[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:17

regtur schreef:
Diane_Basje schreef:
Palomino is ook vos en vosxvos is altijd vos, dus vos of palomino

Stel, de hengst heeft spierwitte staart en manen, maar dat is niet gegarandeert voor zijn nakomelingen toch? is dat weer een apart gen, wat die nuance bepaalt?

Moeilijk, ik denk dat dat heterozygoot is, dat zou betekenen dat hij dat voor 50% doorgeeft, maar dat weet ik niet zeker.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:17

vos x palomino =
vos = ee cc (geen verdunning)
palomino = ee Cc (enkelvoudig verdunningsgen)

nakomelingen zijn dan:
50% vos, 50% palomino

De rest zal ik even in woorden doen, anders gaan de letters je duizelen (leg het je morgen wel op papier uit).

vos x valk=
de valk kan homo- of heterozygoot bruin zijn. Valk is een enkelvoudige verdunning van bruin (dubbel verdund is perlino). Als de valk homozygoot bruin is, geeft hij met een vos altijd een valk of een bruine. Bij heterozygoot kan hij vos, zwart en bruin geven als ook palomino, valk en smokey.

edit: haha je was me weer voor:)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:18

Melanie5 schreef:
edit: haha je was me weer voor:)

Haha, maar het is ook zo leuk en interessant, kan er uren over praten, alleen ben je de meeste geinteresseerden dan al kwijt... :z %)

Edit; ik heb nu een koffievosroan drachtig van een valk. Zijn wel 12 mogelijkheden wat het veulen kan worden, al dan niet met sooty om de kleur donkerder te maken. Zou een leuk goktopic worden :')

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:45

Gister trouwens nog 2 foto's van d'r koppie gemaakt;

Afbeelding

Afbeelding

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:48

Hoezo noem je dit een koffievos? Een koffie vos is echt donker koffie kleur, echt zwarte koffie. Dit is gewoon vos.

Maar interessant is het zeker. Ben er al jaren mee bezig en het wordt steeds leuker.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:51

Ze lijkt hier lichter dan in het echt, maar ze is echt een donkere vos. Ach, de ene keer noem ik haar een vos roan, dan weer een donkere vosroan. denk dat ze idd te licht is voor een koffievos, maar ze is donkerder dan de 'doorsnee' vos.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:21

Dan nog een 'kleurvraagje' : uit een zweetvos (flaxen?) en een palomino komt een vos met grijze manen. Wat is de genetische benaming voor deze kleur? Zilverappel? Ze is nu gedekt door een palomino. Kan het veulen toch weer een zweetvos worden?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:24

Die laatste vraag kan ik niet beantwoorden. Op bovenstaande foto's is wel te zien dat mijn vos(roan) ook grijze manen heeft. Zilverappel is echter een ander gen en ook een andere kleur, kijk maar even op de site van de Vliedbergstud.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:23

Wij hebben uit een zweetvosmerrie met een bruine hengst ook al eens een vos met grijze manen en staart gehad. FOTO. Deze pony heeft ook onmiskenbaar het sabinogen. ;) Wellicht zit het zilvergen ook wel ergens verborgen bij de welsh, maar wordt het nog niet als zodanig (h)erkend of dat f'je zorgt ook voor een ander soort mutatie dan alleen maar witte manen en staart.

Over vererving van het f-gen is dus nog weinig bekend. Ze gaan er nu vanuit dat het recessief is. Een zweetvos heeft dus 'ff'. Op zwarten en bruinen met ff is het niet zichtbaar, maar een bruine, zwarte of vos kan ook drager zijn met Ff waarbij op een vos het dan door de dominante F ook niet zichtbaar zal zijn.

Een zweetvoshengstje zal dus altijd een 'f'laxen doorgeven aan zijn nakomeling, maar het is afhankelijk van de merrie of dit ook tot uiting komt. In die theorie zal zweetvos x zweetvos altijd een zweetvos op moeten leveren.

Boreas Ubbo was overigens een hengst die absoluut het 'f' gen droeg.Hij heeft zelf meerdere zweetvossen gegeven, maar op de foto in het hengstenboek als jonge hengst lijkt hij ook lichtere manen te hebben dan in de tijd dat ik hem kende.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:01

Ik had een vos uit een merrie van ubbo. Die had als jaarling blonde manen, later werden ze grijs en nu zijn ze dezelfde kleur als de vacht.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:04

Hier ook een leuk kleurentopic van een tijd geleden, ik denk wel een mooi beeld met veel foto's erbij ;)
[WPC] Zilverappel Welsh Ponies
(bij velen al wel bekend natuurlijk, maar blijft toch interessant die kleurtjes!)

Mooie hengst is het; goudlokje :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:16

Diane_Basje schreef:
Ze lijkt hier lichter dan in het echt, maar ze is echt een donkere vos. Ach, de ene keer noem ik haar een vos roan, dan weer een donkere vosroan. denk dat ze idd te licht is voor een koffievos, maar ze is donkerder dan de 'doorsnee' vos.

Ik vind het een echte roodschimmel.... tja of roan maar koffievos...... :o
De pony in deze link is een koffie vos ;) (en dan zijn er nog donkerdere...)
http://www.globalhorseshop.com/index.ph ... =617911354

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:41

Ik denk dat de mijne ook onder de noemer koffievos valt, of noemen ze dit weer een zweetvos ?
Afbeelding

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:08

Als ik het goed zeg heeft jouw paard zowel sooty (maakt de kleur donkerder) en flaxen (lichte manen en staart), but please correct me if I'm wrong.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:22

Westernfreak schreef:
Wij hebben uit een zweetvosmerrie met een bruine hengst ook al eens een vos met grijze manen en staart gehad. FOTO. Deze pony heeft ook onmiskenbaar het sabinogen. ;) Wellicht zit het zilvergen ook wel ergens verborgen bij de welsh, maar wordt het nog niet als zodanig (h)erkend of dat f'je zorgt ook voor een ander soort mutatie dan alleen maar witte manen en staart.

Over vererving van het f-gen is dus nog weinig bekend. Ze gaan er nu vanuit dat het recessief is. Een zweetvos heeft dus 'ff'. Op zwarten en bruinen met ff is het niet zichtbaar, maar een bruine, zwarte of vos kan ook drager zijn met Ff waarbij op een vos het dan door de dominante F ook niet zichtbaar zal zijn.

Een zweetvoshengstje zal dus altijd een 'f'laxen doorgeven aan zijn nakomeling, maar het is afhankelijk van de merrie of dit ook tot uiting komt. In die theorie zal zweetvos x zweetvos altijd een zweetvos op moeten leveren.

Boreas Ubbo was overigens een hengst die absoluut het 'f' gen droeg.Hij heeft zelf meerdere zweetvossen gegeven, maar op de foto in het hengstenboek als jonge hengst lijkt hij ook lichtere manen te hebben dan in de tijd dat ik hem kende.

Wij hebben een dochter van Ubbo gehad, palomino, met witte manen in d ejeugd en later grijs. Uit haar hebben wij verschillende ponies: palomino met grijze manen, perlino, palomino met witte manen, koffievos met donkere manen. telkens duikt er weer nageslacht op palomino met grijze manen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:30

De pony met de grijze manen in de link is ook een kleinzoon van Ubbo.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:41

Gisteravond is mijn nieuwe aanwinst Lacy Blue Bee aangekomen!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:04

dadabo schreef:
Gisteravond is mijn nieuwe aanwinst Lacy Blue Bee aangekomen!

Nou? Ook zo goed dat je er al "hengstenkeuringkriebels" van krijgt?

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:39

Ja, hij ziet er keurig uit!

prinske52

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:47

Melanie5 schreef:
prinske52 schreef:
heey allemaal

ik heb ook 2 welsh A merrie's schimmeltjes die ik over paar jaar ga dekken
ze zijn show gefokt dus toppertjes om mee te fokken

maar had eens een paar vraagjes , op wat moet je zeker letten bij een hengst kiezen en wat zijn de normale kosten voor een dekking
en vanaf welke leeftijd is het beste om te dekken met je merrie ?

Hi, welkom hier.
Normaal dek je niet voor het 3e levensjaar van de merrie.
Wat voor afstamming hebben je merries? Hoe bedoel je show gefokt?
Dekgeld is geheel afhankelijk van de kwaliteit en beschikbaarheid van een hengst. Kan variëren van 100 tot 500 voor de sectie A.

ze zijn nu 2 jaar allebij dus nog even wachten :)
en show gefokt bedoel ik dat ze van een fokker komen die met zijn merries show gaat lopen en ze dus puur op uiterlijk en gangen zijn gefokt
maar ik weet niet zoveel van fokken en ik zelf ga mennen met de pony's over een dik half jaar
en voor de afstammeling moet ik hun pas even zoeken

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:08

darwin schreef:
Ik denk dat de mijne ook onder de noemer koffievos valt, of noemen ze dit weer een zweetvos ?
Afbeelding

Ik zeg "zweetvos" , bij een koffievos moeten de manen én staart ook donker zijn....

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:31

Ik noem dit koffievos:Zomerdijks Cerdina
Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:35

regtur schreef:
Ik noem dit koffievos:Zomerdijks Cerdina
Afbeelding

Jep dat is er eentje oa...er zijn nog donkerdere...(maar zie haar kleur manen en staart,die is gelijk aan d'r vachtkleur)..

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:37

Westernfreak schreef:

Was die als veulen op de Dragonshow?

Flevozichts Willeke als 2 jr. Hier werd ze jeugdkampioene
Afbeelding

En hier als 21 jarige op de show te Exloo ( dacht ik)
Afbeelding

En dit is Zomerdijks Wiedelientje van Varpullan Wieroch als 2 jarige
Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:41

regtur schreef:
Westernfreak schreef:

En hier als 21 jarige op de show te Exloo ( dacht ik)
Afbeelding

Ja dat vind ik ook zo mooi,wij hebben vroeger een welsh A-hengtje op stal gehad ( 2e bezichtiging) die was precies zo,weet helaas niet meer hoe die heet...