Geschikte Welsh hngst gezocht voor 1e premie merrie sectie A

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joelledsr

Geschikte Welsh hngst gezocht voor 1e premie merrie sectie A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:54

Wij hebben voor ons dochtertje afgelopen weekeinde een schat van een Welsh Mountain pony gekocht.
De pony is mooi gefokt en heeft 5 maal een eerste premie behaald.
Het lijkt ons erg leuk om bij deze mooie merrie een veulentje te fokken, maar we zijn nog niet erg bekend in de verschillende Welsh lijnen.

Het merrie'tje is al flink in geteeld in de merrielijn en daarna is er met de hengst outcross toegepast.
We hebben even gesnuffeld in de Welsh fokkerij en lijnen teelt lijkt veel voor te komen.

http://www.allbreedpedigree.com/moorlands+spring-time

Onze vraag is dus:

-Is het verstandig terug te pakken op de merrie lijn?
-Welke hengsten zouden eventueel geschikt zijn?

Onze merrie heeft een prachtig hoofdje, maar lijkt ons wat lang in de rug en wat korte beentjes te hebben. Ook lijkt de hals wat laag aangezet, maar dat zie je veel bij welshjes lijkt het.

http://i530.photobucket.com/albums/dd34 ... sturen.jpg

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 05-05-09 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:16

Hoi, leuke merrie. Tja, terug gaan in de merrielijn kan je heel ver. Bijna alles was Sunwillow of Rhydyfelin heet, komt uit dezelfde moederlijn. Maar toegegeven, de merrie is veel doorgefokt in de Revel Choice/Clan Pip combinatie, met daarna een fikse outcross richting Bryn/Brierwood/Synod.

Je merrie is behoorlijk sterk in de mooie hoofdjes gefokt, ik denk dat je je vrij veel kan veroorloven in het hoofd. Ook Bryn Storm is zo'n hoofdjesvererver. Die korte beentjes heb ik niet zo'n bezwaar tegen, is niet zo erg als te lange benen. Persoonlijk zou ik wel een doorgefokte hengst nemen die voldoende kracht in het achterbeen heeft en fokt en daarbij ook zorgen dat je weinig toegeeft in het achterbeen. Een mooie hals is zeker meegenomen, maar wat dat betreft kan je merrie ermee door wat dat betreft.

Als je ver terug in de moederlijn wilt fokken kom je bij Rhydyfelin Story uit. Iets dichterbij zou je bijvoorbeeld bij Waxwing Halcyon uit kunnen komen, die is vrij veel familie van Toptown Happy Morn en fokte kennelijk goed. Ik heb Happy Morn in het echt gezien en ook Heidi. Maesgwyn Heyho is zelfs naar Nederland geimporteerd.

Op de moederlijn terugfokken is verder wel iets moeilijker. Er zijn maar weinig hengsten uit de Maesgwyn "H" lijn in Nederland. Terugfokken naar de vaderlijn is overigens ook niet zo gemakkelijk omdat Bryn Storm zo uniek is. Dan kom je uit bij hengsten met Snod en of Brierwood bloed.

regtur

Re: Geschikte Welsh hngst gezocht voor 1e premie merrie sectie A

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:02

Onze merries zijn een beetje het type van jouw merrie. wij proberen daar niet teveel vanaf te wijken, met de hengstenkeuze, maar je moet idd ook weer niet blind zijn voor de minpuntjes.
Dit jaar hebben wij voor een paar van onze merries gekozen voor de import Rhesfair Seren Y De. Hij is heel correct gebouwd, met een mooi hoofdje, maar naar onze wens zou hij ietsje meer bot mogen hebben. Dit compenseren de merries dan weer. Jouw merrie zou zo'n hengst van dat type ook heel goed kunnen hebben.
Wij kijken op zich wel naar bloedlijnen, maar letten bijv. ook heel erg op wat er verbetert kan worden, kun je iets fokken wat opvalt in de , letterlijk soms, grijze massa. Maar ook bekende of onbekende gebreken moet je niet willen.
Succes met je keuze. Het is een merrie, die de moeite waard is om mee te fokken.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:50

Na wat googlen kom ik er achter dat Rhesfair Seren Y De niet goed gekeurd is?
Ik geloof niet dat we als beginnende welsh fokkers meteen al moeten gaan experimenteren. Dan wil ik me liever eerst een beetje verdiepen.

Joost, aan welke hengsten zou jij denken voor Spring-time, als je alles in overweging neemt?

Shore Brook's High Five vinden wij zelf mooi om te zien. Lijkt een mooie compacte pony. Maar qua bloedlijnen vrij weinig aansluiting.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:51

Hoi, als je echt een stamboekhengst zoekt, kan je Halcyon en Story ook niet in aanmerking, ook al zijn die hengsten nooit aangeboden in Ermelo.

Op zichzelf is High Five niet helemaal een outcross. Je hebt ten eerste aansluiting door Rondeels Pengwyn via Breachwoood Marwyn en ook met Revel Chip via Revel Carreg/Springbourne Carys en Springbourne Caregan. Wat dat betreft is ook Springbourne Glide een aansluitende hengst, hoewel die ook basisboek hengst is. Alleen is Glide wel hengstenkampioen geweest in Ermelo en heeft drie goedgekeurde zonen gefokt. Hij is geen stamboekhengst meer om de simpele reden dat hij geen afstammelingen getoond heeft toen het moest.

Je zou ook eens kunnen kijken naar Shamrock Lord Caernarfon. Die heeft veel van die dingen die je wil verbeteren in je merrie. Via grootvader Revel Paul Jones vind je dan weer Rondeels Pengwyn en Revel Choice.

Van de huidige jaargang sluit Shore Brooks Hot Gossip het beste aan, maar de vraag is of die de verbeterpunten heeft die je zoekt. Het is wel een heel mooi hengstje om te zien. Andere stamboekhengsten met redelijk wat Revel Choice invloed:

- Amity's Ocean King
- Biesdeels Planed
- Boreas Zeb
- Vechtzicht's Cymro Bach
- vechtzicht's Hero
- Erica's Manny
- Mulligens Domeniek/Dion
- Spoorzicht's Magic
- Vikariens Cassidy
- Wissenhof Gwin

dat wil niet zeggen dat ze dat ook allemaal sterk hebben, maar dit zijn zo'n beetje wel de stamboekhengsten waar dat bloed in zit. Of dat het er ook uit kan komen is altijd een tweede.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:48

Joost, alvast heel erg bedankt voor alle moeite, ik ga er vanavond is even goed voor zitten samen met mijn man, die wat meer verstand heeft van fokken op bloedlijnen (hoewel met arabieren) en dan natuurlijk is de plaatjes vergelijken.

Ik vind trouwens heel knap van je dat je je eigen mening erg buitenbeschouwing laat. Ben er overigens wel nieuwsgierig naar. Welke is jouw favoriet?

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:59

Mulligen's Domeniek vind ikzelf op het eerste gezicht heel erg aansprekend.
Als pony heel anders dan onze merrie.
Is dit een moderner type?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:13

Niet om Domeniek af te vallen, maar van deze hengst is erg weinig goeds gekomen in de fokkerij. Ik zou de keus maken voor een bewezen fokhengst, zeker omdat jullie beginnende fokkers zijn, of voor een jonge hengst die uit een goed nest komt.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:14

Patrick, kun je ook noemen wat jij wel zou adviseren dan?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:25

Hoi, zoals gezegd, dat is een lijstje van de stamboekhengsten die dat bloed voeren. Er zijn zeker gradaties te geven van hoe goed hengsten fokken. Van de hengsten die ik genoemd heb, vallen Springbourne Glide en Vechtzicht's Cymro Bach in het lijstje van de bewezen hengsten. Van Ocean King, Lord Caernarfon, Hot Gossip, Magic en High Five is nog heel weinig bekend.

De andere hengsten zijn wat minder gebruikt. Domeniek hebben wij zelf gebruikt, het resultaat was een eerste premie merrie, maar uit die merrie die we gebruikt hebben was dat een flinke stap achteruit. Ik denk dan dat Dion een iets betere keus is, maar zolang hun vader (Cymro Bach) er is, zou ik die gebruiken. Vechtzicht's Hero en Erica's Manny hebben wel bewezen dat ze iets moois kunnen neerzetten. Dus in dat geval is de zoektoch al beperkt tot 4 "bewezen" hengsten en 5 hengsten waarvan nog niks in de fokkerij bekend is. Van de onbekenden zou ik denk ik het eerst naar Shamrock Lord Caernarfon gaan kijken.

Maar goed, hier hebben we ons wel beperkt in het kijken naar hengsten met een bepaalde bloedvoering.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:41

Mijn welsh A merrie heeft ook weinig hals en korte beentjes
Ik heb er voor gekozen om haar te laten dekken door vechtzichts Hero
Resultaat een mooi langbenig veulen, heel luxe hoofd en beduidend meer hals als haar moeder
(voor zover dat nauurlijk wat zegt nu nog met zo'n jong veulen)
Voor de duidelijkheid hier wat foto's:

Merrie Moonlight (wel hoogzwanger)
Afbeelding

En hier haar veulen Luna geboren 3 mei 2009
Afbeelding

Hero is ook nog eens een ontzettend lieve en mooie hengst
merrie's met of zonder veulen lopen gewoon bij hem in het land

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:41

Hero heeft als ik het zo bekijk niet verbeterend gefokt in de grofheid van het beenwerk en de lengte van het hoofd. Veulen vertoont wel meer ras dan zijn moeder.
Ik zou dan toch kiezen voor King of misschien nog wel eerder Lord Caernarfon en dat is niet om een hengst extra te promoten. Caernarfon, misschien niet de mooiste in het hoofd, maar zijn eerste veulens hebben allemaal wel acceptabele hoofden. Zelfs enkelen met bijna te mooie hoofden. Ook hebben ze allemaal bot en veel front.
Als je kiest voor een jongere, nog mindere bewezen hengst, is het natuurlijk een gok maar anderzijds ben je volgend jaar de meute misschien wel voor.
En wil je perse bloedaansluiting? Kunt ook voor een outcros gaan.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 08:48

Maar volgens mij hebben we in onze merrie al een outcross. Dus dan zou bloedaansluiting nu toch een logische keuze zijn?

Ik heb de hengstenhouders van Caernarfon en Dominiek aangeschreven.
Op Allbreed staan ook maar weinig veulens van Dominiek, heeft hij wel veel gefokt?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:16

het zou een keuze kunnen zijn bloedaansluiting, maar je moet niet denken dat dat heilig is. Ik zoek liever een hengst die exterieur matige dingen kan verbeteren of kan bevestigen dan dat ik een hengst zoek die er op papier bij past. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:15

feitelijk zijn alle Welsh ponies wel verwant aan elkaar. Als je maar ver genoeg teruggaat stammen alle Welsh ponies maar van een handvol ponies af, die waarschijnlijk voor die tijd ook weer aan elkaar verwant waren.

Als je dus een vorm van inteelt gaat toepassen, dan doe je dat onder anderen om eigenschappen van die beroemde voorouder terug te krijgen of te verankeren. In dit geval feitelijk dus Revel Choice en in iets mindere mate Clan Pip. Hoewel Bryn Storm feitelijk weinig familie is van de moeder van de merrie, wordt het wel alom verondersteld dat Synod/Brierwood en Revel redelijk dicht bij elkaar passen, dus wat dat betreft kan je jezelf al bijna afvragen of je eigenlijk wel een outcross hebt.

Laten we het anders zeggen: ik zou eerst de hengst(en) uitzoeken die exterieurmatig het best bij je merrie past en dan eens kijken uit wat voor een ouders de hengst komen. Kans is groot dat je veulen op een van de ouders van de hengst gaan lijken. Als een van die ouders je ernstig tegenstaan, dan moet je voorzichtig zijn. Voor verdere generaties vooral kijken welke dubbele namen je allemaal tegenkomt in de beide stamtafels. Degene waarop je inteelt is bij voorkeur een goede pony...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:30

vooral de moederlijn van een hengst geeft bij ons toch vaak de doorslag. Een mooie goede merrie achter een hengst vinden wij belangrijker dan de vader