gebouwd is, is veel makkelijker te rijden. Sportcobs moeten er ook zijn!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:57

mooie rij pony, te weinig welsh cob uitsralling mist de breedte (staat los van vet!!! ) , diepte en front/houding .
moeilijk beoordelen zo maar denk dat het zo beetje in elkaar steekt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:02

WPCV weet ik niet - is daar ook een zoekfunctie oid? Kan hem niet vinden namelijk :P
Overigens, zoals ik zei, de moeder stamt uiteindelijk wel af van stamboekpaarden, alleen niet direct. Ik heb zelf gewoon een stamboekpapier van het NWPCS.

Hihi, haar hoofd vind ik inderdaad ook minder mooi. Had liever een iets fijner hoofdje gezien, zonder die hangende onderlip. :D

Nogmaals, keuring wil ik zelf niet heen hoor..zou me ook weinig op kunnen leveren. Wat veulen betreft denk ik dat 't met een leuke vader even goed nog wel te verkopen zou zijn, maar stél dat; dan zou het voor mezelf zijn, niet voor de verkoop. Maar dan heb ik het over jaren verder, dus dat is nu toch niet direct van belang. :)

Devi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:12

Denk dat je daar iets zegt cuneracobs, hoe vet ik die van mij ook zou mesten, het zou nooit een echt cob model worden.

Als het veulen voor jezelf is maakt het helemaal niet zoveel uit, ik wil over een paar jaren ook een leuk veulen fokken, maar aangezien deze toch bij mij blijft kan ik gewoon een juiste hengst voor haar uitzoeken uit alle rassen die er zijn.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:19

Devi schreef:
Denk dat je daar iets zegt cuneracobs, hoe vet ik die van mij ook zou mesten, het zou nooit een echt cob model worden.

Als het veulen voor jezelf is maakt het helemaal niet zoveel uit, ik wil over een paar jaren ook een leuk veulen fokken, maar aangezien deze toch bij mij blijft kan ik gewoon een juiste hengst voor haar uitzoeken uit alle rassen die er zijn.

zodra je een "smalle" cob volop in het voer ga zeten worden ze meestal alleen ma smaller van lijkt het

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:21

Als ik naar de bewegingen kijk zou ik met deze pony best een gokje durven wagen op de keuring ... ik bedoel wat valt er te verliezen en wil je er een veulen mee fokken en de mama heeft een 1e of 2e premie, dan klinkt dat voor de koper beter in de oren :)
Al vind ik ook dat de hals er beter opgezet had mogen worden, dus meer verticaal, want hij is erg horizontaal en hij had inderdaad ook meer gebogen mogen zijn.
Het hoofd had edeler gemogen en heeft haast geen welsh uitstraling.
De rug wat ingezonken, maar klopt dat de cobs dat vaker hebben.
Haar borst is volgens mij aardig gespierd, dus dat zit denk ik wel goed.
Ook de benen zijn mooi droog zo op de foto te zien.
En had misschien iets meer behang (manen) mogen hebben.
Op de 1e foto vind ik de rug best compact eruit zien, maar vooral op de bewegings foto's heeft ze een wat langere rug, maar dat is verder niet erg, want de jury op de keuring zegt dan:
dat is een fokmodel pony.
Kan er verder niet veel van zeggen, want ben meer thuis in de nwr pony's.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:35

cuneracobs schreef:
mooie rij pony, te weinig welsh cob uitsralling mist de breedte (staat los van vet!!! ) , diepte en front/houding .
moeilijk beoordelen zo maar denk dat het zo beetje in elkaar steekt

Je hebt uiteraard gelijk dat de breedte los staat van een spekpens, en ik zie nu ook op de foto's in het profiel van de TS dat haar merrie inderdaad niet erg breed in de borst is.
Maar dan nog vind ik dat op keuringen, zeker in GB, de meeste ponies gewoon ongezond dik zijn en daardoor mooier (=ronder) lijken. En als ik die ponies dan vergelijk met bv. de foto van Degla Dan's Son in mijn profiel (ik bedoel die via de link), vind ik zo op het eerste gezicht die hengst veel minder Cobtypisch lijken (met de nadruk op lijken, want ik vind Dan een erg mooie hengst, en zeker een met genoeg massa, breedte en diepte!).

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:38

Devi schreef:
@ VeerenAshley Heb zelf ook een cob die gereden wordt, maar toen ze nog niet gereden werd was ze ook niet echt zwaar, en paps en mams ook niet. Er zat gewoon niet genoeg bot aan/op. Heb ook voordat ik naar de keuring ging een bevriende keurmeester naar haa laten kijken dus ik wist van tevoren wat ik kon verwachten, heb haar ook niet voor de fok gekocht.

Ach, het gaat erom dat je er zelf blij mee bent en als je een veulen wilt fokken kan je ook altijd voor een niet cob hengst gaan. Lekker genieten van je paardje is het belangrijkste!
Vind het juist wel fijn dat ze niet zo heel erg zwaar gebouwd is, is veel makkelijker te rijden. Sportcobs moeten er ook zijn!

Maar zijn "genoeg bot" en "massa" dan synoniemen? Je kunt toch een merrie hebben met fijn beenwerk, maar wel een brede borst en veel diepte? Of slet ik nu een erg domme vraag?

Heb je trouwens een foto van jouw Cob? Ben ik wel benieuwd naar!

Devi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:47

@ VeerenAshley, ik heb zeker foto's van m'n cob, ben alleen zo slecht in het bijhouden van m'n fotoalbums, maar ik zal er vanavond eentje naar je sturen.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:34

@VeerenAshley : ja het hele show gebeuren draaid vet inderdaad wel mee, maar zoals Dan's son is super mooi hengstje,maar ik denk dat ie voor het verbeteren van breedte zelf ook te kort voor kwam wij hebben hem ook gebruikt goed meegefokt, ik wou dat ie hier nu nog stond gebruikten wij hem zeker weer.
Dan vond ik een hele beste hengst , erg compleet

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:56

Nog een leuke tip voor de TS: kijk eens op http://www.welshcobs.info/ ; ik kan daar uren verlekkerd naar kijken ;)
Staan heel veel bekende en minder bekende Cobs op, kun je leuk je eigen merrie mee vergelijken! (Zorg wel dat je niet vergelijkt met de hengsten, want die zijn over het algemeen echt een stuk zwaarder dan de merries, en vergelijk ook niet met de Cobs van 30, 40 jaar geleden, want die verschillen nogal van de moderne Cobs.)

Cordial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:48

patrick76 schreef:
mooie pony, maar of het een mooie cob is, is een ander verhaal

Klopt.

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:32

wat een mooie welsh heb je zeg