[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:43

ik ben beide keren ook bij de geboorte geweest. heb ook een camera op stal hangen en slaap dan ook in stal (aparte kamer in de stal met een slaapbankje en tv) zet dan om de 1,5 uur mn wekker om te kijken of er al wat is. echter beide keren lag ik nog niet in bed. cobalt is rond 22.30 geboren toen ik samen met mn beste vriendin bij der stal stond te kijken, we hebben dus nog geholpen met het vlies e.d. angela is vorig jaar in de wei bevallen, ik liep toevallig net langs met een kruiwagen toen er al een half veulen uit hing :D ook deze geboorte dus gezien en ook nog later geholpen, ze had nl. erg last van naweeën dus moest het veulen even van haar weg houden, want ze viel soms gewoon om van de pijn, gelukkig was dit wel zo over dus da hoefde er niet aan te pas te komen. dit jaar zal het even maatwerk zijn omdat ze beide op dezelfde dag uitgerekend zijn en ik maar 1 camera heb..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:56

uryanne schreef:
Twee jaar geleden was ik er bij. Vond het uiteraard wel leuk, maar ach.... Op de film en bij andere dieren had ik het ook wel gezien. Dan is het speciale er voor mij toch wel een beetje af ;)
Mooiste is gewoon lekker buiten in de wei, in de ruimte. Denk er ook wel redelijk makkelijk over hoor.
Gewoon een keer vaker kijken, maar erbij slapen nee. Het blijven dieren die zich toch wel goed kunnen redden. Zeker wanneer het de eerste keer zonder problemen ging werd ik de keren erna ook wel makkelijker.

Ik vind dit wel een makkelijke redenatie. Zoals regtur al zegt, er kan altijd wat mis gaan. Het zijn dieren ja, maar wij besluiten ermee te fokken. Dan heb je ook een verantwoordelijkheid om het tot een goed eind te brengen. Ik ben er meestal bij, een enkele keer ontglippen ze, als ze geen tekenen geven of omdat ik in slaap ben gevallen. Ben afgelopen jaar een veulen kwijt geraakt dat met een red bag ter wereld kwam. Mega zwaar veulen, merrie kon het echt niet alleen af. Het veulen was dood toen het er eindelijk uit was. Was ik er niet bij geweest, dan had ik ook mijn merrie kunnen verliezen.
Ook heb ik een merrie gehad waar het veulen met kop en 1 been terug geslagen lag. Dat heeft me heel wat moeite gekost om die recht te krijgen en levend eruit te krijgen. Ook dit had de merrie haar leven kunnen kosten.
Ik vind dat je moet proberen om het in de gaten te houden en te helpen indien nodig.
Dat het de eerste keer goed gaat, zegt niets. Beide merries uit mijn verhaal zijn oudere, ervaren merries.

Als jij gaat bevallen, ga je toch ook naar een verloskundige? Of vind je dan ook dat je het zelf wel even regelt?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:09

Ik zal zeker vaker gaan kijken. Ponies staan aan huis dus dat is geen probleem. Probleem is dat ik een merrie heb die niet kegelt en ook nog eens vaak te vroeg bevalt. Om dus 1 maand (?) voor de tijd al te gaan slapen in de stal/ de wei is mij een beetje teveel van het goede :D
1e keer was het erg onverwachts en liep het s'morgens gewoon naast mama in de wei, 2e keer keek ik voor het slapen gaan uit het raam en zag het veulen net uitdrijven, 3e keer gebeurde het voor mijn en mijn buren hun ogen en afgelopen jaar ging ik om 12 uur s'nachts nog even kijken, vond de merrie rustig hooi etend in de stal en s'morgens om 8 uur stond het veulentje rustig naast mama.

Ik denk er misschien wel wat makkelijk over in andere mensen hun ogen, maar dat valt wel mee hoor ;)

Kleine opmerking;
wanneer ik nog eens moet bevallen zal dat een groot wereldwonder zijn :D

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:05

Ik kom ook maar eens meekletsen, of tenminste, een poging tot doen!

Ik ben nog geen welshponyfokker maar ga er wel één worden.
Sinds ongeveer een maandje heb ik een Welsh A ponymerrie genaamd Lizzy:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is 1,5 jaar, afstamming: Llanyfellin Apollo x Friars Bonheddwr.
Op het moment is ze te dik maar al aan het afvallen, volgend jaar wil ik haar graag laten dekken, tips zijn welkom!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 04:05

Had je andere foto natuurlijk al in het andere topic gezien (en van je PB'tje, herinner ik me nu?) Maar ze is echt heel leuk!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:24

@Magic_Ice; leuke pony (mijn 2jr is ook té dik)... :o

Gister een super leuke middag gehad met onze Fellow en m'n 2 dochtertjes, eerst de oudste laten rijden (pony scherp maken :D )
Later kleine hummel erop en die wilde na 10min gaan "springen".
Natuurlijk heb ik een klein filmpje gemaakt...
http://youtu.be/C4Nh0c2TSPo

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:47

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:48

Welkom Magic_Ice, leuke pony!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:50

Een impressie van onze nieuwe ponies. Ze komen allemaal uit de Penllyn "P" lijn. Vnl. P Pimpernel X Sunrising Scramble. Nu vraag ik me af of er iemand enig idee heeft van de Sunrising stud.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:56

Nou, de koppies zien er iig goed uit ;)
Ik dacht dat je wilde minderen?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:25

Leuk hoor Regtur! Vooral dat laatste koppie spreekt me erg aan.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:55

uryanne schreef:

Dat is ook gebeurd, maar nu hebben we weer een beetje het overzicht en een mooie weide aangeboden gekregen in en natuurgebied. We gaan ze ook niet allemaal zelf houden.
En als je moet kiezen tussen geraniums water geven of ponies wat zou jij dan doen?

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:51

Leuke ponies Regtur!

Vivana, wat doe jij eraan om je 2 jarige op gewicht te houden?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:54

Gave ponies regtur. Wat ik in de mail al zei, die schimmel is toppie! Zijn er eigenlijk drachtige bij?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:06

regtur schreef:
uryanne schreef:

Dat is ook gebeurd, maar nu hebben we weer een beetje het overzicht en een mooie weide aangeboden gekregen in en natuurgebied. We gaan ze ook niet allemaal zelf houden.
En als je moet kiezen tussen geraniums water geven of ponies wat zou jij dan doen?

Op sommige momenten geraniums water geven en op sommige momenten ponies :D
Ik ambieer het (op dit moment) iig niet om veel ponies te hebben. Ik heb nu 5 Welsh ponies en dat is een prima aantal, voor mij.
Ik ben wel (alhoewel het raar klinkt in een fokkers-topic) blij dat ik mijn merrie niet bij de hengst gedaan heb vorig jaar. Als je ziet waar veulentjes voor weg gaan. Dat is diep treurig....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:42

Die vos is erg mooi Jenny. Benieuwd naar een volledige foto
Ik heb met 5 ook zat, zeker met een meer dan 40u job gecombineerd. Of je moet alles in het land hebben staan. Dat scheelt wel. Hier dit jaar ook geen veulens, volgend jaar als alles goed gaat wel weer eentje.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:47

Zo trots!!!
We zijn er achter wat het probleem is met opzadelen en opstijgen van Candy (Cornelia).
Heel simpel...niet links opzadelen en opstappen...zie het resultaat.

Afbeelding

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:47

dadabo schreef:
Zo trots!!!
We zijn er achter wat het probleem is met opzadelen en opstijgen van Candy (Cornelia).

Goh, wat vreemd. Je moet er maar net achterkomen idd :P
Is dat de merrie die je wilde verkopen?

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:52

Leuke aanwinst Jenny! Vosje is ook meer mijn type.

Ben nog niet zo bekend met iedereen qua connecties, maar heeft iemand ideeen bij wie ik terecht kan, die mijn welsh Atje voor mij wil voorbrengen ivm mijn zwangerschap (cq. keuringsklaar maken).
Ik weet niet of WPCV april haalbaar is, anders wordt het een NWPCS regionale keuring.
Zelf zit/woon ik in regio West (noordholland). Wil gerust reizen met haar, maar niet uren.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:04

uryanne schreef:
dadabo schreef:
Zo trots!!!

Goh, wat vreemd. Je moet er maar net achterkomen idd :P
Is dat de merrie die je wilde verkopen?

Ja klopt, maar ze blijft.
Ik twijfelde al heel erg, maar nu weet ik het zeker.
Niet alleen om dat ze wel te rijden is, maar het is gewoon een top pony!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:42

Sunnymay; neem eens contact op met Patrick in dit topic! Stal nieuw Challenge is t geloof ik!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:20

@sunnymay;
Hrkrol.nl
Ysselvliedt.com
Of gewoon via google

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:54

Magic_Ice schreef:
Vivana, wat doe jij eraan om je 2 jarige op gewicht te houden?

Pff niks?! :o
Hij krijgt een emmer brood (als ik brood heb) per dag en een kleine halve schep muslie(van Mijten speciaal voor jong spul) gemengd met maisbrok en een kleine halve kilo onderhoudsbrok. Dan heeft ie onbeperkt hooi....(denk alleen dat ie nu wat meer stro eet ipv hooi)...
Moet dan wel zeggen dat hij nog nooit mager is geweest en dus al zolang ik hem heb altijd goed in het voer heeft gestaan,misschien dat het daar door komt?!

@dadabo; maar gaandeweg zul je daar toch wel naartoe proberen te werken?!
Wij hebben zo ook ooit een verhaal gehoord van een dressuurpaard(een hele goeie), zijn nieuwe ruiter heeft hem toch wel geleerd dat het normaal is om gewoon voornamelijk links te werken....

Eerlijk gezegt doen wij opzadelen dekens opleggen (gooien) van beide kanten juist omdat wij altijd met groene paarden beginnen :D
opstappen doen wij toch écht áltijd links :o

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:02

Brood schijnt niet goed te zijn voor paarden hoorde ik. Weet niet waarom.
Mijn 2 jarige is prima op gewicht. Krijgt onbeprkt kuil en wat wortels. Mineralen liksteen hangt er altijd. Eigenlijk krijgt bij mij niets iets anders dan kuil en wortels. Alleen mijn oude merrie krijgt extra voer vanwege haar missende tanden.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:09

Melanie5 schreef:
Brood schijnt niet goed te zijn voor paarden hoorde ik. Weet niet waarom.

Ik wel,je paard kan erin stikken,als het niet droog genoeg is en klein genoeg gemaakt maar dat kan in wortels en appels ook,daarbij wortels mag je niet meer geven dan 1kg per 100kg lichaamsgewicht,te veel caroteen is schadelijk.....
Als je met beleidt voert kan het écht geen kwaad wij voeren al járen brood en er zit meer in als in brok...
Laat ik het zo stellen, een paard wat wij als 3jr kregen was niet op gewicht te krijgen met muslie sportbrok en kuilhooi....
Wij zijn brood bij gaan geven en daar knapte hij helemaal van op. na de verkoop kreeg hij dat niet meer en er was natuurlijk een duidelijke terugval, Dit nadat wij hem 3jr hadden gehad.