Welke hengst op deze merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle__

Welke hengst op deze merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:19

Wie kan me helpen?

Ik hoop dat ik het hier goed geplaatst heb.
Ik heb een merrie (Flora's Hof Magic x Aladin (Welsh NWR x New-Forest)) welke ik wil laten dekken.
Ze heeft al een veulen gehad, maar dat was een ongelukje (tijdens de opfok een hengstje er tussen gestaan die al vruchtbaar was).

Ik wil nu een bewuste keuze maken voor een hengst.

Mijn pony is bijna 5 jaar oud en dus een kruising Welsh NWR/New Forest (Flora's Hof Magic x Aladin).

Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar een New Forest hengst, maar heb op internet zitten neuzen en de Welsh NWR Hengsten spreken me heel erg aan.

Mijn pony is vrij smal gebouwd, lang gelijnd en heeft ook een vrij lang hoofd.
Ze is meer een springtype en vrij smal in haar borst.
Ik wil graag een iets robuuster veulen met een korter en breder hoofd.
Meer een dressuurtype.
Ook heeft mijn pony een vrij grote onderlip wat ze door heeft gegeven aan haar veulen, waardoor ik bang ben dat dat nu weer gaat gebeuren.
Verder heeft ze (vind ik) een vrij grote onderhals en weinig bovenhals (of hoe je het ook moet benamen).
Graag zou ik een wat zwaardere hals van boven zien.

Mijn merrie is trouwens 1.45 m hoog en wil een veulen in de D Maat.
De merrie is voskleur, maar wil het liefste geen vos veulen. Wat geeft de meeste kans op een andere kleur dan vos?

Hebben jullie wat tips voor me en eventueel punten waar ik op moet letten bij het uitzoeken van een hengst?

Afbeelding

Afbeelding

http://img396.imageshack.us/img396/9782/p4308303.jpg

http://img148.imageshack.us/img148/3172/p4187041.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 11-05-09 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

patrick76

Re: Welke hengst op deze merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:48

ik zou er een bloederige luxe hengst opzetten met een mooie sterke bovenlijn, een zeer sprekend hoofd en een hengst met een mooie gevormde hals. Of in ieder geval een hengst die deze eigenschappen fokt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:17

Arnout_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:22

Wengelo's Ricardo, Heitrak's Marvin of mss zelfs Orchard Boginov

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:37

bij Marvin en Boginov wel goed de achterhand in de gaten houden dat de kruizen niet te hellend worden

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:46

Jaimyliefje schreef:

Als ze liefst geen vos-veulen heeft, lijkt Don Diego mij niet geschikt. Want vos x vos = 100 % vos

Als je een robuuster veulen met een korter en breder hoofd wil en een wat zwaardere hals, waarom niet gaan voor een Welsh Cob ? Zo trek je ook het percentage Welsh bloed omhoog.
Als je voor een Welsh Cob zou gaan en je wilt een speciaal kleurtje (bvb. palomino of valk), kom je al gauw bij mijn perlino hengst terecht ([EA-CO] Ter dekking : perlino Welsh Cob hengst) :D

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:51

Een welsh cob lijkt me echt hartstikke ongeschikt voor haar merrie, als ze tenminste in het NWR type wil blijven. Want ik vind haar merrie persoonlijk niet enorm luxe gebouwd.
Verder: tsja, toen ik op zoek ging naar een paard om te kopen zei ik ook: geen vos voor mij. Nu heb ik een vos, maar dan nog ben ik enorm blij met haar en vind ik haar echt prachtig. Ook toen ik op zoek ging naar een hengst zei ik dat, maar om eerlijk te zijn maakt het mij nu vrij weinig uit.
Een goed paard heeft ècht geen kleur, het duurt even om dat in te zien... (ook voor mij duurde het even)

Ik vind Don Diego persoonlijk wel erg passend voor haar merrie, op de kleur na misschien.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:58

Sexy pony !!

ik zou een zwarte tempramentvolle dresuur/all round hengst die iets groter/steviger is dan jou pony erop willen hebben :P:D
of een schimmel hengst (andalusier ;))

Succes !!..

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:26

Jaimyliefje schreef:
Een welsh cob lijkt me echt hartstikke ongeschikt voor haar merrie, als ze tenminste in het NWR type wil blijven. Want ik vind haar merrie persoonlijk niet enorm luxe gebouwd.
Verder: tsja, toen ik op zoek ging naar een paard om te kopen zei ik ook: geen vos voor mij. Nu heb ik een vos, maar dan nog ben ik enorm blij met haar en vind ik haar echt prachtig. Ook toen ik op zoek ging naar een hengst zei ik dat, maar om eerlijk te zijn maakt het mij nu vrij weinig uit.
Een goed paard heeft ècht geen kleur, het duurt even om dat in te zien... (ook voor mij duurde het even)

Ik vind Don Diego persoonlijk wel erg passend voor haar merrie, op de kleur na misschien.

Niet alle cobs zijn grof en plomp hoor. Ook een Welsh Cob kan voor iets meer luxe zorgen. Kijk maar eens naar [KS-ITP] 1ste veulen van onze perlino Welsh Cob hengst Sublime Sponte , daar kan je zien dat zelfs uit een wel heel zware, plompe Haflinger een toch wel luxe veulen kan komen in combinatie met een cob.

Persoonlijk vind ik dat haar merrie wel wat meer bot mag hebben en als ze dan zelf een wat zwaarder type wil, dan lijkt een (wat luxer gebouwde) cob mij nog niet eens zo'n slecht idee.

Overigens geen slecht woord over Don Diego hé... Ik vond hem enkel niet geschikt, omdat ze liefst geen vos wou. Maar iets als kleur, moet het laatste zijn waar men aan denkt bij fokken.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 08:41

Dank jullie wel voor alle tips.

Het klopt inderdaad dat een goed paard geen kleur heeft.
Ik wilde voor deze merrie ook geen vos en dat is het toch geworden en daar ben ik heel blij mee, maar mijn eerste gedachte is omdat ik al een vos heb dat ik er een ander kleurtje bij wil.
Heb ook al een vos shetlandertje en een vosbont shetje :=

Uiteraard als de hengst verder prima geschikt maakt kleur niet uit. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Welsh Cob heb ik inderdaad nog niet over nagedacht.
Zal ik eens doen. Bedankt voor de tip.

Verder gekeken naar Orchard D'Avranches, maar zijn vader is de opa van mijn merrie.

Ook de andere namen die genoemd zijn bekeken.
Vind Wengelo's Ricardo ook een mooie hengst, maar vind Heidehof's Don Diego een erg sprekende hengst.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 08:59

Heb gehoord dat Vita Nova's Celesto ook een goede dekhengst is die wellicht wel bij mijn merrie past.
Wat vinden jullie daarvan?
En de andere die bij Bolderman staat, de Goede Ree Now or Never?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:27

Kleur is toch inderdaad het laatste waar je aan moet denken bij fokken, om even er op in te springen. ;) :)

Ik denk niet dat je naar een hengst als Now or Never moet gaan, is toch een wat luxere hengst, hoewel hij alles wel wat kleiner fokt. Een goede optie daarnaast is misschien wel Heitraks Marvin, welke ik zelf toch weer een stuk aansprekender vind dan Now or Never, meer body. :j Je merrie mist wat luxe in het hoofd, wat zo'n hengst ook mooi kan terug fokken. Ook zeker voor de hals denk ik een goede keuze. Qua beweging komt je merrie niks te kort zie ik, dit zal wss alleen maar weer bevestigd worden met een goed bewegende hengst.

Als je echt niet naar kleur kijken gaat is Don Diëgo wellicht wel een optie. :j Als je wilt kan je mij pb-en, dan zal ik enkele foto's van de al geboren veulens van Don Diëgo laten zien, lang gelijnde veulens, met voldoende bot, een schuine schouder en érg aansprekende hoofdjes!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:36

De eerste gedachte die ik had bij jouw merrie was Don Diëgo, soms heb je ineens zo'n ingeving :)
Verder YWC: mijn post was niet aanvallend bedoeld naar jou, maar als ik hem terug lees kwam hij wel een beetje zo over. Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik vind Don Diëgo erg mooi passen :)

Edit* bedenk je wel dat, als je niet dekt met een hengst zonder vosfactor, je nogsteeds een grote kans hebt op een vosveulen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:50

_Michelle__ schreef:
Heb gehoord dat Vita Nova's Celesto ook een goede dekhengst is die wellicht wel bij mijn merrie past.
Wat vinden jullie daarvan?
En de andere die bij Bolderman staat, de Goede Ree Now or Never?

Ik had ook naar Vita Nova's Celesto gekeken, maar ik vond hem nèt niet voor je merrie. Wel een goede hengst maar niet dat 'klikkende combinatie gevoel' erbij.
Now or Never lijkt me wel meer wat voor je merrie, maar zoals Muzefee al zegt: ga dan liever voor zijn zoon Heitrak's Marvin.
Maar dan nog, Don Diëgo vind ik het mooist passen, daar blijf ik bij :)

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:22

[quote="Jaimyliefje"]
Verder YWC: mijn post was niet aanvallend bedoeld naar jou, maar als ik hem terug lees kwam hij wel een beetje zo over. Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik vind Don Diëgo erg mooi passen :)
[quote]

Jaimyliefje,
Ik had je post ook niet aanvallend ervaren hoor... en mijn antwoord was ook niet verdedigend of tegenaanvallend bedoeld. dus... no worries :D

Feit is gewoon dat mensen bij cobs direct denken aan de zwaardere types, maar er zijn ook luxere cobs. En niet die cobs lijken mij geschikt om wat meer massa, bot en percentage Welsh-bloed bij de NWR te brengen.

Don Diëgo lijkt me overigens geen slechte keuze (als ze geen probleem heeft met de kleur).

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:35

Don Diego is inderdaad een mooie hengst met geweldige gangen.
Alleen weet ik niet of hij een positieve invloed heeft op de bouw van de hals. Ben dus wel benieuwd naar foto's Jodi. ;)

Zelf heb ik afgelopen maandag ook een veulen gekregen uit een dergelijke kruising.
Als ik het zo zie vertoont het grote gelijkenis. Wel leuk om te zien hij ze later kan gaan lijken...

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 08:50

Heitraks Marvin zal ik ook nog eens goed bekijken.

Heb lang over een voshengst nagedacht en eigenlijk interesseert het me weinig als het een vos veulen wordt.
Dat het met een andere kleur hengst ook altijd een vos kan worden dat klopt en daar ben ik me van bewust en als er dan een vosje uit zou komen zou ik ook niet teleurgesteld zijn, dus waarom niet gewoon meteen kiezen voor een vos :D

@blackdevils: Waarom zou hij geen positieve invloed hebben op de bouw van de hals?
Lotte heeft een erge onderhals, welke ik er een beetje uit zou willen "fokken", zou dat niet lukken?
Heb je foto's van je veulen?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:12

_Michelle__ schreef:
@blackdevils: Waarom zou hij geen positieve invloed hebben op de bouw van de hals?
Lotte heeft een erge onderhals, welke ik er een beetje uit zou willen "fokken", zou dat niet lukken?
Heb je foto's van je veulen?

Omdat ik vind dat hij een nogal korte hals heeft maar hij loopt er niet minder om. Maar misschien is de nafok wel anders.
Foto´s stuur ik per pb.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:57

Als ik jou was zou ik er een forrest op gooien hoor.
Ik zit in de welshjes, maar toch vind ik de forrest hengsten 100x beter bewegen en mooier als de welsh hengsten.
Je kan er ook een wpb op gooien ipv een nwr hengst, die bewegen ook echt super en zijn ook mooi gebouwd.
trouwens vind ik dat jou pony echt enorm mooie vos kleur heeft en dat kan ze door fokken.
je kan natuurlijk niet kiezen of het veulen een vos word, maar je kan haar met een palomino, valk of zwarte dekken.
Ook dan heb je kans op vos, maar ook op bruin, valk, palomino enz.
Donkere zweetvos heb je ook veel kans op met die pony.
wpbr
http://www.nwpcs.nl/fokkerijzaken/stamboom/index.php?ID=1628
hieronder rembrandt geen mooie foto maar die hengst is echt meeeeega knap en beweegt super
http://www.nwpcs.nl/fokkerijzaken/stamboom/index.php?ID=1806
de nrps le matsjo is ook heel luxe en goed kwa beweging.
en van de nwpcs zitten ook wel wat mooie tussen, maargoed het is toch een beetje je eigen keus

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:24

Ik had ook aan le matsjo zitten denken stal Miracle :)
Maar ze vraagt wel specifiek om een nwr hengst...

Alhoewel, als ik me niet vergis, de vader van Le Matsjo is volgens mij NWR hengst Leunsveld Elegant :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:40

Ja dat is ook zo, maar als ik naar de beschrijving kijk van haar wil ze een wat robuustere pony en de nwr's zijn dat niet echt.

-Bredere borst
-robuuster veulen met korter breder hoofd
-dressuurtype
-zwaardere hals
-liefst geen vos hengst

Als ik naar al die punten kijk, kom je op een wat robuustere maar toch chique pony terecht en dat is dan toch echt de welsh part bred, maar nogmaals de forrest hengsten vind ik zeker niks onder de part breds doen.

kwa sektie nwr vind ik klein roderijs cocktail wel een mooie hij heeft dus wel een kort edel hoofd.
ook vond ik hem wel goed gebouwd kwa bot, dus geen iele pony.
hij is niet lang in de rug en toen ik hem zag vond ik hem ook best compact mooi vierkant.
kwa hals is hij wel chique, maar als je er een brede hals op wilt moet je naar de part bred of de forrest.
onder roderijs cocktail
Afbeelding
dan de volgende die ik zeker goed bij je pony vind passen is Winston de nwr hengst.
in het welsh clubblad stond ook dat hij eigenlijk de beste draf had, maar dat heidehofs don diego die titel had gewonnen, omdat die net ietsje luxer was als winston.
kwa draf vond ik winston even goed of zelfs beter op bepaalde momenten alhoewel ik ook gek ben op heidehofs don diego, maar dat is een vos en dat wil je liever niet.
Winston is bruin sabino.
Winston vind ik wel een breed en compact hoofd hebben.
kwa bespiering zit het ook goed met hem, want het is echt een stevig correct en vierkant gebouwde pony.
ook heeft hij vergeleken bij heel veel nwr hengsten een best zware hals.
en het is een kort gelijnde pony.
zie hem hieronder.
Afbeelding

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 08:49

Die laatste ben ik inderdaad tegengekomen op internet.
Erg mooie hengst.

Die daar boven was ik nog niet tegengekomen. Zal ik eens goed gaan bekijken.

Voor New Forest hengsten ben ik inderdaad ook al aan het kijken, aangezien die vaak net wat compacter gebouwd zijn.

Bedankt voor de tips en voor het meedenken!

kylenniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:02

Er is dit jaar in Belgie een cremello kleurige connemara hengst (1.47m) goedgekeurd uit een super sportstam. Dan heb je altijd een palomino kleurig veulen.
Hij staat in NL ter dekking bij Henk Breunis

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:08

Ga ik ook eens naar kijken.
Bedankt.

wbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:13

Jaimyliefje schreef:
Ik had ook aan le matsjo zitten denken stal Miracle :)
Maar ze vraagt wel specifiek om een nwr hengst...

Alhoewel, als ik me niet vergis, de vader van Le Matsjo is volgens mij NWR hengst Leunsveld Elegant :)

Le Matsjo is qua bloedlijn 100% NWR maar bij het Nrps goedgekeurd. De nakomelingen van Le Matsjo kunnen vanaf hun 3e jaar overgeschreven worden naar het NWR mits ze minimaal een 2de premie halen en de bloedlijn in orde is.