[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

T3mptati0n

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:05

Jolin zit nu op 264 dagen, 9 mei is ze uitgerekend maar denk dat het langer blijft zitten omdat het het eerste veulen is. Zolang het er gezond uitkomt vind ik alles prima! :D

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:08

T3mptati0n schreef:
Jolin zit nu op 264 dagen, 9 mei is ze uitgerekend maar denk dat het langer blijft zitten omdat het het eerste veulen is. Zolang het er gezond uitkomt vind ik alles prima! :D

Eerste veulen van mijn merrie was 2 weken te vroeg, 2e veulen 1 week te vroeg, 3e was 3 weken te vroeg en de 4e was precies op tijd.
Kijk dus maar uit :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:26

Cemlys schreef:
Dat lijkt me wel leuk (al denk ik dat ik mn gewicht niet op peil zou kunnen houden)

ja ik heb nooit echt de neiging om mijn vinger erdoorheen te halen...wat dat betreft kan ik me goed beheersen haha

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:32

uryanne schreef:
T3mptati0n schreef:

Eerste veulen van mijn merrie was 2 weken te vroeg, 2e veulen 1 week te vroeg, 3e was 3 weken te vroeg en de 4e was precies op tijd.
Kijk dus maar uit :D

Ze word iedere dag in de gaten gehouden, en als het bijna zover is ben ik er denk ik haast dag en nacht. Zo gauw ik het vermoeden heb dat ze wel eens kan gaan beginnen ga ik denk ik op stal slapen. Veel te bang dat er wat gebeurd :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:39

ja dat dacht ik ook, en zonder bijna enig voorteken lag er een veulen naast en dat in een grote 1.5u tijd. ;) maar is wel goed om netjes in de gaten te houden

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:51

ik ben ik er nog geen enkele keer zelf bij geweest..3 van de 4 x lag het veulen er ineens bij.
toen presca geboren werd wist ik het wel en waren er andere mensen bij want ik zat halverwege het land op een begrafenis.

hoop er dit jaar wel bij te zijn met winoa maar ach,je kunt niet alles hebben.
winoa heeft er tot nu toe niemand bij willen hebben...

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:58

Ja hier ook vorige jaar.
Merries stond om negen uur nog rustig. Er is om kwart voor 11 iemand wezen kijken. En toen ik om 11 uur kwam stond het veulen er al naast.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:59

Geen problemen gehad met de nageboorte? Of knopen jullie die nooit op?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:05

nooit problemen gehad met nageboorte en ik heb die ook nog nooit opgeknoopt.
voor zover ik kon zien was alles er vrij vlot vanaf gegleden na de geboorte van het veulen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:07

nageboorte lag er ook al uit, en was netjes volledig

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:07

nee toen ik vorige jaar kwam was de nageboorte er zelfs al af.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:11

Ik heb geen idee hoe ik het allemaal ga doen, lees me in en vraag mensen hoe hun het doen bij hun merries. Ik probeer er bij te zijn, en lukt dit niet jammer dan. Mevrouw kennende doet ze het idd wanneer er niemand bij is!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:41

Mijn merrie had 2 jaar geleden om 20 uur de melk uit de uier hangen. Wij moesten nog even weg maar toch het risico genomen. Om 23 uur droop de melk eruit. Om 2 uur wezen kijken en stond ze rustig te eten. En om 3.45 werd ik wakker omdat ze onrustig was en ze draait haar om en zie ik het vlies er al uit hangen.

1.5 minuut later was ik in de stal en lag het er al volledig uit! Ik stapte binnen, merrie stond op, vlies en navelstreng braken mooi. En 10 minuten later was de volledige nageboorte eruit. Na 15 min. stond hij recht en had de melkbar gevonden. Hebben het gefilmd dus echt gemist heb ik het niet :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:55

Hier net zoiets. Over een paar dagen tijd werd het vocht uit de uier wat meer melk, maar geen harsjes of ook maar iets wat erop kon wijzen. Hele dag at ze goed en normaal, 9u binnen en gevoerd, niks aan de hand, at haar bak leeg, mooi rustig. Tegen half 10 weg. Normaal checkte ik om 12 u nog, weet nog dat ik zei dat mn vriend mss moet ik toch maar nu even gaan kijken uur of half 11, maar vond ie een beetje onzin. tegen kwart voor 12 kwamen bij de stal en hup daar stond het veulen al, nageboorte eraf, veulen stond nog wat wiebelig maar wel al te drinken en merrie alsof er niks gebeurd was.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:15

Hier dit jaar helaas geen veulen. Merrie is wel drachtig gescand maar helaas blijkbaar toch weer verloren.

Hier een filmpje van al weer 3 jaar geleden:

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:49

Hier had ik een camera op de merrie. Maar toen ik haar binnen had gehaald wist ik eigenlijk al dat het niet lang kon duren. En ik zag haar onrustig worden op de camera en dus naar haar toegegaan en de hele geboorte meegemaakt.
Toch wel bijzonder. Mijn eerste zelfgefokte veulentje.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:07

Hier gaat de camera ook weer aan, ideaal.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:26

Hier helaas geen camera! Alleen een stel goed oplettende ogen en een hopelijk goed werkende telefoonverbinding :P

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:40

Ik wil er wel een camera op, maar dan kan ik nog niks zien. :+ Geen internet op stal helaas. Maargoed, zover is het nog niet, wie weet merk ik genoeg aan de merrie en slaap ik er wel. :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:52

Hier ook geen internet op stal hoor, gewoon simpele camera die het qua bereik net aan kon halen van schuur naar huis.
Voor mij wel ideaal omdat je het paard niet onnodig stoort, alles gaat zoals normaal.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:59

Twee jaar geleden was ik er bij. Vond het uiteraard wel leuk, maar ach.... Op de film en bij andere dieren had ik het ook wel gezien. Dan is het speciale er voor mij toch wel een beetje af ;)
Mooiste is gewoon lekker buiten in de wei, in de ruimte. Denk er ook wel redelijk makkelijk over hoor.
Gewoon een keer vaker kijken, maar erbij slapen nee. Het blijven dieren die zich toch wel goed kunnen redden. Zeker wanneer het de eerste keer zonder problemen ging werd ik de keren erna ook wel makkelijker.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:59

Ik heb altijd een camera in de stal. Alleen afgelopen jaar niet. Ben er meestal wel bij. Ik had eerst webcams via internet, daarna een nacht camera die draadloos naar de tv liep.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:08

Ik heb ook altijd een camera in de stal en een geboorte alarm.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:17

ik heb gewoon ouderwets een tent in de weide staan als ik het vermoeden heb dat het komt haha,niks geen camera ofzo.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:56

Wij zijn ( of liever waren) er ook altijd bij. het is mooi om te zien en je kunt ingrijpen als het mis gaat. Dit heeft ons wel minimaal 7 dode veulens bespaard, want zoveel hebben wij er uit het vlies gehaald. Anderzijds kun je ook te bang zijn. Stel dat voornoemde ponies gewoon in de wei geveulend hadden, dan was er misschien niets aan de hand geweest. Sommige merries houden het op, tot dat het niet meer gaat en dan is er niets meer aan te houden. En, hoe sneller de geboorte hoe groter risico dat het veulen in het vlies blijft.
Maar een beetje geluk moet je ook hebben.