[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:18

Melanie5 schreef:
Heb nog nooit een vos gezien tot vandaag.

Klinkt grappig op een paardenforum ;)

Grappig is het allerminst als je een roofdier tussen de kippen krijgt, wij hebben er ook wel eens last van gehad.

Succes met de pony rienne, hopelijk komt het allemaal nog goed.

rienne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:12

Nu een dag verder en zelfs na een nacht stal geen pas kreupel. Ook draaft ze normaal en is ze de pony die ik ken.

Vanmiddag ga ik er eens op om te kijken hoe ze dan is. Misschien dat het alleen bij arbeid is.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:38

Nou heb er 10min opgezeten.

We zijn wel van thuis naar wei moeten lopen over het harde, geen probleem ook tijdens het rijden niet.
Heb haar hoeven eens goed vergeleken met die van onze merrie die hoefbevangen is geweest. Die zien er dus precies hetzelfde uit.

Ook even gedraafd (aan de hand) op het harde ook daar niks te zien.
Even het rapport afwachten en dan zien we wel verder maar tot nu toe nog steeds geen pony met pijn of kreupel

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:56

rienne schreef:
Nou heb er 10min opgezeten.

We zijn wel van thuis naar wei moeten lopen over het harde, geen probleem ook tijdens het rijden niet.
Heb haar hoeven eens goed vergeleken met die van onze merrie die hoefbevangen is geweest. Die zien er dus precies hetzelfde uit.

Ook even gedraafd (aan de hand) op het harde ook daar niks te zien.
Even het rapport afwachten en dan zien we wel verder maar tot nu toe nog steeds geen pony met pijn of kreupel

Wellicht is het idd hoefbevangenheid. Kan nu prima zijn natuurlijk, maar voor een manegebedrijf is het natuurlijk teveel risico en te lastig ivm. afwijkend voeren enz.
Kijk je uit met kuil voeren? Of heb je gewoon hooi? Ook weidegang met vorstig weer is gevaarlijk.

In ieder geval mooi dat het nu goed gaat!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:59

Mss idd gewoon hoefbevangen geweest en hebben ze het verward met hoefkatrol? Idd het rapport afwachten. hoefbevangenheid kan nl iets gunstiger zijn dan hoefkatrol

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:31

Met alle respect voor de goede zorgen, maar is het niet verstandiger om zo'n pony op een humane manier naar het eind te helpen?
Of het nu hoefbevangenheid is of hoefkatrol: het zal altijd kwakkelen blijven.
Er zijn genoeg gezonde pony's die op de slachtbank gaan...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:35

Als dit dier verder pijnvrij op de wei kan rondlopen, waarom niet?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:42

Ja dan zou ik er hier al 3 weg moeten brengen??? Als ze geen last hebben en ik let erg goed op met voeren dan is er toch geen probleem.

Ik voer alleen hooi, af en toe krijgen ze een beetje kuil, een handje ofzo per dag. Maar dat is meer voor de afwisseling.
En de weide komen ze nu niet op want als ze wild gaan doen glijden ze alle kanten op dus liever niet.

Kijk als ik nou echt merk dat het echt niet meer gaat dan is het ook klaar, maar ze zijn verder gezond en vrolijk. En hebben eigenlijk bij mij nooit hoefbevangen gestaan. Is 1x onze oudste merrie tegen het randje. Maar ze krijgen veel en goed hooi.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:14

Als een pony welke al op leeftijd is erg veel pijn heeft van een chronisch iets moet je je inderdaad afvragen wat eerlijker is tegenover het dier. Als jij nu zegt dat je gewoon kan rijden en over het harde kunt draven zonder een kreupele pas, lijkt me in laten slapen/ de slager nog wel een beetje te voorbarig.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:52

rienne, wat goed dat het nog mee lijkt te vallen. Wat vindt je man van haar voeten? Hij is hoefsmid toch? Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat ze lekker kan blijven.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:01

Wij zijn beide van mening dat ze te kort staat. Dus we gaan er voorlopig af blijven mits er toch uit de foto's iets blijkt te zijn wat verontrustend is. Ik heb nog niks gehoord van daar dus wacht tot woensdag, dan bel ik nog eens en anders doe ik even een belletje naar mijn eigen DA.

Nu ook weer geen pas kreupel na het rijden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:57

Zouden ze gewoon van haar af willen? Of zou ze nog iets van pijnstillers in haar bloed hebben waardoor ze nu niet kreupel is? Vreemde mensen hoor die haar kwijt wilden. Wanneer ga je fotos maken?

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:15

Diane_Basje schreef:
Oke dat klinkt idd als bevangen of bevangen geweest. Hopen dat het meevalt en dat ze nog heelll wat jaren mee kan bij je.

@ Abba, als je dit leest, gefeliciteerd met het resultaat van gister, ik las de uitslagen.

Hoi, was ook echt heel gezellige dag.

Heb je het gelezen? Je kunt ook kijken als je hem wil zien, hij HUPPELT :D er weer vrolijk op los, het varken! Hij heeft volgens mij 'ietsje, pietsje' teveel energie..... ben benieuwd naar de veulens van dit jaar, ik heb de merries nl. nog nóóit zo zwaar gehad!

LINKJE VOOR DE FOTO'S : MARLEEN BRASPENNING FOTOGRAFIE

LINKJE VOOR DE REPORTAGE VAN OMROEP ZEELAND : W.Y.W.S. 2011

LINKJE VOOR DE UITSLAGEN : RESULTATEN W.Y.W.S. 2011

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:40

Die pijnstillers die ze zou moeten krijgen zijn binnen 24 uur uitgewerkt. Nu ook nog steeds geen pas kreupel gelukkig.

Als het zondag droog weer is mogen ze een dagje de weide op. Of misschien donderdag ga ik er nog eens op om te kijken of het misschien nu wel anders voelt. En dan kijk ik wel of er iemand mee wil voor foto's.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:16

@Abba, haha heb het gezien, deugniet. Had zooo graag willen komen kijken maar kon geen vrij krijgen. Hoe meer ik zie en lees, hoe ongeduldiger ik word. Dan maar weer wachten tot februari. (ben jij daar ook aanwezig trouwens?) Ik sta zo achter deze keuze dat ik nieuwsgieriger ben dan bij het vorige veulen. Ach het komt vanzelf, toch? Maar idd, Rosa is ook écht dik, dacht dat het ermee te maken had dat ze vorige keer maiden was (zal ook wel meehelpen), maar krijg wel erg veel opmerkingen. Ze krijgt 3x p.d. een mini-handje biks, 3x p.d kuil en in de paddock met zijn 2en nog een plak hooi. En elke dag beweging. Dus daar kan het niet aan liggen.

@Rienne, dat klinkt alsof het allemaal heel erg mee gaat vallen, wordt toch een beetje raar verhaal waarom ze dan weg moest. Maar hoe beter het lijkt te gaan ,hoe beter de keuze is dat je haar gered hebt. Super!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:54

Heb eindelijk de Da aan de telefoon gehad en ook heb ik de foto's ontvangen.

Nou, de pees die over het straalbeen loopt zit vast aan het straalbeen. (is niet zeker voor definitieve diagnose moest er een MRI gedaan worden) Dit is niet gedaan vanwege de verwahcte kosten. En het leek op een cyste.
Dit kan alleen vanaf de geboorte zijn. En wij denken zelf dat het in combinatie met hoefbevangenheid en dan te weinig kans op herstel, op is gaan spelen.

Ze kan dus wel pijnloos en zonder medicatie het leven door, zal alleen nooit meer kunnen functioneren als sportpony. Vandaar dat ze dus weg moest.

Maar ik mag er max. 4x per week op rijden. Dus goed nieuws.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:47

Klinkt heftig maar idd goed nieuws voor jou. Ook fijn voor het beestje dat ze weer bij jou is.
Ik ken ook een paard met een cyste op het straalbeen, zou afgemaakt worden ,is bij de juiste terecht gekomen en dat is inmiddels een jaar of 4/5 geleden, doet het prima

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:54

Ben net met de foto's naar mijn eigen DA geweest.

Nou jullie raden het nooit!

Er is gewoon helemaal niks met die pony aan de hand. Hier en daar een kleine afwijking maar die zagen we alleen als we de foto 10x uit hadden vergroot.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:58

Wat?! Wat bizar! Wat een onwijs goed nieuws voor jou en wat een raar verhaal waardoor ze weg moest. Ze wilden haar laten inslapen toch?? Kun je na gaan, als jij haar niet genomen had.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:16

ja zoals BD zei er gaan al genoeg gezonde pony's naar de slager

Dus als wij haar niet opgehaald hadden was het er weer 1.

Ik denk dat ze weg moest omdat ze geen beginnerspony is. Als ze haar zin niet krijgt gaat ze wipkippen (weetjewel, zoon wipding in de speeltuin :+ )

Dusja als er maar een paar ruiters opkunnen heeft het natuurlijk ook niet veel zin

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:57

Nee die begrijp ik, ik sta zelf in een manege en weet hoe moeilijk het is om er eentje te hebben die slecht in te delen is. Alleen is dat voor ons nooit een reden geweest om er een einde aan te maken. Op elk potje past een deksel, is maar net hoeveel tijd en energie iemand er in wil steken om de juiste eigenaar te vinden. Al begrijp ik wel dat niet elke manege daar de mogelijkheden voor heeft. Al vind ik dat toch geen reden om ze dan maar in te laten slapen.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:02

kan iemand mij vertellen wie het nieuwe jurylid is voor de sectie C& D?
er word over gepraat dat die er is maar wie???

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:22

Ik heb zo'n gevoel maar hou het liever voor me. ;)

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:12

BlackDevils schreef:
Ik heb zo'n gevoel maar hou het liever voor me. ;)

als jij denkt wie ik denk dat jij denkt dan kon je weleens hetzelfde denken als ik. Zoveel nieuwe juryleden zijn er dit jaar toch niet geslaagd of wel...

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:01

dit was een serieuze vraag van mijn kant iemand wel een serieus antw?