[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:53

Ik voer de jonge garde (2 2-jarigen en 1 jaarling) 2 x per dag kuil in een grote ruif. Doen ze ong. 4 uurtjes over per keer. Darbij lopen ze 24/7 in het land en scharrelen ze ook nog wel wat bij elkaar.
De oudere krijgen 2x daags een royale plak hooi en s'avonds 5 boterhammen :+ , en staan overdag in het land. Ik voer kwa brood bij voorkeur bruin omdat wit teveel plakt en slecht weg te krijgen is. Verder vaak nog wat aardappel schillen en bloemkool of sla-afval. Gewoon het afval van thuis.
Ik heb eerder teveel last van dikke ponies dan van dunne. Ik verbaas me er ook weleens over dat sommige jonge ponies zoveel voer nodig blijken te hebben bij andere mensen om op gewicht te blijven.

Ik heb trouwens altijd geleerd dat ze van veel brood nog wel eens gaan schuren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:59

Brood zit veel zetmeel in, dit zet een paard om in suiker. Daarom wel met beleid voeren aan sobere pony's.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:59

uryanne schreef:
Ik heb trouwens altijd geleerd dat ze van veel brood nog wel eens gaan schuren.

?? meestal komt het schuren terug in de erfelijkheid... In iedergeval het is een factor...
Ik geloof daar niet in. :o

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:00

Ja hoor, door de vele suikers die ontstaan gaan sommige pony's schuren.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:03

Dyonne schreef:

Ehm maar laten we eerlijk zijn dat écht té vette pony's en paarden allemaal schuren....

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:10

vivana schreef:
Dyonne schreef:

Ehm maar laten we eerlijk zijn dat écht té vette pony's en paarden allemaal schuren....

Nou, dan klopt de theorie toch :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:15

Dyonne schreef:

Het heeft dan toch niks met brood te maken? 8-)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:20

vivana schreef:
Dyonne schreef:

Het heeft dan toch niks met brood te maken? 8-)

Even goed de posts van dyonne lezen ;)
Let wel; niet al hhet schuren komt van brood en niet alle broodeters gaan schuren :D

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:26

Mijn (drachtige) welsh A krijgt 3x p.d. kuil op stal en in de paddock 2 plakken hooi. Verder alleen 1 à 2 kg peen per dag. Weiland is nog niet begaanbaar. Verder (omdat ze op stal anders overgeslagen wordt) 3x p.d. een minihandje biks. Laatste maand dracht komt hier merriebrok bij. Ben ook niet zo'n fan van brood, veel krachtvoer e.d. bij die kleine pony's. Maar hangt ook af van wat ze doen natuurlijk.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:54

Idd. Natuurlijk hangt het ook af van gevoeligheid van een dier.
En vette pony's altijd schuren? Jeetje, dan lopen hier uitzonderingen. Deel is toch behoorlijk vet, maar geen eentje schuurt.

En meningen over voeren verschillen behoorlijk. Hier krijgt alleen de jonge pony brok (500 gram per dag en dat is veel voor mijn doen, dat ga ik nu terugschroeven), rest moet het zonder doen.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:23

Jeetje, wat krijgen jullie pony's veel zeg!

Lizzy krijgt eigenlijk alleen maar hooi, ze kreeg eerst ook 1 handje muesli per dag maar ze heeft het niet nodig. Onbeperkt krijgt ze niet want dan groeit ze helemaal dicht ben ik bang!

Brood kan inderdaad slokdarmverstopping in de hand werken, maar ook een darmverstopping, vooral wit brood omdat het minder vezels bevat.

Eczeem hoeft niet erfelijk te zijn. Suikers, zetmeel, overgewicht, voeding, welzijn (is de pony happy of heeft ie stress/is ie ongelukkig), heeft er allemaal mee te maken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:14

Hier krijgen de jaarlingen ong een kilo merriebrok per dag per pony. Onbeperkt natuurhooi. Brood en wortels af en toe extra erbij. Paar keer per week slobber. En vandaag gaat weer kuil open ipv hooi. Ze staan niet dik ofzo. Graag krijgen swinters jammer genoeg niet vandaar het bijvoeren

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:04

Cemlys schreef:
Hier krijgen de jaarlingen ong een kilo merriebrok per dag per pony. Onbeperkt natuurhooi. Brood en wortels af en toe extra erbij. Paar keer per week slobber. En vandaag gaat weer kuil open ipv hooi. Ze staan niet dik ofzo. Graag krijgen swinters jammer genoeg niet vandaar het bijvoeren

Goed, de knuppel maar weer eens in het hoenderhok. Onbeperkt goed hooi zou ruimschoots moeten volstaan. (En wat betekent: " Graag krijgen swinters jammer genoeg niet"? Kan daar echt niets van maken)
En waarom zou merriebrok nu "merriebrok" heten? Maar ja, die keuringen hè. Precies de reden waarom ik daarmee ooit gestopt ben. Dit kan onmogelijk gezond zijn en geeft naar mijn mening geheid problemen op latere leeftijd.

Ik lees het toch goed? Het gaat over jaarlingen. En ze staan niet te dik? Op grond van welke criteria?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:11

3 jaar en te zwaar kwam ze hier.
Afbeelding

Hele andere conditie ;)
Afbeelding

En de conditie waarin ik een Cob wel graag zie. Al is ze volgens een bodyconditiescore nog te zwaar.
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:02

Teveel is inderdaad echt niet goed. Vandaar dat ik ook geen krachtvoer geef. Wortels ook niet teveel vanwege de suikers. Is meer om ze toch iets anders te geven dan alleen kuil.
@vivana: aardappelschillen? Weet je dat aardappel familie is van de nachtschade? Kan er gbelastend zijn voor de lever.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:47

Kleine update wbt het voeren van de ponies; sinds enkele dagen blijkt een voorbijganger een handjevol wortels te geven aan de oudere merrie. Scheelt mij weer in het voergeld :D
Voor de bezorgden onder ons, het zijn er een stuk of 4 per dag en de persoon wordt in de gaten gehouden ;)

Wbt. de aardappelschillen; ik geef die regelmatig aan mijn ponies. Ze lusten ze niet allemaal maar de ruin is er al 14 jaar mee geworden. Zal wel een gevalletje ' teveel is niet goed' zijn....

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:43

Wat betreft aardappelschillen en even afgezien van "goed of slecht", familie van nachtschade is onbelangrijk. Hierbij (nachtschade) gaat het om het bovengrondse deel en dan vooral nog de besjes in een bepaald stadium van rijping.
Aardappelloof is ook toxisch voor zover ik weet, en wat zouden we zijn zonder de aardappel?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:19

lageveld schreef:
Cemlys schreef:

Goed, de knuppel maar weer eens in het hoenderhok. Onbeperkt goed hooi zou ruimschoots moeten volstaan. (En wat betekent: " Graag krijgen swinters jammer genoeg niet"? Kan daar echt niets van maken)
En waarom zou merriebrok nu "merriebrok" heten? Maar ja, die keuringen hè. Precies de reden waarom ik daarmee ooit gestopt ben. Dit kan onmogelijk gezond zijn en geeft naar mijn mening geheid problemen op latere leeftijd.

Ik lees het toch goed? Het gaat over jaarlingen. En ze staan niet te dik? Op grond van welke criteria?

Wie zegt dat die jaarlingen voor de keuring gevoerd worden. Ze zijn absoluut niet te dik, ik weet precies hoe 'vol 'een paard mag zijn. BCS ligt rond de 3,zeker niet erboven. Ik ben niet gek en helemaal niet voor een eenmalige keuring. De 'merriebrok 'die ik bijvoer is voor jaarlingen veulens en jonge paarden. Hier hebben ze geen gras s winters, dus vandaar kuil of hooi in combi met wat krachtvoer. Doen ze het prima op. In kuil zit wat meer dus dan wordt de brok wat teruggeschroefd. Gaat prima zo. Toch altijd fijn dat oordelen op afstand zonder iets in real live

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:05

Cemlys schreef:
Wie zegt dat die jaarlingen voor de keuring gevoerd worden. Ze zijn absoluut niet te dik, ik weet precies hoe 'vol 'een paard mag zijn. BCS ligt rond de 3,zeker niet erboven. Ik ben niet gek en helemaal niet voor een eenmalige keuring. De 'merriebrok 'die ik bijvoer is voor jaarlingen veulens en jonge paarden. Hier hebben ze geen gras s winters, dus vandaar kuil of hooi in combi met wat krachtvoer. Doen ze het prima op. In kuil zit wat meer dus dan wordt de brok wat teruggeschroefd. Gaat prima zo. Toch altijd fijn dat oordelen op afstand zonder iets in real live

Niemand zegt dat ze voor keuringen gevoerd worden. Ik suggereer alleen, mede op grond van je profiel en 20 jaar ervaring met de welsh mountain fokkerij.
Je schrijft het "precies" te weten, maar op de wezenlijke vragen geef je geen antwoord. Merriebrok voor jaarlingen en veulens? Welke criteria hanteer je? En in kuil zit meer dan in hooi? Wat dan wel volgens jou? Het zou kunnen, maar is zeker geen definitie.

En ja, ik reageer op afstand. Dat is/kan nu eenmaal niet anders op een forum. Daar zal men het moeten doen met de gegevens die iemand schrijft of laat zien. Ik kan niet anders dan dit combineren met mijn ervaring met de betreffende fokkerij en keuringen en het "scoren" van duizenden paarden en pony's. En een stukje gezond verstand.

Zit je niet te wachten op commentaar/discussie of wil je alleen mooipraterij? Schrijf dan niet op een forum zou ik zeggen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:24

Melanie5 schreef:
@vivana: aardappelschillen? Weet je dat aardappel familie is van de nachtschade? Kan er gbelastend zijn voor de lever.

Ehm :o dat heb ik niet geschreven,die van mij krijgt appel banaan peer en wortel :D
En ja ik weet dat dat heeeeeeeeeeeeeeeeel slecht is!
Neem aan dat mensen die het geven ze geen 5kg voeren en dan zal de schade wel beperkt blijven..

Fellow krijgt alleen maar appel en wortel en soms een mandarijn :D Verder lust die niks van afval :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:54

vivana schreef:
Ehm :o dat heb ik niet geschreven

Sorry, foutje, het was uryanne die het zei.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:06

Melanie5 schreef:
vivana schreef:
Ehm :o dat heb ik niet geschreven

Sorry, foutje, het was uryanne die het zei.

Precies, en ik heb er al op gereageerd :D

Ik vind het voeren iets persoonlijks. De een heeft de pony liever dikker dan de ander.
Wel ben ik van mening dat de Welsh pony een sober ras is en ook als zodanig gevoerd moet kunnen worden. Kan dat niet wordt het wellicht tijd voor een bezoekje aan de dierenarts.

Commentaar/ voeradvies geven via een internetforum vind ik zeer discutabel. Hetgeen op de zakken brok stond die ik kocht vond ik in dat licht wel een goede; 'dit voederadvies is een leidraad. Het oog van de meester echter een betere.'

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:55

Inderdaad en voeren op het oog vind ik nog steeds het meest betrouwbare, uit ervaring weet ik dat wat op de zak een leidraad is en vaak te hoog voor het gemiddelde paard. Het is maar wat ermee gedaan wordt.
En het is maar wat het paard op zich nodig heeft.

lageveld schreef:
En waarom zou merriebrok nu "merriebrok" heten? Maar ja, die keuringen hè. Precies de reden waarom ik daarmee ooit gestopt ben.

lageveld schreef:
Niemand zegt dat ze voor keuringen gevoerd worden. Ik suggereer alleen, mede op grond van je profiel en 20 jaar ervaring met de welsh mountain fokkerij.

Ik quote maar even :roll:
Wat kun je dan gaan suggereren op grond van mijn profiel. Daar ben ik wel eens benieuwd naar.
20 jaar ervaring, het probleem van te vette pony's op shows zat em net in tien jaar geleden, niet de laatste paar jaar.
Verder hoef ik er geen discussie over.
Daarbij het ene hooi is het andere niet. Het hooi wat ze onbeperkt krijgen is vrij schraal, van onbemest natuurland. Er gaat een hoop energie in de groei en niet te vergeten de rui. Dan wil ik in elk geval genoeg zekerheid dat ze voldoende mineralen en dergelijke binnenkrijgen. Over een paar maand gaan ze weer het land op, wordt er niks meer bijgevoerd, dan zit er in elk geval genoeg in het gras.
Over de merriebrok met 10 a 12 maand kunnen jaarlingen perfect overgezet worden op de 'merriebrok', er zitten nl meer mineralen en eiwit in dan onderhoudsbrok bv, wat belangrijk is voor de groei en de spierontwikkeling. In de veulenbrok zit exact hetzelfde als in de merriebrok, alleen in nog hogere hoeveelheden, met merriebrok krijgen ze op dit moment genoeg binnen. Het ene veulen stond erg schraal met afspenen, dit door een iets minder goede start, flinke worminfectie toen ze nog heel jong was en dus een flinke achterstand. Dit heeft ze nu flink ingehaald, onderandere door het voeren en door goed ontwormen en mestonderzoek.
En ik hoef helemaal geen mooipraterij, ik zeg alleen hoe het is en het is niet omdat je een paard op een weegschaal kunt zetten dat je vanop afstand conclusies kunt trekken.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:14

uryanne schreef:
...Ik vind het voeren iets persoonlijks. De een heeft de pony liever dikker dan de ander. ...

Pik er maar even iets uit; in de rest van het bericht kan ik me wel vinden maar....
Deze opmerkingen zijn gevaarlijk. Iedereen mag "vinden wat hij/zij wil, voor mijn part dat 1=1 3 is. Maar daarvan wordt het nog niet waar.

En "liever dikker".. ik ben van mening dat in deze "liever broodjes" niet gebakken zouden moeten worden maar de gezondheid van het dier voorop hoort te staan. Daar past "ik zie liever dit of ik zie liever dat" van eigenaar of keurmeesters niet bij.

Wat men tegenwoordig "graag" ziet, staat in de praktijk vaak mijlenver af van een gezond gewicht en heeft veel weg van mode. Definitie van mooi is erg rekbaar en afhankelijk van wat men ingeprent krijgt. Vergelijk b.v. de oude schilderijen van Rubens nu eens met de huidige magere modellen. Beide wordt blijkbaar op enig moment mooi gevonden. Beide is even ongezond.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:28

@lageveld, iets dikker is wat anders dan 'te' dik he ;)

Ik persoonlijk zie liever af- en toe een rib dan een laag vet. Dat is beter voor de botjes daar kunnen we het allemaal wel over eens zijn neem ik aan, na al de wetenschappelijke ondeirzoeken die daar naar gedaan zijn.

Ook is het heel makkelijk om te zeggen 'zo moet een pony er uit zien kwa gewicht'. In dit topic zit ervaring genoeg om te weten dat het bij ( jonge) dieren erg moeilijk is om ze op ideaal gewicht te krijgen en te houden. Dan hebben ze weer een groeispurt, dan weer een hoop regen en kou op het lijf, dan zit er weer veel kwaliteit in het gras of een baal hooi en dan weer minder enz. enz. Allemaal invloeden die niet te beinvloeden zijn en waar dus zeer moeilijk op in te spelen is kwa bijvoeren.