[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 01:49

Melanie5 schreef:
Achterbeen was mij zelf ook wel opgevallen, maar ik vind het op deze leeftijd niet storend. Schouder zou goed moeten komen, als ik haar vergelijk met haar halfzussen. Haar vader heeft een goede schouder en de moeder ook.
Hoofd-hals lijkt nu zwaar, had haar broer op die leeftijd ook. Er zit ook wle nog een pak haar op. Haar hals mag van mij wel zwaarder worden met de jaren.
Verwacht jij dat de bouw van je pony nog zal veranderen met de jaren?
Hoeken en verhoudingen veranderen mijn inziens weinig meer in de jaren.

Een optische zware hoofd-halsaanzet is meestal een gevolg van te kort aan lengte. Ook hierin zal weinig verandering komen denk ik.

regtur

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:30

Vanochtend liep er onverwachts, 2 weken te vroeg een veulen in de wei!
Normaal halen we hoogdrachtige merries 's avonds binnen, maar het leek er nog helemaal niet op.
We hebben wel geluk gehad, dat het niet in de sloot is beland.
Het is overigens een valkhengstveulen, die nog roan kan worden, daar papa een bruinroan is en moeder een palomino.
Het lijkt een goed veulen met veel bot en een mooi hoofdje, mooie rug en croupe.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:51

Gefeliciteerd met de eerste Alladin telg!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:16

BlackDevils schreef:
Melanie5 schreef:
Achterbeen was mij zelf ook wel opgevallen, maar ik vind het op deze leeftijd niet storend. Schouder zou goed moeten komen, als ik haar vergelijk met haar halfzussen. Haar vader heeft een goede schouder en de moeder ook.
Hoofd-hals lijkt nu zwaar, had haar broer op die leeftijd ook. Er zit ook wle nog een pak haar op. Haar hals mag van mij wel zwaarder worden met de jaren.

Een optische zware hoofd-halsaanzet is meestal een gevolg van te kort aan lengte. Ook hierin zal weinig verandering komen denk ik.

tuurlijk veranderd dat wel bij een veulen van nog geen jaar !! beetje nergens op gebaseerd lijkt me...
en sommige lijnen komen de halzen later pas,

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:35

Moeder van dit veulen was ook pas laat rijp. Niets is zo veranderlijk als een veulen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:42

cuneracobs schreef:
BlackDevils schreef:

tuurlijk veranderd dat wel bij een veulen van nog geen jaar !! beetje nergens op gebaseerd lijkt me...
en sommige lijnen komen de halzen later pas,

Ik zou graag bij deze nog verwijzen naar het artikel wat ik eerder in dit topic aangehaald heb van Karel de Lange en natuurlijk ook de ervaringen uit de praktijk. Een veulen wordt geboren met een bepaald skelet. Daarin zitten de hoeken van de gewrichten al in bepaald. Zo kun je bij een veulen al zien dat het een mooie croupe heeft, een steil achterbeen en een lange hals.
Natuurlijk wordt dit beeld later mede beïnvloed door de bespiering die er op moet komen maar de aanleg zal niet veranderen.

Niet te snel conclusies trekken lijkt me ;) :P

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 06:22

Melanie5 schreef:
Hoi Joost, dank voor de punten. Ze is inderdaad momenteel wat overbouwd, maar welke jaarling is dat niet? Korte pijpen zijn beter dan lange toch? Dan zijn de benen sterker. Achterbeen was mij zelf ook wel opgevallen, maar ik vind het op deze leeftijd niet storend. Schouder zou goed moeten komen, als ik haar vergelijk met haar halfzussen. Haar vader heeft een goede schouder en de moeder ook.

Korte pijpen is zeker positief, een pony met te lange pijpen kan van mij het beste maar naar een ander ras overgeschreven worden ;) Helaas zijn er weinig ponies die in dat opzicht echt uitblinken. Overigens waren de eerste 5 punten van mijn lijstje positieve punten, daarna ging het meer over aandachtspunten met dien verstande dat het perspectief van de foto kan betekenen dat mijn observatie simpelweg fout is. Persoonlijk heb ik geen problemen met een A veulen met een wat zwaardere hals, die is hij als jaarling wel weer kwijt. Vraag is of die weer terugkomt ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:48

BlackDevils schreef:
Zo kun je bij een veulen al zien dat het een mooie croupe heeft, een steil achterbeen en een lange hals.
Natuurlijk wordt dit beeld later mede beïnvloed door de bespiering die er op moet komen maar de aanleg zal niet veranderen.

Niet te snel conclusies trekken lijkt me ;) :P

In mijn beste Duits: "Jein". Ik heb wel eens een veulen afschreven en diens vader omdat die het veulen een hopeloos achterbeen had uit een geweldig moeder en een hengst die dat regelmatig fokte. Mijn verbazing was ontzettend groot toen ik dat veulen als 7-jarige zag en ik daar heel wat minder last van had.

Wat is er gebeurd? Optisch bedrog? Ik weet het niet. Ik denk dat de verhoudingen in principe niet echt zouden moeten veranderen, maar dat is niet helemaal zo. Kijk maar een naar het gezicht van een baby en diezelfde baby als volwassene. De verhoudingen in dat gezicht veranderen wel degelijk. Heeft er deels mee te maken hoe dat bot groeit. Zo zijn de pijpen van een veulen meestal relatief lang en het bovenbeen relatief wat kort. Maar in het algemeen wordt een steil achterbeen niet zomaar krom of omgekeerd. Het kan iets rechttrekken, denk ik. Maar goed, ik ben geen wetenschapper.

En toegegeven, een steil achterbeen is niet praktisch om de massa onder het lijf te brengen. Toch kan ik wel een aantal ponies opnoemen die ik dat steile achterbeen durf te vergeven, omdat ze weer andere punten hebben die dan weer uitermate goed zijn. De foutloze pony is volgens mij nog niet geboren en die zal er voorlopig denk ik ook nog even niet komen. In de fokkerij is iedere pony op zichzelf een middel en/of een einddoel. Met alleen een einddoel is het niet leuk fokken en alleen een middel is het wat minder leuk te kijken ;)

Overigens, wat verhoudingen betreft. Een pony die veel bot in zijn benen heeft, heeft dat vaak ook in zijn hoofd. Ik vind persoonlijk een pony die veel bot in zijn hoofd heeft en erg weinig in de benen feitelijk een behoorlijk onhandige combinatie. Verhoudingen en symmetrie spelen wat dat betreft een grote rol. Zo is dus een pony met een lange hals en een korte rug mij heel wat meer waard dan een pony met een lange hals en een lange rug. Maar goed, ik begrijp dat zelfs het aantal wervels in de wervelkolom van een paard niet bij alle dieren gelijk is. Dat is een gegeven dat na de geboorte natuurlijk niet verandert. In een ponyleven komt er niet opeens zomaar een wervel bij na x jaar. Maar ik geloof dat ieder stuk bot wel degelijk op verschillende manieren kan groeien en dat sommige botten sneller kunnen groeien dan anderen. Dat wordt onder andere beïnvloed door belasting/gebruik.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:23

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 08-04-09 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's illustratie, overigen in link geplaatst.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:35

Hij kijkt alsof ie allang door heeft hoe mooi hij is; leuk !!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:57

mooierd! mooi kleurtje ook. :)

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:45

Komt u ook naar de "nacht van de bijzondere rassen" met de welshhengsten ?

Er komen heel veel welsh hengsten en ook andere speciale rassen naar de show.
Nacht van de bijzondere rassen
Zaterdag 28 maart 2009 vanaf 20 u.
Manege Breugelhoeve, Weyersstr. 1 Peer 3990 (B)

Er werden een 300-tal affiches voor deze show rond gestuurd naar zadelwinkels, clubs, fokkerijen in het Vlaamse landsgedeelte en Nederland. Deze affiches werden opgehangen van Knokke tot in Zonhoven. Wij rekenen dan ook een groot aantal fokkers/bezoekers om deze “Nacht van de bijzondere rassen” bij te wonen. Sommige hengsten komen met hun veulens om het publiek te laten kennis maken met de fokresultaten van hun hengsten.
Ondertussen zijn er een belangrijk aantal hengsten van bijzondere rassen voor deze show geprogrammeerd, maar u kan met uw hengst(en) nog steeds inschrijven. Er wordt onder meer een vrijheidsdressuur gegeven met een paso peruano, er wordt een Akhal teke voorgesteld, bekende new forest hengsten, een Fjordhengst, een tinker, een zeer speciale cremello hengst, enz...
De hengsten mogen getoond worden aan de hand, in vrijheid in de piste, bereden , aangespannen of aan de lange teugel.
Dit is een enige gelegenheid om uw hengst(en) aan het publiek te tonen en tevens opgenomen te worden in het hengstenboekje dat ter gelegenheid van deze voorstelling wordt opgesteld. Fokkers van speciale rassen mogen ook van dit initiatief gebruik maken en een presentatie doen in de Breugelhoeve te Peer.
Indien u nog wil deelnemen, neem dan contact op met ons secretariaat zodat wij u alle gegevens onmiddellijk kunnen opsturen.
DE TOEGANG VOOR HET PUBLIEK IS GRATIS.

VLAAMSE VERENIGING VOOR HET GEBRUIK VAN WELSHPONYS & COBS VZW (afgekort V V W C)
_________________________________________________________________________________
Moereind 108 Wechelderzande (Lille) 2275 België
Tel / fax : 0032 ( 0)33122497
Email : vvwc@skynet.be

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:53

cappelstud schreef:
Komt u ook naar de "nacht van de bijzondere rassen" met de welshhengsten ?

Ik zie de toegevoegde waarde niet van dit bericht in dit topic.. :?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:36

omdat het vooral een activiteit met welshhengsten gaat vanuit een welshorganisatie. Ik zie op dit topic meer ongepaste berichten die niets tot de welsh verspreiding bijdragen, terwijl dit toch wél het geval is. Anders kan men de berichten over rijden en marathon ook als "niets tot de zaak doen" beschouwen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:47

Ik ben er zaterdag in elk geval bij met Sublime Sponte (onze perlino Welsh Cob).

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 01:28

cappelstud schreef:
omdat het vooral een activiteit met welshhengsten gaat vanuit een welshorganisatie. Ik zie op dit topic meer ongepaste berichten die niets tot de welsh verspreiding bijdragen, terwijl dit toch wél het geval is. Anders kan men de berichten over rijden en marathon ook als "niets tot de zaak doen" beschouwen.

Ik zie de relatie tussen gebruik en fokkerij denk ik toch meer dan jij. Hoe wil je als fokker verantwoord veulens op de wereld zetten zonder dat je je afzetmarkt in de gaten blijft houden. Als topfokker ben je misschien redelijk zeker voor het onderkomen van je merries. De meeste hengsten zullen uiteindelijk in de salami komen, met name voor de sectie A maar veel anderen denk ik ook.
Wil je als stamboek blijven profileren dan zul je toch rekening moeten blijven houden met het gebruik omdat je anders niet alleen je afzet vergooid maar ook je publiek.
Natuurlijk heeft de Welsh in bepaalde opzichten voordelen ten opzichte van andere rassen. Maar wanneer dit stemt tot achterover leunen zou ik dit toch een gemiste kans in de vooruitgang vinden.
Wanneer je stopt blijf je in het verleden hangen. Waarom zouden bepaalde punten niet aangescherpt kunnen worden in de fokkerij?

De rassendefilé's die ik ken laten van elk type maar een enkel dier zien. Het is misschien een leuk tripje voor een buitenstaander maar voor de fokkerij lijkt het me minder waarde te hebben.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:42

De nacht van de bijzondere rassen heeft het voordeel dat mensen, die anders enkel geïnteresseerd zijn in één bepaald ras, ook de schoonheid en de gebruiksmogelijkheden van de welsh en de welshcobs van naderbij kunnen aanschouwen én misschien ook in een aankoop geïnteresseerd worden. Ik denk dat de Vlaamse Vereniging voor het gebruik van welshponys & cobs Vzw misschien meer naar de interesse van de welshfokker en -hengstenhouder kijken dan wie ook. Wij zijn ons zéééér bewust dat je niet in het verleden kunt blijven dromen en elke keer opnieuw nieuwe dingen moet instellen anders zouden wij geen 15 jaar al bestaan, maar zoals altijd staan de beste stuurlui aan de wal.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:59

Ik zit al een tijdje in het topic, maar wil graag even weten wat jullie van mijn pony vinden. Ik heb er niet echt veel verstand van, maar wil met haar naar de keuring, wanneer weet ik nog niet.

Afbeelding

En een filmpje van hoe ze beweegt.
http://lindyy16.hyves.nl/fotos/457646714/0/yCT8/

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:06

cappelstud schreef:
maar zoals altijd staan de beste stuurlui aan de wal.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je steeds op zo'n persoonlijke toon spreekt.

Maar omdat je het kennelijk wilt weten;
Ik ben meermaals kampioen geweest in de één na hoogste klasse samengesteld mennen met een eigen gefokt span.
Ik verzorg menlessen en kom veel verschillende paarden tegen.
Om over goed uitgangsmateriaal te beschikken kom je vanzelf bij de fokkerij weer terecht.
Als je als fokker alleen een keuringspony wilt fokken dan moet je dat gewoon doen.
Maar het Welsh wil zich graag profileren als de gebruikspony's bij uitstek.
Wanneer daar enige kritische kanttekeningen bij geplaatst worden voelen bepaalde mensen zich blijkbaar erg in hun wiek geschoten.
Dit neemt niet weg dat met name in de kleinere maten de Welsh toch wel de betere wedstrijdpony veelal is. Maar op een aantal punten is nog veel winst te behalen.
En als allround liefhebber steekt het me toch wel eens dat dat hengstje met het kleine hoofdje en een mondje waar je eigenlijk geen bit in kwijt kunt en gangen als van het hobbelpaard van mijn kleine neefje het wint van een pony die de kwaliteiten om te werken wel heeft.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:52

Ik vind eerder dat u zichzelf profileert en van anderen maar een mindere indruk hebt, want als u naar onze website gaat kijken dan kan u vaststellen dat wij gebruikscobs fokken, dat wij met groot succes menwedstrijden hebben gereden in Nederland en België evenals onder de zadel. Dat héél véél van onze fokdieren het schitterend hebben gedaan in de mensport, de dressuur én zelfs kampioen zijn geworden in Nederland van het western rijden. Ook in Duitsland hadden wij schitterende resultaten in de gebruiksklassen. Dus van die kant geen probleem en ik kan uw laatste opmerking omtrent het gebruik wel begrijpen.
Langs de andere kant willen wij als jarenlange fokker een cobtype fokken volgens de "oude" bloedlijnen en het struise "cobbie" type. Als je de cobs van vandaag bekijkt dan is veel van dat cobbietype verdwenen en kan men net zo goed een andere pony nemen omdat het type er echt niet meer van af te lezen valt. In Wales zijn er echter reeds fokkers die zich van dit probleem bewust zijn geworden en ook stilaan via de "oude" bloedlijnen een terugkeer willen maken naar het cobbietype.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:22

Ik kan me niet herinneren dat ik een uitspraak heb gedaan over jullie cobs.
Wel over de cob in het algemeen. ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:12

Wij hebben jaarlijks 2 hengsten op stal staan.Voornamelijk voor eigen gebruik. Alleen sectie A. De ene heeft in de sport gelopen, meerdere kampioenschappen behaald, zowel in dressuur als springen, als enige A hengst in Nederland het Sportpredikaat onder het zadel, enz. Naast al deze kwaliteiten geeft hij ook nog eens mooie kleuren, die zijn veulens goed verkoopgbaar maken.
Daarnaast hebben we een hengst van het type waar we zelf voor gaan, met meestal veel Revelinvloeden, niet alleen in zijn pedigree, maar ook duidelijk in het uiterlijk waarneembaar.Te kleine hoofdjes en "hobbelpaard" gangen, daar houden we niet van, maar het moge duidelijk zijn , dat deze ponies doorgaans ietsje anders bewegen, dan voornoemde sporthengst, die veel meer Coed Coch en Twyford bloed door zijn aderen heeft stromen.
Het aantal dekkingen lag vorig jaar op 7-21 Niet alleen eigen ponies. Mensen kiezen schijnbaar toch voor het Atje met het plaatje.Of er dan wel of geen sportpony uitgroeit zien ze later wel. Of niet.
En je kunt nog zulke goede potentiele sportponies hebben, maar als ze niet ingereden en uitgebracht worden, heeft niemand er wat aan!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:30

Volledig akkoord Regtur

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:14

Ik denk dat er zowiezo als sportpony weinig markt ligt voor welsh a'tjes. Dit is wat ik zo in de praktijk merk. Hier op provinciaal vlak, heel weinig kleine pony's, welshjes moet je heel hard zoeken zelfs, vaak gewoon mengelmoesjes of dan de net iets grotere pony's. Komt er nog eens bij dat welshjes vaak wat karakter hebben en dat in combi met een jong ruitertje is vaak niet zo handig. Eerlijk gezegd als het niet voor de sport is, zou ik ook wel voor het mooie kiezen. Revelinvloeden vind ik vaak heel mooi, die springen er nog altijd een beetje uit bij mij. Dus dan kies ik eerder daarvoor. Maar echt voor de sport valt het natuurlijk niet mee. zoals Blackdevils zegt, je raakt dan amper een bitje in kwijt, laat staan dat je een hoofdstel vind wat onmiddelijk past. Hobbelpaardgangen vind ik over het algemeen nog meevallen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:21

Ik fok voornamelijk toch het type met de wat kleinere koppies, maar ik houd wel de gebruiks eigenschappen in de gaten. Ik wil dat mijn ponies gebruikt kunnen worden voor verschillende doeleinden.
Ik probeer dus ook ponies te fokken met voldoende ruglengte, want er moet wel een zadel op passen. Bitjes kunnen bij mij overal in, zonder problemen. Enige wat ik met mijn jonge hengst heb, is dat zijn hoofdstel maat shetlander is, maar zijn frontriem maat cob. Hij heeft een erg breed voorhoofd met mini oortjes, maar ik had geen moeite met iets passends vinden.
En ondanks het meer typische soort ponies dat ik heb, kunnnen ze wel goed bewegen. Mijn beide hengsten moeten gewoon werken voor hun eten. Ook gana de meeste van mijn veulens toch naar particulieren als kinderpony of tuig pony. Dus daar probeer ik wel rekening mee te houden.