D-merrie laten dekken daar A-hengst ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

D-merrie laten dekken daar A-hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 22:15

Een sectie D-merrie laten dekken door een sectie A-hengst... wat is jullie mening / ervaring hierover ?

En - indien je het wel zou zien zitten - welke hengsten (Benelux) komen in aanmerking ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: D-merrie laten dekken daar A-hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:31

Wel een leuke vraag. Ik heb er zelf over nagedacht.
Voornamelijk omdat ik een niet te grote merrie heb. En ik denk dat je uit mijn merrie een leuke C moet kunnen fokken.

Dus ik vind het niet direct een verkeerd idee. Alleen voor mezelf heb ik liever een iets grotere pony, en de markt voor de C's is kleiner dan de D's. Dat is een reden geweest toch met een D te dekken.

Wat betreft hengsten heb ik over nagedacht. Maar er is in de sectie A zoveel keus, dat je denk vooral heel gericht moet kijken naar wat je in je merrie wilt verbeteren/behouden.
Ik was zelf nog niet uit welke hengst ik echt wat vond voor dit doel.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:31

Wat is je plan met deze combinatie? In Wales doen ze het vaker andersom. A merrie met Cob hengst. Je blijft dan vaker meer in de sectie C maat namelijk

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 22:56

patrick76 schreef:
Wat is je plan met deze combinatie? In Wales doen ze het vaker andersom. A merrie met Cob hengst. Je blijft dan vaker meer in de sectie C maat namelijk

Het zijn geen concrete plannen, maar omdat ik - net als Dyonne - enkele kleine D-merries heb, speel ik al een tijdje met het idee, waarom eens geen C fokken ?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:23

dan zou ik toch een A merrie laten dekken om zekerder te zijn van de eindmaat van je C. Risico dat je een te kleine ontypische D krijgt is namelijk erg groot

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:47

inderdaad patrick, ik zou dat ook niet gokken, ik vind persoonlijk zoiezo dat a bloed lang niet altijd bevordelijk voor de "C" wat zoon combinatie leverd maar dat is persoonlijk, en ja je ziet meestal( is niet gezegt altijd) dat het Type er beter op blijft als je het andersom doet, maar daar moet je een voorstander van zijn .
en zoiezo het hele C fok gebeuren is iets om kwa afzet toch nog is flink over na te denken

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:28

Hallo,

sommige van de beste C's uit de historie komen van een A hengst. Ik denk dan aan Lyn Cwmcoed en Lili Cmwcoed. Lyn Cwmcoed was 8 keer Royal Welsh kampioen (in een tijd dat C's bijna waren uitgestorven, toegegeven. Ze kwamen allebei wel uit een C merie van Brenin Gwalia met de meervoudig kampioen hengst Coed Coch Madog.

Een ander voorbeeld is Menai Fury, vader van Synod William. Die is zoon van Gredington Oswallt uit de C merrie Menai Ceridwen. Gredington Oswallt was overigens ook de vader van Nederlands kampioene 1978, Synod Cherry Pink, een merrie die voor een A redelijk in het Cob type stond. Gredington Oswallt is tevens voorvader van Nebo Bouncer, ook al zo'n sektie C topper.

Maar goed, mijn voorbeelden gaan niet helemaal op. Ten eerste gaat het over producten uit C merries en ten tweede waren het producten uit een tijd dat in het land der blinden, éénoog koning was. Daarbij moet ik ook melden dat in die tijd het Cob bloed in de sektie A nog behoorlijk wat dichterbij lag dan nu.

Als je dan inderdaad toch een A hengst wilt toepassen, kijk dan vooral goed wat je nodig hebt om je doel te bereiken vanuit de merrie: moet je wat meer pony type inbrengen of wil je juist meer Cob type inbrengen of wil je gewoon in algemeen een beetje meer luxe toevoegen.

Overigens geloof ik dat meer fokkers liever een grotere hengst op kleinere merries zetten om pure economische overwegingen en niet om foktechnische redenen. Zo is dat ook jarenlang gegaan bij de NWR/WPBR. Stal Coelenhage heeft dat redelijk suksesvol doorbroken door Engels volbloed hengsten te laten dekken door een sektie B hengst.

Maar als je echt zoiets wilt voor een reden om een sterke C lijn neer te zetten, zou ik vooral uitmuntende dieren uit beide sekties nemen om een echte toegevoegde waarde te krijgen voor de C fokkerij.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:31

met jouw kennis Joost, denk ik dat jij ook wel recente voorbeelden van (succesvolle) pony's kunt geven die gefokt zijn uit een A merrie en een Cob vader :D

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:49

Is de C kampioen van afgelopen hengstenkeuring ook niet uit een A merrie?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:02

Wij hebben enkele jaren geleden contact gehad met een Belgische fokker, die zijn D merrie door onze A hengst wilde laten dekken. Met KI dan welteverstaan. Ik kon zijn keuze voor onze hengst goed begrijpen, daar hij in zijn silhouet best wel het model van een Cob heeft.
Als wij zelf Cobs zouden hebben, zou ik het zeker eens uitproberen. Niet geschoten is altijd mis. En voor een goede C (sport) pony krijg je ook nog wel een paar cent.

janmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:36

Ik zou het altijd proberen. Het wordt inderdaad vaker gedaan.
Het is zeker het proberen waard, succes met je keuze.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:27

patrick76 schreef:
met jouw kennis Joost, denk ik dat jij ook wel recente voorbeelden van (succesvolle) pony's kunt geven die gefokt zijn uit een A merrie en een Cob vader :D

Jazeker, maar dat was de vraag niet. Ik kan me ook nog een Europees kampioen C veulen herinneren (in Peterborough!) van Degla Dan's Son uit Pendock Dahlia. Gefokt in Nederland, dus die waren hun tijd ver vooruit. De voorbeelden van nu stapelen zich op, je kan er zelfs fokker van het jaar mee worden.. Ik vind het nog altijd jammer dat ik Sumrin Tessa nooit door Nebo Celebration of Nebo Sportsman heb laten dekken, toen die maar op 5 km afstand stonden. Maar goed, in 41 jaar hebben we nog nooit buiten de sektie gedekt. Dat heeft ook wel wat ;)

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:04

Nebo Celebration heeft toch maar 2 jaar in Nederland gestaan ofzo?
Ik heb een merrie van hem thuis staan. (D)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:46

joostvangestel schreef:
Stal Coelenhage heeft dat redelijk suksesvol doorbroken door Engels volbloed hengsten te laten dekken door een sektie B hengst.
Baanbrekende fokkerij... :D :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:49

haha sorry ik zwerf even langs dit topic, maar dit is best grappig :D :D

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:21

Wij hebben de combinatie een gemaakt door onze merrie, Wendie Medoc te laten dekken door een sectie A van Henk van Dijk. (kom even niet meer op de naam :o ) Hier is Sevenmornings Poppy uitgekomen, mooie merrie geworden die een eerste premie heeft gehaald in Breukelen. Ze is voor een sectie C achteraf gezien best wel groot geworden. Het dekken was ook een verhaal appart. Een kuil gegraven en daar de merrie met haar achterbenen in gezet. :P

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:25

joostvangestel schreef:
Stal Coelenhage heeft dat redelijk suksesvol doorbroken door Engels volbloed hengsten te laten dekken door een sektie B hengst.

Ben benieuwd of daar ooit een veulen uit gekomen is :=

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:54

Oeps, die lees ik nou pas... Engels Volbloed MERRIES door sektie B hengsten natuurlijk :D :j

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:42

haha, ik vond het wel grappig klinken en ik had er in mijn hoofd al helemaal een beeld bij :=

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:29

overigens was Vrolijken heus niet de eerste, Mrs Cuff deed dat al jaren eerder. De moeder van Downland Folklore is ook zo gefokt ;) klein op groot kan dus zeker succesvol zijn.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:21

En in Limburg is geexperimenteerd met een a hengst op een Belgisch trekpaard merrie.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:27

regtur schreef:
En in Limburg is geexperimenteerd met een a hengst op een Belgisch trekpaard merrie.

Zijn daar foto's van?? Word wel benieuwd.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 07:31

geexperimenteerd ja, of het gelukt is weet ik niet. De hengst was net een minitrekpaard. Bij Gayfields in Amerika is er een pony die "Tank" heet, uit een vergelijkbare combinatie.

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:20

Ik heb eens even de papieren van mijn merrie Ponardawe Betty Boo er bij gepakt, omdat ik me kon herinneren dat daar een A-hengst in voor kwam.
Inderdaad!

Het zit als volgt:

[Cascob Cindy's Chess (C) is gedekt door Persie Big Ben 6768 (A), daaruit kwam;

de merrie [Cascob Chimes (C), welke weer gedekt is door Rhosfarch Frenin 3859 (D), daaruit kwam

de Hengst Glanarthen Cardi Bach (C), die de merrie Ilar Betty (D) dekte, waaruit onze C-merrie Pontardawe Betty Boo komt...

Betty Boo is ooit gedekt door Synod Grouze, uit die combinatie hebben wij hier Basswood Bethan staan, die amper in de C-maat kwam.

Ze erfen dus uit deze lijn nog klein na ook....

Het lijkt mij dat als je een fatsoenlijke C of een keine D laat kruisen, het maar weinig verschil meer maakt. Vraag me alleen of het vor het stamboek nog mag. Weet inmiddels dat B keer D (heb namelijk een hele mooie grote cob-typische B staan) niet meer toegestaan word?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:24

Daffie, dat is alweer terug gedraaid als ik het goed heb, B-bloed mag wel.
Al zal het niet zo vaak voorkomen gezien de meeste B's erg luxe zijn om C/D te fokken.

Mij lijkt een kleine D x A zo verkeerd niet voor een C.