[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:26

ik volg jullie topic al een tijdje en ga mij dus niet in jullie discussie mengen,maar wil alleen even reageren op het rijden van A welshjes.
Mijn dochter is 12 jaar en erg klein van lengte,en niet bang uitgevallen , maakt pony's zadelmak .zij is kring en overijssels kampioen L1 ,kring en overijssels kampioen L2 en reserve kampioen M1 met een C pony
Zij past prima op kleine pony ,mag hengsten starten
bij belangstelling stuut een PB

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:52

zitake schreef:
Ik denk dat er zowiezo als sportpony weinig markt ligt voor welsh a'tjes. Dit is wat ik zo in de praktijk merk. Hier op provinciaal vlak, heel weinig kleine pony's, welshjes moet je heel hard zoeken zelfs, vaak gewoon mengelmoesjes of dan de net iets grotere pony's. Komt er nog eens bij dat welshjes vaak wat karakter hebben en dat in combi met een jong ruitertje is vaak niet zo handig. Eerlijk gezegd als het niet voor de sport is, zou ik ook wel voor het mooie kiezen. Revelinvloeden vind ik vaak heel mooi, die springen er nog altijd een beetje uit bij mij. Dus dan kies ik eerder daarvoor. Maar echt voor de sport valt het natuurlijk niet mee. zoals Blackdevils zegt, je raakt dan amper een bitje in kwijt, laat staan dat je een hoofdstel vind wat onmiddelijk past. Hobbelpaardgangen vind ik over het algemeen nog meevallen.

De markt voor sportponies valt hier nog wel mee. Je moet misschien je aanfok ook als zodanig aanbieden/presenteren. Een pony zadelmak laten maken kost een paar cent, maar het komt er wel dubbel en dwars weer uit. Daar gaat natuurlijk wel een paar jaar opfok aan vooraf, wat ook het nodige kost. Maar wil men daar niet in investeren, dan blijft de vraag: waarvoor fok je uberhaupt?
Om na een weloverwogen en verantwoorde hengstenkeuze een maand of 4 tegen je veulen aan te kijken en dan te bedenken dat de volgende in aantocht is, dus weg met deze?
Dan is het beter, denk ik, gewoon bij intertoys een hobbelpaard te kopen, en deze zo nu en dan op zolder te zetten en weer tevoorschijn te halen.
Geen kosten, geen frustraties, etc.

Cemlys

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:23

Idd helemaal akkoord. bijgevolg zijn hier ook niet zoveel fokkers van kleine pony's te vinden. Ga maar niet in detail treden over de reacties die ik al gekregen heb hier in onze buurt wanneer het over fokker met welsh a'tje gaat. als ik mijn eerste veulen fok, wil ik dat met een duidelijk doel voor ogen doen (heb dat doel trouwens al jaren in mn hoofd).

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:58

He Berry, Dion al op stal staan? Hoe gaat het met hem? Tot de 25e april.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:52

heey, ja staat hier , gaat goed hard mee aan het werk.
zie je 25e

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:25

pietsie schreef:
ik volg jullie topic al een tijdje en ga mij dus niet in jullie discussie mengen,maar wil alleen even reageren op het rijden van A welshjes.
Mijn dochter is 12 jaar en erg klein van lengte,en niet bang uitgevallen , maakt pony's zadelmak .zij is kring en overijssels kampioen L1 ,kring en overijssels kampioen L2 en reserve kampioen M1 met een C pony
Zij past prima op kleine pony ,mag hengsten starten
bij belangstelling stuut een PB

dat mag toch pas vanaf je 14e of mis ik nou iets?
Ik dacht dat je 14 en L2 moest zijn?

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:20

Nee ,12 jaar l springen of l2 dressuur :) ken het probleem meeste 12 jarigé zijn al te groot voor een a-tje

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 00:14

cuneracobs schreef:
heey, ja staat hier , gaat goed hard mee aan het werk.
zie je 25e

nog een beetje nagegroeid dan na de HK? Fijn dier om mee te werken ofniet?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:55

Vorige week hadden we een dood veulen. het was in het vlies geboren, en hoewel we het allemaal via de camera gevolgd hebben, maar niet de daadwerkelijke geboorte konden zien, besloten we na 3 a 4 minuten te gaan kijken. Het veulen zat in het vlies, de merrie lag nog, en hoewel het nog leefde toen we erbij kwamen, heeft het het niet gehaald.
We hebben al zeker een stuk of 7 veulens uit het vlies gehaald , die het allemaal wel gered hebben, maar in de meeste gevallen stonden we er dan bovenop.
Wie van jullie heeft ook deze ervaring, nl. dat een veulen maar zo kort in het vlies hoeft te zitten en het stikt/verdrinkt?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:17

Bij de pony's heb ik het gelukkig nooit gehad. Al wel eens dat het veulen er al bijna was en het vlies niet door. Toen heb ik het gedaan. Hoe dit afgelopen zou zijn als ik er niet bij was weet ik niet.

Bij de koeien/kalveren heb ik er wel ervaring mee.
Wanneer een pasgeborene erg benauwd is dan hebben we een flesje met druppels die het slijm oplossen.
Dit gooien we dan achter in de keel/neus en hangen het jonge ding dan op kop over een muurtje, koe of deur zodat het slijm er makkelijk uit kan.
Goed wrijven en op zijn poten leggen ipv opzij helpt ook.
Een beetje koud water er over heen gooien maakt het ook weer actiever.
Mond op neusbeademing kan ook door met de handen de mond en één neusgat af te dekken en dan een keer te blazen. Reanimeren heb ik ook wel eens gedaan. Je doet al eens wat op zo'n moment en als je niets doet weet je zeker dat het over is. Vaak lukt het...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:26

Wat vervelend regtur. :\ Wij hebben hier wel eens vlies moeten breken, omdat dat niet vanzelf gebeurde, maar die veulens zijn allemaal in leven gebleven. Het kan ook zijn geweest dat het al een zwak veulen was.

Desalniettemin, sterkte! :(:)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:08

Wat sneu regtur. Daar wil niemand 11 maanden op hoeven te wachten. In 40 jaar hebben we ook al het een en ander mee moeten maken, gelukkig nog nooit eentje dood in de zak gevonden. Ik begrijp wel dat het risico kleiner is als de merrie in de kudde loopt als het veulen geboren moet worden, omdat er dan sneller opgestaan wordt en dergelijke. Maar op zichzelf brengt dat weer andere risico's met zich mee.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:24

regtur schreef:
Vorige week hadden we een dood veulen. het was in het vlies geboren, en hoewel we het allemaal via de camera gevolgd hebben, maar niet de daadwerkelijke geboorte konden zien, besloten we na 3 a 4 minuten te gaan kijken. Het veulen zat in het vlies, de merrie lag nog, en hoewel het nog leefde toen we erbij kwamen, heeft het het niet gehaald.
We hebben al zeker een stuk of 7 veulens uit het vlies gehaald , die het allemaal wel gered hebben, maar in de meeste gevallen stonden we er dan bovenop.
Wie van jullie heeft ook deze ervaring, nl. dat een veulen maar zo kort in het vlies hoeft te zitten en het stikt/verdrinkt?

het is mogelijk dat er iets mis was met het veulen he. Mss te zwak of een of andere afwijking. Raar iig, je zou nog kunnen denken als hij te lang in de vliezen zit dat hij stikt maar aangezien hij nog leefde toen jullie erbij kwamen. bij lammeren kun je nogal eens proberen ze ondersteboven te houden, mondje mooi vrij maken en vaak loopt er ook wat vruchtwater uit de mond dan. Willen ze niet ademen dan zijn er weer wat truucjes voor, maar kan me eigelijk niet voorstellen dat dit bij een veulen kan. Iig wel jammer.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:32

vannacht een nieuw welsh cob merrieveulen geboren van onze merrie cappells argentina en tardebigge easter phoenix - een voskleurige met 4 witte benen en een bles

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:11

Ik ga het eens wagen, weet niet of hier nog echte NWR fokkers/kenners rondlopen of anderen die het leuk vinden, wat vinden jullie van mijn nu 2-jarige merrie? (foto is van half maart in d'r vrijetijdsoutfit..., ik ga v/d week eens zien of ik een nieuwe foto kan maken, die én duidelijker is en waar ze beter staat :j ) Plan is om met haar naar de keuring te gaan dit jaar, eigenlijk voor het grootste gedeelte voor de ervaring en natuurlijk is het altijd interessant een oordeel van de jury te horen. :j

Afbeelding

Afbeelding

http://i188.photobucket.com/albums/z125 ... 0143-2.jpg
Foto van afgelopen winter.

Vader is, de inmiddels overleden, Boomer (1.46 meen ik uit mijn hoofd). Moeder is een Morgenland's Fabian van 1.50. Heaven meet inmiddels 1.44.

*edit; nog een standfotootje erbij.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 08-04-09 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's illustratie, overige in link geplaatst.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:19

Vind haar er niet verkeerd uit zien Jody! Vond haar als veulen/jaarling wat popperig, maar ze lijkt zo wat langere lijnen te hebben.
Achterhand nog wat hoog, maargoed ze is 2 jaar oud. Enige wat me opvalt is dat ze wat week is in de rug. En ze lijkt voor wat bokbenig te staan, maar dat kan aan de foto liggen. Wel mooi fijn beenwerk.
Mooi klein hoofdje, nek misschien iets zwaar en een lichte onderhals.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:25

De stand op de foto is niet ideaal, zeker achter niet, maar helaas had ik er een absolute leek bij die haar neer moest zetten, dit is het beste wat ik uit die persoon kon trekken om haar goed te zetten. Madam is ongeduldig. :')

Ze is inderdaad langer geworden, de rug, de nek/hals. :j Hoofdje blijft inderdaad mooi klein, waar ik dus ook erg blij mee ben. Laatst een cobhalster voor d'r gehaald (van op de foto) en die is dus nog te groot, dus we blijven bij pony.

De rug, ik zal v/d week foto's maken. :j Naar wat ik vandaag zag is die weer veranderd.

Bedankt iig. :j

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:32

Zie dat je er nog een foto bij hebt geplaatst. Daar lijkt het ook al wat beter. Op de eerste foto drukt ze het misschien ook wel wat weg. Maar zie bij jonge paardjes graag een mooie strakke rug.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:20

BlackDevils schreef:
Bij de pony's heb ik het gelukkig nooit gehad. Al wel eens dat het veulen er al bijna was en het vlies niet door. Toen heb ik het gedaan. Hoe dit afgelopen zou zijn als ik er niet bij was weet ik niet.

Bij de koeien/kalveren heb ik er wel ervaring mee.
Wanneer een pasgeborene erg benauwd is dan hebben we een flesje met druppels die het slijm oplossen.
Dit gooien we dan achter in de keel/neus en hangen het jonge ding dan op kop over een muurtje, koe of deur zodat het slijm er makkelijk uit kan.
Goed wrijven en op zijn poten leggen ipv opzij helpt ook.
Een beetje koud water er over heen gooien maakt het ook weer actiever.
Mond op neusbeademing kan ook door met de handen de mond en één neusgat af te dekken en dan een keer te blazen. Reanimeren heb ik ook wel eens gedaan. Je doet al eens wat op zo'n moment en als je niets doet weet je zeker dat het over is. Vaak lukt het...

De ervaring met kalfjes of lammeren hebben wij ook wel, en we hebben ook echt wel van alles geprobeerd, omdat de hartslag nog wel voelbaar was. Maar hij was erg slap en gaf geen enkele reactie meer.
Het kan idd een zwak veulen zijn geweest, maar het leek niet heel klein, wel wat mager.
De merrie was er ook niet zo van gediend dat we haar kind probeerden te redden. Ze greep mij bijna in mijn hoofd toen ik geknield met het veulen bezig was.
Ik weet niet of in de kudde veulenen beter is. Voor ons in zoverre geen optie, daar we nogal veel sloten om ons land heen hebben, en zodoende een heel groot risico lopen een veulen te verliezen door verdrinking.
Wat mij verder opvalt is dat de veulens die in het vlies blijven zitten, vaak uit oudere merries komen, die snel en makkelijk veulenen. Zodat er geen tijd is voor het veulen zijn pootjes uit te slaan waardoor het vlies breekt.
Ook hebben we het een paar maal gehad bij merries die de geboorte heel lang ophouden. Ook dan floept het veulen er met gang af. 1 keer zelfs meegemaakt dat het veulen, in het vlies EN de hele nageboorte er tegelijk afkwamen. Gelukkig waren we daar ook bij.En konden we ingrijpen. Maar dan zie je wel hoe hopeloos zo'n jong dier gevangen zit in zijn "veilige"geboortezak.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:03

ik heb jullie raad opgevolgt,en een welshjaarlinghengst gekocht,ipv mijn merrie met zomerezeem te laten dekken!
heb hem gekocht omdat er gezegt werd dat hij 126cm zou worden,in mijn onwetendheid heb ik hem gekocht,en er bleek een stamboekpapier bij te zitten!
maar nu het volgende : er staat sektie A op,die worden toch maar 122cm?
(mijn andere pony is 124,5 en wil straks gaan 2-spannen)
de vader is Centannial Sylvester,moeder Waterland"s samira (laatste kan ik niets van vinden)
aan de moeders kant: vakarien"s casanova en waterland"s spooky (daar kan ik ook niets van terugvinden)
op de stamboekpapieren staan afstammelingen met een * erboven, wat betekend dat?
voor mij tijd om lid te worden van het stamboek, maar hoop dat jullie me al een eind op weg kunnne helpen.
alvast bedankt

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:07

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:08

thanks, nu nog afwachten of hij de juiste stokmaat gaat krijgen, denk pokon gaan voeren :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:34

happytime schreef:
ik heb jullie raad opgevolgt,en een welshjaarlinghengst gekocht,ipv mijn merrie met zomerezeem te laten dekken!
heb hem gekocht omdat er gezegt werd dat hij 126cm zou worden,in mijn onwetendheid heb ik hem gekocht,en er bleek een stamboekpapier bij te zitten!
maar nu het volgende : er staat sektie A op,die worden toch maar 122cm?
(mijn andere pony is 124,5 en wil straks gaan 2-spannen)
de vader is Centannial Sylvester,moeder Waterland"s samira (laatste kan ik niets van vinden)
aan de moeders kant: vakarien"s casanova en waterland"s spooky (daar kan ik ook niets van terugvinden)
op de stamboekpapieren staan afstammelingen met een * erboven, wat betekend dat?
voor mij tijd om lid te worden van het stamboek, maar hoop dat jullie me al een eind op weg kunnne helpen.
alvast bedankt

Hallo Happytime,

ten eerste: Centannial's Sylvester is 1,19m, een hele mooie maat voor een sektie A
Waterland's Samira ken ik even niet. Vikarien's Cassanova is een halfbroer van Vikarien's Cassidy, die was 1.22m, maar een zoon van Cassanova, Vikariens Jabbadabadoo is 1.18m. De vader van Cassanova was Vikariens Jolyon, die is zeker ook niet te groot. Waterlands Spooky ken ik ook niet, maar aan de S te zien komt ze uit de lijn van Riton Sophia, die in 1981 Europees kampioene was.

Ik zou niet weten waarom dat je pony over de maat (1,22m) zou gaan groeien, maar niks is onmogelijk.

Een Welsh pony van 1,26 is moeilijk, die komen bijna niet voor. Te groot voor een A en te klein voor een B. Die worden meestal snel het circuit uitgewerkt. Ik ken misschien wel iemand die een over de maat gegroeide A heeft, maar meestal zijn die niet erg duur (als ze te koop zijn)

Meer info over de afstamming van je pony:

http://www.stalwaterland.nl
http://www.stalvikarien.com

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:40

happytime schreef:
thanks, nu nog afwachten of hij de juiste stokmaat gaat krijgen, denk pokon gaan voeren :D

zal die vast lekker vinden :+

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:26

monica1978 schreef:
Nee ,12 jaar l springen of l2 dressuur :) ken het probleem meeste 12 jarigé zijn al te groot voor een a-tje

Dat wist ik helemaal niet!

Ik ben overigens 15 en pas nog prima op de A hengst die ik in Wales rijd, maar ik denk dat hij ook een stuk of 1.20m is (weet ik niet zeker, ze meten daar in hands..). Dus dat is niet erg klein, op een pony van 1.10 m. pas ik ook niet meer, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe breed de pony is.