[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Girlgamer

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:25

Paars is niet gezond :D Maar beter dat je haar houdt!

Hier nog 3 maanden tot het eerste veulen.

Dat is minder leuk nieuws rienne.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:27

@Regtur: Ja, ik zag het!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:28

Ik wil weer veulenfoto's *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:30

rienne schreef:
Nyckle: proficiat, ga je ook met hem dekken of hou je hem voor de sport?

Dankjewel. In principe heb ik hem daar niet voor gekocht. Echt voor de sport dus!
En wat een vervelend nieuws heb je gekregen, nooit fijn dat soort dingen...

Ik kijk ook uit naar veulenfoto's :D

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:51

T3mptati0n schreef:

ho, ho, rustig aan, het moet eerst nog winter worden..... De tijd gaat al zo snel! :j

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:52

regtur schreef:
T3mptati0n schreef:

ho, ho, rustig aan, het moet eerst nog winter worden..... De tijd gaat al zo snel! :j

Laat het maar snel weer voorjaar worden. Kleine dieren tijd *\o/* .

Alhoewel ik ook intens kan genieten van de sneeuw.

Jolin is ondertussen alweer paar weken lichtjes aan het werk aan de longeerlijn, alleen heb ik het idee dat ze aan de bovenlijn vetjes/spiertjes verliest? Krachtvoer kwestie?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:24

De pony waar ik het over had heeft hoefkatrolontsteking.

Nu weet ik niet hoe erg de ontsteking is, maar mijn man vond als wij haar zouden kunnen helpen ik haar moet opzoeken en meenemen.

Hebben hier mensen ervaring mee? Want als ik haar zou kunnen helpen doe ik dat direct!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:10

Het ligt eraan in welke mate ze het heeft. Met goed beslag is er nog veel te doen voor haar. Ik zou haar ophalen, na laten kijken door een hoefsmid en dierenarts en op basis daarvan een beslissing nemen. Eventueel een foto van de hoeven maken om te zien hoe het hoefbeen eraan toe is.
Misschien komt het niet goed, maar dan heb je het in elk geval een kans gegeven.
Mijn mini shet ruintje is vorig jaar 2 keer bevangen geweest. Ik was er snel bij en hij is hersteld. Hij loopt zonder ijzers en gewoon weer in het gras. Hoefbevangehied hoeft niet het einde te zijn. Bij de mijne ging het goed. Een andere shet die bij ons staat heeft minder geluk. Haar eigenaar wil haar niet weg doen, maar dit beestje heeft een ernstig gekanteld hoefbeen en loopt nooit zuiver. Ook krullen haar hoeven heel snel om, ondanks regelmatig bekappen. In zo'n geval zou ik afscheid nemen, maar elk dier verdiend een kans. Ik zou hoe dan ook bij de pony gaan kijken, dan weet je meteen hoe erg het is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:43

Maar is de pony bevangen of gaat het om hoefkatrolontsteking? Bij de laatste gaat het om een progressieve degeneratieve aandoening van het straalbeen. In het straalbeen zitten kanaaltjes waardoor bloedvaten lopen die kunnen vermeerderen of groter worden.Oorzaken zijn vooral hypotheses, allemaal nog erg onduidelijk. Mogelijk gebrekkige doorbloeding van het straalbeen. Druk door pezen of abnormale mechanische compressie. Denk maar aan op de voorhand lopen en dus overbelasten of verkeerde hoefstand. Ten eerste foto s maken, dan weet je in elke graad het probleem is. Osteo erbij, bv een lumbale blokkade kan voor overbelasting in de voorhand zorgen. Goede hoefsmid erbij en medicatie. Maar de eerste 2 kunnen je al veel vertellen.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:44

Mee eens, ophalen en eens goed bekijken. Afscheid nemen kan altijd nog. Hoefkatrol wordt zo vaak te snel opgegeven. Met juiste manier van bekappen en training hoeft het niet afgelopen te zijn. Maar daarvoor zal je ook moeten weten wat voor graad HKO de pony heeft.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:51

Oeps, ik heb niet goed gelezen. Ik las hoefbevangen. Mijn verhaal ging over bevangenheid. Hoefkatrol ontsteking is wel erg serieus. Maar het ligt eraan hoeveel pijn ze heeft. Ik zou haar sowieso gaan bekijken en dan beslissen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:46

We gaan haar zondag ophalen.

We hebben ons al goed geïnformeerd. Beslag hoeft eigelijk alleen als je ze hard aan het werk zet. Maar de DA en de smid gaan sowieso komen hoor. Eerst wilde ze niet zeggen wat het was, na veel gezeur van mij :o heb ik los gekregen van wat het was.

Het is hoefkatrolontsteking. Ze heeft pijn maarja pijnstillers enzo krijgt ze niet meer. En van het moment dat ze een beetje normaal liep moest ze terug in de lessen lopen natuurlijk. Ik praat die manege niet slecht hoor! Een pony die geld kost moet nou eenmaal weg.

Later hoorde ik van 1 van de lesgevers daar dat er nog wel iets aan te doen is maar dat ze daar geen tijd en geld meer in wilde steken.

Nou ik wel hoor, ze is hier welkom!

@zitake, foto's zijn al gemaakt dus ik ga vandaag naar die kliniek bellen

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:48

Wow super besluit! Succes ermee en hou je ons op de hoogte? Ben trouwens ook wel nieuwsgierig naar hoe ze eruit ziet.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:14

Ik was er echt kapot van toen ik het hoorde en mijn man (zelf hoefsmid voor onze pony's) vroeg wat er nu eigelijk was. Hij vond dat ik moest gaan kijken en als er nog iets gedaan kon worden ik haar direct mee moest nemen! Heb nog nooit zo gejankt....

Dus gelijk gemaild wat het nu was en moest het nog te verhelpen zijn dat wij haar voor de slachtprijs dan mee zouden nemen. En toen bleek het hoefkatrolontsteking te zijn. Maarja ze kampte er al een half jaar mee...

Ik vond het al zo vreemd bij ons had ze echt nooit iets. Als ik dan zag wat voor een toeren dat die uithaalde op weide....

Het lukt niet om foto's te plaatsen maar zodra ze er is maak ik foto's.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:03

Afbeelding

Afbeelding

Heb je even geholpen Manon! De bovenste is een recente foto en de onderste denk 4 jaar terug??? Volgens mij toen je eerste m1 wedstrijd met haar??? Vind het SUPER dat je haar deze kans gaat geven... Tis een zeer lieve brave pony die Wonda....

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:11

Dank je, de laatste foto is mijn laatste proef van de L2 toen. idd 4 jaar geleden.

Ben wel benieuwd hoe ze erbij staat

Trouwens net naar de kliniek gebeld. In haar rapport staat niks van advies >;) dus opgevraagd maar de arts die haar heeft onderzocht is er pas volgende week weer. Ik denk niet dat ze ons dat rapport gaan geven... Maar dan doe ik even een belletje naar onze DA en dan moeten ze wel. :j

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:07

succes manon, fijn dat je haar nog een kans wilt geven. Ik zal voor je duimen dat meevalt en goed te behandelen is! Kan me voorstellen dat de kliniek je het rapport niet opstuurt zonder toestemming van de opdrachtgever (manege), dus zou hun even bellen of je dit rapport ook mag krijgen, want dat scheelt natuurlijk al een heleboel kosten. Fijn overigens dat die manege zowiezo al de moeite heeft gedaan om foto's te laten maken :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:27

Ja heb gebeld en erom gevraagd en denk idd niet dat ik het zo ga krijgen, maar dat regel ik met mijn DA.

Artsen onder elkaar moeten zulke rapprten uitwisselen dat mogen ze niet verbergen. Maarre ik denk dat mijn man erg boos gaat zijn als we dat niet meekrijgen.....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:59

Ik was vanavond bij de ponies en was bijna klaar. Ineens zie ik iets roods voorbij schieten op nog geen 5 meter afstand van mij. Dacht eerst dat het een kat was, maar het was een vos. Nog nooit gezien in onze buurt. Verklaard wel waarom we 9 van de 15 kippen kwijt zijn geraakt in 2 weken tijd. We hadden al zo'n vermoeden en dat klopte dus ook. Stom beest, baalde dat ik geen geweer bij de hand had.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:15

Grappig dan hebben we vandaag allebei een vos gezien ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:47

Ja maf he? Wij hadden wel het vermoeden dat het een vos was. Die kippen waren echt uit elkaar getrokken. We hebben ze nu opgehokt zitten en het leek rustig, totdat ik hem dus vanavond ineens voorbij zag komen. Dacht eerst dat het een rode kat was, maar toen zag ik de staart. Hij was groter dan ik dacht dat ze waren. Heb nog nooit een vos gezien tot vandaag.
Heeft hij bij jou ook wat op gegeten?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:05

Hij liep hier een 100m van ons huis in de weide achter ons. Gek genoeg dacht ik ook dat het een kat was ,maar vond het een vreemde kat, beetje langgerekt, hele dikke pluimstaart en supersonisch snel :D . Ik vond hem dan weer kleiner dan ik dacht dat ze waren. Ik denk dat hij hier al een poosje woont. Vroeger zaten hier heel veel waterkipjes en nu nog maar een enkeling, denk dat hij die prefereert boven onze kippen ;). Onze buurvrouw heeft enkele jaren geleden wel geklaagd over doodgebeten eenden.
Onze kippen zijn half wild en blijven goed bij elkaar samen met de haan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:43

Onze haan was onthoofd. De kippen voor de helft op gegeten. sommige alleen dood gebeten. Op een ochtend vonden we er een paar tegelijk. En de katten zaten bibberend op de hooi zolder. We hadden Staatsbosbeheer gebeld en die wilde hem wel komen afschieten, maar ze wisten niet of ze hem zouden vinden. En nu zie ik hem ineens, maar ik had niets bij me. Als hij dom is, komt hij nog een keer langs als ik daar sta, dan krijgt hij spijt.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:17

Zo Wonda staat hier... Even op stal gehad om te laten wennen aan de geuren en toen buiten gezet.

Ik vond het alleen heel vreemd dat ze geen pas kreupel liep. Misschien kan nog zijn van de verdoving ofzo maar weet het niet. En denk ook eerder hoefbevangenheid. Want ze leunt een klein beetje naar achter, is best wel dik en heeft een rand achter de witte rand snappie? Dat heeft mijn Welsh a ook die hoefbevangen is geweest. Zal eens proberen een foto te maken maar ze is best wel heet en sjaggie als ze niet aan het werk kan. Wat ze dus al ruim een maand niet kan.

Vossen hier nog geen last van. Bij mijn ouders wel. En ach als ze bij de pony's komen gaan ze er ook veel spijt van krijgen want de grijze stampt alles dood wat vreemd is.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:21

Oke dat klinkt idd als bevangen of bevangen geweest. Hopen dat het meevalt en dat ze nog heelll wat jaren mee kan bij je.

@ Abba, als je dit leest, gefeliciteerd met het resultaat van gister, ik las de uitslagen.