Inderdaad en voeren op het oog vind ik nog steeds het meest betrouwbare, uit ervaring weet ik dat wat op de zak een leidraad is en vaak te hoog voor het gemiddelde paard. Het is maar wat ermee gedaan wordt.
En het is maar wat het paard op zich nodig heeft.
lageveld schreef:En waarom zou merriebrok nu "merriebrok" heten? Maar ja, die keuringen hè. Precies de reden waarom ik daarmee ooit gestopt ben.
lageveld schreef:Niemand zegt dat ze voor keuringen gevoerd worden. Ik suggereer alleen, mede op grond van je profiel en 20 jaar ervaring met de welsh mountain fokkerij.
Ik quote maar even
Wat kun je dan gaan suggereren op grond van mijn profiel. Daar ben ik wel eens benieuwd naar.
20 jaar ervaring, het probleem van te vette pony's op shows zat em net in tien jaar geleden, niet de laatste paar jaar.
Verder hoef ik er geen discussie over.
Daarbij het ene hooi is het andere niet. Het hooi wat ze onbeperkt krijgen is vrij schraal, van onbemest natuurland. Er gaat een hoop energie in de groei en niet te vergeten de rui. Dan wil ik in elk geval genoeg zekerheid dat ze voldoende mineralen en dergelijke binnenkrijgen. Over een paar maand gaan ze weer het land op, wordt er niks meer bijgevoerd, dan zit er in elk geval genoeg in het gras.
Over de merriebrok met 10 a 12 maand kunnen jaarlingen perfect overgezet worden op de 'merriebrok', er zitten nl meer mineralen en eiwit in dan onderhoudsbrok bv, wat belangrijk is voor de groei en de spierontwikkeling. In de veulenbrok zit exact hetzelfde als in de merriebrok, alleen in nog hogere hoeveelheden, met merriebrok krijgen ze op dit moment genoeg binnen. Het ene veulen stond erg schraal met afspenen, dit door een iets minder goede start, flinke worminfectie toen ze nog heel jong was en dus een flinke achterstand. Dit heeft ze nu flink ingehaald, onderandere door het voeren en door goed ontwormen en mestonderzoek.
En ik hoef helemaal geen mooipraterij, ik zeg alleen hoe het is en het is niet omdat je een paard op een weegschaal kunt zetten dat je vanop afstand conclusies kunt trekken.