bestaat er half stamboek bij de welsh

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xany

bestaat er half stamboek bij de welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 20:08

ik heb vandaag een pony gekocht waarvan de moeder een stamboek welsh k is. nog in het veulenboek
en de vader een grote shet.

kan deze pony dan in een half stamboek of bestaat dat niet

ik hoor graag

groetjes

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: bestaat er half stamboek bij de welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:14

Als de moeder gewoon Welsh papier heeft, kan een veulen ervan in het Welsh Partbred register opgenomen worden.
Ik neem aan, als je een veulenboekpapier erbij hebt, dat daar ook WPBR op vermeld staat?

xany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 20:26

ja ik heb een kopie van het papier van de moeder

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:08

Ok, alleen de moeder heeft papieren dus? Hoe zit het met de hengst?
Dan wordt het al een moeilijker geval wat betreft papieren bij je pony als deze er nog niet bij zijn.
Is het voor je van belang?

xany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:24

de vader is een grote shet die mensen hebben die shet niet meer

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:50

heb je alleen een copie of ook het orgineel? Als bij de moeder een stamboekpapier is kun je met deze nakomeling na de keuring als het aan de eisen van het stamboek voldoet qua percentage Welshbloed. Kunt het opzoeken op de site van het stamboek.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:50

Krijg je in dat geval niet gewoon een zogenaamd half papier, of zeg ik nu iets heel doms?
Wij hebben vroeger een exmoormerrie zonder papier laten dekken door een stamboek A-hengst en wij kregen daar een half papier bij. Vader stond met de hele afstamming op papier en moeder alleen met haar eigen naam. Het veulen is toen nog ingeschreven bij de sectie A.
In het geval van de TS, zou de pony dan toch een WPBR papier moeten krijgen, alleen dan een halve en dan net anders om als bij ons het geval was.

Alhoewel nu ik er wat langer over nadenk....als de pony niet meer bij de moeder aan de voet loopt, moet er eerst aangetoond worden dat dat inderdaad de moeder is. Dat moet dan met een DNAtest, maar dan moet er een test gedaan worden van jou pony en van de moeder.
Daarna kun je dan een half papier aanvragen als ik het goed heb.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:46

volgens mij bestaar er (tegenwoordig) geen half papier bij het NWPCS. Wij zijn 2 jaar geleden met een veulen naar de keuring geweest in het WPBR. Moeder een shetlander en vader een Welsh A. Als een van de ouders onbekend is maar de ander wel minimaal . . .. % welsh bloed heeft kun je het volgens mij altijd laten registreren in de WPBR

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:43

patrick76 schreef:
volgens mij bestaar er (tegenwoordig) geen half papier bij het NWPCS. Wij zijn 2 jaar geleden met een veulen naar de keuring geweest in het WPBR. Moeder een shetlander en vader een Welsh A. Als een van de ouders onbekend is maar de ander wel minimaal . . .. % welsh bloed heeft kun je het volgens mij altijd laten registreren in de WPBR

Nou ja, daarom zeg ik ook vroeger :D
Is het misschien afgeschaft? Of haal ik dingen door elkaar.
In dat geval zou de pony wel opgenomen kunnen worden in het stamboek, maar dan moet ze toch aan kunnen tonen dat de moeder inderdaad de moeder is?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:44

Pony's waarvan (half) niet bekend is worden opgenomen in het registerboek. Dit kan bij een willekeurig stamboek.
Sommige stamboeken laten na een aantal generaties de nakomelingen weer toe tot het hoofdstamboek maar volgens mij is dit bij de Welsh niet het geval.
Zat er bij vader Shet wel een papier en dekbewijs?
Het heeft m.i. geen enkel nut een dergelijke pony te proberen in het stamboek te krijgen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:41

bij het NWPCS bestaat het hulpboek volgens mij al meer dan 30 jaar niet meer... Dus in de sektie A is er zeker geen hulpboek meer. Werd toen gebruikt om ponies met onduidelijke afstamming of van een niet-goedgekeurde hengst te registreren. Die konden ze feitelijk sowieso niet op een hoop gooien maar goed, zo werkte het ergens in de jaren 70...