Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Melanie5 schreef:...
Te dik op jonge leeftijd geeft later problemen. Uit onderzoek is gebleken dat dieren die op jonge leeftijd al te dik waren, op latere leeftijd problemen blijven houden met afvallen.
regtur schreef:Ik zie graag de ponies een beetje rond, vooral bij drachtige en zogende merries moeten de ribben geen kapstokken zijn.
Al zijn er weleens factoren dat het niet lukt om een pony in zo'n conditie te krijgen of te houden.Overgewicht bij jonge dieren is erg schadelijk, maar te bloot is zeker ook niet goed. Maar iedere fokker weet zelf wel, hoe zijn dieren eruit horen te zien.Soms kom je op een concours en dan zie je ponies waar je gewoon beklag mee krijgt, zo dun. 'Sportconditie" noemen ze dat. En dan moet zo'n stumper nog aan het werk ook. Andersom zie je op keuringen weleens ponies waar alles aan blubbert, da's de andere kant en ook niet meer mooi. En ongezond. Gelukkig is daar wel een beetje halt aan toegeroepen. Gemiddeld vind ik ponies op de shows er echt wel goed uitzien.
lageveld schreef:Regtur, "ik zie graag dit en ik zie graag dat" zou geen criterium moeten zijn. Wat is gezond is de vraag. En nee, lang niet iedere fokker weet hoe een (gezond) dier er uit hoort te zien. Ja, op een show, maar daar hoef je met sportconditie niet aan te komen. En dat zijn zeker niet per definitie stumpers.
Ik heb ooit een onderzoek gezien, ik meen met renpaarden, waar prestaties vergeleken werden met over en ondergewicht, in vergelijking met goed op gewicht. Paarden met licht ondergewicht (wij zouden ze mager noemen) bleken in prestatie niet af te wijken van paarden met normaal gewicht. Pas bij flink ondergewicht begon de prestatie af te nemen. Bij (licht) overgewicht was de afname in prestatie meteen meetbaar. En tja, ik heb nog nooit een goede marathonloper gezien waarbij de ribben NIET te te tellen waren bij wijze van spreken.
vivana schreef:Ga ik even op inhakken dan maar; ik voer mijn 11jr welsh mountain per dag....over 4 voederbeurten verdeelt, 's morgens 1,5hand daily-plus met kwart schepje muslie van Mijten (zonder haver) hand brood en wortel (soms)dan omdat er nu geen gras is buiten een halve tot 3/4plak hooi (mijn hooi dateerd van 2jr geleden,natuurlijk nog heel mooi en groen absoluut niet stoffig) dan als ie binnenkomt na (4 tot6u) kwart plakje stro (want hij staat op vlas en krullen) en 's avonds meestal een halve schep zemelen met handje onderhoudsbrok met maisvlok gemengt. Dit is echt niet veel en ruwvoer is eigenlijk écht veel te weinig maar ik vind hem nog altijd wat dik,máár ik ga hem zéker niet minder voeren! (hij staat verweg van sportconditie)...
Melanie5 schreef:vivana schreef:Ga ik even op inhakken dan maar; ik voer mijn 11jr welsh mountain per dag....over 4 voederbeurten verdeelt, 's morgens 1,5hand daily-plus met kwart schepje muslie van Mijten (zonder haver) hand brood en wortel (soms)dan omdat er nu geen gras is buiten een halve tot 3/4plak hooi (mijn hooi dateerd van 2jr geleden,natuurlijk nog heel mooi en groen absoluut niet stoffig) dan als ie binnenkomt na (4 tot6u) kwart plakje stro (want hij staat op vlas en krullen) en 's avonds meestal een halve schep zemelen met handje onderhoudsbrok met maisvlok gemengt. Dit is echt niet veel en ruwvoer is eigenlijk écht veel te weinig maar ik vind hem nog altijd wat dik,máár ik ga hem zéker niet minder voeren! (hij staat verweg van sportconditie)...
Als je hem te dik vindt, moet je krachtvoer schrappen, zeker de zemelen en de maisvlokken. Mais is puur zetmeel en dat maakt dik.
@lageveld: volgens mij stond het online ergens, zal eens kijken of ik het kan vinden.
Melanie5 schreef:Zemelen zet aan en daar geef je hem een halve schep van.
Feit blijft, dat als je pony te dik is, je minder krachtvoer moet geven. Je voert echt te weinig ruwvoer. Dit houdt in dat de darmen het grootste deel van de dag leeg zijn. Stop daar krachtvoer in en de darmen nemen zoveel mogelijk op.
Stap over naar goed hooi, iets dat 2 jaar oud is, kan wel heel lekker ruiken, maar voedingswaarde is erg laag.
Dat hij te vet is, ligt of aan het voer of aan een tekort aan beweging.