verschil tussen welsh en welsh cob?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hastaroch

verschil tussen welsh en welsh cob?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 08:56

een vriendin van mij heeft een welsh van 1.45 groot
nu heb ik altijd gedacht dat een D pony welsh altijd welsh cob word genoemd. maar nu zegt zei dat het alleen een Welsh is omdat dat in de familie zit ofzo? ik vind deze welsh (cob) wel erg grof en zwaar gebouwd, hij weegt ook 440 kilo. maar nu vraag ik me af wat het verschil is, en wie heeft er nou gelijk?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: verschil tussen welsh en welsh cob?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:52

Vind je 440 kilo voor een D-pony zwaar?
Ik denk dat de meeste Welsh Cobs daar wel overheen gaan. ;)

Maar een D-pony (van 1.45m.) die een Welsh stamboekpapier heeft kan van drie secties zijn in Nederland.
Welsh Cob, sectie D
NWR, Nederlandse Welsh rijpony
WPBR, Welsh Part bred

De Welsh Cob is een heel ander type dan de NWR/WPBR. Die laatste twee zijn pony's die gefokt zijn voor de sport. Hierbij wordt ook ander bloed dan Welsh gebruikt.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:45

hastaroch schreef:
een vriendin van mij heeft een welsh van 1.45 groot
nu heb ik altijd gedacht dat een D pony welsh altijd welsh cob word genoemd. maar nu zegt zei dat het alleen een Welsh is omdat dat in de familie zit ofzo? ik vind deze welsh (cob) wel erg grof en zwaar gebouwd, hij weegt ook 440 kilo. maar nu vraag ik me af wat het verschil is, en wie heeft er nou gelijk?

Het welsh kent 5 secties waarin de Welsh pony's wordt onderverdeeld. Dit is afhankelijk van hun stokmaat en van hun afstamming.
sectie A maximaal 1,22 groot
sectie B maximaal 1,37 groot
sectie C maximaal 1,37 groot (gefokt uit sectieA, sectieC of sectie D pony's)
sectie D heeft geen maximale maat maar moet groter dan 1,37 zijn
sectie NWR (alleen in Nederland) waarbij een hengst minimaal 1,40 moet zijn en maximaal 1,569 en voor merries minimale maat van 1,38. Moeten qua bloedvoering voldoen aan de door het stamboek gestelde eisen en minimaal 25% welshbloed hebben.
sectie Welsh Part Bred, minimaal 12,5% welsh bloed. Geen minimale eisen wat betreft stokmaat.

De bovengenoemde maten hebben totaal niets te maken met de rijmaten waarin pony's worden ingedeeld. Daar gebruiken ze de maten A, B, C, D en in Nederland E voor. Dit wordt aleen gedaan aan de hand van de stokmaat en niet aan de hand van de afstamming.