[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:37

uryanne schreef:
zitake schreef:
Hoeveel en wat voeren jullie je jaarlingen die straks naar de keuring moeten.
Krijg af en toe te horen dat ik teveel voer, ze krijgen ongeveer 1 schep (gewoon zo'n pavoschep vol) merriebrok, om de dag 2 scheppen slobber, wortelen, hooi/kuil onbeperkt. De zwarte was wat ielig, maar wordt nu mooi voller. de andere ziet er gewoon prima uit.

Moet jij als dierenarts nu aan ons vragen wat jouw ponies moeten eten? :D

Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik krijg wel eens de kriebels van dat soort vragen. Op bokt zie je veel van dit soort topics. Vreemden moeten kunnen bepalen hoeveel een pony aan voer moet hebben?
Dat is mijn inziens wel van vele factoren afhankelijk. Staat er nog gras in de weide? Is de pony snel vet of juist niet? Allemaal zaken die een vreemde niet kan beoordelen en dus ook geen goed advies over kan geven.

Mijn jaarlingen/ tweejarigen krijgen niets anders dan goed hooi (niet onbeperkt!). Af- en toe een boterhammetje of een wortel. Zien er prima uit en spelen en rennen door de weide.
Ik ben altijd wat terughoudend om gezonde, jonge dieren vol aan het krachtvoer te zetten.
Wanneer in maart het gras weer kwaliteit begint te krijgen zijn ze in april alweer te dik. Kan geen biks tegenop ;)

nee ik vind dat ze prima gevoerd worden, daar verander ik niets aan, maar ik was benieuwd of het dan zoveel afwijkt van wat een ander voert. ;) dus meer even vergelijken, het is niet dat ik totaal geen idee heb wat ze moeten krijgen, zit daarvoor al lang genoeg in de paarden. Ze staan er prima bij en ik voer altijd op het oog. ze krijgen mijn inziens niet teveel. ze zijn volop in de groei dus logisch dat ze net wat meer nodig hebben, ik zie teveel jonge paarden die de eerste jaren te kort komen. ze staan nu ook niet in het gras, dus moeten ze het grootste deel uit goed hooi/kuil halen, maar gedroogd verliest toch altijd een beetje van zn inhoud dus wat erbij kan mijn inziens geen kwaad. ze groeien, ontwikkelen weerstand, en ze zijn behoorlijk actief, dat kost allemaal een pak energie. paarden in de vrije natuur is nog iets anders dan hoe ze bij ons gehouden worden, daar zijn ze inderdaad aangewezen op wat ze in de natuur vinden, maar als ze daar ziek worden of dood gaan, dan stopt het daar. toch een groot verschil met paarden gewoon houden en opfokken.

Eilinora

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:35

gewoon niet luisteren naar wat die mensen zeggen ines,je pony,s zien er goed uit en staan mooi in conditie.
blijkbaar hebben je pony,s die hoeveelheid gewoon nodig.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:56

Vandaag is onze inloopstal ( na 3 jaar) zo'n beetje af.We denken dat er 4 a 5 veulens in kunnen. Voor nu hebben we de 3 hengstjes erin en dat is hartstikke fijn. Morgen een baal kuil ervoor, en dat scheelt een hoop werk.
Afbeelding

Afbeelding
Van de palomino is de moeder naar Zwitserland gegaan.

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:07

jenny welke merries zijn verkocht? Lekker dat de stal klaar is.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:05

Melanie5 schreef:
jenny welke merries zijn verkocht? Lekker dat de stal klaar is.

Sarah, Milly en Skylark. Ons streven om op 6 fokmerries uit te komen is bijna gehaald, 3 schimmels 3 kleur. Er moet niets, maar er is nog 1 grijze "over". Ik kan alleen nu niet bedenken welke ik daarvan zou kwijt willen, dus laten we het maar zo, voorlopig.
Het was ook niet de bedoeling dat Sarah weer weg zou gaan, maar we hebben haar veulen nog en die doet het zo goed. Wordt een mooi hengstje!
Belangrijker is dat de ponies een heel goed tehuis hebben gekregen en dat de man er super blij mee is. Ze waren nog mooier dan op de foto, zei hij gisteren aan de telefoon.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:03

@Regtur: Je inloopstal ziet er gezellig uit!
Fijn dat de pony's goed zijn aangekomen en dat de koper zeer tevreden is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:50

Even een foto van Bink in het verre Friesland. Wat is hij toch mooi he? Ben toch wel een hele trotse fokker:)
Afbeelding

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:25

Wow hij is gaaf. Knappe pony is het toch. Volgens mij is hij ook afgevallen ,of lijkt dat maar zo? Of was dat bij jou al.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:47

Melanie5 schreef:
Even een foto van Bink in het verre Friesland. Wat is hij toch mooi he? Ben toch wel een hele trotse fokker:)
Afbeelding

Helemaal terecht hoor! En die Russische voorpluk.... Ik heb een foto van zijn halfzusje op de website staan, kon wel zo een kopie zijn.
Nieuwe hengst is hier ook zojuist aangekomen. Een halve dag later dan gepland, en ik heb maar snel even een foto genomen in de stal. Morgen maar es kijken, of het buiten kan.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:52

Kijk maar eens:
Afbeelding

Look-a-like!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:20

Ja zeker wel. Volle zus he?
Was er weer eens vertraging met transport :P? Vorige keer was er iets met een paspoort van een chaffeur hoorde ik van Patries. Maar ach, een halve dag is te overzien toch?
Ben heel benieuwd naar een foto van de hengst.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:11

Melanie5 schreef:
Ja zeker wel. Volle zus he?
Was er weer eens vertraging met transport :P? Vorige keer was er iets met een paspoort van een chaffeur hoorde ik van Patries. Maar ach, een halve dag is te overzien toch?
Ben heel benieuwd naar een foto van de hengst.

Hoi, nee hoor deze is uit Jobke,Zomerdijks Junipa, dus dubbele Hy-Society. Daarmee dus wel veel van dezelfde genen. Ik heb me gewoon verbaasd over de gelijkenis. Ik geloof dat End of Innocence ergens in de buurt van Nova Zembla staat en Junipa in Vladiwostok.Dat is dan weer dicht bij Japan. En Friesland lijkt al zover weg.... Maar ze hebben allemaal wel dezelfde smaak :D :j

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:18

1 foto, want het is niet ideaal, net van de vrachtwagen, op een vreemde plek, in een krappe schuur, donker en ook niet in showconditie, uiteraard.Maar hij is wel leuk, veel pluspunten.
Afbeelding
Kan ik meteen wel vragen of er mensen zijn die wat meer over de Gilfach stoeterij kunnen vertellen. Als ik het goed heb, heeft Henri Kragt een Gilfachmerrie, maar verder zou ik het niet weten.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:21

Coole hengst!
Hij laat gelijk maar even zien dat hij hengst is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:26

regtur schreef:
Hoi, nee hoor deze is uit Jobke,Zomerdijks Junipa, dus dubbele Hy-Society. Daarmee dus wel veel van dezelfde genen. Ik heb me gewoon verbaasd over de gelijkenis. Ik geloof dat End of Innocence ergens in de buurt van Nova Zembla staat en Junipa in Vladiwostok.Dat is dan weer dicht bij Japan. En Friesland lijkt al zover weg.... Maar ze hebben allemaal wel dezelfde smaak :D :j

Junipa is dan ook echt een kopie van End of Innocence. Wat was Hy Society toch een stempel hengst he? Zo jammer dat hij er niet meer is.

Hengst ziet er goed uit. Mannig is hij zeker haha.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:56

Melanie5 schreef:
Afbeelding

Wat een knapperd!! Misschien een stomme vraag maar is het daar al zo koud geweest??

@regtur; ben benieuwd naar een gewone foto :D Zo genant deze,hahaha

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:16

Wat een mooie foto van Bink Melanie!

Nieuwe hengst Jenny?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:38

vivana schreef:
Wat een knapperd!! Misschien een stomme vraag maar is het daar al zo koud geweest??

Jaja, in het vérre Fryslan is het zowaar 2 dagen -6 geweest 's nachts... _O-

Wel stoere pony's op de foto's hierboven trouwens!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:54

Royaltjuh, hoe is het nou met jouw knappe kleintje? Angel toch?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:56

Haha idd 2 dagen gevroren hier in het noorden, ondertussen kunnen we terug kijken op de vertrouwde modderbende.
Mooie Bink hoor Melanie en Nyckle, die andere blijf ik trouwens ook nog steeds fan van.
Opvallend hoe ze soms op elkaar kunnen gelijken he. Mooie schimmel Jenny
En wow wat een leuk hengstje, ik ben benieuwd naar foto's waar hij duidelijker opstaat, hij is volgens mij zeker niet mis.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:54

zitake schreef:
Haha idd 2 dagen gevroren hier in het noorden, ondertussen kunnen we terug kijken op de vertrouwde modderbende.
Mooie Bink hoor Melanie en Nyckle, die andere blijf ik trouwens ook nog steeds fan van.
Opvallend hoe ze soms op elkaar kunnen gelijken he. Mooie schimmel Jenny
En wow wat een leuk hengstje, ik ben benieuwd naar foto's waar hij duidelijker opstaat, hij is volgens mij zeker niet mis.

Hier heeft het ook 2 nachten gevroren, schaatsen kwamen alweer uit het vet...
hengstje is erg leuk, maar niet voor onszelf. In opdracht gekocht, maar wel afwachten of die fokker hem ook goed genoeg vind. Mocht dat niet zo zijn, dan zal er vast wel een liefhebber voor zijn. Evt. verhuren we hem een seizoen en gebruiken hem zelf. Hij is erg correct, en vre-se-lijk braaf. Straks even checken of hij toevallig niet geruind is..... :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:50

haha dat zou wat zijn :)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:33

zijn de afgelopen jaren meerdere Gilfach merries op de keuringen geweest die door de eigenaren daar zelf zijn uitgezocht en gekocht tijdens een stud bezoek. Merries lopen in het Oosten deslands en zijn zeker niet de minste merries en twee jaar terug ook een jaarling geshowd in Heteren uit een Gilfach merrie.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:45

patrick76 schreef:
zijn de afgelopen jaren meerdere Gilfach merries op de keuringen geweest die door de eigenaren daar zelf zijn uitgezocht en gekocht tijdens een stud bezoek. Merries lopen in het Oosten deslands en zijn zeker niet de minste merries en twee jaar terug ook een jaarling geshowd in Heteren uit een Gilfach merrie.

Nou ja, da's dan positief, zou dus een hengst van Gilfach ook wel goed genoeg zijn.
Afbeelding

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:47

hebben toen wel de mooisten er uit gezocht en zeker het jongere spul was van minder kwaliteit. De belangstellenden en geintereseerden zullen de merries vast wel gezien hebben op de keuringen.