[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:11

presca word alsnog verkocht,heb daar al meerdere geinteresseerden voor maar er zijn nog geen afspraken rond van wie wanneer komt kijken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:38

uryanne schreef:
Tja, ik weet inmiddels wat hij kost... Ik zit niet zo in de oudere hengsten dus ik neem maar aan dat het astronomisch is ;)

Je noemt alleen de stalnamen regtur. Wat is zijn volledige afstamming? Ken er maar een van de fronbach stud.

De vader is Fronbach Canny Lad, de m. weet ik niet precies, ik zou nog een volledige afstamming krijgen.
Canny Lad hebben wij gezien op de FO 2000 en wilden hem toen al kopen. Ip daarvan kwam Hy-Society, wat ook niet verkeerd is geweest. Maar nu hebben we toch een zoon van Canny Lad. Deze hengst heeft op de Lippens stud gestaan, en is bruin van kleur. Het verbaasd mij dan ook dat er zo'n lichte vos uitkomt. Maar omdat we toch wel wat bezig zijn met kleuren enz. vind ik het wel leuk om dat eens uit te spitten.
Maar nu eerst druk met schaatswedstrijd van de kleinkinderen....

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:01

regtur schreef:
De vader is Fronbach Canny Lad, de m. weet ik niet precies, ik zou nog een volledige afstamming krijgen.
Canny Lad hebben wij gezien op de FO 2000 en wilden hem toen al kopen. Ip daarvan kwam Hy-Society, wat ook niet verkeerd is geweest. Maar nu hebben we toch een zoon van Canny Lad. Deze hengst heeft op de Lippens stud gestaan, en is bruin van kleur. Het verbaasd mij dan ook dat er zo'n lichte vos uitkomt. Maar omdat we toch wel wat bezig zijn met kleuren enz. vind ik het wel leuk om dat eens uit te spitten.
Maar nu eerst druk met schaatswedstrijd van de kleinkinderen....

Leuke anekdote ivm. de kleuren van je nieuwe hengst;

ik heb een dochter van de bruine Lippens Omega. Deze merrie is net als jullie hengst lichte vos met witte manen en staart (ik denk dat jullie haar sabino zouden noemen, maar ze staat als stekelharig op papier).

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:25

Wat ontzettend fijn dat je een plek hebt gevonden Inowa! *\o/* Wat zal dat een opluchting zijn zeg!

Gave nieuwe hengst zeg Regtur! Wat een mooi sprekend koppie zit erop zeg!

Na al die mooie sneeuwfoto's kan Azia niet achter blijven! Nu alles wit is zie je eigenlijk pas echt dat Azia toch verre van wit is, ondanks dat ze echt een heeele lichte palomino is :) :

Afbeelding

Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:17

uryanne@ Ik denk zelf dat Omega een andere afstamming heeft, maar aparte kleuren vind je soms wel in bepaalde lijnen. We hebben ook nog en half- of volle zus van de hengst erbij gekocht. Die wordt chestnut genoemd, maar voor mij is ze bruin-nog -wat.
Weer een beetje huiswerk.

prinske52

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:21

heey allemaal

ik heb ook 2 welsh A merrie's schimmeltjes die ik over paar jaar ga dekken
ze zijn show gefokt dus toppertjes om mee te fokken

maar had eens een paar vraagjes , op wat moet je zeker letten bij een hengst kiezen en wat zijn de normale kosten voor een dekking
en vanaf welke leeftijd is het beste om te dekken met je merrie ?

nog tips zijn altijd welkom

hier enkele fototjes

http://i42.tinypic.com/jkkjl3.jpg

http://i43.tinypic.com/358chte.jpg

Shazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:23

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:33

prinske52 schreef:
heey allemaal

maar had eens een paar vraagjes , op wat moet je zeker letten bij een hengst kiezen en wat zijn de normale kosten voor een dekking
en vanaf welke leeftijd is het beste om te dekken met je merrie ?

Hi, welkom hier.
Normaal dek je niet voor het 3e levensjaar van de merrie.
Wat voor afstamming hebben je merries? Hoe bedoel je show gefokt?
Dekgeld is geheel afhankelijk van de kwaliteit en beschikbaarheid van een hengst. Kan variëren van 100 tot 500 voor de sectie A.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:42

Als ik me niet vergis, komen de blonde manen door het flaxen gen. Dit uit zich niet op bruinen / zwarten, maar alleen op de vos. Niet zo vreemd dus dat een bruine een vos met lichte manen en staart kan geven ;)

http://www.bokt.nl/wiki/Flaxen

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:55

Weer wat nieuwd geleerd vandaag ! Show gefokt. Nog nooit van gehoord. Benieuwd wat dit inhoud en of dit dan eind producten zijn waar je moeilijk verder mee kunt fokken. Inderdaad dekken vanaf 3 jaar en voor sommige merries is het zelfs nog beter om nog een jaar langer te wachten.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:58

Klopt is idd het flaxen-gen. Dat maakt de manen en staart van een vos lichter, zoals bij haflingers. Een vos heeft van beide ouders het vos-gen meegekregen, dus of de ouders zijn vos of ze hebben het vosgen. Vos is recessief, dus als een hengst een zwart en een vosgen draagt, dan toont hij het zwarte gen. Een bruine draagt ook 1 of 2x agouti, dat maakt van zwart bruin. Een zwarte of bruine kan het vosgen verstopt hebben en een vos kan het bruin-gen verstopt hebben.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:30

prinske52 schreef:

Zoals Patrick al zegt 1 + 1 = niet altijd 2. Zeker in de fokkerij niet. Gelukkig niet, anders was er niets spannends meer aan :D

(wil natuurlijk niet zeggen dat je geen goed fokmateriaal hebt. Dat moet de toekomst uitwijzen ;) )

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:50

Shazee@ danke schon. Hij heeft nog een hele mooie naam ook! Maar da's niet het belangrijkste. We vinden hem gewoon heel erg leuk. Over dat flaxengen, dat ga ik nog eens nazoeken. Hij heeft ook bruine ogen zo te zien. Ik wil ook even weten waar de palominokleur van het veulentje vandaan komt. Die heeft als grootvader Revel Hyline. En dat is een schimmel.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:53

Een schimmel heeft altijd een basiskleur die hij kan doorgeven, al zie je die niet, zit verstopt onder het schimmelgen. Als een veulen een verdunning heeft moet dit rechtsstreeks van een van de ouders komen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:53

Diane_Basje schreef:
Klopt is idd het flaxen-gen. Dat maakt de manen en staart van een vos lichter, zoals bij haflingers. Een vos heeft van beide ouders het vos-gen meegekregen, dus of de ouders zijn vos of ze hebben het vosgen. Vos is recessief, dus als een hengst een zwart en een vosgen draagt, dan toont hij het zwarte gen. Een bruine draagt ook 1 of 2x agouti, dat maakt van zwart bruin. Een zwarte of bruine kan het vosgen verstopt hebben en een vos kan het bruin-gen verstopt hebben.

verdunningen , enkel of dubbel hebben geen geheimen meer voor ons, maar dit wat jij nu noemt daar kom ik niet makkelijk uit.
Ik ken een bruine hengt, ook Fron bach, die heeft nooit een vosnakomeling gehad. Terwijl hij alle kleuren merries gehad heeft. Hoe kan dat?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:55

Diane_Basje schreef:
Een schimmel heeft altijd een basiskleur die hij kan doorgeven, al zie je die niet, zit verstopt onder het schimmelgen. Als een veulen een verdunning heeft moet dit rechtsstreeks van een van de ouders komen.

Dit volg ik dus. Een pony met een verdunningskleur of schimmel, heeft iig 1 ouder met die kleur, anders kan het niet. Geldt ook voor roan.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:06

regtur schreef:
Diane_Basje schreef:

verdunningen , enkel of dubbel hebben geen geheimen meer voor ons, maar dit wat jij nu noemt daar kom ik niet makkelijk uit.
Ik ken een bruine hengt, ook Fron bach, die heeft nooit een vosnakomeling gehad. Terwijl hij alle kleuren merries gehad heeft. Hoe kan dat?

Dat is echt lastig uit te leggen ,maar zal het proberen. Voor elke eigenschap zijn er 2 genen. Dit kunnen 2 dezelfde of 2 verschillende zijn. Bij 2 verschillende (heterozygoot) toont de dominantste. Je hebt eigenlijk maar 2 basisgenen, de basiskleuren zwart en vos, aangeduid als E (zwart) en e (vos. Elk paard heeft één vd 3 combinaties. EE, Ee of ee. Eén vd 2 wordt doorgegeven aan een veulen, veulen krijgt van beide ouders één gen en vormt weer één van deze 3 combinaties.
EE toont als zwart
Ee toont als zwart, maar kan ook een vosgen aan een nakomeling geven
ee toont als vos en kan alleen maar vosgenen doorgeven.

Hierbij kan AA of Aa worden doorgegeven, A= Agouti en maakt van zwart bruin.
De hengst die jij noemt is dus sowieso EE, kan dus zelf geen vosgen doorgeven, en zijn dominante E gen zal altijd over een eventueel vosgen van de merrie dominant zijn. Hij is bruin en zal dus één of 2 agoutigenen hebben.
Wij hebben een bruine merrie gehad die een vosveulen en een zwart veulen heeft gegeven, zij is dus EeAa. Ik kan meer info geven, maar dit is al moeilijk genoeg denk ik.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:10

regtur schreef:

Een bruine kan zuiver (=homozygoot) of onzuiver (= heterozygoot) zijn voor het agouti gen. Agouti is het gen dat de kleur zwart verdrijft naar benen en behang.
Als een bruine honozygoot bruin is, heeft hij 2 agouti genen. Dek je daar een vos of zwarte mee, dan kan er alleen een bruine uit komen, omdat hij het bruine gen altijd mee geeft. (uiteraard kan je ook schimmel krijgen, maar dan bruin geboren).
Is een hengst heterozygoot bruin, dan kan hij of 1 agouti gen meegeven of geen. In dat geval vererft de hengst ook vos en zwart.

edit: haha diana je was me net voor

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:12

diane-basje@, dank je zover. Ik blijf het lastig vinden, maar wel boeiend. Wat zou er theoretisch uit de voshengst, gekruist met een palomino komen? Of een valk? Of een bruine?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:13

Palomino is ook vos en vosxvos is altijd vos, dus vos of palomino

Diane_Basje

@melanie hoe meer uitleg hoe beter toch?

regtur

Ik zal mijn boek er maar weer eens bijpakken.
Iedereen succes morgen!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:14

Vos x valk is vos, bruin zwart palomino smokey of valk
Vos x bruin is vos bruin of zwart

In beide gevallen afhankelijk van de genen van ouders uiteraard

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:15

Diane_Basje schreef:
Palomino is ook vos en vosxvos is altijd vos, dus vos of palomino

Stel, de hengst heeft spierwitte staart en manen, maar dat is niet gegarandeert voor zijn nakomelingen toch? is dat weer een apart gen, wat die nuance bepaalt?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:16

Mocht je me zaterdag tegenkomen en het duizelt je, dan leg ik het 'live' nog een keer uit haha. Succes en veel plezier morgen allemaal, tot zaterdag!