[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:53

Hallo Welsh-fokkers!

Ik kijk hier wel eens vaker en heb ook wel eens gereageerd.
Ben zelf trotste bezitters van twee Welsh pony's.
IJsselvliedt's Nathalie en Enkzichts Romeo, die zowel onder het zadel als aangespannen worden.

Mede-menners zijn echter op zoek naar een Welsh A schimmel, bij voorkeur hengst of ruin.
Mensen hebben meerdere Welsh-pony's en zoeken een aanvulling/vervanging in een span.

Heeft u als fokker iets staan, dat geschikt lijkt, ontvang ik graag een pb met uw gegevens, ik zal deze aan de zoekenden (woonachtig in Duitsland) doorgeven en deze zullen dan contact met uw opnemen.

Bij voorbaat bedankt voor de te nemen moeite.

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:01

Ik ben zelf een voorstander van sober voeren. Mijn ruwvoer heeft een vep van 750 en een vrep van 7,2%. Hiervan kan ik onbeperkt voeren, zonder gevaar. Het is droog en stengelig spul.
De enige die bij mij echt flink krachtvoer krijgt, is mijn 23 jarige merrie die de helft van haar kiezen mist. Zij neemt onvoldoende ruwvoer op en krijgt die in de vorm van geweekt voer. Ze krijgt een mix van Zupa en Subli senior priores, aangevuld met lucerne.
Vooral jonge dieren moeten sober gevoerd worden. Uiteraard moeten ze wel de nodige vitaminen en mineralen binnenkrijgen. Dit kan met een vitamine/mineralen brok.
Te dik op jonge leeftijd geeft later problemen. Uit onderzoek is gebleken dat dieren die op jonge leeftijd al te dik waren, op latere leeftijd problemen blijven houden met afvallen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:04

@ uryanne, helemaal eens. Een ideaal gewicht bestaat ook helemaal niet. Dat is van te veel faktoren afhankelijk. Te vet bestaat wel, maar dat is heel iets anders.
@ Cemlys: Je wilt geen discussie, dus ga vooral lekker je eigen gang. En voor de goede orde, al dan niet te vet heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met gewicht, laat staan met op een weegschaal kunnen zetten. Daar spelen heel andere belangen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:35

Die van mij krijgen alleen maar hooi. En ze zijn goed op gewicht. Doen verder op 1 (lees 2x per week rijden) na geen arbeid.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:58

Ik zie graag de ponies een beetje rond, vooral bij drachtige en zogende merries moeten de ribben geen kapstokken zijn.
Al zijn er weleens factoren dat het niet lukt om een pony in zo'n conditie te krijgen of te houden.Overgewicht bij jonge dieren is erg schadelijk, maar te bloot is zeker ook niet goed. Maar iedere fokker weet zelf wel, hoe zijn dieren eruit horen te zien.Soms kom je op een concours en dan zie je ponies waar je gewoon beklag mee krijgt, zo dun. 'Sportconditie" noemen ze dat. En dan moet zo'n stumper nog aan het werk ook. Andersom zie je op keuringen weleens ponies waar alles aan blubbert, da's de andere kant en ook niet meer mooi. En ongezond. Gelukkig is daar wel een beetje halt aan toegeroepen. Gemiddeld vind ik ponies op de shows er echt wel goed uitzien.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:06

Ik wil nog heel even aanvullen over het brood.
Ik las dat van verstopping als het niet goed gedroogd is, klopt, maar wat ik ook ooit gehoord heb is dat paarden erg veel tandsteen krijgen van brood.
Weet niet of dat ook bekend is / waar is?
Maar hier krijgen de pony's ook best wel eens een stukje droog brood; ze zijn er zó gek op :D

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:22

Melanie5 schreef:
...
Te dik op jonge leeftijd geeft later problemen. Uit onderzoek is gebleken dat dieren die op jonge leeftijd al te dik waren, op latere leeftijd problemen blijven houden met afvallen.

Melanie, waar ben je dit onderzoek tegen gekomen? Ik ken het niet, maar heb deze theorie al jaren. Je ziet het bij mensen. Bij dikke ouders zie je ook veelal kinderen met overgewicht en vervolgens zie je daarbij dan weer dat er levenslang gevochten wordt tegen overgewicht terwijl anderen, bij wijze van spreken, kunnen eten wat ze willen. Ook zie/merk ik het aan mijn hondje waarvan ik de eerste levensjaren niet ken.

Een aantal jaren geleden was ik een paar dagen op bezoek bij een psychologe in Frankrijk. Naast paarden had ze ook twee volwassen honden, die er prima uit zagen. Op een gegeven moment ging ze voeren en tot mijn stomme verbazing kregen de dieren een enorme berg brokken.
Desgevraagd deed ze me uit de doeken dat wanneer puppy's zoveel voer kregen dat ze er niet om te hoeven vechten (natuurlijk gedrag), ze vanzelf afleren om te veel te eten en daardoor de rest van het leven geen probleem hebben met te dik worden.
Wat ik van deze theorie moet denken weet ik niet (mijn hondje heeft de neiging alles te eten wat hem voorgezet wordt, maar, zoals gezegd, ik ken de eerste paar jaar niet) het scheen wel te werken. De dieren aten wat, een voor een, en gingen over tot de orde van de dag. En nogmaals, deze honden waren niet dik. Verre van dat.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:43

regtur schreef:
Ik zie graag de ponies een beetje rond, vooral bij drachtige en zogende merries moeten de ribben geen kapstokken zijn.
Al zijn er weleens factoren dat het niet lukt om een pony in zo'n conditie te krijgen of te houden.Overgewicht bij jonge dieren is erg schadelijk, maar te bloot is zeker ook niet goed. Maar iedere fokker weet zelf wel, hoe zijn dieren eruit horen te zien.Soms kom je op een concours en dan zie je ponies waar je gewoon beklag mee krijgt, zo dun. 'Sportconditie" noemen ze dat. En dan moet zo'n stumper nog aan het werk ook. Andersom zie je op keuringen weleens ponies waar alles aan blubbert, da's de andere kant en ook niet meer mooi. En ongezond. Gelukkig is daar wel een beetje halt aan toegeroepen. Gemiddeld vind ik ponies op de shows er echt wel goed uitzien.

Regtur, "ik zie graag dit en ik zie graag dat" zou geen criterium moeten zijn. Wat is gezond is de vraag. En nee, lang niet iedere fokker weet hoe een (gezond) dier er uit hoort te zien. Ja, op een show, maar daar hoef je met sportconditie niet aan te komen. En dat zijn zeker niet per definitie stumpers.
Ik heb ooit een onderzoek gezien, ik meen met renpaarden, waar prestaties vergeleken werden met over en ondergewicht, in vergelijking met goed op gewicht. Paarden met licht ondergewicht (wij zouden ze mager noemen) bleken in prestatie niet af te wijken van paarden met normaal gewicht. Pas bij flink ondergewicht begon de prestatie af te nemen. Bij (licht) overgewicht was de afname in prestatie meteen meetbaar. En tja, ik heb nog nooit een goede marathonloper gezien waarbij de ribben NIET te te tellen waren bij wijze van spreken.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:56

lageveld schreef:
Regtur, "ik zie graag dit en ik zie graag dat" zou geen criterium moeten zijn. Wat is gezond is de vraag. En nee, lang niet iedere fokker weet hoe een (gezond) dier er uit hoort te zien. Ja, op een show, maar daar hoef je met sportconditie niet aan te komen. En dat zijn zeker niet per definitie stumpers.
Ik heb ooit een onderzoek gezien, ik meen met renpaarden, waar prestaties vergeleken werden met over en ondergewicht, in vergelijking met goed op gewicht. Paarden met licht ondergewicht (wij zouden ze mager noemen) bleken in prestatie niet af te wijken van paarden met normaal gewicht. Pas bij flink ondergewicht begon de prestatie af te nemen. Bij (licht) overgewicht was de afname in prestatie meteen meetbaar. En tja, ik heb nog nooit een goede marathonloper gezien waarbij de ribben NIET te te tellen waren bij wijze van spreken.

Ga ik even op inhakken dan maar; ik voer mijn 11jr welsh mountain per dag....over 4 voederbeurten verdeelt, 's morgens 1,5hand daily-plus met kwart schepje muslie van Mijten (zonder haver) hand brood en wortel (soms)dan omdat er nu geen gras is buiten een halve tot 3/4plak hooi (mijn hooi dateerd van 2jr geleden,natuurlijk nog heel mooi en groen absoluut niet stoffig) dan als ie binnenkomt na (4 tot6u) kwart plakje stro (want hij staat op vlas en krullen) en 's avonds meestal een halve schep zemelen met handje onderhoudsbrok met maisvlok gemengt. Dit is echt niet veel en ruwvoer is eigenlijk écht veel te weinig maar ik vind hem nog altijd wat dik,máár ik ga hem zéker niet minder voeren! (hij staat verweg van sportconditie)...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:30

Misschien een leuk artikel: http://www.thehorse.com/pdf/nutrition/bcs.pdf
Vooral het kopje 'one size doesn't fit all' is meer waar de discussie nu om draait. Een endurancepaard, koerspaard of eventingpaard kan gewoon niet goed presteren met overgewicht. Deze paarden moeten in sportconditie zijn, wat door veel mensen ook als 'schraal' of 'te dun' wordt gezien. Hierover zijn ook meerdere topics op bokt te vinden, net als de discussie over 'showconditie'.

Wat te dik is, of te dun, is dus allang wetenschappelijk onderzocht. Ook is onderzocht dat veel paarden in Nederland te dik zijn en ook de gevolgen hiervan (insulineresistentie / hoefbevangenheid) is onderzocht.
En dan hebben we natuurlijk nog EMS.

Het oog van de (voer)meester, is soms helaas blind.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:54

Er is natuurlijk een hele brede middenweg tussen te vet en te mager. En dan is er nog zoiets als natuurlijke massa en ponies die fijn gebouwd zijn. Daarbij staat de gemiddelde pony wel erg ver van de natuur af,zoals het oorspronkelijk bedoelt was. Gewoon de hele dag ruwvoer is het beste, verdrijft ook de verveling. En de ene zet sneller aan dan de andere, en dan is het taak in te grijpen, door of op ratsoen, of bijvoeren.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:46

nou over dat voeren...ik kan hier echt voeren wat ik wil maar ik krijg ze met moeite dikker!

neem nou presca,die ben ik toen ze 6 maanden oud was flink gaan voeren om haar klaar te krijgen voor de show.
ze stond vanaf februari tot juli op zo,n 4 kilo voer per dag,
1 kilo brokken,1 kilo cavalor meusli,1 kilo bietenpulp en 1 kilo granenmix en daarbij zoveel hooi als ze opkon.
helaas had ik geen gras,dat heeft niet willen groeien bij mij.

ze zag er op de keuring zo uit,
Afbeelding

en bij winoa en pepper hetzelfde verhaal,en dat terwijl de kwaliteit van het voer goed is.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:49

Tja, ze zal het wel nodig hebben dan. Maar als ik mijn ponies zulke hoeveelheden moet gaan geven worden ze erg onhandelbaar denk ik :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:46

vivana schreef:
Ga ik even op inhakken dan maar; ik voer mijn 11jr welsh mountain per dag....over 4 voederbeurten verdeelt, 's morgens 1,5hand daily-plus met kwart schepje muslie van Mijten (zonder haver) hand brood en wortel (soms)dan omdat er nu geen gras is buiten een halve tot 3/4plak hooi (mijn hooi dateerd van 2jr geleden,natuurlijk nog heel mooi en groen absoluut niet stoffig) dan als ie binnenkomt na (4 tot6u) kwart plakje stro (want hij staat op vlas en krullen) en 's avonds meestal een halve schep zemelen met handje onderhoudsbrok met maisvlok gemengt. Dit is echt niet veel en ruwvoer is eigenlijk écht veel te weinig maar ik vind hem nog altijd wat dik,máár ik ga hem zéker niet minder voeren! (hij staat verweg van sportconditie)...

Als je hem te dik vindt, moet je krachtvoer schrappen, zeker de zemelen en de maisvlokken. Mais is puur zetmeel en dat maakt dik.

@lageveld: volgens mij stond het online ergens, zal eens kijken of ik het kan vinden.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:30

Jeetje, Inowa, dat is een hoop voer! Maar zo te zien had ze het inderdaad nodig!
Ik zoek voor Lizzy juist tips om af te vallen...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:09

Inowa, dan vraag ik me af hoe de kwaliteit van het hooi was.
Om Welsh A's op gewicht te houden moet in een normale situatie goed ruwvoer al voldoende zijn.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:02

Melanie5 schreef:
vivana schreef:

Als je hem te dik vindt, moet je krachtvoer schrappen, zeker de zemelen en de maisvlokken. Mais is puur zetmeel en dat maakt dik.

@lageveld: volgens mij stond het online ergens, zal eens kijken of ik het kan vinden.

Hahaha krachtvoer stoppen? dat ene handje wat ie per dag binnen krijgt, ik heb geen kuilhooi dus die vitaminen MOET hij wel binnen krijgen wat betreft die maisvlokken is ook een handje daar wordt hij écht niet vet van.
Mijten QUATTRO dat krijgt Fellow; http://www.mijten.be/_ln/paarden_quattro.php?part=pv
Mijten GERSTE MIX dat krijgt Wynnetou; http://www.mijten.be/_ln/paarden_gerstemix.php?part=pv

Ow en ik doe dus zo'n 4/5mnd met een zak van 20kg......

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:19

Zemelen zet aan en daar geef je hem een halve schep van.
Feit blijft, dat als je pony te dik is, je minder krachtvoer moet geven. Je voert echt te weinig ruwvoer. Dit houdt in dat de darmen het grootste deel van de dag leeg zijn. Stop daar krachtvoer in en de darmen nemen zoveel mogelijk op.
Stap over naar goed hooi, iets dat 2 jaar oud is, kan wel heel lekker ruiken, maar voedingswaarde is erg laag.
Dat hij te vet is, ligt of aan het voer of aan een tekort aan beweging.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:58

Melanie5 schreef:
Zemelen zet aan en daar geef je hem een halve schep van.
Feit blijft, dat als je pony te dik is, je minder krachtvoer moet geven. Je voert echt te weinig ruwvoer. Dit houdt in dat de darmen het grootste deel van de dag leeg zijn. Stop daar krachtvoer in en de darmen nemen zoveel mogelijk op.
Stap over naar goed hooi, iets dat 2 jaar oud is, kan wel heel lekker ruiken, maar voedingswaarde is erg laag.
Dat hij te vet is, ligt of aan het voer of aan een tekort aan beweging.

Neem aan dat je even gelezen heb wat ik toevoegde over het Mijten-voer?!
En van een halve schep zemelen worden ze echt niet vet....
Geef geen beter ruwvoer(en het is de bedoeling om hem een lage voedingswaarde daarin te geven :D ). want daar krijgen ze een ontzettende dikke buik van (bha) (zie dit nl wel aan dat spul wat dag en nacht op de wei lopen en op héél veel foto's....
Daarbij wordt Fellow 4x per dag gevoert en jouw pony's wellicht maar 1x per dag?!
Fellow is mijn "sportpony" en die gaat geen 24u per dag naar buiten vind ie trouwens ook erg frustrerend.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:41

Hoi!

Ik ben Charlotte, sinds 13 jaar trotse eigenaaresse van mijn Welsh K merrie (uit Vita Nova lijn).
Ik ben op zoek naar een geschikte dressuur dekhengst voor haar. Ik wil graag meer body en hoogte toevoegen.
De hengst moet reeds goed gepresteerd hebben in de dressuursport. Kan iemand mij tips geven?
Er staat ook een topic bij fokken: [EHK] Welke dressuurhengst voor mijn merrie?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:45

Ik vind persoonlijk good Looking een erg aansprekende hengst. Veel body en erg fijne manier van lopen. Hij staat bij datema in thesinge.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:51

Dankjewel, ik ga meteen even googlen!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:52

WOW!! Hij is te gek!!

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:52

Wat is de precieze afstammeling van je merrie. De Vita Nova lijn is erg groot namelijk.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:46

Ja die moet ik even opzoeken! Zal het zo posten.