[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:38

regtur schreef:
Ik zag ergens dat je jarig bent? GEFELICITEERD!

Klopt, ben weer een jaar ouder haha.

Mijn merries worden ook dik en die moeten nog wel een week of 10 volgens mij. Half mei.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:58

Cemlys schreef:
Ja ze mogen gewoon tegelijk gedaan worden hoor. Moet je maar even doorgeven hoeveel het is.
Ja het is echt erg hoor. De ene hengst is de andere niet, haha, zo had ik een 4jarige kwpn die gerust tussen 10 merries kon staan, hij snapte er niks van, maar deano weet wel wat hij ermee aan moet :), toch maar castreren deze zomer denk ik. :)

Ja, de een is erger als de ander he. Nou valt hij doorgaans wel mee hoor. Maarja, t was een beetje lekker voorjaarsweer. Knappe merrie voor je stal terwijl de deur nog dicht gedaan moet worden ;)

Kijk wel even hoe hij er op staat en dan voor binnenkort maar weer een afspraak plannen.

Gefelicteerd, Melanie!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:56

T3mptati0n schreef:
Jolin heeft nu een wintec zadel, maar dat ongelofelijk fijne jc zadel van Piets zit en ligt ook heerlijk op haar!

Later als ik groot ben en wat meer centjes over heb krijgt ze ook een jc zadel!

Jolin is ondertussen alweer 275 dagen heen. Doet het goed! Zal straks even foto's plaatsen van vandaag via telefoon wil dat niet,

Wat doe je met het veulen als het een merrie wordt?
Ik kreeg net nog een mail van iemand die een WW veulen wil, maar wij krijgen er maar 1 en die is al verzegd.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:53

Vandaag is mijn lieve Wynnetou onder het mes geweest,hij ging vandaag vanaf 17.00uur als ruin door het leven. Zijn hormonen waren hem afgelopen zaterdag zo de baas dat ik maar besloten heb (gelijk) hem te laten ruinen,mooi tijd van het jaar,bijna 2 is ie nu dus al met al gaan we een relaxte zomer tegemoet :o Nu kan hij strax met een gerust hart terug bij de grote zwarte merrie die hem nu total lose wilde slaan. (en hij het met een enorme harde trap heeft moeten bekroppen)Overigens niet mijn schuld.....ík heb hem er juist bij weggehaald....
Het spreekwoord luidt;je hebt mensen met paarden en paardenmensen (dat ben ik dus)...
Maar effin,hij maakt het goed verder,nu even revalideren...

regtur

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:01

Wij hebben een keer een hengstje laten castreren en ik vond het vre-se-lijk. Ik weet dat je je verstand moet gebruiken, maar ik denk er gewoon teveel bij na. Terwijl ik er vroeger als kind gewoon bovenopstond als mijn vader de biggen van hun mannelijkheid afhielp, scheutje slaolie in de wond en klaar...
Mama zeug kreeg de balletjes, hap-slik-weg zo ging dat.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:53

regtur schreef:
T3mptati0n schreef:
Jolin heeft nu een wintec zadel, maar dat ongelofelijk fijne jc zadel van Piets zit en ligt ook heerlijk op haar!

Later als ik groot ben en wat meer centjes over heb krijgt ze ook een jc zadel!

Jolin is ondertussen alweer 275 dagen heen. Doet het goed! Zal straks even foto's plaatsen van vandaag via telefoon wil dat niet,

Wat doe je met het veulen als het een merrie wordt?
Ik kreeg net nog een mail van iemand die een WW veulen wil, maar wij krijgen er maar 1 en die is al verzegd.

Hoogstwaarschijnlijk komt het veulen te koop ivm uitkering wat ik straks kwijt ben en dan helaas geen 2 pony's kan onderhouden!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:46

vivana schreef:
Vandaag is mijn lieve Wynnetou onder het mes geweest,hij ging vandaag vanaf 17.00uur als ruin door het leven. Zijn hormonen waren hem afgelopen zaterdag zo de baas dat ik maar besloten heb (gelijk) hem te laten ruinen,mooi tijd van het jaar,bijna 2 is ie nu dus al met al gaan we een relaxte zomer tegemoet :o Nu kan hij strax met een gerust hart terug bij de grote zwarte merrie die hem nu total lose wilde slaan. (en hij het met een enorme harde trap heeft moeten bekroppen)Overigens niet mijn schuld.....ík heb hem er juist bij weggehaald....
Het spreekwoord luidt;je hebt mensen met paarden en paardenmensen (dat ben ik dus)...
Maar effin,hij maakt het goed verder,nu even revalideren...

fijn dat hij nu ook lekker rustig kan gaan worden...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:50

regtur schreef:
Wij hebben een keer een hengstje laten castreren en ik vond het vre-se-lijk. Ik weet dat je je verstand moet gebruiken, maar ik denk er gewoon teveel bij na. Terwijl ik er vroeger als kind gewoon bovenopstond als mijn vader de biggen van hun mannelijkheid afhielp, scheutje slaolie in de wond en klaar...
Mama zeug kreeg de balletjes, hap-slik-weg zo ging dat.

Ik kan er héél goed tegen....(ik heb al zoveel mee moeten helpen :o )..
Hij is plaatselijk verdoofd geweest en natuurlijk heeft ie eerst een licht roesje gehad. Mijn dierenarts doet staand castreren en ik vind dit erg prettig.
En eerlijk als ik de mogelijkheid had gehad om hem hengst te laten dan had ik dat nog wel een jaartje gelaten...

Wat betreft met die biggen....dat vond ik zelf altijd geweldig werk om te doen :D zelfs die van 25kg op de biggenbattrij.(owww ben ik nu hard of gemeen)?
Alleen die werden nagespoten met acederm hoor,en meteen een prik ijzer erbij én tandjes knippen...
En idd de ballen die mocht de zeus lekker opeten (ik zeg gadverdamme)...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:18

hier ook nooit problemen gehad met castreren haha,vooral in de varkenshouderij.
ik heb denk ik wel al duizenden biggen gecastreerd en idd,ook hier gingen de ballen gewoon naar de zeugen...heerlijk vinden ze dat!

gisteren echt een geweldig filmpje vastgelegd (eigenlijk 4)....winoa haar baby laat de boel niet heel daarbinnen denk ik.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:15

Zo die is de boel echt stevig aan het verbouwen daarbinnen! Arme Winoa!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:16

en dat gaat al enkele weken zo haha,baby is niet bepaald zuinig op mama

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:25

Gelukkig duurt het niet zo heeeel lang meer! Wat voor veulen hoop je op? :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:36

een merrie natuurlijk maar ach,als het maar mooi en gezond is....veulen is toch om te verkopen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:02

inowa schreef:
en dat gaat al enkele weken zo haha,baby is niet bepaald zuinig op mama

Ik krijg plaatsvervangende buikpijn :j
Maar leven zit er in!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:37

toch vind ik het lichtelijk sadistisch dat mensen plezier beleven aan de varkens houderij, met name het castreren. Vaak gebeurt dat zonderverdoving. Bij goede boeren niet, maar het komt wel voor. En dan biggen die hun korte leven alleen beton zien. Zeugen die hun hele leven tussen ijzeren stangen zitten. Leuk beroep.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:52

Inowa,geloof dat ik hier op de voorpagina heb gelezen dat je van te voren kunt weten wat je krijgt...hengst of merrie. Kun je laten testen,hahaha
Het moet niet nog gekker worden.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:25

Zo Inowa, die is inderdaad lekker aan het verbouwen daarbinnen. Staat hier een merrie op stal waarbij we twijfelen of daar nog wel een veulen in zit, maar daar heb jij geen last van geloof ik ;)

Hier de drie jarige vandaag een beetje opgeknapt, kwam weer een flinke bos haar vanaf. Binnenkort moet ze toch echt maar een beetje aan het werk.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:14

Melanie5 schreef:
toch vind ik het lichtelijk sadistisch dat mensen plezier beleven aan de varkens houderij, met name het castreren. Vaak gebeurt dat zonderverdoving. Bij goede boeren niet, maar het komt wel voor. En dan biggen die hun korte leven alleen beton zien. Zeugen die hun hele leven tussen ijzeren stangen zitten. Leuk beroep.

Het is gewoon een beroepskeuze. Het is voor hengsten ook niet natuurlijk om op stal te staan, een goudvis hoort niet in een kommetje, een hond niet op een flat, kippen niet in een batterij. Maar als mensen 1,50 voor een eitje willen betalen, of 35 euro voor een kilo karbo's, dan kan het allemaal anders.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:46

regtur schreef:
Melanie5 schreef:

Het is gewoon een beroepskeuze. Het is voor hengsten ook niet natuurlijk om op stal te staan, een goudvis hoort niet in een kommetje, een hond niet op een flat, kippen niet in een batterij. Maar als mensen 1,50 voor een eitje willen betalen, of 35 euro voor een kilo karbo's, dan kan het allemaal anders.

@Melanie5..Ik werk al 18 jaar met plezier in de varkenshouderij... ik weet niet of je nog wel eens bij een varkensboer bent geweest maar het verdoofd castereren is verplicht en de hygiene staat voor veel boeren steeds voor op...in douche voor je de stal ingaat uit douche als je weer van het bedrijf afgaat, dat voorkomt veel ziektes, en ook de varkens gebruiken ook steeds minder medicijnen bij ons is het bijna tot 0 % gedaald, en de registratie wet werkt ook goed...moeten ze in de paarden wereld ook doen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:21

kiepejanie schreef:
@Melanie5..Ik werk al 18 jaar met plezier in de varkenshouderij... ik weet niet of je nog wel eens bij een varkensboer bent geweest maar het verdoofd castereren is verplicht en de hygiene staat voor veel boeren steeds voor op...in douche voor je de stal ingaat uit douche als je weer van het bedrijf afgaat, dat voorkomt veel ziektes, en ook de varkens gebruiken ook steeds minder medicijnen bij ons is het bijna tot 0 % gedaald, en de registratie wet werkt ook goed...moeten ze in de paarden wereld ook doen.

Ik heb zelf een paar weken bij een varkensboer gewerkt, een aantal jaar geleden. Hij castreerde wel verdoofd, maar hij vertelde ook dat hij boeren kende die het onverdoofd deden. Qua hygiene zal alles echt wel goed zitten, daar zijn regels voor. Ik moest daar ook allerlei protocollen volgen bij het ingaan van de stal.
Het gaat mij meer om de manier waarop we die dieren houden. Allemaal bij elkaar gepropt in een hok van beton en staal.

regtur schreef:

Daarom lopen mijn hengsten buiten, zitten mijn vissen in een bak van 500 liter en komen de honden 5 keer per dag buiten.
En verantwoord vlees is niet spectaculair duurder. Ik koop alleen biologisch vlees en vrije uitloop eieren.

Maar goed, het is een Welsh fok topic, dus laten we het er maar houden dat iedereen een andere keuze heeft.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:44

Melanie5 schreef:
Daarom lopen mijn hengsten buiten,

Is dat dat stukje zand waar we regelmatig filmpjes van zien? :Y)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:55

Ja ze hebben een uitloop met stal. Dus kunnen ze zelf kiezen waar ze willen staan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:42

Een hond kan op een flat ook van de kamer naar de keuken...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:45

Dat kan ja. In elk geval hebben mijn ponies het beter dan menig "sport" paard dat 24 uur per dag op stal staat.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:47

Melanie5 schreef:
Dat kan ja. In elk geval hebben mijn ponies het beter dan menig "sport" paard dat 24 uur per dag op stal staat.
Ja, maar daarom kan het natuurlijk altijd beter en is het niet verstandig om een ander te veroordelen...