Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
zitake schreef:Ik denk dat er zowiezo als sportpony weinig markt ligt voor welsh a'tjes. Dit is wat ik zo in de praktijk merk. Hier op provinciaal vlak, heel weinig kleine pony's, welshjes moet je heel hard zoeken zelfs, vaak gewoon mengelmoesjes of dan de net iets grotere pony's. Komt er nog eens bij dat welshjes vaak wat karakter hebben en dat in combi met een jong ruitertje is vaak niet zo handig. Eerlijk gezegd als het niet voor de sport is, zou ik ook wel voor het mooie kiezen. Revelinvloeden vind ik vaak heel mooi, die springen er nog altijd een beetje uit bij mij. Dus dan kies ik eerder daarvoor. Maar echt voor de sport valt het natuurlijk niet mee. zoals Blackdevils zegt, je raakt dan amper een bitje in kwijt, laat staan dat je een hoofdstel vind wat onmiddelijk past. Hobbelpaardgangen vind ik over het algemeen nog meevallen.
pietsie schreef:ik volg jullie topic al een tijdje en ga mij dus niet in jullie discussie mengen,maar wil alleen even reageren op het rijden van A welshjes.
Mijn dochter is 12 jaar en erg klein van lengte,en niet bang uitgevallen , maakt pony's zadelmak .zij is kring en overijssels kampioen L1 ,kring en overijssels kampioen L2 en reserve kampioen M1 met een C pony
Zij past prima op kleine pony ,mag hengsten starten
bij belangstelling stuut een PB
regtur schreef:Vorige week hadden we een dood veulen. het was in het vlies geboren, en hoewel we het allemaal via de camera gevolgd hebben, maar niet de daadwerkelijke geboorte konden zien, besloten we na 3 a 4 minuten te gaan kijken. Het veulen zat in het vlies, de merrie lag nog, en hoewel het nog leefde toen we erbij kwamen, heeft het het niet gehaald.
We hebben al zeker een stuk of 7 veulens uit het vlies gehaald , die het allemaal wel gered hebben, maar in de meeste gevallen stonden we er dan bovenop.
Wie van jullie heeft ook deze ervaring, nl. dat een veulen maar zo kort in het vlies hoeft te zitten en het stikt/verdrinkt?
BlackDevils schreef:Bij de pony's heb ik het gelukkig nooit gehad. Al wel eens dat het veulen er al bijna was en het vlies niet door. Toen heb ik het gedaan. Hoe dit afgelopen zou zijn als ik er niet bij was weet ik niet.
Bij de koeien/kalveren heb ik er wel ervaring mee.
Wanneer een pasgeborene erg benauwd is dan hebben we een flesje met druppels die het slijm oplossen.
Dit gooien we dan achter in de keel/neus en hangen het jonge ding dan op kop over een muurtje, koe of deur zodat het slijm er makkelijk uit kan.
Goed wrijven en op zijn poten leggen ipv opzij helpt ook.
Een beetje koud water er over heen gooien maakt het ook weer actiever.
Mond op neusbeademing kan ook door met de handen de mond en één neusgat af te dekken en dan een keer te blazen. Reanimeren heb ik ook wel eens gedaan. Je doet al eens wat op zo'n moment en als je niets doet weet je zeker dat het over is. Vaak lukt het...
happytime schreef:ik heb jullie raad opgevolgt,en een welshjaarlinghengst gekocht,ipv mijn merrie met zomerezeem te laten dekken!
heb hem gekocht omdat er gezegt werd dat hij 126cm zou worden,in mijn onwetendheid heb ik hem gekocht,en er bleek een stamboekpapier bij te zitten!
maar nu het volgende : er staat sektie A op,die worden toch maar 122cm?
(mijn andere pony is 124,5 en wil straks gaan 2-spannen)
de vader is Centannial Sylvester,moeder Waterland"s samira (laatste kan ik niets van vinden)
aan de moeders kant: vakarien"s casanova en waterland"s spooky (daar kan ik ook niets van terugvinden)
op de stamboekpapieren staan afstammelingen met een * erboven, wat betekend dat?
voor mij tijd om lid te worden van het stamboek, maar hoop dat jullie me al een eind op weg kunnne helpen.
alvast bedankt
monica1978 schreef:Nee ,12 jaar l springen of l2 dressuurken het probleem meeste 12 jarigé zijn al te groot voor een a-tje