[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:19

LCharlotte schreef:
WOW!! Hij is te gek!!

Dat is hij zeker, moet je wel even kijken of hij bij je merrie past, maar het is een erg leuke hengst vind ik zelf.

Lottie84

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:52

Vader: Vita Nova's Golden Boris H13358
Moeder: Orchard Bellefleur M26317

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:55

vivana schreef:
Neem aan dat je even gelezen heb wat ik toevoegde over het Mijten-voer?!
En van een halve schep zemelen worden ze echt niet vet....
Geef geen beter ruwvoer(en het is de bedoeling om hem een lage voedingswaarde daarin te geven :D ). want daar krijgen ze een ontzettende dikke buik van (bha) (zie dit nl wel aan dat spul wat dag en nacht op de wei lopen en op héél veel foto's....
Daarbij wordt Fellow 4x per dag gevoert en jouw pony's wellicht maar 1x per dag?!
Fellow is mijn "sportpony" en die gaat geen 24u per dag naar buiten vind ie trouwens ook erg frustrerend.

Mijn ponies hebben onbeperkt ruwvoer, dus die kunnen de hele dag eten. Merrie die krachtvoer krijgt, krijgt dit in 3 keer.
Grasbuik is geen vet. Grasbuik betekent dat er ruwvoer in de darmen zit. Zet een weide pony een dag op stal zonder voer en de buik is weg.
Maar goed, jij denkt er anders over. Als hij in jouw ogen te dik is, moet hij meer bewegen. Mensen zijn vaak van mening dat een pony die 3 uur per week door de bak hobbelt krachtvoer nodig heeft.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:10

in de laatste nieuwsbrief van voervergelijk staat ook nog een heel stuk over het rantsoen van een paard
http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... ef+27+feb& utm_term=Bezoekersvraag+lm&utm_source=Nieuwsbrief+27+feb&utm_name=Bezoekersvraag+lm

mijn pony's krijgen naast onbeperkt ruwvoer ook nog krachtvoer.
ik voer ze allemaal 3x per dag super kwaliteit voordroog hooi en daarnaast krijgen ze in de winter in de bak graszaadhooi, waar dus vrijwel geen voeding in zit maar ze dus lekker van kunnen eten zodat ze zich niet vervelen. ze staan ong van half 11 tot een uur of 6 buiten. daarnaast krijgen ze nog 2x per dag wat krachtvoer, de merries krijgen nu sinds een week weer merriebrok van cavalor, mn twenters krijgen sportbrok. daarnaast hebben ze allemaal nog een zoutblok in de stla. kijk bij het voeren per paard hoe ze eruit zien,temperatuur (toen het zo hard vroor gaf ik ze wat meer krachtvoer omdat ze dan toch meer energie nodig hebben om warm te blijven), en hoe ik ze eruit wil hebben zien wanneer ze bv naar keuringen moeten en vraag daarnaast veel advies van mn dealer, die zelf een opfok/pensionstal heeft dus erg veel kennis en ervaring heeft qua voeren.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:40

Dyonne schreef:
Inowa, dan vraag ik me af hoe de kwaliteit van het hooi was.
Om Welsh A's op gewicht te houden moet in een normale situatie goed ruwvoer al voldoende zijn.

hooi is hier altijd van hoge kwaliteit,stof en zandvrij vanwege pepper ook.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:48

Stof en zandvrij zegt niet zoveel over de voedingswaarde.
Maar ik ken in mijn omgeving eigenlijk geen volwassen Welsh Cobs of pony's die te dun worden van hooi met de juiste voedingswaarde mits de pony's gezond zijn natuurlijk.
Als ze jong zijn wisselt het nog hoe hard ze groeien, maar dat kan geen kwaad als ze een periode wat slanker zijn.
Maar hier staan ze dus altijd op beperkt ruwvoer omdat het gewoon al teveel is. Ik voer stro bij om wat te knabbelen te hebben de gehele dag.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:54

het hooi is echt van hele goede kwaliteit,dat weet ik zeker.
en ze krijgen idd ook altijd stro in de stal waar presca ook van eet.

pffff,drachtige merrie's toch....

winoa hoeft nog maar zo'n 6 weken maar ze veranderd zoveel!
buik groeit met de dag en begint naar beneden te zakken(ingevallen flanken),verder totaal geen uier maar daar kan ik nooit vanuit gaan bij winoa.
winoa wil geen aandacht meer(wat ook echt raar is voor haar) en ontwijkt iedereen.
ze wil niet meer komen in de weide en je krijgt haar ook echt niet meer te pakken.
heb vanmorgen een half uur in de weide gestaan voor ze niet meer van me wegliep,maar halster omdoen lukte niet.
verder is ze zeer chagrijnig wat ze dus ook nooit is haha.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:05

Mijn pony's staan op mijn werk (manege) en daar wordt zo'n goede kwaliteit kuil gevoerd, dat inmiddels de helft van de manegepaarden 2 à 3 uur manegewerk erop draaien met enkele handjes tot een half kg brok per dag, verdeeld over meerdere voerbeurten. Een aantal heeft natuurlijk meer nodig, maar de dierenarts vindt een groot deel van de pony's aan de dikke kant. Worden goed ontwormd en glimmen allemaal. Dat kuil krijgen mijn pony's ook en hebben dus niks anders nodig. Dierenarts checkt ze enkele keren per jaar, maar is eigenlijk altijd goed.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:54

@inowa: Grappig, mijn merrie was juist het tegenovergestelde, niet normaal hoe aanhankelijk die was. Zo zie je maar wat voor invloed hormonen kunnen hebben.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:06

Zitten er goede Welsh fokkers in Zuid-Limburg?
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 29-02-12 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:06

normaal gesproken is winoa ook heel aanhankelijk,ook tijdens dracht maar ze is nu echt zooo anders in alles.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:24

LCharlotte schreef:

Spronken, stal Varpullan en ietsje noordelijker Raymakers, stal Raloon.
Er zullen er vast meer zijn, naar deze 2 ken ik.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:38

LCharlotte schreef:

NWR fokkers bedoel je? je zou jos en trudi houwen kunnen proberen in noord limburg,die hebben NWR hengsten of diepvriessperma..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:15

Bedankt voor de tips!!!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:23

Even iets heel anders tussendoor. Was vandaag even de merries aan het borstelen vanwege de rui. Bij Sikyra viel me iets raars op toen ik haar staart optilde.
Ze heeft aan de binnenkant van de schede aan de linkerkant een soort wild vlees achtig iets. Het is medium stevig, zeker niet hard. De kleur is roze-oranje. Het doet geen pijn, bloed niet, jeukt niet.
Ze heeft vorig jaar een red bag geboorte gehad van een heel groot dood veulen. Ze was niet ingescheurt, ook inwendig niet. DA heeft haar toen gecontroleerd.
Na de dekkingen vorig jaar ook niets gezien. Ze is nu ruim 9 maanden drachtig.
Iemand enig idee wat het is? Het lijkt bindweefsel. Het is wat glazig, niet zoals de normale huid daar. Er komt geen troep uit. Het loopt iets naar binnen toe, maar niet meer dan 2 cm. Het zit niet dicht trouwens, ik kan mijn hand nog naar binnen krijgen. Dit vindt ze ook niet erg.

Hier de foto:
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:01

Nou Melanie, dat ziet er wel raar uit. Het lijken wel een soort aambeien. Geen idee of paarden dat ook hebben, trouwens, maar een zware bevalling die dit zou kunnen veroorzaken?
Nog even een foto van het nieuwe hengstje. De bedoeling is dat hij aan het werk gaat. Het is een echt showertje.[
img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-SASEJVUA.jpg[/img]

Afbeelding

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:04

regtur, is dat het hengstje met fronbach vaderlijn? Heeft aardig wat weg van Synod Hello kleinzoon Nachtegaal's Parador eigenlijk!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:04

Drummer Boy is ook al ruiter-mak
Afbeelding
Hij heeft zojuist zijn APK weer gehad en wordt voorbereid op het dekzeizoen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:06

Westernfreak schreef:
regtur, is dat het hengstje met fronbach vaderlijn? Heeft aardig wat weg van Synod Hello kleinzoon Nachtegaal's Parador eigenlijk!

Nee, dat zou je wel denken, maar dat is de vos.
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:13

jenny geen idee of ponies ook aambeien kunnen krijgen. Maar die zitten dan ook niet daar lijkt mij. Stuur morgen de foto even naar de DA. Is dat trouwens sandra(zo heet ze toch?) op drummer?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:14

:j Qua uitstraling zou ik dat inderdaad wel verwachten. Wat voor eentje is dit dan?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:19

Deze is van Fronbach Canny Lad. Geen optimale foto en hij is ook nog een beetje verreisd, maar we vinden hem erg mooi.
Afbeelding
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:24

Melanie5 schreef:
jenny geen idee of ponies ook aambeien kunnen krijgen. Maar die zitten dan ook niet daar lijkt mij. Stuur morgen de foto even naar de DA. Is dat trouwens sandra(zo heet ze toch?) op drummer?

Sandra? je bedoelt onze as schoondochter? nee hoor, dit is Romy, die kwam een dagje helpen, samen met Lindy. En dat hebben ze heel goed gedaan.
Was heel gezellig ook.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:28

Westernfreak schreef:
:j Qua uitstraling zou ik dat inderdaad wel verwachten. Wat voor eentje is dit dan?

Zijn V is Blaenau Free Spirit, de moeder is van Sunrising Scramble. Ik heb in "One Hundred Glorious Years" nog wat leuke informatie gevonden over de Penllyn fokkerij.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:07

ha wij hebben ooit Blaenau Polish op stal gehad,die is overigens op zijn 13e geruint,geen animo voor dit hengstje...